afbreken goudenregen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

afbreken goudenregen

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

wellicht niet de juiste plaats, maar aangezien hier enkele fanatieke zagers zitten plaats ik het toch.
Bij vaders huis willen we een goudenregen omzagen vanwege lichtinval en het feit dat ie op een ongelukkige plek staat.
Deze goudenregen bestaat uit meerdere stammen waarvan enkele niet vrij kunnen vallen. Dus wil ik de toppen eraf zagen en afvangen.
Hoe zaag ik op ca 4m hoogte die takken in? Op de gebruikelijke manier middels een valkerf? Zelf had ik het idee om eerst van onder in te zagen en daarna van de bovenkant met beugelzaag, zodat ik 1 hand vrij heb. In dit geval zonder valkerf.
boom2.JPG
Graag jullie mening. Paar foto's bijgevoegd ter verduidelijking.

groet, Harold
Bijlagen
boom1.JPG
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Paul Joosten »

Stevig touw er omheen en via een hoger punt in een van de andere stammen naar de grond afzekeren. Na doorzagen touw met beleid laten vieren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: afbreken goudenregen

Bericht door dormos »

Moet volgens mij wel kunnen, de tweede zaagsnede dan wel een stukje boven de onderste.
Ik zou persoonlijk zo hoog mogelijk beginnen zodat de te zagen takken lichter zijn, dus minder gevaarlijk voor jezelf.
Ook zou ik mezelf zekeren terwijl ik op de ladder sta. Je zou niet de eerste zijn die van z'n ladder geveegd wordt door de tak die afgezaagd is. En natuurlijk nooit met een kettingzaag op een ladder...
Mijn voorkeur heeft altijd nog vrij vallen. Zelfs als de toppen iets raken leidt dat vaak niet eens tot schade. Takken bovenin zijn dun en buigzaam, en een dakpan is makkelijker te vervangen dan een ledemaat of schedel...

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Pietje »

Mooi hout, gouden regen. Probeer een houtdraaier te vinden voor het hout; erg gewild. Het kleurt naar bijna zwart, vandaar...

Ik zou zonder valbeveiliging niet snel adviseren vanaf de ladder te zagen. Er gaan genoeg filmpjes rond met compilaties van bomen/ladder/zagen....

Die linker top heeft een mooie gaffel, vrij hoog. Daar zou ik een touw doorheen laten lopen, en die aan de top van een andere "boom" binden. Even kijken in welke volgorde. Met een alpine "8" kun je deze lichte delen zekeren, en dan "onderuit" zagen, iets wat een aantal forumleden reeds in de praktijk gedaan hebben (hmm, voel een zaagdag dichterbij komen :lol: ). Als laatste vel je vanaf de grond die laatste top. Zoals Dormos al zei: schade van twijgen is vaak minimaal.

Onderuit zagen gaat als volgt; schuin naar boven inzagen aan de drukkende kant tot de boom beweegt. Dan schuin naar beneden inzagen in het verlengde van de eerste snede. Zodra deze twee sneden elkaar raken, glijdt de onderkant van de boom naar beneden (hoe vertikaler je snede, hoe makkelijker de stam gaat glijden), en de bovenkant gaat hangen aan het touw.

Een prof inhuren is achteraf toch vaak het goedkoopst ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Broekhoest »

Dank voor de reacties.
Met kettingzaag op ladder ben ik geen liefhebber van, vandaar mijn insteek om eerste zaagsnede te zetten met kettingzaag en de tweede met beugelzaag. Vrij vallen heeft ook mijn voorkeur, maar gaat in dit geval teveel schade opleveren. Maat van me doet dit vaker en gebruikt dan zo'n eenhandszaag, misschien hem toch maar even vragen, kan ik het grondwerk doen 8)

Pietje, die linkertop met hoge gaffel is de meest lastige, denk je dat het lukt met een touw in de top, twee man op de grond met het touw, en op de juiste manier de valkerf zettend op de grond, om deze stam richting de tuinstoel te krijgen en niet de andere kant op richting huis? Deze top helt wel richting huis nml....
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: afbreken goudenregen

Bericht door JantjeV8 »

Een 'tophandle' zaag bedoel je.

Kun je er met een aanhanger bij komen? Dan kun je zelf op de aanhanger staan en op 2,5m hoogte de toppen laten vallen, dan valt niet de hele lengte over de tuin heen. Evt. met een touwtje om wat meer richting te verzekeren.
Ik knoop doorgaans een houtje aan het uiteinde van een touw. Slinger die de lucht in zodat die om een tak/stam slaat. Proberen om de rest van het touw daar achter te haken, als je dan aan het touw trekt, trek je het op dat houtje mooi strak.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Pietje »

Broekhoest schreef:Pietje, die linkertop met hoge gaffel is de meest lastige, denk je dat het lukt met een touw in de top, twee man op de grond met het touw, en op de juiste manier de valkerf zettend op de grond, om deze stam richting de tuinstoel te krijgen en niet de andere kant op richting huis? Deze top helt wel richting huis nml....
Tja, van een foto inschatten hoe hard je moet trekken... :? Nee, geen idee. Maar je kan op safe spelen door een Tirfor te gebruiken, en te spelen met op spanning zetten, breuklijst maken, spanning er op, breuklijst dunner maken etc. Tirfor, of wat katrolletjes.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Broekhoest »

Uiteindelijk gister zelf de boom afgetrokken. Met geleende tophandle zaag (dank voor de correctie Jantje) op ladder met op ca 3m hoogte eenvoudig alles op de juiste manier kunnen laten vallen. Daarna met de Husqvarna 55 de resterende stammen kunnen inkorten en als laatste zo kort mogelijk bij de grond de zaag erdoor. Geen stronkenfrees nodig en de inmiddels is de ketting weer geslepen, dat was wel nodig doordat ie wat zand geproefd heeft bij de laatste stap. Blij met het resultaat. Zal later nog een foto plaatsen van het mooie, zware goudenregen (brand)hout en de tuin. Allen dank voor het meedenken.

Gr Harold
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Broekhoest »

Nog even de foto's; before, after en de opbrengst aan goudenregen brandhout.
Bijlagen
goudenregen.jpg
after.jpg
before.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Pietje »

Dat kernhout gaat nog flink donkerder kleuren.. Best zonde om in de kachel te duwen... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: afbreken goudenregen

Bericht door Broekhoest »

Ik heb enkele houtdraaiers in de buurt gemaild of ze belangstelling hebben.....
Plaats reactie