altech eclips aqua

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: altech eclips aqua

Bericht door hanskraayeveld »

arjan drost schreef:Allereerst voor iedereen alles wat wenselijk is. Dank je wel

@arjan.
Nogmaals bedankt voor de info.oke

Is de warmte wisselaar dan maar net iets groter dan de frampjes die je op de foto ziet ?
Dat is ongeveer de helft die zichtbaar is naast de ribben zit de doos links en rechts bxhxd 10x20x30
En diverse pijpjes maar die kan ik niet zichtbaar krijgen op foto denk dat er 6 pijpjes in zitten
ongeveer dan kanu even niet meten hij is heet
Deze link even copy paste kan je live meekijken wat hij nu doet
http://www.weatherlink.com/user/adrost/ ... &headers=1
1 kachel uit
2 aanvoer bij platen wisselaar
3 retour. Bij platen wisselaar
4 A cv
5 R cv

En komen de rookgassen dan van onder naar boven door de wisselaar? Klopt
Gr Arjan
Leuk al die tempsensoren!

Nu nog even een watermeter met pulsuitgang ertussen en je kan je opbrengst naar de cv monitoren...
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door arjan drost »

hoi Hans
zijn sensoren van mijn weer station simpel op de buis geplakt en geisoleerd
bij de kachel zelf heb ik nog twee extra pid meters staan voor A en R verschil
Nu nog even een watermeter met pulsuitgang ertussen en je kan je opbrengst naar de cv monitoren...
ja leuk maar hoe werkt dat dan ?
ben een nono met elektronica
groet Arjan
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: altech eclips aqua

Bericht door wbe »

@Arjan.

volgens mij snap ik al een beetje hoe de wisselaar er uit ziet en werkt.
de platen nemen de warmte uit de rookgassen op en geven die af aan de pijpjes die dan de warmte weer door geven aan het water wat er door loopt.

maar ik krijg van jou niet echt de indruk dat het een heel goed werkend systeem is of zie ik dat verkeerd?

Groet Watze
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door arjan drost »

Hoi Watze
volgens mij snap ik al een beetje hoe de wisselaar er uit ziet en werkt.
de platen nemen de warmte uit de rookgassen op en geven die af aan de pijpjes die dan de warmte weer door geven aan het water wat er door loopt.
Dat klopt helemaal

maar ik krijg van jou niet echt de indruk dat het een heel goed werkend systeem is of zie ik dat verkeerd?
Heel goed nee het is maar 5,5 KW das te kort
Maar voor je vloer kan het net genoeg zijn ik heb zelf 22 m VV is wel 16 cm beton boven de buisjes
Die word net lekker
Ik denk dat er nog wel wat verbeteringen zijn aan te brengen
Zit er over na te denken ,om er wat pijpjes bij te maken ik de dozen links en rechts
Maar dan zal de kacheltop eraf moeten
Dat ga ik mss van de zomer doen eerst nog ff een pelletketel erbij aansluiten
Weet niet of je de link al bekeken heb daar kan je live de temp volgen


Groet Arjan
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jan 2017, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: altech eclips aqua

Bericht door wbe »

Hoi Arjan,

Het linkje had ik idd al eens bekeken maar de extra tempsensor 2 Is dan de temperatuur van de rookgassen die de pijp in gaan?

Ik vind de temperaturen allemaal wel laag bij ons is de rookgastemperatuur bijna altijd wel boven de 100 graden.

Maar wordt bij jullie de speksteen van de kachel ook nog warm of is dat alleen nog voor de sier?

