Help; onze massakachel koelt onze boiler af

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door holtere »

Het lijkt wel of de boel schakelt op de verkeerde sensoren?
Dattie gaat lopen als de boiler warm is en het water mooi koelt over de collector i.p.v. andersom?
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

holtere schreef:Het lijkt wel of de boel schakelt op de verkeerde sensoren?
Dattie gaat lopen als de boiler warm is en het water mooi koelt over de collector i.p.v. andersom?
Gedurende de zomer hadden we wél warm water.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:
holtere schreef:Het lijkt wel of de boel schakelt op de verkeerde sensoren?
Dattie gaat lopen als de boiler warm is en het water mooi koelt over de collector i.p.v. andersom?
Gedurende de zomer hadden we wél warm water.

toen kon je de hitte niet kwijt over de collectoren :lol:
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:
Maccy schreef:
holtere schreef:Het lijkt wel of de boel schakelt op de verkeerde sensoren?
Dattie gaat lopen als de boiler warm is en het water mooi koelt over de collector i.p.v. andersom?
Gedurende de zomer hadden we wél warm water.

toen kon je de hitte niet kwijt over de collectoren :lol:
Toch wel hoor. Kijk eens naar onderstaande foto van 1 mei 2015 :fff
Bijlagen
_DSC0112.jpg
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Ruuben »

Maccy schreef:
Toch wel hoor. Kijk eens naar onderstaande foto van 1 mei 2015 :fff
:cry:

niegoed niegoed niegoed :shock:
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ruuben schreef:
Maccy schreef:
Toch wel hoor. Kijk eens naar onderstaande foto van 1 mei 2015 :fff
:cry:

niegoed niegoed niegoed :shock:
Voor alle duidelijkheid. Door een groter expansievat te plaatsen werd dit probleem opgelost.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door JantjeV8 »

Maccy schreef: Dus is het volgens u geen probleem dat het pompje werkt als de temperatuur buiten zo laag is?
Dat zou juist wel het probleem kunnen zijn. Dat pompje moet gewoon uit staan als er geen warmte van de collector naar de boiler te verpompen is.
Dergelijke suncontrollers hebben vaak een ingebouwd vorstbeschermingsprogramma. U raadt het al, dat is onder een bepaalde (collector)temperatuur warm water rond pompen met alle verlies tot gevolg.
In de zomer heeft de controller dat niet gedaan omdat de controller de geprogrammeerde koude temperatuur waarop de vorstbeveiliging inschakelt niet heeft gehaald.

Is op uw controller een symbool te zien welke functie er op dat moment werkt? Bijvoorbeeld een 3-hoek symbooltje dat de pomp in werking is?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door alefarendsen »

Maccy schreef:
JantjeV8 schreef: Ik ben redelijk overtuigd dat het een boiler is van OEG. Ik denk deze: https://www.oeg.net/nl/hygi-ne-combinat ... -516005288
Wel vervelend dat je installateur niet vertelt wat voor apparatuur je hebt. Het is inderdaad een OEG, maar of het de hygiëneboiler is, dat weet ik niet.

Ik heb hier een WPS 500-2, een 500l tapwater boiler met 2 warmtewisselaars; ik post even de installatieschema's. Wellicht dat je er wat aan hebt.

Daarnaast, nog even over die keerklep, die zit bij mij weldegelijk achter de isolatie van de Wilo. Zie foto.
WPS500-2-1.jpg
WPS500-2-2.jpg
WPS500-2-3.jpg
WPS500-2-4.jpg
WPS500-2-5.jpg
WPS500-2-6.jpg
Het stuk met de barcode is de 'keerklep' of hoe je zo'n ding ook noemt.
20161125_162446.jpg
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

JantjeV8 schreef:
Maccy schreef: Dus is het volgens u geen probleem dat het pompje werkt als de temperatuur buiten zo laag is?
Dat zou juist wel het probleem kunnen zijn. Dat pompje moet gewoon uit staan als er geen warmte van de collector naar de boiler te verpompen is.
Dergelijke suncontrollers hebben vaak een ingebouwd vorstbeschermingsprogramma. U raadt het al, dat is onder een bepaalde (collector)temperatuur warm water rond pompen met alle verlies tot gevolg.
In de zomer heeft de controller dat niet gedaan omdat de controller de geprogrammeerde koude temperatuur waarop de vorstbeveiliging inschakelt niet heeft gehaald.

Is op uw controller een symbool te zien welke functie er op dat moment werkt? Bijvoorbeeld een 3-hoek symbooltje dat de pomp in werking is?
Ik heb wat zitten kijken wat er gebeurd als ik op de knopjes van de controller druk en heb wat foto's gemaakt.
Misschien kunnen jullie hier informatie uit afleiden?
De temperatuur, gemeten bij de heatpipes was zopas nog 23°C. Het is donker en ik denk dat de werkelijke buitentemperatuur maximaal 5°C is. Ik heb voorlopig de sensor uit de koker gehaald zodat de sensor de butentemperatuur gebruikt. Als we de sensor doen geloven dat de heatpipes 'koud' zijn zal het circulatiepompje wel niet starten (denk ik).

Straks begin ik te stoken en geef ik jullie een overzicht van de temperaturen, gemeten door de sensor bij de kachel en in de boiler.

Wordt vervolgt… :wink:
Bijlagen
_DSC4695.jpg
_DSC4696.jpg
_DSC4697.jpg
_DSC4698.jpg
_DSC4699.jpg
_DSC4700.jpg
_DSC4701.jpg
_DSC4702.jpg
_DSC4703.jpg
_DSC4704.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

Waar woon je ergens? Misschien is er iemand met verstand van zaken in de buurt te vinden. Zo blijft het allemaal een beetje gissen wat er gebeurd.

Voor nu: trek de stekker van de zonneboiler er eens gewoon uit. Kijk dan hoe de situatie morgen is. Halverwege de ochtend de stekker er weer in...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:Waar woon je ergens? Misschien is er iemand met verstand van zaken in de buurt te vinden. Zo blijft het allemaal een beetje gissen wat er gebeurd.
Ik woon in West-Vlaanderen (België). Moest er iemand zijn die de tijd én de zin heeft om langs te komen dan zou ik dit uiteraard erg waarderen.
kockie schreef:Voor nu: trek de stekker van de zonneboiler er eens gewoon uit. Kijk dan hoe de situatie morgen is. Halverwege de ochtend de stekker er weer in...
Jammer genoeg kan ik de stekker er niet uittrekken, de controller is aangesloten op een aftakdoos. Ik heb de sensor verwijderd bij de heatpipes. Zal dit niet het zelfde resultaat geven?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door kockie »

zit er geen uit-knop op het ding?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

kockie schreef:zit er geen uit-knop op het ding?
Jammer genoeg niet. Ik kan ook de elektriciteit niet uitzetten want ik ben aan het stoken en ik vrees dat de temperatuur te hoog zal oplopen als de circulatiepomp een tijdje niet werkt. Ik kan dit morgen doen als de kachel voldoende afgekoeld is.
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Ondertussen heb ik de temperaturen gemeten:

A: temperatuur gemeten op de ronde thermometer die zoch midden op de boiler bevindt
B: temperatuur gemeten door de sensor bij de kachel
C: temperatuur van het water, afkomstig van de kachel, gemeten in de boiler


18u15 (voor het stoken)
A: 53°C
B: 23°C
C: 51°C


18u20 (gestart met stoken)


18u40
A: 52,5°C
B: pompje slaat aan aan 59°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 67°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 55°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 44°C
C: 51°C


19u00
A: 52°C
B: pompje slaat aan aan 58°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 72°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 54°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 47°C
C: 50°C


19u35
A: 52°C
B: pompje slaat aan aan 59°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 75°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 55°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 52°C
C: 51°C
19u40: kachel afgesloten


19u50
A: 52°C
B: pompje slaat aan aan 59°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 73°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 55°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 50°C
C: 51°C


20u20
A: 53°C
B: pompje slaat aan aan 58°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 66°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 54°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 49°C
C: 50°C


21u30
A: 52°C
B: pompje slaat aan aan 57°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 63°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 53°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 43°C
C: 49°C


22u45
A: 51,5°C
B: pompje slaat aan aan 57°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 62°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 52°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 42°C
C: 49°C

Het vreemde is dat de temperatuur van de kachelmantel, aan de buitenzijde, meer tussen de 70°C en 83°C is.
De pomp staat ingesteld dat die moet aanslaan als de temperatuur 8°C hoger is dan de temperatuur van het water in de boiler en moet afslaan vanaf +4°C. Zou het zinvol kunne zijn om deze waarden te verhogen naar bv. +12 en +6 ?

Ter info: de radiator wordt niet gebruikt, het water loopt rechtstreeks van de kachel naar de boiler…
Maccy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 aug 2012, 20:14

Re: Help; onze massakachel koelt onze boiler af

Bericht door Maccy »

Update:

23u55
A: 50°C
B: pompje slaat aan aan 57°C, de temperatuur loop vervolgens op tot 62°C, daarna koelt de temperatuur af. Aan 51°C stopt het pompje en koelt de temperatuur verder af tot 42°C
C: 47°C

Niettegenstaande deze waarden, voel het warmste water die uit de kraan vloeit, lauw aan. Ongeveer mijn lichaamstemperatuur.
Plaats reactie