Wind- en zonne-energie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Zolang vraag leidend is, gaat het artikel op. Als aanbod leidend gaat worden, wordt het een ander verhaal. Maar ja, daar wordt niet aan gewerkt....
Andere vraag: Stel dat de politiek afdwingt dat het aanbod gaat leiden, wie gaat dan de uitbouw van het net bekostigen?

Nog zin in paneeltjes (met teruglevering)? :twisted:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Dat is nog maar de vraag of het net uitgebouwd moet worden. Met slimme meters en opslag is veel te halen. Daar zijn net als altijd pioniers voor nodig. Mopperen langs de zijlijn zal niet helpen.

En ja, zonder salderen is pv financieel nog steeds interessant. Ipv 16 naar 8 proc is voor mij nog steeds voldoende.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Dat is nog maar de vraag of het net uitgebouwd moet worden. Met slimme meters en opslag is veel te halen. Daar zijn net als altijd pioniers voor nodig.
De vraag blijft: wie gaat betalen?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Sandman79 »

Das simpel, de modale burger die centen verdiend en die niet slim genoeg is om zn centen weg te halen :).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Pietje »

Uiteindelijk de consument. Als energiebedrijven er een beter verdienmodel in zien, is de overgang zo gezet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Nee, de pionier. Als die niet bereid is te investeren dan gebeurd er niets. Kijk naar de eerste pv eigenaren van 10 of meer jaar terug. Verkoop en productie opschaling is ongetwijfeld door overheden ondersteund, maar zonder daadwerkelijke afname zou de huidige prijs van pv niet bestaan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Pietje »

Zouden die pioniers niet ook een zeker verdienmodel voor ogen gehad hebben?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Denk het niet. Vooral ideologisch. Dormos en DJ hadden al ruim voor de prijsdaling pv. Voor mij was het een simpel rekensommetje. Voor hen kan ik niet praten.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door dormos »

Bij mij was het indertjd een combinatie van idealisme en een rekensommetje. PV werd nog niet zoveel toegepast en er was dus niet zoveel bekend over betrouwbaarheid e.d.. Wat hielp was dat zowel de overheid als het lokale energiebedrijf subsidie verstrekten, waardoor het percentage subsidie op 90% kwam, en de terugverdientijd 5 jaar werd. Op die basis durfde ik het wel te proberen.
In die tijd kon het dus economisch nog niet uit, maar dat was natuurlijk een kip/ei verhaal. Door subsidies loonde het voor bedrijven om te investeren in capaciteit en onderzoek waardoor de kosten in de loop der jaren sterk gedaald zijn.
Mede hierdoor zijn de prijzen nu zo laag als ze zijn, en is subsidie niet meer nodig.

Voor wat betreft opslag voor de toekomst vraag ik me af of het geen optie zou zijn om een nieuw soort plan Lievense te ontwikkelen en overtollige energie op te slaan in weggepomt water. Dit zou kunnen door bijvoorbeeld in zee een cirkelvormige muur te plaatsen. Op het moment dat er stroom teveel is pomp je dit reservoir leeg, en op het moment dat je stroom nodig hebt laat je dit via turbines weer vollopen. Andersom kan ook, grote reservoirs op land die je vol kunt pompen en weer leeg laten lopen.

Voordeel hiervan is dat hiermee ontzettend snel te schakelen is naar behoefte. Ik was deze zomer bij een stuwmeer in Frankrijk, en daar konden ze binnen 10 minuten van 0 naar maximaal, en net zo snel weer terug. Dit lijkt me beter dan werken met accu's. Verder is er denk ik veel te halen met het koppelen van de netwerken van landen. Ergens schijnt altijd wel de zon en waaien doet het ook altijd wel ergens. In zuid Spanje en Toscane PV, op zee wind, in berglanden waterkracht. Door het combineren van bronnen en koppelen van netten kunnen alternatieve bronnen een veel stabielere bijdrage leveren.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door kockie »

dormos schreef: stuwmeer in Frankrijk
Het fijne van die stuwmeren is dat er vaak relatief gemakkelijk een groot hoogteverschil is te creëren. Veel hoogte=veel druk = veel potentiële energie. Daar loopt het bij alle kunstmatig gebouwde reservoirs op mis. Ik denk niet dat het in NL geaccepteerd wordt om een kunstmatig stuwmeer van meerdere Ha's oppervlak en 40 meter (of hoger) hoog te bouwen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door dormos »

Zoiets dan? Zee genoeg en weinig risico.

Groet,

Hans
Bijlagen
s(4).jpg
s(4).jpg (5.92 KiB) 5711 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door kockie »

Ik heb er nu geen tijd voor, maar ben benieuwd hoe groot zo'n reservoir moet zijn om enig nut te hebben. Iemand zin om te rekenen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Bij mij was de motivatie om panelen te kopen ook een combinatie van factoren:
-matig geïnformeerd idealisme
-economisch: de subsidie betaalt de installatie
-past in het zelfvoorzieningsplaatje, met het idee later een accusysteem eraan te koppelen.
Dat accusysteem is er gekomen, zij het in een iets andere vorm. Aparte panelen (de gemeente betaalde ze, dus waarom niet?) en een eigenbouw windturbine als productiebronnen.

De ervaringen met het accusysteem, die ongeveer kloppen met data van het internet, hebben zowel het idealisme als de economische factor een stevige knauw gegeven. Accusystemen zijn niet duurzaam en al helemaal niet ecologisch of "groen". Financieel kan het nooit uit en wie beweert van wel, mag het voorrekenen. Voor netgekoppelde systemen geldt dat de huidige salderingsregeling niet eerlijk is t.o.v. degenen zonder panelen. Het is niet uit te leggen dat je langdurig gratis het elektriciteitsnetwerk als een halfjaaraccu kunt gebruiken en daarbij transportkosten en energiebelasting ook nog eens terug krijgt.
Blijft over de zelfvoorziening. Natuurlijk is het kicken om in je eigen stroom te kunnen voorzien. Al kost dat een prijs en blijft het leuk zolang het werkt.

Ervaring is de som van alle fouten. Opgedane kennis en ervaring hebben me gemotiveerd om juist minder afhankelijk te gaan worden van elektriciteit. Dat wordt de toekomst en niet de consumptie/productie spiraal van meer-meer-meer. Sinds het plaatsen van de panelen is ons verbruik meer dan gehalveerd en het eind is nog niet in zicht. Het overschot aan stroom gaat tegen de kale stroomprijs terug. Ik hoop dat een ander er gelukkig van wordt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door mro »

Ik merk toch even op dat men steeds weer opnieuw zoekt in de richting van complex(ere) 'oplossingen' om een probleem zoals stabiele energievoorziening te beheersen.

Waarom denkt men nooit eens in de omgekeerde richting: het kan toch niet onmogelijk zijn om goed te leven zonder of quasi zonder energie? Ja, je moet creatief zijn en helemaal anders gaan denken maar rationeel en logisch bekeken is het wel een simpelere (en goedkopere) weg dan deze die nu gekozen wordt.

Het einddoel is bekend: 0 kWh / jaar uit niet hernieuwbare bronnen. En dat bedoel ik in de meest ruime zin: zonnepanelen zijn niet hernieuwbaar want je kan ze niet blijven produceren; je gebruikt grondstoffen en die zijn simpelweg eindig. Enkel via komeetpost kunnen er mogelijk wat bijkomen op aarde.

Waarschijnlijk wordt de 'andere richting' genegeerd omdat deze nogal saai is: er is geen denkbeeldige groei mogelijk tot in het oneindige, het doel is bekend: nul.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door JW te R »

@Kockie:

Je hoeft niet te rekenen, het staat gewoon in Wikipedia: :D
Wikipedia schreef:Bureau Lievense heeft samen met KEMA in 2007 een nieuw plan gepresenteerd, waarin het idee wordt omgedraaid: het water wordt niet het stuwmeer ingepompt, maar juist eruit, tot een diepte van 40 m onder de zeespiegel.[2] Bij een oppervlakte van 40 km² en een waterdiepte variërend tussen 32 en 40 m onder de zeespiegel kan dan zo'n 20 GWh (≈ 70 TJ) opgeslagen worden. Als het plan in de vorm van een eiland voor de kust wordt uitgevoerd, is er geen gevaar voor een mogelijke overstroming van Amsterdam.
Een goede artist impression van dit plan is door de gebroeders Das gepubliceerd in hun boek Energie en onze toekomst.
Plaats reactie