Zaagkleding advies gevraagd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Erikvr »

Ruuben schreef:Beetje domme vraag misschien, maar moet je een tuinzaagbroek passen met een andere broek eronder?
Wel als je er altijd een andere broek onder wilt dragen, maar ik vind dat veel te warm. Als het echt heel koud is heb ik er een een lange thermo-onderbroek onderaan. Vergeet niet dat zagen vaak een redelijk inspannende bezigheid is. Probeer de broek niet te groot te kopen en kijk of je nog kunt hurken. Zo'n Stihl of Husqvarna broek zit natuurlijk wat comfortabeler dan een Cranenbroek.
groet,
Erik
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Er is een nieuwe wereld voor me open gegaan met de zoektocht naar informatie over zaagveiligheid.
Wat amerikaanse info over welke lichaamsdelen in percentages letsels oolopen . En zweedse info over wie en onder welke omstandigheden in het bos gewond raakt, verassend veel door omvallende bomen viel me op.

Op pubned ook wat publicaties over soorten kettingzaag letsels.

In wat paar kettingzakenwinkels ook gevraagd naar wat ervaringen uit t veld, en dan hoor je toch wel wat vingers en snijbroek kwetsuren bij professionele gebruikers. Maar niet hoe het heeft kunnen gebeuren.

Zijn er mensen hier met ervaringen van (bijna) ongelukken om van te leren? Youtube durf ik trouwens niet te bekijken....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door JantjeV8 »

Wanneer weet je of iets een bijna-ongeluk was of gewoon een spannend karweitje?

Wat ik wel weet is een gevaar wat toch vaak terug keert: Zwiepende takken.

Een omgelegde boom kort maken, dun hout weg snoeien en dan de takken afkorten. Vaak zitten takken wat in elkaar gedraaid, of onder de boom terecht gekomen. Als je niet in de gaten hebt dat een tak onder spanning staat, en je zaagt hem los, dan is een takje van 3 cm doorsnede al een forse zweep.

Het punt is dat je met hangende bomen e.d. veel scherper en behoedzaam bent dan met wat regulier zaagwerk wat je 'ff gauw' doet.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Sandman79 »

Ruuben schreef:Beetje domme vraag misschien, maar moet je een tuinzaagbroek passen met een andere broek eronder?

Ik zou niet weten waarom. De zaagbroek is je bescherming en je broek, eronder een broek dragen zou me veel meer laten zweten, en vermoeien en dus gevaarlijker zijn, plus dat je bewegingsvrijheid met 2 broeken aan er ook niet echt beter op wordt..
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Erikvr »

Ruuben schreef: Zijn er mensen hier met ervaringen van (bijna) ongelukken om van te leren? Youtube durf ik trouwens niet te bekijken....
Eén keer vergeten afstand te nemen bij de stam van een vallende boom..die viel op een andere omgezaagde boom, waardoor de stam rakelings omhoog zwiepte. Daar schrik je genoeg van om het niet nog eens te doen.
En een keer een flinke kickback gehad toen ik de de olietoevoer wilde testen en de punt van de draaiende ketting tegen het hout kwam. Kettingrem deed gelukkig zijn werk.
Van wat ik hoor zijn de meeste ongelukken in bossen bijna altijd mensen die een boom of tak op zich krijgen.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Dutch John »

Een uppercut van juist afgezaagde stam die over een ander object hefboomt, wil je niet meemaken. Slaat je kop eraf. Ik begin daarom altijd met het wegzagen van opschot en bramen rondom de stam én een schuin weglopend pad vanaf de stam vrijmaken, zodat je een meter of 3-4 rustig kunt weglopen als de boom valt. De boom vellen op heuphoogte en niet onderaan op je knieën. De stomp kun je later wel veilig geknield netjes wegzagen.

Nb. het is verbijsterend hoeveel zagers niet eens de moeite nemen om een valkerf te maken. Dan helpt zelfs de beste zaagkleding niet.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door thijssie »

Ruuben schreef:Zijn er mensen hier met ervaringen van (bijna) ongelukken om van te leren? Youtube durf ik trouwens niet te bekijken....
Ik heb tijdens het 'klein maken' van een boom wel eens in mijn (zaag)broek gezaagd. Achteraf gezien een klassiek zaagfoutje, eerst geconcentreerd met de grote zaag een dikke boom neerleggen en daarna (op routine) met de kleine zaag de boom in stukjes zagen waarbij het mis ging. De concentratie verslapt en je haalt zo de zaag langs je been.

Ik heb ook wel eens een boom op mijn pa laten vallen. Moest er een aantal neerleggen, alles goed doorgesproken en bij de 4e (of zo) schreeuw ik "hij valt" en zie zo mijn pa met kruiwagen nog onder de vallende boom door willen lopen. Er was gelukkig niet veel aan de hand en toen ik hem vroeg wat hem bezielde zei hij dat hij dacht dat hij er nog wel onderdoor kon.
Fout in de communicatie, ik had duidelijker moeten zijn dat de ene boom de andere niet is en dat als er 3 rustig vallen, dat, dat niet betekent dat, dat altijd het geval is.
Ook weer een ThijsLeerMomentje, wees overdreven duidelijk naar mensen die geen ervaring hebben als je daar mee werkt.

Voor het echt zware werk, heb ik een 35 jaar oude Stihl 076AV met een blad van 75cm. (Koosnaampje StihlZilla :wink: ) waar de ketting tijdens het zagen weleens af is gelopen. De ketting zwiepte zo langs mijn been en ik schrok me de tering. Ik controleer altijd de spanning van de ketting en weet tot op de dag van vandaag nog niet wat er precies gebeurde. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik met die zaag (of iig met een zaag met groot blad) nooit in het verlengde van mezelf zaag.

Werken met de motorzaag is net als motorrijden; je begint met een zak geluk en je moet er voor zorgen dat je ervaring hebt, voordat die op is :mrgreen:
Ik heb ook wel van 'ongelukjes' gehoord, waar ik me niets bij voor kan stellen; een kennis van me had een keer in zijn eigen hiel gezaagd. Ik kan me niet voorstellen dat als je serieus aan het zagen bent, dat je in een positie gaat zagen, dat je eigen hiel in het verlengde van de zaag zit.

Imho is het toch vooral een kwestie van goed kijken en beredeneren. Een boom omzagen en klein maken is iets wat je nooit goed genoeg kan doen, van iedere boom leer je weer en er gebeurd altijd wel iets wat je niet hebt voorzien. Dat maakt het ook zo leuk :D
thijssie
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 mar 2008, 17:02
Locatie: Midden in de Ooijpolder

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door thijssie »

Dutch John schreef:De boom vellen op heuphoogte en niet onderaan op je knieën. De stomp kun je later wel veilig geknield netjes wegzagen.
Grote bomen zaag ik eigenlijk altijd wel helemaal onderaan ivm het splijten tijdens het vallen. Ik was in de veronderstelling dat de kans op splijten veel kleiner is als b.v. een meter boven de grond. Een splijtende stam van 50cm waar je met je zaag in zit, lijkt me ook niet prettig.

Maar dat heb ik ook maar gelezen en ben ook maar een hobbyzagertje....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Pietje »

Als je snedes niet kloppen, heb je kans op splijten. Veel gemaakte fouten zijn geen- of een te kleine valkerf, geen of te ondiepe spintsnedes. Als een boom opensplijt bij het vallen, is het gevaar dat de onderkant van de boom flink opgetild wordt en zijdelings weer naar beneden ploft. "Widowmaker" heet dat. Ben een keer een film tegengekomen waar de boom op 6 meter hoogte ging scharnieren :shock:
Het maakt bijna niet uit op welke hoogte je de valkerf maakt. Als je een heel scheve boom wilt omzagen kan je gebruik maken van de breder uitgelopen stamvoet. Zelf zaag ik twee haardblokken boven maaiveld: ergonomisch en veilig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
joost1983
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2014, 06:38

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door joost1983 »

MOET JE EEN ZAAGBROEK PASSEN MET EEN ANDERE BOEK ERONDER?

Nee, nooit!
Een broek onder je zaagbroek dragen is zeer gevaarlijk!
Zal je denken gevaarlijk?...ja zeker: tijdens het lopen, door je knieen buigen/hurken bestaat de kans dat je zaagbroek "omhoog klimt" over de broek die je eronder draagt (je zaagbroek komt dan hoger te hangen dan de broek eronder!) met als gevolg dat (een deel van) je schenen dan niet beschermt zijn...kortom, DRAAG ONDER JE ZAAGBROEK GÉÉN ANDERE BROEK!!

Vreemd dat helemaal niemand op dit forum dit benoemd.

Groeten, Joost.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Erikvr »

hmm, ik heb nog nooit iemand met een zaagbermuda gezien.. :fff
groet,
Erik
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Heeft iemand advies waar ik grote maat zaaghandschoenen kan vinden!?

Ik heb te vaak last van mijn duimnagelbed na het zagen met de xl stihl handschoenen omdat ze gewoon te klein zijn.
Ik vond wel een maat 12, maar die heeft alleen bescherming in de linkerhandschoen... :cry:

http://shop.wolfswinkel.nl/handschoenen ... escherming

Deze is ook aardig.
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... 9755697704
Bijlagen
Screenshot_20161121-201804.png
Laatst gewijzigd door Ruuben op 21 nov 2016, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door alefarendsen »

Ruuben schreef:Heeft iemand advies waar ik grote maat zaaghandschoenen kan vinden!?

Ik heb te vaak last van mijn duimnagelbed na het zagen met de xl stihl handschoenen omdat ze gewoon te klein zijn.
Ik vond wel een maat 12, maar die heeft alleen bescherming in de linkerhandschoen... :cry:
Maar dat is toch geen punt, je rechterhand zit toch veilig achteraan ingeval van kettingbreuk? Mijn husqvarna handschoenen hebben ook alleen links bescherming, rechts niet, of nauwelijks.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Ik zaag net hoe het uitkomt met mijn andere hand aan de beugel. Je kan toch niet altijd ideaal opgesteld staan?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Zaagkleding advies gevraagd

Bericht door Ruuben »

Oregon heeft helaas andere interpretatie van internationale maten.
Bijlagen
Screenshot_20161121-203055.png
Plaats reactie