Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Ruuben »

swake schreef:Kaarsen op basis van paraffine stoten tolueen en benzeen uit (en geen klein beetje) naast roet en CO2 en nog een boel ander leuk spul. Jullie hebben een kanker generator :!:

http://www.gva.be/cnt/oid128153/archief ... vervuiling.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/23053 ... ars++.aspx
Wat ze zoeken bestaat gewoon niet....

Is dit nog een ecologieforum?
En energie Forum. Kijk bovenaan de pagina.
Ik lees steeds meer zure 50+ antwoorden.

Als je iets ergens van vind begin je toch gewoon een eigen draadje?

Afvalscheiding is wetenschappelijk zinloos voor burgers. 70 % van plastic hero Zooi is onbruikbaar. 92 van afvalstroom komt van bedrijven en is niet gescheiden.
30% van de Nederlanders rookt.
Milieu zones Utrecht onmeetbaar effectief
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door dormos »

Ik lees steeds meer zure 50+ antwoorden.
Waaran kun jij zien dat bepaalde reacties van 50 plussers komen?
70 % van plastic hero Zooi is onbruikbaar
Betekent dat dan niet dat 30% wel nuttig gebruikt wordt? Ik ben van nature niet zo van het halfvolle glas, maar probeer het wel.
Dit forum is non-commercieel en is bedoeld om de kennis over alternatieve energiebronnen/ecologisch leven en aanverwante onderwerpen te bundelen en verspreiden op (inter) nationaal niveau op een voor een grote groep mensen begrijpelijke manier
Bovenstaande vat volgens mij samen waar dit forum voor bedoeld is. Ik vindt het dan ook volkomen terecht dat mensen gewezen worden op zaken die hier tegen in druisen. Vragen van alleen maar technische aard en betrekking hebben op ecologisch gezien minder verantwoorde praktijken (affakkelen van warmte in het zwembad van je buren, vragen mbt mazout ketels etc.) passen wellicht beter op het afgesplitste forum.

Groet,

Hans
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Paide »

Je vind het niet leuk, maar het is volgens mij een valide denkpiste.
De kaars is gekocht, aangestoken en er is gebeden. En er zijn altijd brandende kaarsen zichtbaar in de kerk.
Wat schiet je er nog mee op om die kaars in een andere ruimte buiten het zicht op te laten branden?
ltk
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016, 18:00

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door ltk »

Dit wordt straks nog een off-topic geloofsdiscussie.....Het branden van noveenkaarsen heeft voor gelovigen een veel diepere betekenis dan "even een kaarsje branden". En die worden dus echt 9 dagen opgebrand, binnen of buiten het zicht maakt niet uit. Wat je daar allemaal verder ook van mag vinden (en voor niet-gelovigen is het waarschijnlijk geheel onbegrijpelijk): het is een fenomeen dat je niet zomaar even kunt afschaffen zonder een grote geloofsgroep te kwetsen. Zonnepanelen en windmolens produceren 100% schone energie, maar worden zij zelf wel zo schoon geproduceerd? Ik wil maar zeggen, alles heeft zijn keerzijde. Ik ben dus heel blij als die kaarsenwarmte nog een nuttige bestemming krijgt die elders ook weer een hoop energie bespaart. En ik denk ook dat deze kaarsenbranderij in 10 jaar tijd niet méér schadelijke stoffen produceert dan 1 enkeltje Schiphol-Rotterdam Airport per straalvliegtuig. Wat ik wél een interessante vraag vind (maar net zo off topic...): zijn er ook redelijk schone en toch niet al te dure kaarsen te maken (behalve van bijenwas, maar bijen zijn er ook al te weinig...) , stearine bv is geen aardolieproduct maar van dierlijke vetten, en schijnt ook langer te branden dan paraffine. Misschien zijn deze kaarsen wel van alleen maar stearine gemaakt?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door swake »

Het geloof gebeuren is wat mij betreft hier bijzaak. De mens doet zoveel welk niet te begrijpen valt, en ik doe waarschijnlijk ook een paar van die niet begrijpbare dingen.
Wat als de oppergoeroe van die gelovigen nou eens ging uitleggen dat kaarsen branden bij nader inzien toch zo geen goed idee is? Hij kan wellicht een goed alternatief bedenken welk ook wat geld in kas kan brengen (want daar is die activiteit van massaal ieder zijn eigen kaarsen branden voor gevonden vrees ik). Het vergt niet veel om te begrijpen dat massaal kaarsen branden zondigen is tegen deze aarde en dus ook zijn medemens. En kijk, waarom zou een discipel niet het voortouw nemen en een kruistocht houden tegen die kaarsen. Hij/zij zal al snel gevolg krijgen lijkt me. Iemand hiermee kwetsen hoeft helemaal niet, dat is een kwestie van hoe de boodschap wordt overgebracht.

Nu heb ik er niks op tegen dat er eens een kaarsje gebrand wordt... voor het geloof of iets anders maakt mij niks uit. Echter wanneer je met die massa kaarsen een gebouw kan warm houden dan is er toch een probleem mee hé.

Ooit werden er maagden geofferd... t'was misschien niet in dezelfde godsdienst... ik wil maar zeggen dat dit vandaag toch ook not done is. Er is dus zeker ruimte voor evolutie.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door JantjeV8 »

Zo zie ik dat ook. De commerciële kant van de kaarsenverkoper mag gerust bloot gelegd worden. Door de kaarsen te verkopen.verstoken creëert hij vanzelf de volgende gelegenheid om het volgende kaarsje aan te steken... :fff
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door jwardenier »

Zo dat kaarsen branden een vervuiling geven weten we nu ,en zo gezegd zou een hapje lucht uit een schuur vol brandende kaarsen niet echt gezond zijn , maar wat als deze kaarsen een natuurlijke oorsprong zouden hebben .
Het is een gegeven dat die kaarsen daar branden , of het nuttig/werkzaam is laten we dan maar buiten beschouwing .
Het zou betekenen dat een warmte bron onbenut het raam uit gaat .
Ik zou als eerste willen weten wat zit er in de kaarsen ,en dan kijken hoe de warmte benut kan worden .
Het zou misschien wel kunnen om de warme lucht te transporteren ,is een goedkope oplossing ,warme lucht stijgt dus zonder pompen of andere tierelantijnen vertrekken verwarmen .
Zou de kaars geen vervuiling produceren zoals een paravane kaars , heb ik ook gebruik mogelijkheden .
o a , mijn rook kast , kan rook laten produceren door een klein vlammetje onder een bak hout mot te laten branden .
En 9 dagen brand tijd ,dan wil je toch wat kaarsen in huis voor als het stroom net weer eens uitvalt
De kaarsen die nu bijna iedereen uit de supermarkt haalt zullen vast geen bijenwas bevatten .
ltk
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016, 18:00

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door ltk »

Als ik de diverse kaarsen sites moet geloven kom ik dit regelmatig tegen: "Paraffine kaarsen van Bolsius of Gouda kaarsen zijn gemaakt van sterk gezuiverde paraffine en branden schoon en lang. Paraffine wordt beschouwd als een natuurlijke was omdat het in aardolie zit, wat in de vrije natuur voorkomt".
De Gouda kaars is van oudsher een stearinekaars, met weinig (of geen?) paraffine.

Ik neem aan dat ook de kaarsenfabrikanten zo goed mogelijk met de tijd zijn meegegaan sinds men zich de laatste decennia eindelijk wat bewuster is van milieubelasting (in het algemeen). En dus paraffine zo goed mogelijk zuiveren. Ik zie inderdaad vrijwel nooit meer kaarsen met zo'n walmzuiltje er boven. Ook boven de noveenkaarsen waar het hier om gaat zie ik nooit een spoor van walm. Dat is in het verleden beslist heel anders geweest! Misschien toch vergelijkbaar met een oude walmende dieselauto en de nieuwste generatie benzinemotor? Die laatste vervuilt natuurlijk nog steeds, maar is echt niet meer te vergelijken met die van 20 jaar of langer geleden.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door dormos »

Paraffine wordt beschouwd als een natuurlijke was omdat het in aardolie zit, wat in de vrije natuur voorkomt
Dat is een goeie!! Diesel is dus eigenelijk gewoon een natuurproduct, en bijvoorbeeld kerosine ook. Het is dus geen probleem meer om veel auto te rijden en vliegreizen te maken, want het zijn natuurproducten!!

Wat een ontzettend marketinggelul, maar blijkbaar zijn er ook nog mensen die het willen geloven.

Groet,

Hans
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Chevman »

Ik steek een kaarsje voor jullie aan.....
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door dormos »

Daar krijg ik dan wel weer een warm gevoel van :lol:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Albert van WdJ »

dormos schreef: Dat is een goeie!! Diesel is dus eigenelijk gewoon een natuurproduct, en bijvoorbeeld kerosine ook. Het is dus geen probleem meer om veel auto te rijden en vliegreizen te maken, want het zijn natuurproducten!!
En hout is een natuurproduct, waar je prima carcinogene rook mee kunt maken.
En tabak is een natuurproduct.........
En aardolie ook.
De enige die problemen hebben met de rotzooi die vrijkomt en andere problemen, zijn wij mensen. De natuur boeit het niet. Die draait ook prima met hoge CO2 waarden in de lucht, grote ozongaten, overstromingen, vulkaanuitbarstingen en noem maar op. Ze herstelt zich of past zich aan.
Nu wij nog.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Pietje »

Hoeveel kaarsen branden er, en welk vermogen geeft dat af? Het kan zijn dat het tegen het plafond alleen maar warm is, omdat er slechts weinig vermogen aan de omgeving wordt afgestaan en enkel daarom de temperatuur oploopt. Als je dan deze warmte gaat gebruiken, kan het zomaar zijn dat je na 10 minuten nog amper temperatuur over hebt.

Waar ik aan zou denken is een enorm dikke (min. 70cm) dunwandige luchtbuis opstellen als een bell, gevoed door opstijgende lucht uit de benedenverdieping. Afvoer van deze bell aan de zijkant, laag, met een geisoleerde rookgas-afvoer (gas is goed genoeg).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ltk
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 okt 2016, 18:00

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door ltk »

Pietje schreef: Het kan zijn dat het tegen het plafond alleen maar warm is, omdat er slechts weinig vermogen aan de omgeving wordt afgestaan en enkel daarom de temperatuur oploopt. Als je dan deze warmte gaat gebruiken, kan het zomaar zijn dat je na 10 minuten nog amper temperatuur over hebt..
Maar het is een permanente warmteproductie, letterlijk 24 uur per dag. Daar zit volgens mij de kracht in omdat de ruimte de kans niet krijgt om steeds weer af te koelen. De hele ruimte is permanent warm, de muren dus ook min of meer. Waarom zou ik dan temperatuur kunnen verliezen? Ik ga donderdag de temperaturen eens meten op verschillende hoogtes. Ik dacht zelf (na de tip die ik hierboven al kreeg over spiraliet buizen) aan een soort raamwerk van 100mm spiraliet buizen onder het plafond (als een soort geweldige radiator/warmtewisselaar). Dat raam kan hier minstens 12 m2 groot zijn (de ruimte is 32 m2) , hangend boven de kaarsen en bestaande uit in totaal ca 64 m buis (10 buizen naast elkaar van 6m lang, 10 cm uit elkaar, onderling verbonden tot een gesloten circuit) . Uiteraard wel met een toevoerbuis van schone buitenlucht en een afvoer van de verwarmde lucht door enkele buizen naar de andere hogergelegen ruimtes. Dat zou vanzelf moeten gaan stromen. Als je me kunt uitleggen hoe ik het vermogen bereken van een stel kaarsen, zal ik mijn best doen :wink: , meten is tenslotte weten...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmte benutten van een groot aantal kaarsen

Bericht door Pietje »

ltk schreef:Daar zit volgens mij de kracht in omdat de ruimte de kans niet krijgt om steeds weer af te koelen.
Nee, precies. De ruimte is warm omdat 'ie amper gekoeld wordt. Maar als je nu wel gaat koelen door de warmte te verplaatsen naar boven, kan het zijn dat je gewoon te weinig vermogen krijgt aangeleverd van de kaarsen. Hoeveel Kg wordt er verbrand op een dag? De verbrandingwaarde ligt iets onder de 50MJ/kg.

Ken je het principe van een bell? Anders even googlen. Een bell is een "doos" waar warme lucht aan de onderkat in stroomt. Die gaat bovenin de bell hangen, koelt langs de randen rustig af, zakt naar beneden en gaat daar, afgekoeld, de schoorsteen in. Dit lijkt me voor jou een prima effectieve, effeciente, eenvoudige en schone oplossing.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie