Ontwerp massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

@ Pietje,
ik vind de afstand hier van 70 cm ook niet echt groot in verhouding tot de inhoud van de bell. Je kan ook niet zeggen dat het wel werkt of dat het niet werkt. De omstandigheden in de bell veranderen natuurlijk. De bell warmt bijvoorbeeld snel op en dan kan het heel goed zo zijn dat er alsnog kortsluiting ontstaat zoals Kiekeboe terecht heeft opgemerkt.

Die kortsluiting is vervolgens ook weer niet een aan en uit kwestie. Het kan heel goed zo zijn dat een deel van de gassen kortsluiten een een deel van de gassen niet.

Onderzoek en onderzoeksgegevens van de bell zijn uitermate beperkt.

@ Naets,
Deze vuurkamer uit de Duitse school is voor mij redelijk onbekend. Ik heb de afgelopen jaren wel een paar kachels gebouwd met een Finoven-type vuurkamer in combinatie met een bell. Dat gaat op zich prima. Maar zonder specificaties en tekeningen van deze vuurkamer kunnen we (ik in ieder geval niet) niks zinnig zeggen over deze combinatie. Geen idee of het gaat werken, ik vermoed trouwens dat het rendement van deze bellconstructie een pure gok is.

Voorlopig een laatste advies; zelfs het kopieren van een vuurkamer (een gespecificeerd ontwerp) met bijvoorbeeld een bell van dit forum vereist veel kennis, materiaalkennis, gereedschap en vaardigheden (met name met het werken met vuurvaste materialen) om het succesvol uit te voeren. Risico's zijn misschien niet zo groot maar fouten kunnen dodelijke gevolgen hebben.

Ik haak weer aan als er tekeningen zijn. :)
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Risico's zijn misschien niet zo groot maar fouten kunnen dodelijke gevolgen hebben
Wat voor fouten bedoel je hier juist?


Ik ben ondertussen wel terug meer overtuigt van een dubbele bell in de plaats van mijn kanalen systeem.
Misschien is dit wel een interessante link. http://www.stovemaster.com/html_en/test ... _2014.html
Met de testopstelling hier gebruiken zij zelfs geen riser.

De voorkamer zou ik nabootsen met soortgelijke afmetingen (als het 11Kg model).

In verband met de wand die tegen de buitenmuur staat, wat kan ik hier best van isolatie voorzien?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Van de mogelijke dode soort?
* koolmonoxyde vergiftiging (lekkages)
* ontploffingen (lekkages in de vuurkamer, slechte verbranding)

In de link die je stuurde schrijven ze;
we calculated weight and volume of the double-bell heat exchange portion of the double-bell heater to match it with the KMS system.
Die berekeningen heb je nodig om een goed werkende kachel te kunnen ontwerpen. Zonder dergelijke berekeningen (wat kan je met dit systeem) wordt het een hele grote gok!

Voor de Rocket batch box zijn deze gegevens door Peter van den Berg gratis op dit forum beschikbaar gesteld. Een RBB is ook een superieure vuurkamer! Maar ik verval in herhalingen.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Ik had hieruit begrepen dat ze inderdaad de massa en het volume van de dubbele bell hebben berekend om zo met het kms systeem een gelijkaardige masse en volume te verkrijgen en op die manier dus de tests kunnen vergelijken??

ontploffingen (lekkages in de vuurkamer, slechte verbranding)
Hoe bedoeld u dit juist? drukopbouw die ergens niet weg kan? Uiteraard is het luchtdicht werken vereist (zowel vuurkamer als bell)
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door JantjeV8 »

Gasophoping, pyrolyse.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

k had hieruit begrepen dat ze inderdaad de massa en het volume van de dubbele bell hebben berekend om zo met het kms systeem een gelijkaardige masse en volume te verkrijgen en op die manier dus de tests kunnen vergelijken??
Ik bedoel dat je de gegevens van de vuurkamer nodig hebt om een goed renderende kachel te kunnen maken. Je wil precies weten hoe de vuurkamer (wat zijn bijvoorbeeld de precieze openingen van de secundaire beluchting?) is gebouwd en je wil weten hoe groot de bell kan zijn; met als resultaat dat de vuurkamer past bij je bell (of welk systeem dan ook) en dat je rookgassen afgekoeld de kachel verlaten.

