Drukloos schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tjapo
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2016, 19:21

Drukloos schema

Bericht door tjapo »

Hallo allemaal,

Ik ben een schema aan het uitwerken voor onze hout kachel en zonneboiler.
Nu heb ik gelezen op dit forum om een kachel het beste drukloos uit te voeren. en een leegloop zonneboiler is qua onderdelen ook stukke voordeliger.

Nu heb ik het volgende schema uitgewerkt en ben benieuwd of dit naar jullie mening kan gaan werken.
Schema4.jpg
3 weg vent voor lading vanaf collector ben ik vergeten zie ik net ;)

Nu krijg je dus lucht in je systeem --> roest.
Hebben er mensen ervaringen met anti corrosie middelen die toegevoegd worden aan cv water?
Dit kan ook opgelost worden door een RVS/koper buffer met koperen/kunststof leidingen maar dat is een heel stuk duurder...
CV heb ik via een warmtewisselaar omdat ik niet weet of die drukloos kan werken, als dit kan ga ik hem aansluiten zonder wisselaar.
Ook gaan wij de top van de buffer verwarming ipv naverwarmen via CV omdat die een stuk verder weg hangt van de gebruiksplekken dan waar het vat komt te staan, dus sneller warm water.

Reacties zijn welkom!

Groeten!
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Drukloos schema

Bericht door Ingir »

Afgezien van de gebruikelijke opmerking over de nutteloosheid van dergelijke installatiekerstbomen in woningen zou ik beginnen met een doorstroomspiraal voor SWW door de bovenkant van de buffer met naverwarming in de gasketel in plaats van het bovenste gedeelte van de buffer op temperatuur te houden met de gasketel. Zo kan de buffer meer hernieuwbare warmte bufferen en past de gasketel een eventueel tekort bij als daar vraag naar is.

De spiraal voor de zonneboiler komt dan zo laag mogelijk in het buffervat dat gevuld is met cv-water. Om de gelaagdheid van de buffer te behouden zou ik geen cv-water aftappen vanuit het hoogste niveau waar de SWW-warmte gebufferd wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
tjapo
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2016, 19:21

Re: Drukloos schema

Bericht door tjapo »

Zonneboiler laat ik niet via spiralen lopen maar direct op het vat omdat het leegloop word en daardoor geen glycol gebruikt hoeft te worden en dus direct op het vat kan. Bovenste cv tappunt weghalen is inderdaad een goeie, scheeld weer een 3 weg klep. Zoals ik al zei staat de cv veel verder weg van de tappunten dan de boiler die er practisch naast staat, door de boiler extra te isoleren zullen de verliezen waarschijnlijk minder zijn dan de verliezen in de leidingen om van de buffer naar cv te gaan en weer terug, idem met de cv leidingen. Boven nooit radiatoren open gehad dus vandaar dat ik er alleen vloerverwarming in gezet heb.

En er zit een doorstroomspiraal in, misschien niet erg duidelijk op het plaatje.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Drukloos schema

Bericht door Ingir »

tjapo schreef:Zonneboiler laat ik niet via spiralen lopen maar direct op het vat omdat het leegloop word en daardoor geen glycol gebruikt hoeft te worden en dus direct op het vat kan. Bovenste cv tappunt weghalen is inderdaad een goeie, scheelt weer een 3 weg klep. Zoals ik al zei staat de cv veel verder weg van de tappunten dan de boiler die er praktisch naast staat, door de boiler extra te isoleren zullen de verliezen waarschijnlijk minder zijn dan de verliezen in de leidingen om van de buffer naar cv te gaan en weer terug, idem met de cv leidingen. Boven nooit radiatoren open gehad dus vandaar dat ik er alleen vloerverwarming in gezet heb.

En er zit een doorstroomspiraal in, misschien niet erg duidelijk op het plaatje.
Met cv bedoel je waarschijnlijk de gasketel die dus op grote afstand van de buffer geplaatst is. Dat maakt de gasketel inderdaad minder geschikt als naverwarmer van SWW als de tappunten allemaal aan de andere kant liggen. Ik zou dan toch zeker overwegen om de gasketel richting buffer te verplaatsen want met lange leidingen heb je veel verliezen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Drukloos schema

Bericht door JantjeV8 »

Waarom zet je je heatpipes op 3 bufferaansluitingen?
Waarom zet je de hete aanvoer van de kachel op de top van de buffer?
Heb je je open expansie hoger staan dan je heatpipes?
tjapo
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2016, 19:21

Re: Drukloos schema

Bericht door tjapo »

@ingir, dat is het overwegen waard, ga eens kijken naar de mogelijkheden

@jantje ik ben bij de heatpipes 2 3weg kranen vergeten, wil zo de gelaagde lading van het buffer verbeteren. En liggen boven het exp vat ja. Hout kachel kan idd ook die aan de zijkant, maar zou het op deze manier niet beter zijn voor de gelaagdheid? Minder draaiingen in het water?

Maar zijn er mensen met ervaringen met anti corrosie in een open systeem?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Drukloos schema

Bericht door JantjeV8 »

tjapo schreef: En liggen boven het exp vat ja.
Da's dus niet goed. Als je heatpipes vol gepompt worden overstroomt je expansievat.

Tegen corrosie zou ik geen oplossing hebben. Ook geen zinnig antwoord op de noodzaak er van.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Drukloos schema

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou de heatpipes ergens onderin het buffer binnen laten komen. Daar is de buffer het koelst en kun je praktisch altijd je zonnewarmte kwijt.

De kachel zou ik ergens halverwege, of zelfs iets er boven binnen laten komen. In elk geval niet in de top. In de top zou ik de uitgaande ssw aansluiten.
tjapo
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2016, 19:21

Re: Drukloos schema

Bericht door tjapo »

Als het bovin warm is schakelen de 3 weg kleppen om naar de onderste ingang. Beetje hetzelfde idee als met 2 spiralen alleen dan nu met 3 plekken, helemaal onderin laden heeft volgens mij niet zoveel zin omdat daar ook de aanzuig zit voor de collectoren.

Ik heb bovin 3 aansluiting, 2 voor sww via spiraal en 1 waar je normaal je overstort, drukmeter en ontluchter op aansluit, die komt er ook op maar eerst een t-stuk zodat de houtkachel vanaf daar kan laden. Dan heb ik naar mijn mening de top het snelste warm voor sww, als ik lager ga laden duurt dit langer omdat het dan met meer water mengt.

Maar dit is mijn theorie weet niet of er betere ideeen zijn.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Drukloos schema

Bericht door Wouter Gillis »

Ben weinig vertrouwd met leegloopsystemen maar is dat niet automatisch een "zuurstofpomp" als je dat doet met bufferwater?
Ik zou verder maar op 1 aansluiting cv-warmte afnemen voor de VV, het middelste van de 3. scheelt weer een driewegklep
groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Drukloos schema

Bericht door JantjeV8 »

tjapo schreef:helemaal onderin laden heeft volgens mij niet zoveel zin omdat daar ook de aanzuig zit voor de collectoren.
Werken die collectoren op koud water?
tjapo
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2016, 19:21

Re: Drukloos schema

Bericht door tjapo »

@wouter
leegloop zorgt inderdaad voor zuurstof in je systeem, daarom ben ik ook opzoek naar ervaringen met een anti corrosie middel.

@Jantje
retour en toevoer op dezelfde hoogte heeft toch geen zin, gaat dezelfde temp terug naar de collector als er vandaan komt.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Drukloos schema

Bericht door kiekeboe »

ik heb een vergelijkbaar systeem in gedachte.

ik wil of stikstof in de buffer op een lichte overdruk als expantie, of een open vat met een laagje olie ter voorkoming van zuurstof
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Drukloos schema

Bericht door JantjeV8 »

Jouw buffer gaat onderin helemaal niet warm worden. Alle warmte voer je bovenaan in.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Drukloos schema

Bericht door peer »

Als je de warmte boven in toevoegd, zal wel degelijk heel de buffer opwarmen
(Ervaring)
Boven in ook afname naar de verwarming etc.

Retouren allemaal onderin
Plaats reactie