batch maken in staal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

arthurboom
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 10:05

batch maken in staal

Bericht door arthurboom » 19 sep 2016, 14:44

is het verstandig om een batch te maken in staal ipv in vuurvast beton of steen ?
voor- of nadelen ?

dormos
Berichten: 533
Lid geworden op: 24 apr 2013, 11:10

Re: batch maken in staal

Bericht door dormos » 19 sep 2016, 16:04

Nadeel is dat een stalen versie na een paar keer stoken kapot is door slijtage van het staal.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2250
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: batch maken in staal

Bericht door peterberg » 19 sep 2016, 17:46

Hallo Arthur, welkom op het ecologieforum.
Wat er gebeurt in een batch rocket (in een J-rocket trouwens ook) is dat de temperatuur flink oploopt. Samen met een zuurstofrijke omgeving zorgt dat voor snelle corrosie. Na elke stook liggen er schilfers in de riser en binnen afzienbare tijd valt er een gat in.

Er zijn maar weinig mogelijkheden om dat te voorkomen. Zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof overblijft is er een van, de temperatuur lager dan 760º C houden is een andere. Zowel bij de eerste als de tweede mogelijkheid komt al snel de schone verbranding in het gedrang. Met een zeer kleine zuurstof overmaat stoken is echt lastig, bij vlagen is er dan te weinig en gaat het ding roken als de spreekwoordelijke ketter. De temperatuur laag houden door bijvoorbeeld geen isolatie toe te passen betekent min of meer hetzelfde, omdat juist die temperatuur van 900º C en meer gunstig is voor de complete verbranding.

Dus wat mij betreft heeft Dormos helemaal gelijk: als het ding goed is gebouwd dan vallen de gaten er al snel in. Roestvrij staal is ook geen optie: bij de gebezigde temperaturen roest dat net zo goed. Het duurt alleen maar wat langer maar met rvs van bijvoorbeeld 1 mm dik haal je beslist geen stookseizoen. Die rocket heaters zijn heftige dingen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

arthurboom
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 10:05

Re: batch maken in staal

Bericht door arthurboom » 19 sep 2016, 20:27

peterberg schreef:Hallo Arthur, welkom op het ecologieforum.
Wat er gebeurt in een batch rocket (in een J-rocket trouwens ook) is dat de temperatuur flink oploopt. Samen met een zuurstofrijke omgeving zorgt dat voor snelle corrosie. Na elke stook liggen er schilfers in de riser en binnen afzienbare tijd valt er een gat in.

Er zijn maar weinig mogelijkheden om dat te voorkomen. Zorgen dat er zo min mogelijk zuurstof overblijft is er een van, de temperatuur lager dan 760º C houden is een andere. Zowel bij de eerste als de tweede mogelijkheid komt al snel de schone verbranding in het gedrang. Met een zeer kleine zuurstof overmaat stoken is echt lastig, bij vlagen is er dan te weinig en gaat het ding roken als de spreekwoordelijke ketter. De temperatuur laag houden door bijvoorbeeld geen isolatie toe te passen betekent min of meer hetzelfde, omdat juist die temperatuur van 900º C en meer gunstig is voor de complete verbranding.

Dus wat mij betreft heeft Dormos helemaal gelijk: als het ding goed is gebouwd dan vallen de gaten er al snel in. Roestvrij staal is ook geen optie: bij de gebezigde temperaturen roest dat net zo goed. Het duurt alleen maar wat langer maar met rvs van bijvoorbeeld 1 mm dik haal je beslist geen stookseizoen. Die rocket heaters zijn heftige dingen.



Dormos en Peterberg, hartelijk dank voor jullie reaktie !! Ik dacht aan hittebestendig staal (Corten,..) 5 à 10 mm - niet dus..

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7699
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: batch maken in staal

Bericht door kockie » 19 sep 2016, 20:39

het kan wel, alleen niet zo lang. Ik spreek uit ervaring met een 0-model van Peterberg's batchrocket.... Daar lag na een aantal keren stoken de heatriser(rvs buis) met vermiculiet inhoud onderin de rocket ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Kockie speelt op 21-22 en 23 december mee in de musical "The Christmas Carol".

Joepie
Berichten: 482
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: batch maken in staal

Bericht door Joepie » 19 sep 2016, 20:44

Ik kende Cortenstaal nog niet dus even opgezocht. Er wordt nergens beschreven dat het echt hittebestendig is.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)

JantjeV8
Berichten: 2768
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: batch maken in staal

Bericht door JantjeV8 » 20 sep 2016, 06:27

Corten staal is een prima constructiestaal met onder normale omstandigheden een heel goede corrosieweerstand, onder maritieme een goede. Hittebestendig is het echter niet. Bij 900grC zal het zelfs al erg licht oranje opgloeien..

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: batch maken in staal

Bericht door kiekeboe » 20 sep 2016, 07:13

cortenstaal heeft goede eigenschappen om bijvoorbeeld een schoorsteen van te maken.

maar voor een rocket moet je echt een exotisch staaltje hebben hoor.

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: batch maken in staal

Bericht door ritsaert snijder » 20 sep 2016, 09:53

Inconel kan de hoge temperaturen wel aan (en is goed bestand tegen corrosie). Maar is nogal duur. En waarom zou je een RBB maken van staal?
groet!

Ritsaert

arthurboom
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 10:05

Re: batch maken in staal

Bericht door arthurboom » 20 sep 2016, 10:43

wel eigenlijk heel simpelweg om praktische reden : een vriend die last en samenwerkt met een metaalbewerker / constructiehuis. Anderzijds het 'gemak' van het snijden (CAD).
Het bouwen met vuurvaste steen spreekt mij wel sterk aan.

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: batch maken in staal

Bericht door ritsaert snijder » 20 sep 2016, 13:37

Vuurvaste steen is echt een aanrader en geeft in principe ook een veel hetere verbranding. Isoleert veel beter.
groet!

Ritsaert

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: batch maken in staal

Bericht door SanderL » 20 sep 2016, 19:39

Van superwool kun je ook vormen maken, zie:

http://www.forman.co.nz/products/Insulation/Thermal-Insulation-Industrial/High-Temperature/Superwool-Vacuum-Formed-Board

Heeft iemand hier al ervaring mee? Voordeel van superwool vacuüm vormen is dat het weinig thermische massa heeft en niet scheurt.

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: batch maken in staal

Bericht door kiekeboe » 20 sep 2016, 22:31

niet gek misschien.

als dat een beetje in elkaar blijft zitten, en ook na een paar jaar nog stevigheid heeft tenminste.

als dat zo is wil ik 1 hebben, en ik denk wel meer hier

ritsaert snijder
Berichten: 4355
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: batch maken in staal

Bericht door ritsaert snijder » 21 sep 2016, 08:15

Ze zijn gemaakt, zie batchrocket.eu. De 314 die Peter heeft gebouwd in Amerika had er een; "De riser is een vacuum gevormde superwool koker van 200 mm diameter". Joris Pouls heeft ze ook gemaakt. Op dit forum is er ook door iemand geexperimenteerd met waterglas als bindmiddel http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4610&p=68460&hilit=waterglas+riser#p68460.
groet!

Ritsaert

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: batch maken in staal

Bericht door SanderL » 21 sep 2016, 22:18

Morgen ga ik contact opnemen met Morgan. Kijken wat ze voor een hobbyist kunnen leveren.
Als ik echt een riser van superwool ga maken, dan open ik wel een nieuw draadje.

Hopelijk heeft de TS ook wat aan de aangegeven mogelijkheden..

Plaats reactie