welk merk houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
theo67
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2017, 18:41

welk merk houtvergasser

Bericht door theo67 »

Hallo
wij zijn van plan een houtvergasser aan te schaffen, maar welk merk?
Ik begreep dat een Ladan proburner niet erg goed is, maar wat vinden jullie van een Vigas 25 AK4000
en dan in combinatie met een zonneboiler. Mij werd aangeraden om i.p.v. 1 buffervat van 2000 liter,
2 aan te schaffen van elk 1000 liter. zodat we zomers alleen de zonneboiler gebruiken.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: welk merk houtvergasser

Bericht door bonkelaar »

Dag Theo,

Voor zover ik geïnformeerd ben zijn Vigas ketels wel goed.
Wat ik er minder aan vind is dat de ketel met zijn ventilator het houtgas onder druk verplaatst, dat doen echter wel meer zulke ketels. Andere ketels hebben een systeem dat de ventilator laat zuigen.
Mijn idee is dat als dichtingen van deuren achteruit gaan, rookgassen je stookruimte ingeperst kunnen gaan worden. Bij het zuigsysteem is een lekke dichting ook niet goed, ontregelt de vooraf ingestelde luchthoeveelheid en daarmee het vergassings en verbrandingsproces echter de kleinste lekkage geeft niet direct geuroverlast. Voor mijn gevoel heb ik liever het onderdruk systeem maar ik heb het nooit als item van kritiek over Vigas ergens gelezen.
Als vuistregel voor buffergrootte wordt 100 liter per KW aangehouden.

Warmwatervoorziening moet goed worden bekeken als je het wilt combineren met een zonneboiler, ik kan niet goed beoordelen waarom er dan twee kleinere i.p.v. een grote buffer moet komen.

Zelf maak ik warm water in het stookseizoen met een indirect gestookte boiler op de houtvergasser, parallel aan de buffers. In de zomer werkt de zonneboiler op zonnige dagen (plaatcollector) Voor de rest heb ik de good old Nefit Turbo die als backup zomer en winter het water bij of naverwarmt als het onverhoopt niet de juiste temperatuur heeft bereikt. Ik laat alles over de gasketel lopen, dit voorkomt veel ellende in het gezin als warm water eens op mocht raken door onvoldoende zon of een dipje in je stookdiscipline. Voorkomt misschien ook de vorming van legionella in je leidingstelsel als je er altijd goed warm ingaat.

Groet Jos.
Plaats reactie