Walltherm en de juiste installatie

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Manuel72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016, 12:04

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Manuel72 »

Hoi Ruuben,

Ik neem aan dat Wouter de gas CV enkel als backup heeft staan. Dit hoeft dan ook niet meteen als verlies gezien te worden, omdat je hem alleen in geval van nood laat draaien.

De prijs die je aanhaalt voor het friswaterstation is de adviesprijs. Even googlen en je vindt ze een paar honderd goedkoper.

Het is duidelijk hoe je erover denkt en ik ga me in je standpunt verdiepen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ruuben,
pas als daar flinke plas water is opgewarmd kan je friswaterstation aan slaan (is verliezen) en daadwerkelijk heetwater uit je kraan laten lopen.
Dat de cv ketel uitstaat en dus in nood (lees te weinig zon) als backup moet bijwarmen is vooral in de tussenseizoenen het geval. Met de juiste buffer volstaat een minimum aan warm water om het friwa te laten werken, in de orde van 3à5 liter. Dat doe ik dan manueel door de cvketel even aan te schakelen.
permanent opwarmingsverliezen en warmhoud verliezen in buffer.
Enkel in de winter wordt de buffertop inderdaad op temperatuur (55°C) gehouden. Daarom heb ik ook 30cm isolatie rond de buffer. Dan zijn de stilstandverliezen verwaarloosbaar. Vooral omdat de buffer binnen verwarmd volume staat. Bij standaardisolatie en buiten de isolatieschil, zou je inderdaad veel verlies krijgen.

Dag Manuel,

nog een bijkomend voordeel: er komt geen kalk in de cv-ketel, enkel dood bufferwater. Dus de cv-ketel zelf heeft minder onderhoud nodig en heeft een langere levensduur. De warmtewisselaar van een friwa wordt tegen kalk beschermd door de mixer van het bufferwater. Deze warmtewisselaar is bovendien door een leek demonteerbaar en (indien het toch nodig zou zijn) erg makkelijk te ontkalken. Het water is natuurlijk niet overal even hard, maar hier is het vreselijk.

Ik hoop dat we hebben geholpen om de voor- en nadelen op te lijsten in deze discussie en het niet moeilijker hebben gemaakt.

succes verder.
hou ons op de hoogte
Manuel72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016, 12:04

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Manuel72 »

Hallo Wouter,

Zou je willen aangeven over wat voor buffer je het hebt?
Zelf had ik het buffervat in de bijlage in gedachten. Krijg ik 10 jaar garantie op, maar heeft niet de aansluiting bovenop.

Voor het leidingwerk zat ik te denken aan koper (28mm voor de aan- en afvoer) met persfittingen.

Maakt er iemand ook nog gebruik van een Luchtafscheider (verticaal), Vuilafscheider met magneet, Keerklep incl. legionella controle punt?
Deze stonden bij de offerte die ik van de verdeler van Walltherm ontving, maar heb ik nog niet aangeschaft.

Verder meldde die man me (van Walltherm) dat het buffervat dat zij aanbieden beter is dat dat van OEG, omdat het een tussenschot heeft voor betere gelaagdheid. Alleen kost die 1000L buffer met 2 spiralen €1607 excl. BTW. Dus zowat het dubbele en dat vond ik net iets teveel van het goede...
Bijlagen
516005355 tekening.pdf
(222.01 KiB) 283 keer gedownload
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Manuel,

ik heb zelf dit buffervat.
buffervat unitec.pdf
(210.48 KiB) 256 keer gedownload
de pf versie, 1000 lt. dus geen enkele spiraal in het vat. Mijn zonnecollector laadt gelaagd mbv warmtewisselaar en driewegklep.

Ik zou zeker een (microbellen)ontluchter gebruiken. Ik denk zelfs dat fabrikanten van stalen vaten dit verplichten indien je aanspraak wil blijven maken op de garantie. (ben er niet zeker van maar zou me niets verbazen.)
Vuilafscheider heb ik ook. Keerklep met legionella controle zegt me niets.


Het vat van OEG waarnaar je verwijst heeft wel een aansluiting bovenop. Dat is voorzien voor de (microbellen)ontluchter maar kan dus ook als aansluiting uitgevoerd worden bijvoorbeeld voor een friwa. Je kan de ontluchter op de leiding zetten die daaraan aangesloten is. Zo is het hier ook uitgevoerd.

Groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

ik zou deze unit er bovenop zetten, op een t stuk, en op de T een kraan om de boiler goed te kunnen spoelen bij het vullen. Zooi die drijft spoel je er zo uit bij het vullen. Ook helpt het bij het ontluchten bij flink vullen.

http://www.ebay.de/itm/Kesselsicherheit ... 4d4d6d07d4

Microbel ontluchter is niet zinvol voor een buffervat; Wel voor een solarkring.

Ik zou koper vermijden vanwege de prijs.

http://www.ebay.de/itm/25-m-Alu-Verbund ... SwNuxXX-IC

Daar heb je ook knelkoppelingen voor; scheelt weer duur persgereedschap.
http://www.ebay.de/itm/Klemmring-Schrau ... 2a46f5f2f0
Manuel72
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016, 12:04

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Manuel72 »

Alles een beetje laten bezinken, maar heb nog een aantal punten:

Zou het geen problemen met de stratificatie veroorzaken als ik gebruik maak van de aansluiting bovenop het buffervat ( die normaal voor ontluchting is). Het warme kachelwater spuit dan als het ware recht naar beneden toe wat best werveling in de buffer moet veroorzaken, toch?
http://www.ebay.de/itm/Kesselsicherheit ... 4d4d6d07d4
Deze lijkt inderdaad handig, alleen is m'n kachel-buffer leidingwerk dan 28mm. Zorgt de vernauwing van deze unit niet voor problemen en wordt het niet teveel een "kerstboomaftakking"?


Dan nog een vraag over de plaatsing van temp. sensoren in het buffervat. De vaten die ik tot nu toe tegen gekomen ben hebben onderaan 1 aansluitpunt voor een sensor en boven op 3/4 van het vat 2 punten op dezelfde hoogte. Waarom zitten er 2 op dezelfde hoogte? En niet eentje ook in het midden?
Op zich geen probleem, want ik gebruik een WAL02 controller en die werkt maar met 2 sensoren op de buffer ( 1 onder en 1 boven), maar ben gewoon benieuwd.

Het gebruik van kunststof leiding voor het leidingwerk is weliswaar makkelijk en goedkoper, echter staat de maximum temperatuur me een beetje tegen. Ik zou daarvoor toch kiezen voor CV precisiebuis of koper. Ik heb inmiddels een 2e hands Rems Buigmachine aangeschaft voor het buigwerk zodat ik zo min mogelijk koppelingen heb. Daarnaast kan ik die ook nog voor andere doeleinden gebruiken... :D
Raden jullie messing koppelingen of perskoppelingen aan voor de verbindingen?

Voor de verse luchtaanvoer moeten 2 buizen diameter 100 gebruikt worden. Welke buis gebruiken jullie hiervoor. Deze leg ik dan voorlopig tot op zolder. Daar zijn kubieke meters lucht genoeg. Later wel naar buiten.

En dan voorlopig de laatste: bij de aansluitpunten van de kachel (schroefkoppelingen) etc. teflon tape of hennep gebruiken?

Misschien al bij al wat teveel vragen in 1 keer, maar antwoorden hoeft echt niet op alles tegelijk :fff .
Jakkosleegers1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2016, 19:23

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Jakkosleegers1 »

Goedendag,

Ik heb hier al ooit een Walltherm aangesloten, als je ooit Hulp nodig hebt hoor ik het graag.

Mvg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

wat is je uurtarief?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door jobplas »

Manuel72 schreef:Alles een beetje laten bezinken, maar heb nog een aantal punten:

Zou het geen problemen met de stratificatie veroorzaken als ik gebruik maak van de aansluiting bovenop het buffervat ( die normaal voor ontluchting is). Het warme kachelwater spuit dan als het ware recht naar beneden toe wat best werveling in de buffer moet veroorzaken, toch?
http://www.ebay.de/itm/Kesselsicherheit ... 4d4d6d07d4
Deze lijkt inderdaad handig, alleen is m'n kachel-buffer leidingwerk dan 28mm. Zorgt de vernauwing van deze unit niet voor problemen en wordt het niet teveel een "kerstboomaftakking"?


Dan nog een vraag over de plaatsing van temp. sensoren in het buffervat. De vaten die ik tot nu toe tegen gekomen ben hebben onderaan 1 aansluitpunt voor een sensor en boven op 3/4 van het vat 2 punten op dezelfde hoogte. Waarom zitten er 2 op dezelfde hoogte? En niet eentje ook in het midden?
Op zich geen probleem, want ik gebruik een WAL02 controller en die werkt maar met 2 sensoren op de buffer ( 1 onder en 1 boven), maar ben gewoon benieuwd.

Het gebruik van kunststof leiding voor het leidingwerk is weliswaar makkelijk en goedkoper, echter staat de maximum temperatuur me een beetje tegen. Ik zou daarvoor toch kiezen voor CV precisiebuis of koper. Ik heb inmiddels een 2e hands Rems Buigmachine aangeschaft voor het buigwerk zodat ik zo min mogelijk koppelingen heb. Daarnaast kan ik die ook nog voor andere doeleinden gebruiken... :D
Raden jullie messing koppelingen of perskoppelingen aan voor de verbindingen?

