Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ecofer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2016, 10:11

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door ecofer »

Hallo, geregistreerd omdat ik ook graag een zonneboiler wil plaatsen en ik schop gelijk dit topic maar, omdat ik in exact dezelfde situatie zit.

Hier een goed geisoleerde woning uit 1998. Sww verbruik 300m3 (gas) en stoken 600m3, waarbij er amper variatie zit in die 900m3 de afgelopen 13 jaar. Bgg voorzien van vloerverwarming welke samen met de badkamer radiator als enige verwarming gebruikt worden, slaapkamers staan altijd dicht. Twee zijn zelfs gedemonteerd wegens ruimtegebrek.

Rendabel mag ook +-0 zijn, breakeven, maar graag wil ik zoveel mogelijk warmte om de woning te verwarmen met de zon. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en bestaat er nog verschil door met 1 of 2 vaten te werken?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Ingir »

In plaats van te investeren in een duur apparaat waarin veel kostbare metalen verwerkt zijn (veel CO2-uitstoot noodzakelijk voor productie en transport) zou je ook een waterbesparende douchekop kunnen nemen waarmee een vergelijkbare gasbesparing gehaald kan worden maar dan zonder de hoge CO2-uitstoot en gebruik van schaarse materialen. De besparing op investeringskosten zou je kunnen benutten voor andere efficiënte maatregelen zoals WTW-ventilatie, extra dakisolatie of verbeterde luchtdichting.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ecofer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2016, 10:11

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door ecofer »

Ik wil niet onder een afgeregelde pisstraal douchen en de rest van het gezin helemaal niet. Die WTW ventilatie komt er wel, maar dat is een ander project. Die gaat wel helpen, aangezien de enige kou die we ervaren inderdaad het ventilatierooster in de woonkamer is, zodra het kwik onder de 10 duikt.

Extra isolatie aub niet, probeer in de meeste kamers van warmte af te komen juist. Enige waar verwarming nodig is is de woonkamer, de rest blijft vanzelf warm genoeg.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Joepie »

Weet je iets van je stookgedrag?
Overdag wel/niet verwarmen?
Aanvoertemperatuur, retourtemperatuur?
Wat is het beschikbaar dakoppervlak?
Ligging t.o.v. de zon?
Budget?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door ruspek »

extra isolatie is ook tegen warmte......
ecofer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2016, 10:11

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door ecofer »

Het is boven zelfs bij vorst te warm, enige wat zou helpen is een warmtesluis maken van de trap of het plafond van de bovenverdieping isoleren :lol:

Nee nu serieus:

Stookgedrag heb al vele variaties geprobeerd, maakt allemaal weinig uit. Momenteel staat hij in de ochtend bij opstaan 6.30 - 7.15 op 20 en vanaf 15.30 weer tot 22.45. Overdag en 's nachts op 18 graden.

Aanvoer is 40, de ketel slaat meestal alweer af zodra het vermogen opgevoerd zou worden, hij is zelfmodulerend. Ieder uur een paar minuutjes stoken.

retour weet ik niet.

Dak staat zuid-zuidwest, plat. Ruimte moet ik nog bepalen.

Budget 2000-3000€ met eventueel zelfbouw.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Ingir »

ecofer schreef:Ik wil niet onder een afgeregelde pisstraal douchen...
Dat hoeft ook niet, het douchecomfort van een Bestsaver is best goed te noemen. Maar ik vraag me af waarom je een zonneboiler wilt want het milieu interesseert je blijkbaar niet en financieel is het gewoon een slechte investering voor de meeste gezinnen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Joepie »

De slaapkamers zijn te warm, daar wil je van de warmte af.
WTW inbouwen in een type C woning is erg ingrijpend en brengt bij een niet goede gebalanceerde regeling gezondheidsrisico's met zich mee.
Advies: roosters behouden en geen WTW installeren. Kosten nul.

