Zonnecollector icm WTW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Wij wonen in een modern en goed geïsoleerd rijtjeshuis van zo'n 150 m2 dat is voorzien van een WTW-installatie. Ik heb het idee om een zonnecollector te gaan maken (bv. zo'n ding met blikjes) en deze te koppelen aan de WTW. Dit uiteraard met het doel om meer 'gratis' warmte naar binnen te brengen om zo de gasrekening een beetje te drukken.

Op het forum hier lees ik dat er meer mensen met dit idee speelden/spelen. Zijn er mensen die dit al hebben gedaan, of hier ideëen/tips/suggesties over hebben?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door JantjeV8 »

"Zo'n ding met blikjes".... Wat bedoel je daar mee? Een pallet met blikjes bier?
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Haha, zoiets maar je moet die pallet bier wel eerst leeg drinken :D
Ter verduidelijking:
Afbeelding

En hier een Instructable van hoe je zo'n apparaat kan maken:
http://www.instructables.com/id/Solar-p ... -pop-cans/
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door Joepie »

EcoLogic schreef:Zijn er mensen die dit al hebben gedaan, of hier ideëen/tips/suggesties over hebben?
Ik zou bij deze engineer eens mijn oor te luisteren leggen: http://www.solarair.livotel.com./
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door Chevman »

Ik heb een WTW gemaakt voor mijn schuurtje.
http://evdreams.nl/Proj.asp
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
RobinM
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2015, 21:27

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door RobinM »

Ik heb een test gedaan met een lucht collector.
Hij is 60x100x12,5cm, ongeisoleerd, met 4mm polycarbonaat en 3 lagen metalen horrengaas.
In volle zon was deltaT = 17,6, met luchtflow 62m3/h, als ik het goed bereken 360W. (voor 0,6m2)
20160909_130132_3.jpg
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Bedankt voor alle links en voorbeelden, ziet er goed uit allemaal 8)

@Chevman Op jouw site staat dat je stortkokers hebt gebruikt. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Heb je ook een fan gebruikt? En in welke zin is het een WTW (warmte terug win)?

@RobinM Is dat een goede opbrengst? De berekeningen zeggen me (nog) niet zoveel. Je hebt horregaas gebruikt om warmte op te nemen? Hoe werkt dat?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door Sandman79 »

op www.builditsolar.com zijn ook een heel aantal voorbeelden en meetresultaten te vinden.
Een combinatie met WTW interesseert mij ook, maar heb ik nog nergens gezien
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Sandman79 schreef:op http://www.builditsolar.com zijn ook een heel aantal voorbeelden en meetresultaten te vinden.
Een combinatie met WTW interesseert mij ook, maar heb ik nog nergens gezien
Geweldige site, erg uitgebreid ook!

Ik zie daar onder het kopje 'Active Space Heating' ook een 'screen collector' staan, zoals RobinM heeft gemaakt. Volgens deze website de 'best performer', zo blijkt uit tests. Ik ga me daar eens in verdiepen.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door Chevman »

EcoLogic
Wat op mijn site staat is een zonnecollector gemaakt van rechthoekige buizen die ze in muren inbouwen om diverse leidingen te leggen.
Lucht verplaatsing gaat tot nu toe via een ventilator van een pc voeding.
De stortkokers komen van een klant die ze over had.

Ik gebruikte hem eerst om een ruimte te verwarmen (vorstvrij houden) , de warme lucht kwam van een afzuiging van een spuitcabine.
Vandaar WTW.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Dank voor de uitleg Chevman.

Uiteenzetting idee zonnecollector i.c.m. WTW:
Een zonnecollector als deze wordt gebruikt om lucht te verwarmen, als alternatief voor of toevoeging op andere verwarmingsmethoden. Naast het financiële voordeel dat je met zo'n installatie kunt hebben, draagt het natuurlijk ook bij aan het verlagen van de carbon footprint en het gebruik van fossiele brandstoffen.
Wat ik her en der lees is dat de temperatuur in een collector kan oplopen tot zo'n 150℃ en de luchttemperatuur tot zo'n 90℃!
In ons huis is reeds een infrastructuur aanwezig. De ventilatiekanalen vanaf de WTW gaan naar iedere ruimte in het huis; toilet/keuken/badkamer hebben een afvoer, de rest van de ruimtes hebben een aanvoer van verse lucht.

Plaatsing zonnecollector binnen of buiten?
Binnen:
De mogelijkheden voor het binnen plaatsen zijn in dit geval beperkt. Het enige raam dat erg geschikt is, zonder daglicht/uitzicht te belemmeren, is een raam op de zolderkamer waar een verwarming voor is geplaatst (+/- b200 x h50 cm). Dit raam heeft een 90 graden positionering t.o.v. het maaiveld en heeft een Z/W oriëntatie.
-Voordelen: hogere opbrengst (?) omdat collector op geïsoleerde locatie met kamertemperatuur, electra e.d. aanwezig, collector hoeft niet beschermd tegen weersinvloeden, aansluiten op WTW kan op verschillende manieren, waarschijnlijk voordeligste optie.
-Nadelen: positionering/oriëntatie is vaststaand, lelijke luchtslang vanaf collector door slaapkamer/hal richting WTW, plaatsing in slaapkamer; overlast van geluid (?) en extra warmteontwikkeling (vooral in zomer onwenselijk).

Buiten:
Het buiten plaatsen van de zonnecollector kan op een plat dak bovenop de woning. Hier is de hele dag zon. Formaat van de collector(en) en positionering/oriëntatie zijn vrij te kiezen. De inlaat van de WTW is ongeveer een meter van dit platte dak verwijderd.
-Voordelen: hogere opbrengst (?) omdat formaat en positionering/oriëntatie vrij te kiezen, geen slangen in de woning, geen overlast van geluid/warmteontwikkeling in woning, geen beperking van het formaat van de collector, in de zomer ‘s nachts zou zo’n collector buiten juist voor verkoeling zorgen zo wordt gezegd.
-Nadelen: beschermen tegen weersinvloeden, geen electra aanwezig, aansluiting WTW nu alleen mogelijk op de inlaat van buitenlucht (tenzij extra dakdoorvoer), plaatsing ingewikkelder (op verzwaarde steunen oid), waarschijnlijk prijziger.

Aansluiten zonnecollector op WTW:
Dan is er nog de kwestie van het aansluiten van de zonnecollector op de WTW. Binnen in de woning kan dit in principe op alle mogelijke in- en uitgangen. Buiten kan dit in principe alleen op de ingang van buitenlucht (tenzij extra dakdoorvoer). Aansluitmogelijkheden zijn denk ik ook afhankelijk van het type WTW (wij hebben een Brink Renovent zonder by-pass).

Een voorstelling van de werking van een WTW:
Afbeelding

Aansluiting zonnecollector kan in theorie op 3 manieren:
1] Toevoer verse buitenlucht: de aangevoerde buitenlucht wordt (nu dus verwarmd) richting WTW geblazen. De inkomende lucht is nu ineens veel hoger dan de uitgaande lucht. Hoe de warmtewisselaar dan werkt is mij niet bekend.
2] Vervuilde lucht uit woning: de warme lucht van de collector wordt nu gebruikt om via de warmtewisselaar de inkomende buitenlucht te verwarmen. Omdat het rendement normaalgesproken zo'n 95% is, ontstaat er hier sowieso verlies. Wat het rendement is bij hoge temperaturen is mij niet bekend maar ik verwacht dat het lager is door de veel grotere temperatuurverschillen.
Of de WTW überhaupt bestand is tegen zulke hoge temperaturen moet ik uitzoeken.
3] Toevoerlucht naar woning: de warme lucht wordt NA de WTW direct naar alle ruimtes getransporteerd. Dit vind ik de meest voor de hand liggende optie.

