Waar wil het ecologieforum naartoe?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Dutch John »

Een compleet genegeerde quote van mro:
mro schreef: Waarom denkt men nooit eens in de omgekeerde richting: het kan toch niet onmogelijk zijn om goed te leven zonder of quasi zonder energie? Ja, je moet creatief zijn en helemaal anders gaan denken maar rationeel en logisch bekeken is het wel een simpelere (en goedkopere) weg dan deze die nu gekozen wordt.
Zelfs op het ecologieforum staat dit steeds vaker gelijk aan het trekken aan een dood paard. Tien jaar geleden dachten we hier meer in de richting van bovenstaande uitspraak: kleine private oplossingen in de lijn van minder is meer. Nu is vaak de hoop gevestigd op technofix oplossingen die -als ze verder komen dan de tekenplank- onbetaalbaar zullen blijken. Intussen verspillen we kostbare tijd.

Het ecologieforum gaat dezelfde kant uit als het ecobouwersforum. Dat mag. Maar uiteindelijk zonder mij. Het kost me teveel negatieve energie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Sandman79 »

Ik persoonlijk zal altijd wel wat technologie gebruiken. Maar ondertussen ben ik wel steeds meer en meer energie aan het minderen, mijn tuin ook ecologischer aan het uitbouwen, en ook steeds meer eenvoudigere basistechnieken in mijn huis aan het gebruiken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door pelletpower »

Jammer DJ. Die opmerking is de spijker op zijn kop. Het zal ook die kant op moeten. Hoewel zonder techniek zal dat ook niet zijn. Misschien ben je zelf in 10 jaar tijd ook veranderd? Zijn je ideeen over do's en don't veranderd. Ik vind het jammer dat telkens die techniek afgebrand wordt. Oplossingen zijn vaak te complex en onrealistisch maar toch leuk om te zien. Naar mijn idee dan. Simpelste oplossingen zijn de beste.
Maar goed, wat de richting van het forum zou moeten zijn, daar ga ik niet over.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door kockie »

Ik geloof niet dat het forum een richting op moet gaan. Dit forum is een discussieplek waar voors- en tegens bediscussieerd worden. Daarbij komen ook wel eens onderwerpen of denkrichtingen aan bod waar ik minder voeling mee heb, die laat ik dan links liggen, of ik steek in in zo'n topic met andere gedachten, net als jij (DJ) dat regelmatig doet. Daar lijkt mij niets mis mee.

Ik hoop dat techniek de "redding" brengt, maar ik geloof er inmiddels niet meer in.
Ik geloof niet in een maglev onder de grond om energie op te slaan. Het zal ongetwijfeld technisch mogelijk zijn, maar hoe zit het met het materiaalverbruik, onderhoud, verliezen en vooral EROEI?
Een onderzees "stuwmeer" kan ongetwijfeld, maar 40 vierkante kilometer beton....

Het staat een ieder vrij om -binnen redelijke grenzen- een topic te starten om zijn of haar mening te verkondigen. Ieder mag zijn of haar zegje doen. Ik mag me dan beheerder noemen van dit forum, maar ik probeer het vooral te zien als beheerder van de software die dit forum in de lucht houdt. Het is mijn bedoeling om zo weinig mogelijk te sturen aan dit forum, zolang alles binnen de grenzen van het redelijke blijft.

Het blijft wel steeds een wens van mij om technologisch te minderen, dit heb ik in de loop van de "evolutie van dit forum" inmiddels wel tot mijn gedachtengoed gemaakt, maar techniek is soms zo leuk... (al heb ik van veel dingen nog steeds te weinig kaas gegeten...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door JW te R »

kockie schreef: ... techniek is soms zo leuk...
Laat dat 'soms' maar weg :D
Bovendien kan ik hiermee ook nog toegeven aan mijn pyromane neigingen. Wat wil je nog meer?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door kockie »

nou..... ik ben net de techniek weer eens vies tegengekomen professioneel gezien. Een computersysteem dat wisselend wel- en niet op z'n gat ligt... Dan komt de blocknote en pen weer op tafel. Werkt ook, maar niet zo makkelijk....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door remco d »

Ik ben juist naar dit forum getrokken door het "simpele" deel, minderen van energie en grondstoffen. Dit lijkt mij de toekomst. Helaas ziet slechts een zeer beperkt deel van de samenleving dit zo. Het is natuurlijk ook moeilijk concreet te maken. De links en verhalen die af en toe gepost worden zitten vaak vol aannames en zijn dus makkelijk als onzin te bestempelen. Ik hoef ze in mijn omgeving in ieder geval niet te gebruiken als argument om wat minder energie te gebruiken.

Techniek is makkelijker om in te geloven, je lapt wat geld voor PV panelen en je ziet de meter terug lopen: voila gratis stroom en zonder verbranding van wat dan ook, door moet wel goed zijn voor het milieu... Idem met windmolens. Ik woon aan de Duitse grens in Noord Limburg en ze gaan hier net over de grens waarschijnlijk 100 hectare bos kappen om 200 meter hoge windmolens te bouwen. Wat is daar groen aan? :?

