Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:Komkom niet zo panieken :roll:
Je hebt een mooie kachel staan en een zonnepaneel met boiler en buffer. Het is een kwestie de boel wat reorganiseren en dan draait dat heus wel. De spullen zijn er, nu is er alleen wat vakmanschap en ervaring gevraagd om de boel goed in orde te maken zonder dat daar enorme bedragen bij aan te pas komen. Die mensen zijn met wat inspanning best te vinden en je weet zelf ook al een boel meer! Nu eerst een plan maken, in laten dalen en dan pas uitvoeren!
Bedankt,
Het is natuurlijk niet leuk om iets dergelijks mee te maken, maar het is niet anders. Ik ben heus niet aan het panikeren, integendeel ik ben blij om, via jullie hulp, eindelijk te weten wat de situatie precies is en hoe ik er het beste kan van maken.

Om financiële redenen zou ik zoveel mogelijk zelf willen uitvoeren.

Mijn plan is het volgende (in chronologische volgorde):
1. leidingen loskoppelen tussen de kachel en de boiler.
2. koperen spiraal die zich in de leem bevindt uitblazen en open laten
3. keerklep voorzien op het solar-circuit. Kan iemand me raad geven welke keerklep ik het best kan aankopen en waar ik die het best plaats?
4. boiler en leidingen in de kelder (en waar mogelijk in de rest van het huis) isoleren.
Voor de solar leidingen zou ik hittebestendige isolatie van 35mm gebruiken en voor de rest minerale wol van 15 cm. Is dit voldoende?
5. leidingen buiten isoleren met hittebestendige isolatie van 35mm zoals Ruuben me voorstelde: http://www.ebay.de/itm/1-m-Kautschuk-HT ... CBTVGcCE4A
Mag ik de bestaande isolatie aan de leidingen laten of kan ik deze het best eerst verwijderen voor ik de nieuwe isolatie plaats?
Omwikkelen met tape. Zou Tesa Extreme Outdoor: http://www.tesa.be/consumenten/zelfklev ... oor,c.html geschikt zijn?

6. Achterhalen welke controller ik heb, en zorgen dat deze goed ingesteld wordt zodat mijn boiler enkel verwarmd wordt als de temperatuur bij de heatpipes hoog genoeg is :fff
Ik denk dat het misschien deze zou kunnen zijn: https://www.oeg.net/nl/ebv-temperatuurv ... -211211230 Ik kijk nog of ik een handleiding vind op het internet. Op de website va OEG vind ik dit niet terug.
7. Genieten van wat ik heb en vergeten wat ik verloren ben.
Bijlagen
nieuw_schema_boiler_2016-12-01.jpg
nieuw_schema_boiler_2016-12-01.pdf
(706.72 KiB) 100 keer gedownload
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:
holtere schreef:Komkom niet zo panieken :roll:

Mijn plan is het volgende (in chronologische volgorde):
1. leidingen loskoppelen tussen de kachel en de boiler.
druk vd buffer door ergens even vulkraan open te zetten.
Als het lukt, een voor een leiding naar pomp los en terugslagventiel er tussen, dus met volle buffer.
En dan een gesloten cirquit maken tussen je radiator en je buffervat-pomp! Maar dan dus wel heet aanvoer boven uit buffer halen, en koud retour onderin. Dus aansluitingen omzetten.
Thermostaat bij je bureau (met relais extra erin ivm inschakelstroom PAW pomp) en zo je radiator in iedergeval op korte termijn kunnen blijven gebruiken.

http://www.ebay.de/itm/Anlege-thermosta ... 1726186283

zet deze op je buffer, (uitgang heet water) om pomp uit te schakelen als buffer te koud is; je radiator bij buro heeft niets aan koud water, als je thermostaat wel om warmte vraagt..



2. koperen spiraal die zich in de leem bevindt uitblazen en open laten
En de spiraal van je haard losmaken aan de bovenkant en onderkant, dan loopt ie vanzelf leeg lijkt me.