Aansturing
Hier heb ik nog niet veel ideëen over. Ik ben best wel handig, maar op electronisch vlak niet zo, met computers dan weer wel. Mijn voorlopige idee is dat ik de toevoer van de zonnecollector op ieder moment af moet kunnen sluiten, electronisch danwel mechanisch. Iets als een temperatuurgestuurde klep (thermostaat) zou een idee kunnen zijn, geen idee of dat bestaat voor een dergelijke toepassing. En hoe moet het 's zomers, als je overdag de warme lucht juist buiten wil houden, maar 's nachts de koele lucht naar binnen wilt blazen?
Of gebruik van fan(s) noodzaak is weet ik niet. Als ik de collector aansluit op het ventilatiesysteem is er al een airflow van normaliter 175 m3 p/u (instelbaar van 0-300).

Mijn voorkeur
Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een collector op dak i.c.m. optie 3. Dan omzeil ik de WTW en dat betekent ook dat ik waarschijnlijk een extra dakdoorvoer moet maken. Ook zal ik de lucht moeten filteren om vervuiling van het systeem en het binnenklimaat tegen te gaan. Filteren van buitenlucht gebeurt nu in de WTW middels een fijnstoffilter.

Alle ideëen, suggesties en aanvullingen zijn meer dan welkom!
RobinM
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2015, 21:27

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door RobinM »

Goede ideeën EcoLogic!

Ik ben mede door BuildItSolar geïnteresseerd geraakt in lucht collectoren. Ik vond het rendement van 600W/m2 hoog in vergelijking met m'n PV panelen van 154W/m2. Wel lastig lezen met die Amerikaanse eenheden (graden Fahrenheid, BTU, cfm, etc. :-)

Voor wat betreft jouw idee een aantal vragen opmerkingen.
Ik vraag me af of als de verse buitenlucht van een WTW voorverwarmd zou worden door een collector, je deze niet gaat wegkoelen met binnenlucht naar buiten. En of je buiten specificaties van WTW gaat opereren. (voor levensduur, garantie)
De collector na WTW in aanvoer naar ruimten geeft volledige luchtflow van de WTW door de collector. Als er geen zon is koelt dit de lucht.
Ik speel voor mezelf met het idee om lucht uit de kamer via een collector terug naar de kamer te brengen. Dit geeft wel 2 doorvoeren. Dit zou voor jou ook nog een optie kunnen zijn. Dit is met aan- en uitzetten makkelijker.
Is het met de WTW zo dat als je 1 ruimte verwarmd dit door de hele woning gedistribueerd word?
Een lucht collector kan ook passief werken.
Een lucht collector binnen is normaal niet efficiënt omdat de warmte al binnen is. (passieve zonne-energie)

Een punt van aandacht voor zonnecollectoren is koude luchtstroom tijdens nacht. Een oplossing hiervoor kan een terugslagklep zijn.
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

RobinM schreef:Goede ideeën EcoLogic!

Ik ben mede door BuildItSolar geïnteresseerd geraakt in lucht collectoren. Ik vond het rendement van 600W/m2 hoog in vergelijking met m'n PV panelen van 154W/m2. Wel lastig lezen met die Amerikaanse eenheden (graden Fahrenheid, BTU, cfm, etc. :-)
Deze cijfers waren mij niet bekend en zorgen voor een verhoogt rendement in mijn ongebreideld enthousiasme.
Voor wat betreft jouw idee een aantal vragen opmerkingen.
Ik vraag me af of als de verse buitenlucht van een WTW voorverwarmd zou worden door een collector, je deze niet gaat wegkoelen met binnenlucht naar buiten. En of je buiten specificaties van WTW gaat opereren. (voor levensduur, garantie)
Precies, daar ben ik ook bang voor. De werking zou wel verschillen per WTW, sommigen hebben een manuele of automatische by-pass. Ik ben ook bang dat temperaturen van 90C mogelijk niet helemaal geschikt zijn voor een WTW :mrgreen:
De collector na WTW in aanvoer naar ruimten geeft volledige luchtflow van de WTW door de collector. Als er geen zon is koelt dit de lucht.
Eensch! Dit zet me wel aan het denken. De WTW zuigt ook lucht aan, en is nadat het de warmtewisselaar is gepasseerd bv. 18C richting woonruimte. Als je op dat moment (dus na WTW) lucht van de collector gaat toevoegen van bv. 60C dan lijkt me dat de 'warme lucht' van de WTW de veel warmere lucht van de collector koelt. Dat zou een enorme daling in het rendement betekenen...
Ik speel voor mezelf met het idee om lucht uit de kamer via een collector terug naar de kamer te brengen. Dit geeft wel 2 doorvoeren. Dit zou voor jou ook nog een optie kunnen zijn. Dit is met aan- en uitzetten makkelijker.
Als ik je goed volg, wil je dus een soort WTW maken van een collector? De lucht op kamertemperatuur wordt opnieuw verwarmt waardoor je minder energie nodig hebt om het op de gewenste temperatuur te brengen. Goed idee!
Onze WTW heeft een rendement van 90-95%, dus dan zou het gaan om het hergebruiken van de warmte in de overgebleven 5-10%, wat neerkomt op een aantal graden C, wat me niet heel interessant lijkt.
Is het met de WTW zo dat als je 1 ruimte verwarmd dit door de hele woning gedistribueerd word?
Een lucht collector kan ook passief werken.
Een lucht collector binnen is normaal niet efficiënt omdat de warmte al binnen is. (passieve zonne-energie)
De WTW blaast de opgewarmde lucht naar alle ruimtes, en zuigt af in keuken/wc/badkamer. Er wordt dus een airflow in het huis gegenereerd, die overigens niet merkbaar is tenzij je recht onder een inblaasventiel gaat staan.
Betreft efficiëntie binnen, ik had al een idee dat daar een hiaatje zat :D
Een punt van aandacht voor zonnecollectoren is koude luchtstroom tijdens nacht. Een oplossing hiervoor kan een terugslagklep zijn.
Een aantal dingetjes die ik heb gevonden (bij onze Chinese vrienden), die hier mogelijk van pas komen:
Afbeelding
Een 100mm electrische klep op 220v, ongeveer 25,- incl. verzenden.

Afbeelding
Een thermostaat op 12v waar je een temperatuur voor in- en een voor uitschakelen kan instellen, 3,50 incl. verzenden.
Ik dacht zo, je zou een thermostaat voor een thermostaat kunnen plaatsen. De eerste schakelt het hele collectorsysteem uit als de buitentemp hoger wordt dan bv. 20C. Dan heb je in principe geen extra verwarming nodig omdat de WTW dan al zo'n 20C naar binnen blaast. De tweede schakelt de klep in of uit als de temp in de collector een bepaalde waarde heeft. Ik bedenk me nu dat er wel een probleem is als het 's ochtends nog fris is en de klep open gaat en dan later op de dag het hele systeem wordt uitgeschakeld omdat het 20C is. Dan staat de klep nog steeds open en wordt er nog steeds warme lucht aangevoerd...
Zodra het echt zomer is zou je de waarden kunnen veranderen, zodat er in de nacht wordt gekoeld. Dat aanpassen doe je dan in principe 2x per jaar. Lijkt me dat je dit ook met iets als een Arduino kan bewerkstelligen maar zover rijkt mijn kennis momenteel niet.

Afbeelding
Een filterbox 100mm voor het filteren van de inkomende lucht. Voor ons noodzaak omdat we aan een toegangsweg in het centrum van een stad wonen (in de Randstad). Deze zijn 40,- excl. verzenden.

De terugverdientijd schiet voor mijn gevoel zo wel flink omhoog als je door gaat rekenen met een dakdoorvoer, isolatieslangen, koppelingen etc. en dan moet je nog aan de collector(en) zelf beginnen :lol:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door Sandman79 »

Welke filters passen in die filterbox? ook geurfilters (hier het grootste potentiele issue ;) )
Gebruikersavatar
EcoLogic
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 nov 2016, 23:52

Re: Zonnecollector icm WTW

Bericht door EcoLogic »

Even Googlen op 'filterbox 100mm', dan kom je ook filters tegen. Ik denk niet dat er specifiek geurfilters voor zijn. Je kan hier vast wel iets voor kopen, zoals je ook geurtjes hebt voor in je stofzuiger. Of zelf iets maken, bv. een stoffen zak vullen met lavendel en in de filter stoppen?
Plaats reactie