Groet Watze
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door arjan drost »

Het linkje had ik idd al eens bekeken maar de extra tempsensor 2 Is dan de temperatuur van de rookgassen die de pijp in gaan?
Nee das water uit kachel
Ik vind de temperaturen allemaal wel laag bij ons is de rookgastemperatuur bijna altijd wel boven de 100 graden.bij mij ook is nu 150 water uit 40
Maar wordt bij jullie de speksteen van de kachel ook nog warm of is dat alleen nog voor de sier?
Nee worden ook gewoon heet duurt alleen wat langer zijn nu 67 gr 9uur 30
Om 8uur 15 begonnen eerste lading

Groet Arjan
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jan 2017, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: altech eclips aqua

Bericht door JantjeV8 »

Het zou veel prettiger lezen als niet ieder bericht eerst ge'qoute' wordt...
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: altech eclips aqua

Bericht door wbe »

Maar als de rook gas nog 150 graden is moet er toch wel meer dan die 40 graden uit te halen zijn?

Ik zit er over te denken om zelf dan maar het bovenstuk met warmte wisselaar te maken.

Omdat ik ook nog een mat zwarte eclips heb staan zou de buitenkant van gewoon staal kunnen en de ww van rvs denk ik.
Maar ik zit met het probleem dat ik maar twee leidingen naar de kachel heb liggen en het heel moeilijk wordt om daar nog wat bij te krijgen.

Groet watze
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:Het zou veel prettiger lezen als niet ieder bericht eerst ge'qoute' wordt...
Ik heb her en der wat aangepast. Kijk hier hoe je zelf goed kunt quoten
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door arjan drost »

Ik ga het proberen sorry ben er niet zo mee thuis
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door arjan drost »

Maar als de rook gas nog 150 graden is moet er toch wel meer dan die 40 graden uit te halen zijn?
Dan zal er een betere wisselaar in moeten
Ik zit er over te denken om zelf dan maar het bovenstuk met warmte wisselaar te maken.
dat kan ruimte is wel klein de bovenkant is bij mij geisoleerd aan de binnenkant achter de stenen30 m/m co wol
Omdat ik ook nog een mat zwarte eclips heb staan zou de buitenkant van gewoon staal kunnen en de ww van rvs denk ik.
Maar ik zit met het probleem dat ik maar twee leidingen naar de kachel heb liggen en het heel moeilijk wordt om daar nog wat bij te krijgen.
ja ik heb ook een hele verbouwing moeten doen om het leidingenwerk een beetje uit het zicht te krijgen er zou alleen kookleiding bij moeten voor de rest heb je niet veel nodig toch ?

Groet arjan
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jan 2017, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast; het gaat al een stuk beter zo!
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: altech eclips aqua

Bericht door wbe »

hallo,

wij hebben hier een houtvergasser met 1000liter buffer twee zonneboilers van elk 200 liter.
en als backup een gascvketel.

de kamertermostaat stuurt hier de pomp van het buffervat naar de vloerverwarmingsunit. de warmeleiding loopt vanaf de buffer door de spiraal boven in één van de zonneboilervaten en verwarmt daardoor het sww.
de vergasser stook ik om de dag en doordat de kamerthermostaat dan regelmatig even aangaat blijft het sww redelijk op temperatuur evt als de tempratuur te laag wordt stookt de cv het laatste bij.

op dagen dat verwarming niet nodig is kan de zonneboiler het ook zelf af.

ik gebruik trouwens een draadloos thermostaat welke meteen 230v doorgeeft deze is normaal bedoeld voor IR panelen of electriche verwarming maar het kan zo ook prima.

groet Watze
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: altech eclips aqua

Bericht door Paul Joosten »

Zo'n open verdeler heb je alleen maar nodig wanneer je de kans loopt dat twee pompen elkaar kunnen beïnvloeden. Misschien kun je nog wat ideeën gebruiken uit mijn installatie die elders op het forum een uitgebreid eigen topic heeft. Mijn houtgestookte fornuis voedt via een PWW het buffer. De temperatuur van het buffer bepaalt de stand van een relais. Is de temperatuur voldoende hoog dan wordt bij vraag van een thermostaat de pomp van het buffer aangestuurd. Is die te laag dan gaat de CV aan de slag. Ze kunnen dus onmogelijk allebei tegelijk draaien. Ze zijn wel voorzien van een terugslagklep zodat stroming vanuit de ene warmtebron niet door de andere geduwd kan worden. Het scheelt een pomp met het bijbehorende verbruik.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie