Ontwerp massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef: Ik neem de moeite om je vraag te beantwoorden. Dan ga je doorvragen met vragen die je aan TS moet stellen. Ik doe toch nog een poging om je vraag te beantwoorden.
Inderdaad, dit is een goede poging.

Maar nog steeds begrijp ik niet waarom die convectie-spouw er voor zou zorgen dat de kachel niet meer werkt. Of de warmte door convectie of door straling het huis in gaat; de kachel doet het.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Om even duidelijkheid te scheppen.

de luchtspouw is aan de achter (buitenmuur)- en rechter zijde ( daar waar ik niet wens dat warmte wordt uitgestraald)

Vooraan en linker zijde daar worden de bellen zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst met keramisch vilt tussen om de uitzettingen op te vangen (ik heb gelezen dat Peter hiervoor zelfs opteert voor 12mm in de plaats van 6mm daar de bellen elkaar anders nog zouden kunnen raken)

De openingen die ik had voorzien, dit is mij zelf nog niet duidelijk wat ik hier het best doe. Openingen laten en aldus een luchtstroom creëren of deze toe maken en de lucht als het ware vast zetten.
In ieder geval spreken we hier over de lucht die in de open luchtspouw zit, achteraan en recht dus!

Ik denk zelf maar dat open laten nadelig zal zijn omdat deze luchtstroom dan ook de binnenst bell zal afkoelen. Maar als ik ze toe laat gaat er dan niet teveel warmte toch nog via de luchtspouw richting mijn buitenmuur?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Ik zou de luchtspouw openlaten. Liever dat de bell afgekoeld wordt via convectie en deze warmte alsnog in de ruimte komt dan dat er via straling warmte naar buiten lekt (24/7).

ivm de dikte, nu je het zegt herinner ik het me ook dat Peter dit heeft geschreven. Zoals Ritsaert heeft aangegeven, des te zorgvuldiger je metst, des te dunner mag/kan de superwool/keramisch vilt zijn. Maar verder laat ik graag Peter, of anderen aanvullen/corrigeren indien nodig.

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Pietje schreef; Maar nog steeds begrijp ik niet waarom die convectie-spouw er voor zou zorgen dat de kachel niet meer werkt. Of de warmte door convectie of door straling het huis in gaat; de kachel doet het.
Nogmaals, graag eerst het topic lezen voordat je vragen gaat stellen, TS is bezig met het ontwerpen van een massakachel, niet met een convectiekachel.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 03 jan 2017, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

@Naets,
De bedoeling van de luchtspouw is om de (convectie) warmte af te voeren en binnen te houden. De stralingswarmte kan je deels terugkaatsen met reflectiemateriaal. Reflectie werkt in principe alleen met een spouw.
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Wat ik hier gemerkt heb , als je eerst de buitenste bell een aantal lagen opmetselt kun je de deken er tegen aan plakken met een papje , je klapt hem naar buiten , vervolgens kun je de vuurvaste stenen er redelijk vast tegenaan zetten.
Na het metselen baarden en andere rommel netjes weghalen alvorens de deken te plaatsen
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

@ Rits : Dus de openingen behouden en zorgen voor convectie

@ Martijn : Dat ziet er al netjes uit. Is inderdaad een goed ideetje (heb je dat met een mortelpapje gedaan). Welke dikte heeft u gebruikt? 6 mm veronderstel ik dan?

Is 6 mm dan genoeg is om de uitzetting op te vangen (ik heb helemaal geen benul hoe veel dit zal uitzetten), ik dacht dat dit ook de reden was waarom Peter zelfs voor de 12 mm zou gaan. Omdat de binnen bell zo hard uitzet.
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Je kan natuurlijk ook omgekeerd werken. Eerst de binnenste bell en daar tegenaan plakken. De buitenste bell dan mooi strak tegenaan plaatsen. Lijkt me in mijn geval een makkelijkere oplossing.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Dat uitzetten geldt vooral voor de hoogte. Hoe gladder je kan werken hoe minder superwool. Je zoekt inderdaad naar de makkelijkste oplossing. Het is natuurlijk ook heel belangrijk om een strakke muur te metselen die ook strak verticaal waterpas is.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door holtere »

Steen zal zo'n uitzetting kennen van 0,65 % bij 1000 graden. Op een kachelhoogte van 2 meter zou de wand dan 1,3 cm kunnen uitzetten. Echter, 1000 graden wordt de bovenkant van de bell nooit en de wanden al helemaal niet. De helft, 500 graden voor de plek boven de riser zou al heel wat zijn.
Een spouw van 6 mm tussen de dubbele wand zal dus vrijwel zeker volstaan. Het plafond wellicht iets meer. Het grote argument om superwool te gebruiken is dat je spouw ook echt vrij blijft van vallende specie. De isolatiewaarde van de superwool is gezien de tijdspanne van de afgifte te verwaarlozen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Als je de buitenste als laatste metselt valt er toch aardig wat specie tussen.
Andersom kun je hem eerst netjes schoonbortstelen en dan pas de deken met de binnenbell.

Holtere zit aardig goed.
500 graden , halve cm.
Zoveel komt mijn plafond wel omhoog tov de buitenste bell
Laatst gewijzigd door martijn1984 op 03 jan 2017, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Het resultaat
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

en je kan er er een huis mee optillen...
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Dat moet ik nog meten , maaiveld tot t puntje vd nok :lol: :lol: :lol:
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door MatthiasD »

ritsaert snijder schreef:Hoe strakker je de delen kan afwerken hoe dunner de superwool kan zijn. Maar dat valt niet mee! Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....

Als de superwool goed is geplaatst dan trek je het er niet tussen uit.

Bij het niet gebruiken van een afsluiting van het kanaal gaat de superwool een rol spelen als isolator. Met een afsluiter valt dat mee.

Sommigen vinden de superwool ook reden om te kiezen voor een enkelwandige bell. Maar dat geeft natuurlijk een heel andere kachel. Ik vraag me ook af of er dan ook rekening wordt gehouden met het rookdicht krijgen van de kachel. Want dat is bij een enkelsteens kachel helemaal niet eenvoudig.
Hoi Ritsaert, je schrijft hier dat het niet eenvoudig is om een enkelsteens/enkelwandige massakachel rookdicht te krijgen. Dit is wel precies wat ik van plan ben. Heb je misschien tips om de kachel toch rookdicht te krijgen? Mijn plan was om de wanden van de kachel op te metselen met leem en dan met een leemlaag aan de buitenkant af te werken. Eventueel ook de binnenkant glad strijken met leem.
Plaats reactie