Voor de verse luchtaanvoer moeten 2 buizen diameter 100 gebruikt worden. Welke buis gebruiken jullie hiervoor. Deze leg ik dan voorlopig tot op zolder. Daar zijn kubieke meters lucht genoeg. Later wel naar buiten.

En dan voorlopig de laatste: bij de aansluitpunten van de kachel (schroefkoppelingen) etc. teflon tape of hennep gebruiken?

Misschien al bij al wat teveel vragen in 1 keer, maar antwoorden hoeft echt niet op alles tegelijk :fff .
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, heb wel een PS2000 van OEG, meest kale uitvoering zonder spiralen.
Wat betreft stratificatie: heb de top aansluiting alleen maar gebruikt voor ontluchten, de bovenste zij aansluiting voor de kachel en ik ben zelf stomverbaasd over de stratificatie die er in zit. Ik vermoed dat het niet veel uitmaakt als je de top aansluiting gebruikt.

Voor het aansluiten van de vergasser op het vat heb ik dikwandig staal (gasbuis) gebruikt, hier draad op gesneden en dit met teflon tape opgedraaid, ook naar de kachel, laddomat, afsluiters en buffervat toe.

Wat betreft de sensoren, ik heb een paar analoge thermometers door een 2 duims aansluiting in het vat gehangen, ik loop er iedere ochtend en avond even langs, in 1 oog opslag weet ik genoeg. Die thermometers kosten bijna niks.

Het begin van dit topic gaat over Friwa of spiraal in je buffer. Zelf heb ik dus een kale buffer en Sanitair water dus nog niet aan de ketel hangen. Ik zou dus ook het "makkelijkst" voor een Friwa kiezen, maar ik denk dat een kleiner vat met wisselaar naast de grote ook een goede optie zou zijn.....
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Janstaad »

Ruuben schreef:wat is je uurtarief?
Hey Rubben, .Heb je nog hulp nodig ?

Mvg
jverhoev
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017, 19:40

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door jverhoev »

Hallo,

Ik ben hier nieuw. Wij kochten ongeveer één Jaar geleden andere woning die met walltherm is uitgerust in combinatie met ETA houtvergasser. Wij hebben van in het begin twijfels over de correctheid van installatie van de walltherm, deze lijkt het buffer vat niet mee te verwarmen ...

Wij zoeken eigenlijk iemand een installateur die;
- de walltherm eens kan nakijken / afregelen en dergerlijke meer

wij wonen in de omgeving van Aarschot ...
Dit is een forum, geen marktplaats
bedankt,
Laatst gewijzigd door kockie op 14 nov 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: emailadres verwijderd
jverhoev
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017, 19:40

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door jverhoev »

als kockie , het bericht gelezen had ... blijkt dat wij niks proberen te verkoppen eerder proberen in contact te komen met personen met ervaring in deze matterie ... Ik had reeds mijn bedenkingen bij dit form .... jammer bevestigd.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door dormos »

Ik had reeds mijn bedenkingen bij dit form .... jammer bevestigd.
Doei!!!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door kockie »

jverhoev schreef: 15 nov 2017, 10:15 als kockie , het bericht gelezen had ... blijkt dat wij niks proberen te verkoppen eerder proberen in contact te komen met personen met ervaring in deze matterie ... Ik had reeds mijn bedenkingen bij dit form .... jammer bevestigd.
Misschien had ik mijn reactie wat zorgvuldiger moeten formuleren. Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een forum is. Lees de regels er eens op na, daar staat onder andere:
forumregels schreef:"@ het idee van een forum is dat kennis wordt gedeeld. Vragen of iemand het antwoord naar je wil mailen is dan ook niet de bedoeling"
Als u bedenkingen bij dit forum heeft nodig ik u van harte uit om deze met ons te delen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Walltherm en de juiste installatie

Bericht door Ruuben »

jverhoev schreef: 14 nov 2017, 19:46 Hallo,

Ik ben hier nieuw. Wij kochten ongeveer één Jaar geleden andere woning die met walltherm is uitgerust in combinatie met ETA houtvergasser. Wij hebben van in het begin twijfels over de correctheid van installatie van de walltherm, deze lijkt het buffer vat niet mee te verwarmen ...

Wij zoeken eigenlijk iemand een installateur die;
- de walltherm eens kan nakijken / afregelen en dergerlijke meer

wij wonen in de omgeving van Aarschot ...
Dit is een forum, geen marktplaats
bedankt,
Als je een installatie,- of hydraulisch schema of ander zins documenten mbt bediening hebt vind ik het wel leuk er naar te kijken. Maar wel online, en niet via privébericht.
Ik zou ook zuur zijn als je zo'n mooi haard en systeem denkt te hebben en het doet niet wat ie zou moeten doen.
Plaats reactie