Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:OK, tapwater hebben we nu duidelijk!
De aansluitingen zitten vreemd maar kun je eens op de instelbare mengkraan in het midden kijken welke letters bij welke aansluiting staan.
Waarschijnlijk H,C (of K) en M.
Kun je dat aangeven op de foto met "A, B en C"?

Oja, misschien staan er ook pijltjes op :)
Ik zie pijltjes staan (zie illustratie). Ter info: deze mengkraan zit compleet vast.
Bijlagen
oud_schema_boiler_2016-12-07.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Die pijltjes bedoel ik niet, die zijn van de warm/koud draairichting van de knop.
Er zouden aanduidingen moeten staan op de zijkant van de mengkraan bij de uitgangen in het messing geperst!
Misschien aan de achterkant van de kraan?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:Die pijltjes bedoel ik niet, die zijn van de warm/koud draairichting van de knop.
Er zouden aanduidingen moeten staan op de zijkant van de mengkraan bij de uitgangen in het messing geperst!
Misschien aan de achterkant van de kraan?
Ik heb ze gevonden, ze zaten verscholen tussen het vlas…
Links: C
Rechts: H
Onder: 15M
Bijlagen
02-oud_schema_boiler_2016-12-07-01.jpg
02-oud_schema_boiler_2016-12-07-01.jpg (36.13 KiB) 4943 keer bekeken
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

OK, tapwater zit goed op de vastzittende instelknop na dan 8)
Je zou, ten alle tijden, nooit meer dan 60-65 water aan de kraan moeten krijgen. Dan werkt dat naar behoren.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Een voorbeeld hoe je de zonnecollector kunt aansluiten.
Er is buiten een alu radiator gemonteerd om overtollige warmte af te fakkelen in de zomer. Vrijwel iedere regeling heeft de mogelijkheid om de driewegklep te schakelen in geval van te hoge temperaturen in de buffer.
Bijlagen
zonnecollector.jpg
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:OK, tapwater zit goed op de vastzittende instelknop na dan 8)
Je zou, ten alle tijden, nooit meer dan 60-65 water aan de kraan moeten krijgen. Dan werkt dat naar behoren.
Meer dan 65°C zal het in elk geval niet zijn. Gewoonlijk is het minder dan 50° en 's avonds zijn we blij als het 35°C is :?

Moet er hier geen terugslagklep geplaatst worden? Als ik voel aan de koppelingen, zijn die erg warm.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Verder moet de sensor die de elektrische verwarming uitschakelt nèt onder de gloeispiraal te zitten.
Door stratificatie wordt alleen de bovenzijde van je boiler verwarmd. Daaronder is die normaal gesproken koud zonder zonne-energie.
Volgens jouw schema is dat bufferopening 9.

Ik ga er trouwens vanuit dat opening 8 en 12 (lila kleurig) de oude aansluiting van het register van de massakachel is?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Moet er hier geen terugslagklep geplaatst worden? Als ik voel aan de koppelingen, zijn die erg warm.
Nee, zeker niet! Dat tapwater zit goed zo, afblijven :lol:
Alleen maar vet isoleren!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Gewoonlijk is het minder dan 50° en 's avonds zijn we blij als het 35°C i
Dat heeft niets met de installatieschema te maken maar met de warmte die aanwezig is in je vat!
Het gaat er om dat ie niet heter wordt dan 65 want dat zou zonde zijn en dan zou de mengkraan kapot zijn!
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:Verder moet de sensor die de elektrische verwarming uitschakelt nèt onder de gloeispiraal te zitten.
Door stratificatie wordt alleen de bovenzijde van je boiler verwarmd. Daaronder is die normaal gesproken koud zonder zonne-energie.
Volgens jouw schema is dat bufferopening 9.

Ik ga er trouwens vanuit dat opening 8 en 12 (lila kleurig) de oude aansluiting van het register van de massakachel is?
De cijfers 6, 8 en 12 zijn de kokertjes waar ik een voeler kan plaatsen. 5, 7, 9 en 11 zijn plaatsen waar ik nog een leiding kan aansluiten

De leiding van de massakachel kwam toe bij 4 en vertrok bij 14.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

OK, dan is nr 8 de plaats waar de sensor van de electrische spiraal moet zitten.
Check dit even aub!

Misschien nog een rare vraag...
Zit er achter de openingen 4 en 14 nog een spiraal in de buffer/boiler of liep er drinkwater door de leiding van het register van de massakachel m.b.v. een pompje?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:Verder moet de sensor die de elektrische verwarming uitschakelt nèt onder de gloeispiraal te zitten.
Het elektrische verwarmingselement is van OEG: https://www.oeg.net/nl/verwarmingseleme ... -517900184
Er is hier geen extra voeler voor voorzien, maar ik veronderstel dat de ingebouwde temperatuurregelaar voldoende zal zijn?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:OK, dan is nr 8 de plaats waar de sensor van de electrische spiraal moet zitten.
Die zit op de voorzijde bij '2'
holtere schreef:Zit er achter de openingen 4 en 14 nog een spiraal in de buffer/boiler of liep er drinkwater door de leiding van het register van de massakachel m.b.v. een pompje?
Volgens mij zit daar geen spiraal. Het was een gesloten circuit met een pompje er tussen (zie afbeelding)
Bijlagen
schema_boiler_2016-11-28.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

T.a.v. de aansluiting van de massakachel: De warme kant had op de 9 of de 11 moeten zitten maar nooit bovenin!

T.a.v. de electrische na-verwarming: bij 2 i.p.v. 8 zou ook goed zijn maar een en ander werpt nieuw licht!
Het lijkt dat deze warmtespiraal niet schakelt m.b.v. je zonnecollector regeling maar zelfstandig aan de slag gaat door een eigen sensor!
Normaal (wat ik ken) werkt een zonnecolector regeling als volgt:
sensor 1, zit op de collector buiten en schakelt de collectorpomp aan en uit bij voldoende temperatuurverschil met sensor 3.
Sensor 2, zit boven in de boiler en schakelt eventueel de electrische naverwarming in bij te lage temperatuur.
Sensor 3, zit onderin en schakelt de driewegklep van de noodkoeling die buiten zit bij te hoge boiler temperatuur.
Vaak nog een sensor 4 die de retour meet van de retour naar de buffer.
Let wel: de sensor nummers kunnen verschillen bij andere systemen.

Mocht jou elektrisch verwarmingselement zelf denken m.b.v. een eigen sensor gaat het misschien wel niet helemaal netjes. Die blijft dan bijverwarmen totdat ook het midden van de boiler warm is en dat is niet echt nodig! De bovenste sensor van de collectorregeling doet dat wellicht mooier i.v.m. stratificatie.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Trouwens over veiligheid.....
Mocht een van die registers in de massakachel lek raken loopt de boiler leeg in je massakachel.....kan lang duren eer dat het water op is als die aangesloten is op het drinkwaternet :mrgreen:
Plaats reactie