3. keerklep voorzien op het solar-circuit. Kan iemand me raad geven welke keerklep ik het best kan aankopen en waar ik die het best plaats?
http://www.ebay.de/itm/Ruckschlagventil ... Nx0EZ76ryg

Maar heb je geen installatiebedrijf/groothandel waar je dit soort spullen kan kopen lokaal? zoals in Nederland bijvoorbeeld http://www.warmteservice.nl

Let op de stromingsrichting op de keerklep. Wellicht nog wat verloop stukjes van en naar de juiste schroefdraad diameters.
Dus de klep zo dicht mogelijk aan de buffer; dus meteen na de al bestaande grote 1,1/2" koppelingen, daar waar nu de witte buizen overgaan op messing.
En voor solar waar de leidingen in en uit de buffer gaan. Je solarvloeistof wel zorgvuldig opvangen! Die moet er weer ingepompt worden met een impeller pomp.
Ik zou de blauwe temperatuurknop naar rechts draaien om te voorkomen dat een groot deel van je cirquit leeg loopt. Maak een slang aan de aansluiting onde je solar pomp en open het kraantje, daarmee van je al veel op.


4. boiler en leidingen in de kelder (en waar mogelijk in de rest van het huis) isoleren.
Voor de solar leidingen zou ik hittebestendige isolatie van 35mm gebruiken en voor de rest minerale wol van 15 cm. Is dit voldoende?

leidingen binnenshuis isoleren met buisisolatie. Grijs of blauw
http://www.ebay.de/itm/PE-Isolierung-Da ... dy0M3AWGAQ


5. leidingen buiten isoleren met hittebestendige isolatie van 35mm zoals Ruuben me voorstelde: http://www.ebay.de/itm/1-m-Kautschuk-HT ... CBTVGcCE4A
Mag ik de bestaande isolatie aan de leidingen laten of kan ik deze het best eerst verwijderen voor ik de nieuwe isolatie plaats?
alleen de ongeisoleerde stukken, de al aanwezige isolatie op je ribbelbuis is prima

Omwikkelen met tape. Zou Tesa Extreme Outdoor: http://www.tesa.be/consumenten/zelfklev ... oor,c.html geschikt zijn?

is erg dure merk tape, met weinig meters. In nederland koop in het bij de Hornbach. Een hele dikke rol voor 10 euro. Ik zou even verder zoeken, maar het is de juiste.

6. Achterhalen welke controller ik heb, en zorgen dat deze goed ingesteld wordt zodat mijn boiler enkel verwarmd wordt als de temperatuur bij de heatpipes hoog genoeg is :fff
Weet je zeker dat ie niet goed ingesteld staat dan? dat is mij niet duidelijk. De locatie van de senor, uitgang van het solarframe, is dat juist?
Ik denk dat het misschien deze zou kunnen zijn: https://www.oeg.net/nl/ebv-temperatuurv ... -211211230 Ik kijk nog of ik een handleiding vind op het internet. Op de website va OEG vind ik dit niet terug.
wat goed! je hebt hem! EBV temperatuurverschilregelaar CETA 100 1 relaisuitgang, 3 sensoringangen

Hier de manuel
file:///H:/Downloads/0450021014_1308-22_BA_CETA100_EbV_D.pdf


Ik vermoed dat je controller niet kan moduleren, en dus de solarkleppen geen probleem gaan geven bij trage flow. Maar dat merk je snel genoeg. Ik zal ook even kijken naar de manuel


7. Genieten van wat ik heb en vergeten wat ik verloren ben.


Als weet wat je nodig hebt kan ik het ook voor je bestellen en laten bezorgen bij vrienden langs de duitse grens. Dat scheelt verzendkosten, dan heb ik ze rond kerst en jij rond oud en nieuw als ik het weer verstuur.
Tenzij je alles eerder wil hebben.

vergeet keerklep in heet drinkwater niet, evenals mixventiel, en inlaat combinatie.
Voor drinkwater:
http://www.ebay.de/itm/Taconova-Thermos ... gIfX8ftHuA
http://www.ebay.de/itm/Afriso-Ruckschla ... MXmPSZ0-PA
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door willem »

Nu je toch met het leidingwerk aan de gang gaat bij de buffer is het misschien verstandig om van de totale installatie 3 secties te maken.
sectie 1: massakachel tot buffer
sectie 2: collectoren tot buffer
sectie 3: buffer
Als je op alle in en uitgaande aansluitingen van de buffer als eerste een (kogel)kraan zet en daarop het leidingwerk monteer kan je;
kranen dicht, aan sectie massakachel werken of aan sectie collectoren werken of, alle kranen dicht en aan de buffer werken.
Als er nog een aftap bij komt kan je van een sectie de druk aflaten.
Voor veranderingen/aanpassingen/vernieuwen lijkt mij dit wel wat.
sectie 1 en 2 zou je ook nog onder kunnen verdelen door ergens op aanv. en retour
kranen tussen te zetten, alhoewel er wel ergens kranen op het systeem zitten

