Kaaskoting

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Kaaskoting

Bericht door jwardenier »

Hoi , ik maak nogal eens kaas , meestal kleine kaasjes 500 gr tot 1 kg .
Verpak deze vaak vacuüm in folie .
Laatst heb ik een wat grotere gemaakt 2,8 kg .
Maar ik heb nogal eens last dat de kaas koting niet wil drogen .
Ik heb geen provisionele kaas makerij waar men een droog installatie laat werken .
Wel heb ik bij een provisioneel bedrijf kaas gemaakt ,weet dus wel het een en ander ,maar de koting krijg ik niet goed .
Na het pekelen spoel ik de kaas af om veder zouten te voorkomen , hierna laat ik de kaas drogen en daarna strijk ik er een dun laagje koting op .
Ook heb ik het wel gehad dat de koting in de pot schimmelde en dus waardeloos werd.
Nu heb ik nieuwe gekocht maar het probleem houd aan .
Dus bij deze hoe doen jullie het ,waar laat je de kaas drogen na het koten.
Ik heb verschillende kamers geprobeerd , bereiding ruimte waar ook kaas gemaakt wordt is veelal te vochtig .
Dan hebben we een voorraadkamer met natuurlijke ventilatie en koude vloer [leem onder hout ]hier droogt de koting ook erg langzaam ,kelder ben ik nu aan het proberen ,koud ,droog en geventileerd .
Groeten John .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kaaskoting

Bericht door Dutch John »

Het best bij een open raam of anderszins in een luchtstroom. In een kaasfabriek wordt actief geventileerd met voor elke plank kazen twee luchtbuizen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kaaskoting

Bericht door jwardenier »

De kaas staat nu overdag bij het open raam ,droogt al mooi .
Bij de kaasmakerij stond een apparaat welke verwarmde en op een ander deel weer koelde waardoor het vocht condenseerde en afgevoerd werd , dit lijkt mij voor 2 a 3 kg kaas per week geen optie .
Op onze vorige stee hadden we een melk koe en ver kaasde ik ruim 100 l per week ,daar had ik een kast waar het droog genoeg was , kaas maken en andere werkzaamheden deed ik in de keuken ,nu heb ik een aparte ruimte ,maar door spoel en was werkzaamheden altijd een hoog vocht gehalte .
Weet je ook of er verschil in cooting is ,ik gebruikte bij koe kaas geel , bij de kaasmakerij ook ,al was dit schapenkaas ,600 l per kaas beurd .
Nu heb ik doorzichtige cooting ,om het wit van de geitenkaas , bij de vorige portie had ik ook dit soort problemen .
Vandaar dat ik ben gaan vacumeren ,maar vind plastic niet zo aangenaam en de zakken raken op den duur lek .
Heb ook wel zonder cooting gewerkt ,natuurlijke kost ,maar omdat ik met een vorm werk met doek , heb ik nooit een mooie gesloten kost en dan krijg je makkelijker schimmel .
Misschien dat ik daar meer aandacht aan moet besteden of andere vormen nemen met netten ,al zit daar weer een prijskaartje op . groeten John .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kaaskoting

Bericht door jwardenier »

Vandaag op een boerendag ook met een kaasmaakster gesproken , zij verwerken de melk van 10 koeien tot kaas en eisjes .
Ze gaf me de tip de kaas wat zwaarder te persen ,iedere keer wat meer totdat de kost mooi gesloten is maar niet te dik wordt .
Om de coating snel te laten drogen zetten zij er een ventilator bij ,deze voorkomt tevens schimmelvorming .
Weer wat geleerd .groeten John
Plaats reactie