Probleem is dat kachelfabrikanten dit soort gegevens zoveel mogelijk geheim houden. Is ook wel logisch want er zit veel research in.
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Gegevens van de vuurkamer en de geteste bell zijn vrij op het internet te verkrijgen. Ik heb ze in de vorm van pdf bestandjes. (Kan ik deze hier misschien opladen?)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door Pietje »

Dat kan; onderaan de "plaats een reactie"-pagina staat een blauwe balk "bijlage toevoegen". Eers "bladeren", bestand aanwijzen, "bijlage toevoegen". Als niet lukt even PB!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Het bestand is 2.10MB te groot om op te laden, ik los het anders op.

https://www.stackfield.com/2i4mnh1-jkaa ... 00b35b945f

http://www.stovemaster.com/files/test20 ... ter_3D.pdf

Bestand in bijlage (Hongaars) is van een zelfgemaakte vuurkamer gebruik makend van het ortner GOS systeem
Bijlagen
Ortner GOS szórólap.pdf
(957.57 KiB) 115 keer gedownload
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb het bekeken, ik kan er niet zo snel kaas van maken. Mijn Hongaars is ook niet zo best meer. De prestaties van de vuurkamer zijn ook niet bijzonder. Dus waarom deze vuurkamer?
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

Neemt externe verbrandingslucht (voor mij belangrijk), makkelijke simpele opbouw, past in mijn geheel qua design (vuurkamer die een beetje uitsteekt en voor de rest een ondiepe muur, vooral de ondiepe muur is belangrijk voor mijn inplanting), de manier van stoken (vol leggen en van boven naar onder zoals finoven)
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

zijn de prestaties van een rocket dan nog zoveel beter?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Dat is altijd moeilijk te zeggen!

De fabrikant geeft een rendement > 80 %. Dat betekent dat de fabrikant onder ideale omstandigheden dit rendement heeft weten te halen. Metingen van Peter geven aan dat de RBB een beter rendement geven.

Maar dat is eigenlijk niet de vraag. De vraag is welk rendement jij gaat halen als je deze vuurkamer met een opzet, op basis van deze folder zelf gaat bouwen. Als ik er van uit ga dat je niet een compleet systeem bij Ortner gaat bestellen en zij jouw precies gaan vertellen hoe jij een dergelijke kachel moet bouwen (zoals in je eerste link, waarbij de kachel gewoon was ontworpen door Ortner)....dan weet ik zeker dat je met behulp van de open source gegevens van Peter wel een kans hebt om een goede kachel te bouwen.
Neemt externe verbrandingslucht (voor mij belangrijk),
kan met een RBB ook
makkelijke simpele opbouw,
een RBB lijkt mij simpeler...
past in mijn geheel qua design (vuurkamer die een beetje uitsteekt en voor de rest een ondiepe muur, vooral de ondiepe muur is belangrijk voor mijn inplanting)
kan met een RBB waarschijnlijk ook (dwarsgeplaatst/ panorama)
de manier van stoken (vol leggen en van boven naar onder zoals finoven)
kan met de nieuwe beluchting van Peter ook (maar wat is er mis met onderaan aansteken en dan volleggen)?
groet!

Ritsaert
naets
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2014, 21:34

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door naets »

kan met een RBB waarschijnlijk ook (dwarsgeplaatst/ panorama)
Hoe moet ik dit dan zien? riser langst zijkant of bovenaan in sleufvorm (ben ik al eens tegen gekomen op een forum)
kan met de nieuwe beluchting van Peter ook (maar wat is er mis met onderaan aansteken en dan volleggen)?
Hoe zie ik die nieuwe beluchting (is er een link naar een eventueel draadje hierover?)
ddh
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:45

Re: Ontwerp massakachel

Bericht door ddh »

Hoe zie ik die nieuwe beluchting (is er een link naar een eventueel draadje hierover?)
Kijk hier http://batchrocket.eu/ontwerpen onder de noemer 'floor channel'.
Plaats reactie