Ik zie op een foto ook ongebruikte aansluitingen, hierop zouden ook kranen met plug
op kunnen voor evt uitbreiding in de toekomst.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Bedankt Ruuben & Willem,

Ik probeer vandaag nog de koperen spiralen aan de kachel af te sluiten, zodat we onze kachel kunnen gebruiken.
De rest bekijk ik in de loop van volgende week. Mijn zoontje is jarig vandaag en ik zal tijdens het weekend andere prioriteiten hebben :wink:
Maandag en dinsdag zal ik jammer genoeg ook niet veel tijd hebben, maar ik denk dat het afsluiten van de leidingen bij de kachel al een enorme vooruitgang zal zijn.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door hanskraayeveld »

Ik vraag met af of het afsluiten een enorme vooruitgang is.
Als het goed aangesloten is/was zal het geen vooruitgang zijn.
Als het verkeerd aangesloten is/was, wel.
Het punt is gewoon, dat je niet tot nauwelijks cv warmte uit je kachel gaat halen.
Gewoon doodzonde.
Kan je niet ergens een goedkope houtketel op de kop tikken?
Het probleem is nu (denk ik) dat in de winter eigenlijk je buffervat te groot is.
Dat vreet nu stroom. En hoe goed je ook isoleert, water op warmte houden kost energie.
Zomers heb je mooi je zonnecollectoren, swinters dan je houtcvketel.
Voor 500-1000 euro koop je al een niet mooie maar betrouwbare en redelijk zuinige houtcvketel.
Ik weet niet of je er plek voor hebt, maar lijkt me van wel met n massakachel en buffervat.
Het zou gewoon zonde zijn dat je nu letterlijk en figuurlijk in de kou komt te staan.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Het punt is gewoon, dat je niet tot nauwelijks cv warmte uit je kachel gaat halen.
Gewoon doodzonde.
Kan je niet ergens een goedkope houtketel op de kop tikken?
Hans, dat is wel heel ver doorgeschoten.
Een hout-cv is heus niet heilig en daar hoef je zeker geen goede massakachel voor op te offeren. Als je het over kapitaalvernietiging hebt moet je dat doen.
@ ts,
Ik zie dat je schema nog steeds ver van compleet is. Hoe verloopt de overdracht van buffer naar boiler schematisch?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat het aannemelijk is dat de huidige basis; de warmtewisselaar met een RBB in een twee bellen systeem onvoldoende warm water leveren. De vraag staat nog steeds open waarom we de warmtewisselaar in de massakachel niet kunnen verbeteren.

Punt is natuurlijk wel dat als je meer warmte voor water gaat afnemen je vervolgens minder warmte voor het huis gaat over houden. De vraag is of je meer kan stoken. Vraag is natuurlijk of de huidige opbouw/warmtewisselaar kan worden verbetert.

Als de kachel substantieel meer warm water gaat geven is een investering in het overige systeem - naar mijn idee - te overwegen.

Ik heb je foto's bekeken, mij is niet duidelijk hoe de twee bellen zijn gemaakt en hou de overgang van bell 1 naar bell 2 is gemaakt.
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door GTV6 »

Belangrijkste is dat het water van de massakachel vermoedelijk kouder is dan het water in de boiler.
Moest je het nog gaan maken, niet doen maar nu het er toch is, kun je best gewoon aansluiten lager in je buffer dan heb je er nog iets aan.
Daarna de regeltechniek bezien en anders instellen.
Onderin de buffer heb je ook wat aan 40 graden, bovenin niet.
De leidingverliezen zijn vast behoorlijk. En wat ik eruit begrijp wordt er bij de kachel gemeten en geschakeld.
Onderin de buffer kan dit water van nut zijn, zodra de pompenergie niet meer is dan de opbrengst.
De gegeven adviezen zijn allemaal met een korrel zout te nemen, de informatie is te summier.
Alles is goedbedoeld, maar op basis van de informatie zou je beter geen te heftige maatregelen nemen.
Er zijn domweg te veel aannames.
Zoek iemand in de buurt met kennis en neem dan besluiten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

Eens, maar ik vraag me af of je zomaar iemand in de buurt vind. Ik zou vooral gaan voor kennis en creativiteit.
groet!

