Sissende perensap

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Sissende perensap

Bericht door Pietje »

Gewijzigd bericht door Marleen: (Peter snapt er weer helemaal niks van :roll: )
Een van de flessen zelfgemaakte appel-perensap hebben we 2 weken geleden open gemaakt, en er 1 glas sap uit gehaald. Vervolgens de fles met dichte dop terug in de koelkast gezet, en ca 2 weken vergeten. Toen ik hem vanmiddag "ontdekte" en opende, siste en bruiste het behoorlijk. Hij rook verder prima, dus we hebben hem voorzichtig geproefd. En ja, hij smaakte eigenlijk bijzonder lekker, dus we hebben de hele fles soldaat gemaakt! Er zat echt prik in, of er alcohol in zat weten we niet zeker. Niet veel in ieder geval.

De vraag is nu; wat is hier mee gebeurd? Is het cider geworden? Gewoon met gist uit de lucht? Of was het toch bedorven en liggen we morgen in bed :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Sissende perensap

Bericht door nck »

Hoe is de gezondheidstoestand van jullie gezin op dit moment?
Was het de afgelopen tijd uitgelaten?
Grote kans dat je een beginnende perencider soldaat hebt gemaakt.

Zijn jullie brak, dan denk ik eerder aan zwaar bedorven peresap.
Gezien het feit dat het lekker smaakte denk ik dat je met het eerste te maken hebt gehad.
Peer gist uitbundig en ook heel lang, tot wel anderhalf jaar.
Ook bevat peresap sorbitol, een onvergistbare suiker, die uit gegiste prerewijn altijd zoet houdt.

Proost.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Sissende perensap

Bericht door Paide »

Je kunt er wel van uitgaan dat dit sap inderdaad is gaan gisten. Beetje gist uit de lucht (meest waarschijnlijk) of misschien niet lang/heet genoeg gepasteuriseerd waardoor de gist op de schil van de peer weer tot leven is gekomen. Aangezien de fles nog heel was, zal er niet gek veel gebeurd zijn en zal er maar een paar tienden alcohol ontstaan zijn. Je hebt inderdaad geluk dat het een prettige gist is geweest, veel wilde gisten en bacteriën geven een verschrikkelijke lucht af.

Pas er wel mee op. Een gewone sapfles is niet bestand tegen de druk die ontstaat bij vergisting. Mocht je bewust willen gaan proberen (cider te maken dus), gebruik dan een fles waar de druk uit weg kan, bijvoorbeeld met een waterslot.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Sissende perensap

Bericht door benthuis »

Marleen, hier het zelfde met een aantal flessen appel en peren sap. Ook gewoon lekker opgedroken.( Vertrouw altijd op mn neus) Allemaal netjes in gereinigde flessen gedaan en op 85 graden afgevult.
Maakte bij mij wel de wens los om volgend jaar voor bewust gefabriceerde appel prik / peren cider te gaan!
Hoeveel alcohol zit hier doorgaans in?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sissende perensap

Bericht door kockie »

Hier een appelsap ontploffing gehad in de kelder in de schuur. 1 bag in box zak is gesprongen Door gisten. Puinhoop. Maar lekkere geur in de hele schuur :mrgreen: de rest lijkt tot nu toe rustig
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Sissende perensap

Bericht door jwardenier »

Dit is een van de redenen waarom ik ben overgegaan naar flessen van weck voor de sappen , heb je dan druk van binnenuit ,komt het oortje van de ring omhoog en weet je dat de zaak bedorven kan zijn ,nog veder dan ligt het deksel los .
Helaas kon ik niet alle sap in weck glazen kwijt en heb dus ook sap flessen met schroefdop gebruikt ,o a voor appelsap ,deze heb ik naderhand ,dus heet in flessen ,ook nog even in de weck ketel gehad ,10 min op 90 gC.
Ik heb wel last gehad van exploderende wijnflessen ,had een mousserende kersenwijn gemaakt ,bij gebrek aan goede flessen maar in flessen met schroefdop gedaan ,kon dus de hele voorraad kamer schoon maken .
Maar bij Marleen bleek het dus een aangebroken fles te zijn ,en ja dan blijkt toch dat het spul weer wil gaan gisten .
Aangebroken flessen dus maar opmaken .
Om prik in sappen te krijgen kun je met water kefir gaan werken ,heerlijk mousserend met een vleugje alcohol ,en wat niet onbelangrijk is ,dan heb je het proces in de hand .
Water kefir staat soms op m p af te halen ,recepten vind je in het boekje ,over kefir
Plaats reactie