Perry

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Ik heb geen groot vat, dus ik probeer het met 4 plastic cubitainers van 30 l.
Elk nu gevuld met 24 l perensap + champagnegist.
Het sg van het sap is 1050, suikergehalte 140, alcohol 7%.

Ik heb nog geen suiker bijgevoegd.
Ik stel me ook vragen over welke suiker? kristalsuiker van bieten? rietsuiker? andere?
Geen idee.

Dit perensap is zoooo lekker, er is reeds meer dan 10 l opgedronken, ik begrijp niet dat dergelijk sap nooit te koop is, of toch niet in mijn buurt.
Ik vind wel eens perensap in winkeltjes met Turkse etenswaren, (birra, is het turks voor peer) maar dat smaakt toch niet zo lekker als dit perensap.

Ik hoop dat niet alles gaat verzuren.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Ik had al vermeld dat perensap kwetsbaar is vanwege de lage zuurgraad maar alcohol geeft ook bescherming. Het soortelijk gewicht van 1040, resulterend in 4% alcohol is niet zo hoog en mag wel wat meer zijn. Voeg geïnverteerde suiker toe. Zoek maar even op internet hoe je dat moet maken met wat citroenzuur. De gisting verloopt veel sneller en beter met een wat hoger suikergehalte. Hoe langer je erover doet des te meer kans op bederf! Wacht daar niet te lang mee zou ik zeggen!

Even gecorrigeerd:
Volgens mijn soortelijk gewichtmeter geef 1040 maar 4% alcohol. Het is niet duidelijk hoe je aan die cijfers soortelijk gewicht/suiker/alcohol komt?
Dit is echt te laag/ te weinig als je wat wilt bewaren!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Ik heb bij Brouwland een soort glazen meter gekocht, met 3 waardeschalen, soortelijk gewicht, suikergehalte en mogelijk alcohol gehalte.
Mijn meting is niet echt juist omdat de t° van het sap te laag is, volgens de gebruiksaanwijzing moet de t° 20°C zijn en het is maar 15C°.
Ik zoek geïnverteerde suiker even op. zal wel lukken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Perry

Bericht door jwardenier »

Dit snap ik even niet mij s g meter geeft bij 1040 een alcohol percentage aan van 5,43 ,volgens de tabel in het boekje zou dit ook kloppen .
kijk ik in een andere s g tabel zou het 5,1% zijn .
Holtere ,jou meter geeft 4% aan bij 1040 ,Waar zouden de verschillen vandaan komen , 20gC als werktemperatuur .
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Zo nauw heb ik niet gekeken in een donkere schuur tussen de oude rommel.....
Het zal iets hoger geweest zijn (maar niet zoveel) er is wel wat discussie over en je komt verschillende waarden tegen.
Maakt ook niet zoveel uit verder maar mijn punt was dat drankjes met weinig suiker en weinig zuur slecht op gang komen met vergisten en bevattelijk zijn voor infecties. Perensap met stip op deze ranglijst dus.
Advies: soortelijk gewicht op peil brengen door aansuikeren met geinverteerde suiker, op een warmere plaats zetten, giststarter gebruiken en snel opdrinken :lol:
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Perry

Bericht door Paide »

Alle suiker in het sap zal vergisten, er zitten maar zeer weinig niet-vergistbare suikers in fruitsappen.
Als het sg daadwerkelijk 1040 is, zal je uitkomen op een eindsg van 1000 of nog wat lager. Dat geeft een dikke 5% alcohol: (1040-1000)*0.131 = 5.2%
Daar hoef je geen suiker meer bij toe te voegen. Het enige wat de suiker zal doen is zorgen voor meer alcohol.

Door de vergisting krijg je de alcohol maar daalt ook de zuurgraad. Goed bottelen in bierflessen of champagneflessen met 6 gram suiker per liter in de fles en je krijgt mousserende Perry. Deze kun je dan rustig een jaar bewaren.

Wil je meer voor perenwijn gaan, dan moet je inderdaad grote hoeveelheden suiker toe gaan voegen, maar dan krijg je een heel andere drank. Het is maar net wat je wilt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Perry

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor de uitleg, ik kijk meestal ook niet zo krek ,maar soms vallen de verschillen op en wil ik graag weten het hoe of waarom .
Een mousserende peren cider 5,1% . Lieve laat je de resultaten weten Ik moet nog zien pulp te maken ,maar dit wil ik ook wel .
Groeten John
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Perry

Bericht door MatthiasD »

Alcoholpercentage is altijd afhankelijk van je eind SG :fff
Kristalsuiker kan prima, maar dextrose/glucose is beter. Dextrose/glucose vergist volledig en geeft geen bijsmaken, verkopen ze ook bij Brouwland.

Ik ben benieuwd hoe je Perry wordt, ik heb t vorig jaar ook geprobeerd en was niet echt onder de indruk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

Momenteel staat er 1 vat gezellig te borrelen, de anderen zijn minder actief, ik ga in de minder actieve suikerstroop bijvoegen.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Perry

Bericht door Paide »

je kunt beter wat extra gist toevoegen als de gisting niet goed verloopt.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Perry

Bericht door holtere »

Als gist het niet naar z'n zin heeft kun je er wel meer instoppen maar of het veel zal helpen?
Zet het vaatje wat warmer dan 15 graden, voeg wat suiker toe en eventueel wat vitamine B.
Een volgende keer met een goede giststarter beginnen, alles op de goede temperatuur zodat de gisting meteen vol gas gaat.

Oja, roer niet met dezelfde lepel in de goede en slechtere vaten i.v.m. mogelijke besmetting. Oja, geen ijzer maar dat wist je waarschijnlijk wel!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Perry

Bericht door Lieve »

3 van de vaten staan rustig te pruttelen, ieder op z'n eigen ritme.
vat nr1 doet helemaal niks, ik vrees dat het hier fout gaat.
Plaats reactie