Ritsaert
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door willem »

Kwam noch wat leesvoer tegen van bijna 11 jaar terug en geschreven door mensen die hier al een tijdje niet meer gezien zijn.
Maccy zijn problemen waren er toen ook al, maar ook een goed werkend systeem.

viewtopic.php?f=3&t=26
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

Willem schreef; maar ook een goed werkend systeem.
Ik heb daar vraagtekens bij, niet dat het niet werkt maar ik vraag me af of je het wil hebben. Ik geloof namelijk niet in de combinatie van een massakachel en een warmtewisselaar voor warm water. Reden is omdat je vrij veel techniek - en beveiliging moet gebruiken voor een beperkt vermogen. Het kan wel maar het geeft veel techniek en weinig opbrengst. Het vermogen van een massakachel is beperkt. Als je kiest voor veel register oppervlakte (warmte afname) dan wordt de massakachel veel minder warm en dan haal je niet de optimale temperatuur (zonde van de massakachel). Als je kiest voor weinig oppervlakte dan kan je misschien net een radiator een beetje warm stoken (dat vind ik dan weer zonde van alle techniek).

Uiteraard kan je wel een hele goede hout cv bouwen, maar die bouw je dan voornamelijk als cv, met wat restwarmte. Een voorbeeld is de RBB met een vlampijpwisselaar van Holtere. Maar andere constructies zijn ook goed mogelijk (een watermantel of de kachel helemaal inpakken met registers). Je hebt dan vrij veel techniek maar een dergelijke kachel kan ook een behoorlijk vermogen leveren.

Het lijkt een logische combinatie maar het zijn twee moeilijk verenigbare concepten.
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kiekeboe »

volgens mij is een combinatie vrij simpel.
eerst een cv wisselaar met de massa nageschakeld.
of andersom bij ltv in klein vermogen.

maar gecombineerd zoals bij macy gaat niet werken.
ook niet bij (veel) meer koperbuis.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door ritsaert snijder »

eerst een cv wisselaar met de massa nageschakeld.
Wat bedoel je?
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kiekeboe »

ik bedoel een rocket met direct daarna een wisselaar die te krap is om de rookgassen af tekoelen tot minimum.
maar bijvoorbeeld tot 300 graden.
daarna maak je een bell met massa.
het duurt natuurlijk langer om de massa op temperatuur te krijgen dan zonder de wisselaar, maar uiteindelijk lukt dat wel.
gedurende die langere tijd kun je een vat met cv water opwarmen.

als je uitgaat van bijvoorbeeld 20kW uit de rocket.
en een wisselaar van de helft, dan kun je 4,5 uur stoken om een vat van 1000 liter 40 graden op te warmen.
in die 4,5 uur moet je dan ook de massa ongeveer op temperatuur hebben.
andere verhoudingen kunnen natuurlijk ook.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door willem »

ritsaert snijder schreef:
Willem schreef; maar ook een goed werkend systeem.
Ik heb daar vraagtekens bij, niet dat het niet werkt maar ik vraag me af of je het wil hebben. Ik geloof namelijk niet in de combinatie van een massakachel en een warmtewisselaar voor warm water. .
Van die kant af gezien heb je gelijk, maar ... dat is de kennis die we nu hebben, 11 jaar
geleden was het nog een vrij nieuwe materie, en zeker voor de hobbyist/doehetzelver.
Die Mark heeft toen al een bestaand iets weg gehaald en door een w.w. inbouwer iets nieuws laten installeren wat een X maal verbetering gaf.
Achteraf blijkt, temperatuur water is ok maar de warmte afgifte kachel niet. Onze weledele heer D.B. mengde zich ook in de strijd bij wie deze materie ook niet zo bekend was maar met hardop denken wist ie wel hoe het niet moest en hoe het wel moet.
D.B. kon toen al vertellen dat de w.w. moesten komen op de plek waar de vlammen stoppen en de hitte begint.
En wat lezen we en zien bij Tulikivi (zie link pag 9) die plaatsen de w.w. op Dirk zijn aanwijs + achter en voor, maar melden ook dat de massa afgifte met 50% kelderd.
Dat zou betekenen dat, als we en warmte en een en goed w.w. systeem willen de massa kachel 100% groter/zwaarder moeten maken en de w.w. deze afmeting moet behouden
om van beide te kunnen genieten.
Daarom geloof ik dat Maccy het niet zal redden zonder een verbouwing aan kachel en w.w. wil ie van beide plezier hebben, met alle respect.
Plaats reactie