Ontwerp massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Die superwool keramisch isolatiedeken, hoe dik moet dit dan zijn?

Ik dacht aan een luchtspouw van 2 cm om de uitzeting van de binnenste bell op te vangen. Is een isolatiedeken er nog bij tussen beter? Ik heb ook al ergens gelezen dat ze het deken er terug uitgehaald hebben omdat zijn buitenkant niet genoeg opwarmde.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe strakker je de delen kan afwerken hoe dunner de superwool kan zijn. Maar dat valt niet mee! Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....

Als de superwool goed is geplaatst dan trek je het er niet tussen uit.

Bij het niet gebruiken van een afsluiting van het kanaal gaat de superwool een rol spelen als isolator. Met een afsluiter valt dat mee.

Sommigen vinden de superwool ook reden om te kiezen voor een enkelwandige bell. Maar dat geeft natuurlijk een heel andere kachel. Ik vraag me ook af of er dan ook rekening wordt gehouden met het rookdicht krijgen van de kachel. Want dat is bij een enkelsteens kachel helemaal niet eenvoudig.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Hoe strakker je de delen kan afwerken hoe dunner de superwool kan zijn. Maar dat valt niet mee! Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....
Over welke luchtspouw heb je het nu?
ritsaert snijder schreef:Bij het niet gebruiken van een afsluiting van het kanaal gaat de superwool een rol spelen als isolator. Met een afsluiter valt dat mee.
Afsluiten van welk kanaal?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje vroeg; Over welke luchtspouw heb je het nu?
De door TS voorgestelde luchtspouw (zie zijn laatste post).
Pietje vroeg: Afsluiten van welk kanaal?
Niet van een specifiek kanaal.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Zoals deze dan?

groen = afsluiten
rood = superwool mooi dicht gepakt (zo dun mogelijk)

https://myalbum.com/photo/jFMYsa8HaLPn/540.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jan 2017, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van afbeelding gemaakt (klikbaar)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:
Pietje vroeg; Over welke luchtspouw heb je het nu?
De door TS voorgestelde luchtspouw (zie zijn laatste post).
Pietje vroeg: Afsluiten van welk kanaal?
Niet van een specifiek kanaal.
Dank voor je verhelderende commentaar.

Wat is een "open luchtspouw"? Waar zitten dan de openingen? En waarom werkt de kachel dan opeens niet meer?
Bij het niet gebruiken van een afsluiting van het kanaal gaat de superwool een rol spelen als isolator. Met een afsluiter valt dat mee.
Wat voor afsluiting / afsluiter? En waarom valt de isolatie-werking met afsluiting/afsluiter mee?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef;Wat is een "open luchtspouw"? Waar zitten dan de openingen? En waarom werkt de kachel dan opeens niet meer?
Ik schreef;
Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....
Voor de antwoorden op de vragen zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=45 (ook je eigen antwoorden...)
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Tip, zoek op "keramisch vilt", dat is +/-3mm en volstaat om de uitzetting op te vangen. Eigenlijk moet zo'n tussenlaag er vooral voor zorgen dat binnen- en buitenmantel geen contact maken, dat is voldoende. 2cm superwool is overkill.

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Voor de antwoorden op de vragen zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=45 (ook je eigen antwoorden...)
Gedaan, en helaas snap ik nog steeds niets van wat je schrijft.

Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vragen? Ik denk dat ik niet de enige ben die niet begrijpt waar je het over hebt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door dormos »

Zoals ik het lees wil Naets tussen de isolatie aan de achterkant en de binnenste bell een luchtspouw waarin de lucht stil moet blijven staan.
aan de zij en voorkant komt ook een luchtspouw, maar dan met openingen onder en boven zodat lucht de spouw aan de onderkant in kan en aan de bovenkant er weer uit.

Wordt met het afsluitbare kanaal niet de schuif bedoeld die fungeert als kortsluitklep tijdens het aansteken?

Of begrijp ik het verkeerd?

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

dormos schreef:Zoals ik het lees wil Naets tussen de isolatie aan de achterkant en de binnenste bell een luchtspouw waarin de lucht stil moet blijven staan.
aan de zij en voorkant komt ook een luchtspouw, maar dan met openingen onder en boven zodat lucht de spouw aan de onderkant in kan en aan de bovenkant er weer uit.
Eens en dan denk ik dat de werking stopt, althans het wordt een convectiekachel met heel weinig functionele massa. Die luchtspouw kan naar de buitenmuur.
Hans schreef; Wordt met het afsluitbare kanaal niet de schuif bedoeld die fungeert als kortsluitklep tijdens het aansteken?
Nee het is de afsluitklep die je plaats in je luchtaanvoer of in je rookgasafvoer. Die klep wordt ook besproken in het genoemde topic en dan gaat het om het effect van de klep en de isolatie tussen de twee steenlagen.

Pietje schrijft dan:
Mijn gevoel lijkt door deze berekeningen bevestigd te worden: een dubbelwandige bell heeft niet meer warmtecapaciteit dan een enkelwandige bell: doordat de kachel relatief kort "aan" is, doet de buitenste laag (door de isolerende werking van de spouw) gewoon niet mee om warmte tijdens de stook op te slaan. Die isolatie tussen de buitenste - en de binnenste laag helpt vervolgens wel om de binnenste laag langzamer af te laten koelen. Aangezien de warmte-lek uit de kachel significant is, zorgt deze isolatie voor extra warmteverlies door door luchtlek, de schoorsteen in.

Mijn bell wordt (met bovenstaande beredenering) enkelwandig :wink:
Ik ben het overigens niet met deze berekening eens en zeker ook niet met de keuze voor een enkelwandige bell (op basis van deze redenatie dan).
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

@Pietje
ik weet niet waar jij heen gaat met je vragen.
Naets vraagt;
“Ik dacht aan een luchtspouw van 2 cm om de uitzeting van de binnenste bell op te vangen”
Ik antwoord direct;
Hoe strakker je de delen kan afwerken hoe dunner de superwool kan zijn. Maar dat valt niet mee! Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....
Jij vraagt;
Over welke luchtspouw heb je het nu?
Ik antwoord;
Over de door TS voorgestelde luchtspouw (zie zijn laatste post).
Jij antwoord;
Dank voor je verhelderende commentaar.
Wat is een "open luchtspouw"? Waar zitten dan de openingen? En waarom werkt de kachel dan opeens niet meer?
Voor de antwoorden op de vragen zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=45 (ook je eigen antwoorden...)
En dan schrijf jij;
Gedaan, en helaas snap ik nog steeds niets van wat je schrijft.
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vragen
Je begint met een vraag die je met het teruglezen van het topic zelf kan beantwoorden. Ik neem de moeite om je vraag te beantwoorden. Dan ga je doorvragen met vragen die je aan TS moet stellen. Ik doe toch nog een poging om je vraag te beantwoorden.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Wouter Gillis »

Zo begrijp ik het ook en waar Rits zegt
Een open luchtspouw is een effectieve manier om de kachel niet (of minimaal) te laten werken....
lees ik als "een geventileerde spouw kan ervoor zorgen dat er gevoelig minder (tot mogelijks amper) warmte wordt uitgestraald."
En waarom werkt de kachel dan opeens niet meer?
de kachel werkt nog, straalt alleen minder uit vanwege de geventileerde spouw.


Waar zitten dan de openingen?
die zijn te zien op de tekeningen

groet
Wouter

edit Rits was me voor
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door holtere »

@Pietje
ik weet niet waar jij heen gaat met je vragen.
Valt misschien onder de goede voornemens om vosjes te judassen?
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Laat ik best die openingen toe om geen luchtstroom te krijgen?

De bell is achteraan ook maar enkelwandig opgesteld daar ik meen gelezen te hebben dat het niet interessant is (daar ze hier tegen de buitenmuur aan komt) daar ook massa te creëren, beter is daar isolatie+reflectie+luchtspouw zoals ik op laatste tekening tracht te tonen.
Plaats reactie