Tuig

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Tuig

Bericht door jwardenier »

Afgelopen zondag een lange rit gemaakt , het doel was de heide maar zover kwam het niet .
Een leidsel brak , sisal touw .
Door weerinvloeden ,paardenkwijl enz .
Het was nog sterk genoeg zodat je het niet doormidden trok met je handen ,toch bij een onverwachtse beweging doordat een kl zak meende even lollig te moeten zijn , moest ik zo scherp corrigeren dat hij brak .
Lings over de weg richting sloot , spanend avontuurtje .
Mede dankzij oplettende automobilisten liep het goed af , paard was zo van slag dat ik direct de terugreis ingezet heb .
Nu vraag ik me af , kun je sisal ook verduurzamen , deze grappen wil ik liever niet weer beleven .
Ik zat te denken aan lijnolie ,wat is wijsheid ?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Bij mijn grootvader stond er een grote pot, met wat zij noemden paardenvet voor het tuig, maar de naam kan ook van het gebruik komen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Tuig

Bericht door Dutch John »

Lijnolie wordt inderdaad geadviseerd door sommige leveranciers: http://www.ropelocker.co.uk/index.php?m ... cts_id=147 Ik zou kiezen voor rauwe lijnolie, omdat die minder uithardt.
We recommend that if you are leaving your rope outdoors you consider treating it with a water repellent. You may wish to consider a clear decking oil or linseed oil. This may darken the rope slightly but will protect it from the elements.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Lieve ik ken de pot niet ,wel het vet voor het tuig maar dat is een leervet .

D J , zou je het touw er in dompelen of de lijnolie er op strijken .
Ik heb bij de touwslager nieuwe leidsels gehaald ,een extra om wat mee uit te proberen .
Het zou wel handig zijn als hij weer droog wordt ,met handschoentjes aan mennen is niet echt mijn idee ,past meer bij de dure stappers
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Tuig

Bericht door Dutch John »

Een boer met handschoentjes? Da's inderdaad erg zondags. Je zult toch ook wel werkwanten hebben?

Zou een geïmpregneerd touw nat blijven? Hangt volgens mij van twee factoren af: hoe vet zet je de olie erop en wat voor olie gebruik je. De vezel mag verzadigd zijn, maar tussen de vezels wil je geen olie. Een olie die uithardt, maakt van het touw een stok. Misschien het best zuinig beginnen en daarna de leidsels telkens na gebruik met een olie doordrenkte lap wrijven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tuig

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb even wat gegoogled op Sisal:

http://www.touwenwinkel.nl/?p=p_147&sName=sisal

Ik denk dat er weinig van te maken valt. Als de lijnolie het touw te week maakt, valt het t.z.t. ook uit elkaar.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Oké bedankt ,dan zal ik eens een visserman opzoeken , misschien is het tanen nog een optie ,we hebben ze niet in de buurt ,beetje raar beroep op de hei .
John ,ik heb het liefst geen wanten aan ,vind het vreselijke onhandige dingen ,tenzij het om koude handen gaat .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Ik heb ook een beetje gegoogeld het enige antwoord dat ik gekregen heb is dat sisal erg makkelijk verrot en dat ze dus ver van iedere vochtbron moeten bewaard word.
Misschien is bijenwas een idee?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Lieve , ook dan zal of het touw een plank worden ,en als ik alleen de buitenkant behandel vanbinnen uit gaan rotten .
Af en toe een nieuwe in gebruik nemen zal voor eerst de oplossing zijn ,ik heb nu 3 nieuwen
Het tanen gebeurt ook niet meer ,kunststof netten ,misschien nog in een museum .
Zelf doen is nogal omslachtig .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Ik ben in het huishoudelijke onderhoudsboek uit 1930 gaan kijken.
Onderhoud van koorden blootgesteld aan vocht.
Gedurende 3 dagen onderdompelen in een bad met 2% kopersulfaat, regelmatig roeren, na 3 dagen laten uitlekken, drogen.
Daarna gedurende 8 dagen onderdompelen in een zeepbad aan 5%, opnieuw drogen, moet goed droog zijn.
Onderdompelen in een bad van zuivere teer aangelengd met terpentijn, (deze laatste bewerking laat de koord plakkerig en met een geurtje, word niet toegepast voor waslijnen)

Dit is een vertaling van een artikeltje uit een oud frans boek over onderhoud.
Ik weet niet of ik het zou toepassen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

jwardenier schreef:Oké bedankt ,dan zal ik eens een visserman opzoeken , misschien is het tanen nog een optie ,we hebben ze niet in de buurt ,beetje raar beroep op de hei .
John ,ik heb het liefst geen wanten aan ,vind het vreselijke onhandige dingen ,tenzij het om koude handen gaat .
Wat bedoel je met tanen? ik ken het franse tanner, handeling die aangewend word voor leder, is te doen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Lieve ,wat leuk dat je dit opgezocht hebt ,of het toepasbaar is op het leidsel is twijfelachtig ,vooral het teer en dat het plakkerig wordt .
Met tanen , bedoel ik de conserveer methode zoals vis netten getaand werden .
Ik meen dat het zo was , eikenschors uitkoken ,en dit weer inkoken tot een loog ,hierin de netten 1 x per jaar in conserveren voor dat de neten de schuur ingingen .
Later is men andere middeltjes gaan gebruiken ,maar ik meen dat dit het oorspronkelijke idee was .
Het kan zijn dat er een visserij museum is waar dit nog bekend is ,ik heb dit eens in het Enkhuizer museum opgepikt.
Dagje uit Urk Enkhuizen .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Je kan ook een loogoplossing maken met aluinsteen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Je kan ook een loogoplossing maken met aluinsteen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Ik heb een blokje aluin , bij de ingrediënten staat aluminium potassium sulfate .
kan dit veilig gebruikt worden ,mag een dier het in de mond hebben .
jammer dat er geen datum op het doosje staat ,prijs is nog in guldens f 6,23
Plaats reactie