Je gebruikt vloerverwarming plus 1 radiator in de badkamer
Regeling is al 40-28 (ongeveer). Als temperatuur te laag is voor de badkamer, investeer IR paneeltje die schakelt op verlichting. Kosten: paar honderd euro.

Eneco ontwikkelt samen met een marktpartij een kleine variant L/W warmtepomp die de plaats inneemt van je luchtafzuiging. Project is wat vertraagd en koop is gekoppeld aan verplicht abonnement en de Toon van Eneco. Investering echter erg aantrekkelijk: met subsidie €1000. Mijn verwachting is dat bij een geslaagde introductie andere marktpartijen ook zich richten op dergelijke mini-wp zonder koppelverkoop.
Advies: hier nog even afwachten tot producten verder uitontwikkelen.

Je kosten voor gas zijn met de huidige gasprijzen al vrij laag. Je geeft aan dat je iets extra wil doen en ik maak op dat TVT dus geen issue is. Een zonneboiler met 2 platen/30 buizen, 200 l vat met 2 spiralen, pompgroep, materialen en installatie kost al snel €2800. Zelf installeren loont. Omdat de warmtevraag voor verwarming groter is dan de SWW vraag EN je op lage temperatuur kan stoken is het zinvol om de retour van de CV door de bovenste spiraal te laten lopen. Daarmee stijgt het rendement van je CV naar een echt optimum omdat ook voor een deel van het SWW de rookgassen sterker worden afgekoeld. Je ligging en hellingshoek kan je met plat dak zelf optimaliseren. Geschatte besparing denk ik 275-300 m3 (vanwege LTV).
Advies: vraag offertes op en laat hen scenario's van energieopbrengst uitrekenen in termen van gasverbruik. Reken zelf 90% van hun calculatie, bij Solar2all kan je zelf een berekening maken.

Zonnepanelen voor PV zijn nu financieel het interessantst. Tot 2022 is de saldering (hoogstwaarschijnlijk) niet in gevaar. Dus nu installeren en je hebt ze al bijna terugverdiend tegen die tijd. Dan vele jaren voordelige inkoop van elektriciteit en je doet groen mee. 2500 kWp levert bij jouw ligging ca 2400 kWh op kost bij zelf doen €2200 en anders €2900. Advies: vraag offertes op etc......

In combinatie met PV: Als je een verwarmingselement in je zonneboiler kan plaatsen zou je een schakeling kunnen maken die aan/uit schakelt aan de hand van de feitelijke opbrengst van je panelen. Dus als je bv meer dan 500W opwekt, gaat de schakeling aan, daaronder blijft deze uit.
Of schakel met een eenvoudige tijdschakelaar op tijd, met 2500 kWp aan panelen is de opbrengst in de maanden oktober, november, februari maart en april rond het middaguur toch al snel 500W. Van 10:30 tot 13:30 is 1500W per dag aan warmte toegevoegd, 150 dagen levert een besparing op van 30m3 gas. Dichter bij de zomer kan je de tijdvakken ruimer maken. De besparing is gelijk aan de terugleververgoeding. Daar zit geen verschil, wel als je overdag veel stroom verbruikt (als er mensen thuis zijn) ten tijde dat de salderingsregeling er niet meer is.
Kosten schakelaar en spiraal: € 50,-

Ik zou de douchekop niet als vervangende investering zien, maar als complementair. Alle warmte die wordt opgewekt door de zonneboiler en niet verdwijnt via het putje, kan worden aangewend voor de verwarming van je huis. Dit geldt ook voor een douche W/W. Deze laatste is meestal alleen zinvol bij verbouwing van de badkamer.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Ingir »

Joepie schreef:Geschatte besparing denk ik 275-300 m3 (vanwege LTV).
De gebruikelijke besparing van een zonneboiler op SWW is doorgaans 50% en op ruimteverwarming 10%. Voor Ecofer komt dat neer op 150+60= 210m³ per jaar, per geïnvesteerde euro wordt dan 0,075m³ gas bespaard. Vergelijk dat met de waterbesparende douchekop die 10 euro kost en ook 150m³ gas bespaart, per geïnvesteerde euro wordt 15m³ gas bespaard, ofwel 200x beter.

