Ontwerp massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Die opstellingen zijn er in allerlei varianten.

Ik ben zelf fan geworden van de panoramavariant, dan staat de vuurkamer dwars en is de zijkant van de vuurkamer de deur. Het rendement is zo goed als hetzelfde en je hebt meer controle over het hout (dat mag niet in de brievenbus komen).
groet!

Ritsaert
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Zoiets? :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Jip!
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Bij de rocket (sidewinder) van Peter waar de riser langst de zijkant staat met floor channel, hoe loopt de aanvoerlucht daar?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Net als bij mij kun je de inlaten ergens heen leiden waar je wil( de twee zwarte rozetten)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

@Martijn, misschien een link naar u draadje?

Bij de tekeningen van Peter, het floor-channel, zit er aan de inlaat voor de secundaire lucht nog een soort vleugeltje. Is het de bedoeling dat de primaire lucht daar nog eens overgaat? wat is de bedoeling van dit vleugeltje? Ik kan enkel denken dat het als reden heeft dat de primaire en secundaire lucht inlaat niet vlak naast elkaar liggen en dat de toegang voor primaire lucht een beetje bemoeilijkt wordt om zo niet te zorgen voor teveel primaire lucht (daar de RBB volgens mij werkt met het principe van veel secundaire lucht toevoeren om een goede naverbranding te krijgen)
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door martijn1984 »

Ik heb geen draadje , zie bovenstaande foto in mijn bericht
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door peterberg »

naets schreef:Bij de tekeningen van Peter, het floor-channel, zit er aan de inlaat voor de secundaire lucht nog een soort vleugeltje. Is het de bedoeling dat de primaire lucht daar nog eens overgaat? wat is de bedoeling van dit vleugeltje? Ik kan enkel denken dat het als reden heeft dat de primaire en secundaire lucht inlaat niet vlak naast elkaar liggen en dat de toegang voor primaire lucht een beetje bemoeilijkt wordt om zo niet te zorgen voor teveel primaire lucht (daar de RBB volgens mij werkt met het principe van veel secundaire lucht toevoeren om een goede naverbranding te krijgen)
Je zit er heel dicht bij, het ding is inderdaad bedoeld om de toevoer van primaire lucht af te remmen en die van secundaire lucht te promoten. Die kachel heeft maar een lucht-toevoer, de lucht die binnenkomt is ijskoud in vergelijking met de heersende temperaturen in de vuurkamer als het ding vol brandt. Dus stroomt de lucht eerst laag naar binnen, komt als eerste bij de secundaire toevoer die dus altijd ruim wordt voorzien. Hoe groter het temperatuur verschil, hoe sterker dit effect.

De primaire lucht stroomt over de afscheiding en voedt de vergassing in de vuurkamer. Als dat te snel gaat dan kan de naverbranding het niet meer bijhouden en krijg je zwarte rookwolken en nijdige buren. Om maar te zwijgen van het verlies van kostbare brandbare stoffen. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Peter, zo kon ik inderdaad een beetje mee redeneren.
Is er een minimum afstand ten opzichte van het vleugeltje tot het deurstel?

Zal indien het geheel in panorama wordt opgesteld (en dus de zijkant als deur gaat dienen) dit negatieve effecten creëren op de airflow? daar de zijkant een beetje uitgerekt wordt om als deur te dienen en zo de vuurkamer niet meer haar vaste maten heeft.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door peterberg »

Eerlijk gezegd, ik heb geen flauw idee. Ik stel een bewezen ontwerp beschikbaar en ik heb jouw idee natuurlijk niet gebouwd. Het ontwerp met floor channel is getest in de configuratie zoals getekend. Ga je er iets aan veranderen dan begeef je je op onbekend terrein, ook voor mij. Kijk goed naar de tekening, daar kun je zien wat de maten en afstanden zijn die werken, wat de deur en inlaat betreft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Tot de werking van een RBB ondertussen weer overtuigd.
In de bijlage een sketch-up bestandje.

legende: blauw = buitenste bell uit gewone baksteen met bastaardmortel (5cm dikte)
tussen buitenste en binnenste bell een luchtspouw van 2 cm
bruin = chamotte steen (klamp geplaatst dus een 6 cm dikte)
geel = 10 cm isolatie + reflecterend scherm/deken (dit is tegen een buitenmuur van de woning)
Tussen de isolatie en de binnenste bell een luchtspouw van 3 cm
ook zijn er beneden en boven in de buitenste bell openingen zodat er een luchtstroom kan vloeien tussen isolatie en binneste bell. met keramisch vilt een afdichting maken zodat de luchtstroom enkel kan plaatsvinden in de luchtspouw van 3 cm en niet in die van 2 cm.

(In de tekening is de rocket een ingeladen model) De effectieve rocket zal extern lucht aanvoer krijgen langst de linker zijde en is in panorama geplaatst (met floor channel)

binnenafmetingen van de binnenste bell zijn (in mm) 250diep*1680breed*2140hoog


Mijn vragen: -Zit ik goed met mijn idee om de buitenste bell tot aan de buitenmuur van de woning te metselen (voor een mooi strak resultaat)
- Ik twijfel nog welke rocket ik nodig zal hebben een 117 of 314?? Ik heb een goed geïsoleerde woning, de te verwarmen ruimte is 80m² (in deze ruimte is aan 8.6kW aan radiatoren voorzien die ik bij viesweer niet volledig open moet zetten)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Afbeelding

Mijn skp bestandje lijkt te groot voor het forum (36Mb)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Bovenaanzicht

Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Is het een buitenste bell? Volgen mij bedoel je een dubbelwandige bell? Dan moet er geen spouw tussen, alleen superwool zodat de delen onderling kunnen bewegen.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Inderdaad ik zit verkeerd met mijn verwoording. Het gaat om een dubbelwandige bell.
Oeps :lol: :fff
Plaats reactie