Als nu volgende maand alle brandstoffen 10 euro de liter zouden kosten wordt het hier ineens een stuk drukker!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef: Misschien ben je zelf in 10 jaar tijd ook veranderd? Zijn je ideeen over do's en don't veranderd.
Dat ben ik zeker, mede door ervaring, feiten en data. Tegelijkertijd lijkt de tegenstroom op het forum steeds groter te worden.
kockie schreef:Ik geloof niet dat het forum een richting op moet gaan.
Het was een retorische vraag. Desalniettemin is dit een ecologieforum, geen technologie- of economieforum. Ik mis de brede en praktische inbreng van andermans projecten en ervaringen, goed of slecht. Omdat er zo weinig praktische inbreng is, ben ik daar zelf inmiddels ook mee gestopt. Discussies genoeg, maar steeds vaker eindigen ze in minachting. Allemaal jammer en onnodig, omdat het contraproductief werkt en potentiële nieuwe leden afschrikt.
DJ gaat op een laag pitje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

Het is lastig gelijkgestemden te vinden, als je je in een positie hebt gewerkt die nagenoeg niemand heeft bereikt. Soort van "It's lonely at the top". Dus je kan verwachten dat mensen die niet doorvoeld hebben hoe een low tech leven er uit ziet jou niet begrijpen. Naast de technische-oplossingen-zoekers zijn er ook veel meelezers die zeker geinspireerd raken door beschouwingen uit een nagenoeg geldloos leven.

Doe waar je je het best bij voelt! Ik hoop je desalniettemin vaak hier te mogen lezen :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Nu is vaak de hoop gevestigd op technofix oplossingen die -als ze verder komen dan de tekenplank- onbetaalbaar zullen blijken. Intussen verspillen we kostbare tijd.
Ik zelf kom steeds meer tot de realisatie dat een technofix oplossing de enige is die "can" de "road" laat bereizen.
Zeker, we zouden de omgekeerde kant uitmoeten (IMO) maar wellicht dat ons collectieve bewustzijn zich realiseert dat die weg een collectieve zelfmoord gelijk staat? (Thema: carrying capacity)
Is het dan zo gek dat een collectief (forum) deze realiteit (?!?) liever niet onder ogen ziet en dus vrolijk (?) tegen de can blijft schoppen?

Een forum voor retro-activisten zou misschien leuk zijn, maar ook een contradictio in termini?

(Veel van de techno-grandioso projecten zijn waarschijnlijk deel van de blow-off top)

Laten we de komende paar jaar maar eens afwachten. Er staan grote veranderingen aan te komen. En je moet niet te ver voor de troepen uitrijden...
Nu het pitje wat lager zetten zou wel eens een goed idee kunnen zijn om het benodigde elan over een paar jaar paraat te hebben....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door mro »

Ik ben op zich niet tegen techniek, maar wel tegen 'techniek' die telkens op hetzelfde neerkomt: steek een enorme hoeveelheid olie in brand waarvan er maar een fractie nuttig van gebruikt wordt of het eindresultaat zelfs ver negatief is.

Ik ben redelijk allergisch aan die technische fantasietjes die regelmatig op televisie voorgesteld worden als 'de oplossing' voor het energieprobleem. Als echte technieker kijk je daar los door heen.

Waarom komen we niet verder dan: 'steek het in de fik en we zien wel wat er gebeurd' ? Dat moet toch beter kunnen?

Als ik echt begin te fantaseren dan denk ik bijvoorbeeld aan planten die licht en/of warmte afgeven bijvoorbeeld. Heel weinig warmte en/of licht waarschijnlijk maar dan moet de mens maar zorgen dat ie daarmee toekomt. Nu enkel nog een reden bedenken waarom een plant dat effectief zou willen doen :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef:Zeker, we zouden de omgekeerde kant uitmoeten (IMO) maar wellicht dat ons collectieve bewustzijn zich realiseert dat die weg een collectieve zelfmoord gelijk staat?
Leg eens uit...? IMO is zo lekker doorgaan gelijk aan collectieve zelfmoord...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door jwardenier »

He John , kun je wat uitleg geven , ik snap het niet , waar zou jij heen willen ? groeten John
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:
OBL-Rien schreef:Zeker, we zouden de omgekeerde kant uitmoeten (IMO) maar wellicht dat ons collectieve bewustzijn zich realiseert dat die weg een collectieve zelfmoord gelijk staat?
Leg eens uit...? IMO is zo lekker doorgaan gelijk aan collectieve zelfmoord...
In het ene geval moeten we ons onmiddellijk realiseren dat het niet zo verder kan. Dat geeft een hoop ellende inclusief oorlogen etc.
In het andere geval doen we de ogen dicht en hopen dat het a) niet zal komen en b) niet ons zal treffen.

Maar hoe dan ook, we zullen uiteindelijk doorschieten naar een wereldbevolking die kleiner is dan de carry capacity.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

OK, en de tussenweg is een rustige transitie... :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie