Waar zijn de regenwormen gebleven?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door Dutch John »

De laatste weken hebben we de lege bedden voorzien van nieuwe bedekking in de vorm van hooi. Natuurlijk graaf je eens in zo'n bed om de structuur te bekijken. Kurkdroog, zelfs kluiten; zeer ongebruikelijk op de zandgronden en -logisch- geen regenworm te bekennen. Nu zijn we redelijk wat buien verder, maar nog steeds geen regenworm te bekennen. Met geen bedoel ik nul. Nada. Nop. Ook niet als je dieper graaft. Ook niet in de verterende laag tussen hooi en aarde.

Nu was het dit jaar klimatologisch gezien een rampjaar. Het voorjaar is verdroogd. Toen kwam in juni de Grote Regenval en verzoop het naburige Boxmeer. Wij hadden geen directe last, maar de maand erna vloeide al dat water langs hier weg. Gevolg: grondwaterstand op recordhoogte. Zo hoog dat struiken en planten afstierven, natte kruipruimtes, vochtig huis. Daarna is de regen uitgebleven tot oktober en verdroogden we wederom. We hebben noodgedwongen gesproeid met grondwater. Het zwaar ijzerhoudende grondwater verhindert dat planten sterven, maar doet ze niet groeien, zoals een buitje van 1 mm dat wel kan.

Het zal -zoals meestal- de combinatie van factoren zijn:
-arme en te goed doorlatende zandgrond
-droogte, gevolgd door hoge grondwaterstand, weer gevolgd door droogte
-ijzerhoudend sproeiwater.
-veel mollen; altijd al gehad. Teken van goed bodemleven. Prima ruimers, al kost hun gegraaf minimaal een kwart van de opbrengst.

Desondanks trekken we het dit jaar evengoed met jaarrond groentes uit eigen tuin. Iets eenzijdiger dan andere jaren, maar voldoende.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Groet,
DJ
Ps. Ik begin nu wel te snappen dat vroeger zelf Napoleon onze streek links liet liggen, omdat hij er niets mee aankon.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door kockie »

Ik denk dat ze hier zijn.... Hier barst het er van op de klei... Zeker waar ik serieus aan het mulchen ben geslagen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door jwardenier »

Heb je de kippen in de tuin gehad ?misschien is het wel een idee om mestwormen te gaan kweken .
Wij hebben ook behoorlijk droogte gevoelige grond ,en omdat we onze kavel precies op de drink waterbel hebben , pompt het water win station ook nog eens water weg ,de omliggende steden krijgen dit weer uit de kraan ,dus een behoorlijke plas .
We zijn overgegaan naar tuinieren volgens de permacultuur x bostuin [jou een beetje naar gedaan ]
En nog nooit hebben we zoveel bodem leven gezien ,Momvert de mol komt regelmatig langs en eet zijn buikje rond .Ook de egels hebben hier een luisenleventje
Ik heb wel bemerkt dat verhoogde bedden droogte gevoeliger zijn .
Het vele regenwater is vooral bij jullie gevallen wij kregen daar hooguit een staartje van , het voor ons een zegen ,elke week een bui water en een bui stront anders wordt onze stee weer heide gebied en zandverstuiving .
Je zou ook de p h waarden van je tuin eens kunnen opmeten ,een goede p h betekend ook waterstofionen waardoor de grond minder snel uitdroogt , ik heb in de tijd dat ik gangbaar biologisch tuinierde turfmolm in de grond gewerkt ,houtmolm en veel oude stromest .
Onder de bedden heb ik nu takkenbossen en stro ,zeer zorgvuldig heb ik de teel laag eerst opzij gelegd en later terug gelegd .
de takken zullen nog net zo in de grond liggen ,het stro zal veel water opgenomen hebben en dit zal samen met de turf er voor gezorgd hebben dat de tuin niet verdroogde ,we hebben nog nooit zo weinig water gegeven als dit jaar ,trouwens heb ik ook nog nooit zo weinig tijd aan de tuin besteed met een overvloedige oogst ,voor het eerst sinds jaren hebben we alle weck potten vol en hebben we groenten ingevroren en ingezuurd , alleen tomaten hadden we minder als andere jaren .
al met al geen klagen dus , een tijdje had ik kuikens in de moestuin ,krabbelden de bodem bedekking weg en deden zich te goed aan de insecten , ze waren bij het slachten een stuk zwaarder dan de kuikens die netjes achter het gaas bleven ,op het laatst sliepen ze in de bomen en kwamen ze niet meer in het hok ,kregen dus ook geen graan .Ze zullen ook wat groenten opgemaakt hebben ,maaltijd salade met kipfilet ,het smaakte goed .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door Pietje »

De grond is hier ook nog steeds kurkdroog. Zelfs in Weert, waar in de zomer toch aardig wat mm's gevallen is de grond kurkdroog (zaagde een enorme esdoorn om; de afgezaagde takken lieten de grond 50cm diep als poeder omhoog stuiven...)
Regenwormen kunnen best goed tegen droogte; ofwel ze gaan de diepte in ofwel ze draaien zich tot krulletjes om te wachten op nieuwe regen. Een hoge grondwaterstand in de zomer is funest voor regenwormen; die hebben een behoorlijke diepte nodig. Overigens hebben regenwormen het niet makkelijk in klei-arme grond, zeker als die wat zuur wordt wordt het lastig voor ze.

Als grond echt flink droog is, dan heb je 4mm regen nodig om 10mm grond nat te maken. Aangezien de grond hier wel 400mm droog is, lopen we 100mm achter (daarvan is er 25 gevallen de afgelopen weken; nog niet genoeg...)

Ik vermoed de combinatie van hoge zomerstand grondwater icm met de extreme droogte afgelopen maanden de wormen de das om hebben gedaan.

Regenwormen gaan de diepte in, mestwormen blijven aan het oppervlak. Mestwormen zorgen voor de vertering van veel organisch materiaal, regenwormen doen dat ook wel, maar maken vooral de bodem open met gangen tot 1 meter diep. Ze zouden dus nog wel in de grond kunnen zitten, maar dan een flink stuk dieper. s Nachts komen ze naar boven; dan nog maar eens kijken ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door Joepie »

Zou het kunnen dat het herstel van de wormenstand beperkt wordt doordat het hooi te eenzijdig en te houtig is?

Bladeren komen massaal van de bomen deze dagen. Misschien wat verzamelen en een laagje op het bed leggen?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door Dutch John »

John,

In het moestuindeel scharrelen geen kippen. In de bostuin de eenden en soms een avontuurlijke kip, die de moeite neemt om een paar honderd meter om te lopen. Mollen zijn hier altijd wel een probleem geweest.
Mollen zijn nuttig, maar je kunt er teveel van hebben. Er zijn jaren geweest dat ik er 100 ving op een oppervlak van 500 m2. Of 30 stuks in een kasje van 3 bij 4 meter. Ik heb het opgegeven. Het worden er niet meer, maar ook niet minder. Een mol in het gazon vind ik geen probleem, maar van een verhoogd bed, dat op een gegeven ogenblik geheel onderkelderd is, wordt je niet blij. Je denkt je verdroogde plantjes eens water te geven en ziet ze vervolgens wegspoelen richting China.

Pietje,

Regenworm of mestworm, beide zijn verdwenen. Terwijl we ook jaren kenden dat het onder de bedekking rood zag van de pieren. Voor de oorzaak neig ik naar het weer. Dat is namelijk het enige dat dit jaar anders was.

Joepie,

We gebruiken niet alleen hooi. Ook gevallen bladeren gebruiken we als bedekking. Of slotenmaaisel. Strorijke paardenmest. Hooi en gras zijn wel de meest gebruikte bedekkingen. Heeft in de 8 jaar dat we dat gebruiken nog nooit problemen opgeleverd. Ruth Stout gebruikte alleen maar hooi.

We gebruiken geen houtig materiaal, omdat dat de bodem schimmeldominant maakt en dat heb je in een moestuin met eenjarigen liever niet. Houtresten verspreiden we in de bostuin.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waar zijn de regenwormen gebleven?

Bericht door alefarendsen »

In zowel onze verhoogde bedden alsmede de volle grond (klei/veen) veel wormen, voor en na het groeiseizoen. De echte wateroverlast waar jij het over hebt, hebben wij hier in het Westen (Muiden) niet gehad. Het was wel nat, begrijpt me niet verkeerd, maar zo nat... Na, dat niet.

De kas is volledig uitgedroogd, zo erg zelfs dat ik daar bijna opnieuw kan beginnen en verse grond kan gaan aanslepen (kasje met betonnen ondervroeg, dus ik heb er bakken in gemaakt en die gevuld met teelaarde).

De verhoogde bedden waren naar mijn ervaring hier ook gevoeliger voor de droogte, maar ik miet zeggen dat ze met af en toe beregenen het seizoen goed doorkwamen. In het voorjaar was ik er blij mee, de afwatering van de verhoogde bedden zorgde voor ideale condities, ondanks de regenval.
Plaats reactie