Het laatste nieuws van het zeis-front

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Ik heb mij onlangs laten vertellen dat de "morgen' als landoppervlakte-eenheid staat voor dat wat vroeger een geoefend maaier op een voormiddag (dus zolang als de dauw meewerkt) in de uiterwaarden kon maaien. Google je het, dan is het een eenheid gerelateerd aan ploegen. Een Duitse morgen is weer anders dan een Hollandse. Dan is het metrisch stelsel zo gek nog niet....

Groet,
DJ
Grappig,

In Frankrijk spreken ze over 'ouvrées': hoeveelheid oppervlakte van een wijngaard dat kan geplukt worden door 1 persoon op 1 dag. (Ik ben een aantal jaren druiven gaan plukken in Bourgogne)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

volgens het boekje ,landbouw bedrijfsleer 1949 kan 1 geoefend maaier 1/3 tot 1/2 ha maaien per dag
werkdag van 10 uur .
Oude boeren praten hier ook over roe en schepe grond , ik heb nooit gevraagd hoeveel m2 dat is
K zal eens vragen .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door nck »

De schepe ken ik niet maar er gaat 100 roe in de bunder,
Dus 10 bij 10 meter
Vinden wanneer je stopt met zoeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door mro »

Zo'n maat proberen uitdrukken in een aantal m² lijkt mij een cafédiscussie; iedereen zal daar een andere mening over hebben.

Maar eigenlijk best wel een briljante manier van werken vind ik: echt op mensenmaat met automatische correctie voor bijvoorbeeld moeilijkere weersomstandigheden en dergelijke.

Mijn ervaring met druivenpluk, waarbij er in groep gewerkt wordt, is dat er er ook een sociale correctie in zit: de snellere plukkers helpen quasi automatische de tragere zodanig dat de groep bij elkaar blijft.
Als de afstand tussen de snelste en de traagste te groot wordt dan vordert de groep in zijn geheel trager want het duurt langer om de volle emmers druiven over te laden in de rugmanden van de 'porteurs' want die moeten dan grotere afstanden afleggen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Vandaag dus aan het maaien geweest ,goed weer gehad de enige bui viel in de pauze .
Om 10.00 uur begonnen met maaien en door tot een uur of half 1 ,na het brood eten zijn we doorgegaan tot we om een uur of 4,30 in de middag al het gras er af hadden .
Ik heb nieuwe inzichten opgedaan in het haren van de zeis ,waardoor de snit nog mooier wordt .
De profs zijn zo met hun zeis begaan en wassen het blad voor het haren ,na het haren worden oneven heden weg gevijld elk putje met roest of aanslag wordt weggeschuurd met een houtje met schuurpapier , daarna dengeld men het blad [soort persje ]
Hierna wed of strekel je de zeis , het dengelen is nieuw voor mij ,het resultaat was wel een super scherpe zeis .
Ik had gisteren de Hollandse zeis gehaard en heb daar 5 uur mee gemaaid ,zwaar stug gras de 1 e snit stond er nog gedeeltelijk op .
De Oostenrijkse zeis heb ik dus haar les op gehad ,volgende week kan ik opnieuw beginnen stuk uit het blad geslagen ,ik kwam opslag van een boompje tegen met een dikke onderstam .Balen .
Het Groninger landschap heeft een zeisbrigade ,ik ga af en toe eens mee maaien ,leuke dag gehad .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door alefarendsen »

Ik stelde vandaag voor aan Opa Jan (de oude boer die kippen heeft bij ons op het erf - de beste man is bijna 80 en hanteert nog steeds de zeis) dat wij over een jaar of 5 als de rust een beetje weergekeerd is het weiland (2.5ha) zelf in gebruik gaan nemen en met de zeis gaan maaien.

Dat lukt je niet, meldde hij, veel te zwaar.

We zullen zien. Intussen zijn de kanten van de sloot wel 'gemaaid', met hulp van Opa Jan.

Het is goed jullie verhalen te lezen, het houdt me scherp en laat me keer op keer besluiten de bosmaaier toch maar weer binnen te laten staan.

groet en dank,
Alef
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Krelis »

nck schreef:De schepe ken ik niet maar er gaat 100 roe in de bunder,
Dus 10 bij 10 meter
700 (rijnlandse)roe = bunder = ha = 10.000m2 = 100 are
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door nck »

We kunnen gaan miere***ken, maar wanneer je het nazoekt kom je buiten de rijnlandse roede ook deze verklaring tegen.

"In het in 1816 ingevoerde Nederlands metriek stelsel gebruikte men de naam vierkante roede voor de are. "
Dus 10 bij 10 meter en 100 roede in de bunder.
Dit is heden ten dage bij ons op het platteland nog steeds in gebruik.


Hier ook de verklaring van de oude maat "schepel"

Schepels in verschillende streken[bewerken]
Een Gelderse schepel = 100 Gelderse roede = 1450 m².
Een Twents schepel herenmaat = 62,5 Rijnlandse roede = circa 887 m²

Alles te vinden in de wiki.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie