Wanneer is hout droog?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Wanneer is hout droog?

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Hout dat je stookt in een kachel moet droog zijn.
Naar ik begrepen heb bevat dat niet meer dan 20% vocht.
Allemaal logisch zou je zo zeggen, maar toch heb ik daarover wat vragen:
- hoe bepaal je of het hout droog genoeg is (meten met een dure meter), of kan het eenvoudiger?
- is hout dat goed geventileerd ligt altijd na ca 2 jaar voldoende droog?
- Essenhout is een houtsoort die vers de kachel in kan (las ik ergens), klopt dat en bevat dit hout van zichzelf <20% vocht?
- zijn er meer van die houtsoorten die vers gestookt kunnen worden?

Er zijn hier vast mensen met ervaring die daar meer over kunnen zeggen!

Gerbe
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Wanneer is hout droog?

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Hout dat je stookt in een kachel moet droog zijn.
Naar ik begrepen heb bevat dat niet meer dan 20% vocht.
Allemaal logisch zou je zo zeggen, maar toch heb ik daarover wat vragen:
- hoe bepaal je of het hout droog genoeg is (meten met een dure meter), of kan het eenvoudiger?
- is hout dat goed geventileerd ligt altijd na ca 2 jaar voldoende droog?
- Essenhout is een houtsoort die vers de kachel in kan (las ik ergens), klopt dat en bevat dit hout van zichzelf <20% vocht?
- zijn er meer van die houtsoorten die vers gestookt kunnen worden?



ik snij regelmatig essenhout met een drawknife/haalmes vers gekapt en gespleten/spalten. maar ik zou het toch een jaar 5 onder een afdek leggen als het stammetjes van 10cm diam. zijn. Spijltjes met een diameter van 2,5 cm zijn na een half jaar redelijk droog bij kamertemp.

p.s.,
moderator: quoten lukt niet meer en eerder emoticon tussen quotes ook niet.

Een moderator wijzigde dit bericht:
Ik heb je quote even bijgewerkt. Ik heb er zelf geen problemen mee, als je de "regeltjes" voor het quoten maar even in acht neemt.
Maarten
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Gerbe,

Voor mij ook een goed onderwerp. Loop ook al een tijdje met dezelfde vraag. Kon ook geen betaalbaar meter vinden. Dus tot die tijd maar een zonnedroger gebouwd van overgebleven plaat materiaal. Om het brand hout te drogen of nog na te drogen. En dan nog vraag je dan af of het wel droog genoeg is.
Vaak zie je het aan de vlamen en de warmte die vrij komt. Maar je wilt dan toch weten hoe droog is het dan dat je nu verstookt. Je kunt het wel aannemen dat het rdroog is maar het liefst bewijs ervan.

groet Mark
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Waar kan ik bouwtekeningen vindenvan een zonnedroger ?
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

P?ssl schreef:Waar kan ik bouwtekeningen vindenvan een zonnedroger ?
De 12 Ambachten heeft een mooie tekening: http://www.de12ambachten.nl/beter1x1.html#anker853983

[edit]
@Mark: Ik was lekker eerder :wink: 8)
[/edit]
Laatst gewijzigd door kockie op 28 mar 2006, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Hou je vast bij DTA :shock: . Onder het kopje beter een keer zien dan 100 keer horen. Op het internet zijn er nog een paar te vinden. Ik had al een keer een topic over zonnedroger geplaatst. Helaas geen reactie :cry: .

groet mark
Gast

Re: Wanneer is hout droog?

Bericht door Gast »

kees schreef:
ik snij regelmatig essenhout met een drawknife/haalmes vers gekapt en gespleten/spalten. maar ik zou het toch een jaar 5 onder een afdek leggen als het stammetjes van 10cm diam. zijn. Spijltjes met een diameter van 2,5 cm zijn na een half jaar redelijk droog bij kamertemp.
Kees,
Bedankt, het is dus een houtsoort die kennelijk minder vocht bevat en daardoor sneller droogt.

Alhoewel het volgende niets met dit onderwerp te maken heeft maar wel met essenbomen, even aandacht voor het volgende:
Als je interesse hebt, kijk dan zo rond de 2e t/m 4e week van april ook eens onder essenbomen, je vindt dan niet zelden een op een champignon gelijkende paddenstoel de voorjaars pronkridder. Heerlijke paddenstoel.
nauwelijks te verwisselen met foute soorten.

Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Vers hout bevat ongeveer 50 percent gewicht aan vocht. Gelijk welke soort ovendroog hout (= nul percent vocht) bevat per kilogram gewicht ongeveer evenveel energie. Naaldhout iets meer dan hardhout, door de hars.

Voor gewone kachels is droog hout absoluut het beste. Maar, het is echter mijn overtuiging dat in een goed ontworpen finoven, ook niet-droog hout perfect kan verbrand worden. Dat wil ook zeggen: met eenzelfde rendement als droog hout!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Wanneer is hout droog?

Bericht door Dirk Bauwens »

Gerbe Ouwehand schreef:hoe bepaal je of het hout droog genoeg is (meten met een dure meter), of kan het eenvoudiger?
Hallo Gerbe, Mark,

Op de website van dr. Thomas Reed http://www.woodgas.com/water_content_of_biomass.htm wordt een eenvoudige methode beschreven.

Men moet daarvoor het stuk hout een aantal uren in een gewone oven laten drogen (bij ongeveer 105 graden) en het voor ?n na het drogen, wegen.

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Wanneer is hout droog?

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk Bauwens schreef: men moet daarvoor het stuk hout een aantal uren in een gewone oven laten drogen (bij ongeveer 105 graden) en het voor ?n na het drogen, wegen.

Dirk
Mooi Dirk,
Dat is een eenvoudige en betrouwbare methode, ik zal eens wat proefjes doen. Zo zal ik m'n betaande droog hout voorraad controleren, maar ook wat vers hout zoals Es omdat ik denk dat dit belangrijk minder vocht bevat.
helaas kan ik over het stookgedrag van dit hout weinig zeggen daar ik niet de goede kachel heb, die wordt namelijk op dit moment in de werkplaats van Fedze gemaakt (6D).:)

Gerbe.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

mark schreef:Hoi Gerbe,

Voor mij ook een goed onderwerp. Loop ook al een tijdje met dezelfde vraag. Kon ook geen betaalbaar meter vinden. Dus tot die tijd maar een zonnedroger gebouwd van overgebleven plaat materiaal. Om het brand hout te drogen of nog na te drogen.

groet Mark
Mark, Ik snap dat je zonnedroger daar best geschikt voor is, maar het lijkt me dat je nogal wat ruimte beslag hebt als je daarin hout droogt.
Hoe zijn trouwens je ervaringen met je droger? (wel ander onderwerp, maar vooruit, moet kunnen)

Gerbe.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Gerbe,

Ik vond de zonnedroger ook wat klein voor het drogen van gekloofd hout. Nu moet Dirk alweer lachen want ik kom weer met denneappels :D . Namelijk mooi test materiaal om te drogen in de droger. Als ze heel nat en vers zijn zijn ze gesloten en zwaar. Droog een stuk lichter en staan ze open. En dat gaat echt al snel in de droger. De volgende stap was dan het drogen van hout.

Trouwens het hout heeft de omtrek van pols dikte. Gekloofd dan. Het vocht kan er dan ook goed uit. Mooie maat voor de 6d :D . Maar met de link die Dirk opgaf en dit leest krijg je al wat meer vertrouwen in de droog capaciteit van de droger. De reden is met dit weer en dus aantal zonne uren kwam de droger al 44 graden. Dus in een gewone oven op 105 graden duurt het in de droger voor het gemak drie keer zo lang maar schiet toch wel op. En met het vooruit zicht dat de zon alleen maar aan kracht wint wordt het leuk. Trouwens wel drie afvoer pijpen op gemaakt waarvan twee afsluitbaar voor de minder warme dagen. Heb al getest met open en dicht het maakt echt verschil.

groet Mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Beste houtdrogers,
Is het wat om je houtopslag tot een zonnedroger om te bouwen? Rondom redelijk dicht maken, ventilatie openingen onderaan, zonzijde zwart maken, en een schoorsteen er bovenop maken.
Lijkt me een leuke optie. Mijn houthok staat helaas onder bomen, dus niet toepasbaar...
Groeten
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Ik vond de zonnedroger ook wat klein voor het drogen van gekloofd hout. Nu moet Dirk alweer lachen want ik kom weer met denneappels :D . Namelijk mooi test materiaal om te drogen in de droger. Als ze heel nat en vers zijn zijn ze gesloten en zwaar. Droog een stuk lichter en staan ze open. En dat gaat echt al snel in de droger.
Hallo Mark,

Ik vind een zonnedroger een heel functionele toepassing. En ook je gebruik van denneappels als brandstof vind ik een heel slim idee.

Maar omdat droge denneappels zeer brandbaar zijn, moet men, denk ik, wel oppassen dat op een hete dag niet alles in de fik gaat! Achter glas kan het, zelfs zonder versterking van lenzen of spiegels, 100 graden en zelf meer worden. Wanneer men om ??n of andere reden, door een samenloop van omstandigheden toch geconcentreerd zonnelicht krijgt op bijvoorbeeld een klein stukje kurkdroge denneappel, zou dat de hele droogkast wel eens in lichtelaaie kunnen zetten.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef: ...Mijn houthok staat helaas onder bomen, dus niet toepasbaar...
Hallo Hans,

Naar het schijnt, kan men hout zeer goed en snel drogen door droge stoom doorheen de voorraad te blazen. Dat is misschien een oplossing voor jou.

Heb je echter ook gelezen dat ik geloof dat een goede finoven even goed vers hout verbrandt dan droog hout ?

Dirk
Plaats reactie