Zelfbouw kan de kosten stevig drukken maar dan kom je niet in aanmerking voor de ISDE-subsidie en daar is het de meeste mensen om te doen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Joepie »

Je hebt gelijk, maar TS is vrij duidelijk over het niveau van comfort dat hij wil behouden.
De investering in een zonneboiler is wellicht daarmee suboptimaal, maar altijd nog beter dan wanneer het betreffende bedrag wordt besteed aan een vliegvakantie of een grotere motor in de personenauto.

Op mijn LTV is de besparing overigens meer dan 20%. Concreet kwantificeren kan ik het niet omdat ik geen gedetailleerde registratie heb maar met investering in ZB, vervanging 10 jaar oude Agpo ketel en andere modulerende thermostaat is mijn gasverbruik bijna gehalveerd: van 1230 naar 675 m3/jr. Met een installatie dubbel zo groot als hierboven voorgesteld maar met dezelfde configuratie en minder goede ligging. Woningisolatie vergelijkbaar (zelfde bouwnorm).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door mro »

Ik ben zelf ook al veel bezig geweest met het optimaliseren van ons gasverbruik.

Wij hebben een 17kW ketel in combinatie met externe boiler van 100L

Wat betreft WW: wij zitten op 100m³ gas per jaar met drie personen voor douchen en manueel afwassen. Boiler staat op 60gr en wordt 1x per dag bijgewarmd, we hebben een spaardouchekop van 3L/min.

Voor verwarming: woning is ongeveer 140m² met enkel vv op de gelijkvloers. Ik denk dat we dit jaar op ongeveer 400m³(2015: 500m³) gas zullen uitkomen. De eerste jaren dat we hier woonden schakelde ik gewoon de ketel in bij start stookseizoen maar omdat die teveel vermogen heeft voor onze woning pendelde die nogal.
Daarom ben ik van tactiek veranderd: ik programmeer de ketel nu zo dat die 's morgens 1 à 2h stookt(aanvoertemp: 40gr) zodat het huis warm is als we opstaan, de rest van de dag ligt ie af. Door de isolatie en het feit dat er wat glas is op zuiden en westen blijft de woning op temperatuur de rest van de dag. Als het echt koud wordt verleng ik de stooktijd en indien echt nodig kan ik nog een tijdsblok extra instellen bijvoorbeeld rond de middag.
Voordelen: ketel pendelt niet meer en de pomp draait enkel tijdens het stoken. Dat betekent dus ook een serieuze besparing op elektriciteit want om een of andere reden heeft de installateur een evenwichtsfles geplaatst en daardoor moeten er twee pompen draaien tijdens het stoken: de interne en die van de vv, samen toch een goede 100W.
Nadeel: iets meer manueel instelwerk en opvolging.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Ingir »

Ik pas ongeveer dezelfde stookstrategie toe met een ketel van 28 kW die volledig is afgeknepen tot de laagst mogelijke waarde 8 kW. Dat vermogen is door de vele isolatiewerken nog steeds 2x te veel, en zodoende laat ik de ketel maximaal 2-3x per dag een paar uurtjes draaien. De vloerverwarming (BG) is opgenomen in de betonvloer en de wandverwarming (verdieping) in dikke leemwanden waardoor er een flinke warmtebuffer beschikbaar is en de ketel vele uren kan stilstaan zonder comfortverlies.

De zonneboiler (150 liter) gebruiken we alleen voor SWW en is als voorverwarmer aangesloten op de gasketel zodat de buffer volledig beschikbaar is voor zonnewarmte. In de zomer staat de gasketel geheel uit als de zonneboiler voldoende warm is, meestal van mei t/m september. Door de zonneboiler zelf te bouwen / installeren heb ik de kosten weten te beperken tot materiaalkosten en dan zoveel mogelijk met tweedehands materialen. Met een kostenplaatje van € 350 was het een goedkoop hobbyprojectje met een leuke gasbesparing van ongeveer 40m³ per jaar op ca. 100 m³ met 3 personen en hotfill wasmachine.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ecofer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2016, 10:11

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door ecofer »

Alleen de woonkamer zou ik voorzien van wtw-verwarmde lucht, aangezien de roosters vrij onaangenaam worden in de winter. Dit kan makkelijk met een gangkast op de 1e boven de woonkamer waarlangs de buis kan lopen. Slaapkamers laat ik liever op roosters.

Badkamer komt een ltv radiator of ir spiegel. Maar eigenlijk is deze al warm genoeg met de radiator op 2.

Warmtepomp heb ik uitgerekend, maar 500m3 beparen kost 1000kwh aan stroom. Die verdient zich nooit terug in 15 jaar. Wellicht in de toekomst.

2500Wp aan panelen ligt er al, maar we kopen nog steeds stroom in. Hopelijk met oa een hotfill en andere maat hoop ik hier ooit richting per saldo 0kwh te gaan.

Maar wat ik nu wil weten, hoe kun je gebruik van zonnewarmte voor ruimteverwarming het beste bufferen en het maximale eruit halen? En speciaal voor Ingir: Op dit moment verwarmt de zon de ruimte door 4,5m2 glas van de schuifpui en de tuin is te klein voor een Serre.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Chevman »

Ik ben op zoek naar een rendabele oplossing om onze cv te ondersteunen. Wij gebruiken per jaar ong 700m3 gas voor de cv met radiatoren en 300m3 gas voor tapwater ( en waakvlam en koken ). Wie kan er mij verder helpen?
Een standaard systeem met dubbele warmtewisselaar van 200l van ong €2000 (na aftrek subsidies) is voor ons eigenlijk al niet interessant.

Je hebt het over drie dingen:
verwarmen koken en tapwater.

Ik zou ze los van mekaar zien.

Verwarming: Elektrische ketel.
koken: elektrisch/inductie
Tapwater keuken: close-in boiler of doorstroomverwarmer
Douche: doorstroomverwarmer(krachtstroom) of boiler op zonnepanelen.

Als je over een overcapaciteit beschikt van zonnepanelen en van het gas af wil.

ps ik woon niet in een boerderij met veel ruimte en heb geen bos, ook geen mogelijkheid om een pelletketel te plaatsen
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Ingir »

Een gasverbruik van 700+300 m³ (€650) omgerekend in stroom is ongeveer 9.000 kWh (€ 1.620) en dan moet je ook die elektrische apparaten nog aanschaffen... dat gaat hem dus niet worden.

Een zonneboiler dan, besparing 10% op ruimteverwarming en 50% op SWW geeft 220 m³ besparing € 143 per jaar. Voor een beetje rendabele installatie zou de investering in zo'n 8-10 jaar terugverdiend moeten zijn, daarna wordt de kans op reparatiekosten hoger, de zonneboiler zou inclusief alle bijkomende kosten, installatie en BTW niet meer dan € 1.400 moeten kosten (is mogelijk bij DHZ) maar echt overtuigend is dit ook niet.

Isolatie verbeteren heeft in een moderne woning weinig meerwaarde, luchtdichting is wel een punt waar in NL onvoldoende aandacht aan besteed wordt door aannemers, hier valt met wat simpele acrylaatkit veel winst te behalen, met name in meterkast, rondom kozijnen en dakaansluitingen. Tenslotte zou ik willen wijzen op de energiebesparing van WTW-ventilatie waarmee je zo'n 250-300 m³ per jaar kunt besparen ten opzichte van mechanische ventilatie (systeem C).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie