Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door JantjeV8 »

Ik ook niet PP, maar op zich is de discussie volgens mij wel interessant.
Joepie schreef: In Nederland cultuurland is alle natuur verstoord. Veel meer doen dan verdere verstoring tegengaan kunnen we niet doen.
Dat beaam ik. Maar grote zwermen kraaien, en dan echt groot, die een paar keer per dag d'r rondje vliegen, daken kapot pikken, een herrie met zich mee brengen, kortom de groep is te groot.
Is die verstoring tegen gaan met een buks een acceptabele optie of is dat strafbaar?

Ik las overigens ook iets over een rattenplaag in de krant.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:Joepie, hoe zou het volgens de f en f wet moeten met de legbatterijen? Zijn die ook allemaal illegaal bezig?

Dit is het laatste wat ik er over zeg. Het laatste woord hoef ik niet.
Daar staat weer het een en ander over in een andere wet:
andere wet schreef:Legbatterijen verboden

Legbatterijen of verrijkte kooien zijn sinds 1 januari 2012 in Nederland verboden. Wie kippen in kooien houdt, mag dat alleen nog doen in zogenaamde koloniehuisvesting.

Legpluimveebedrijven die vóór april 2008 geïnvesteerd hebben in legbatterijen hebben een overgangstermijn tot 1 januari 2021. Dit staat in het Besluit overgangstermijn verbod legkippen in verrijkte kooien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door jwardenier »

Dat legbaterijen uit zijn is mij bekend , er zijn scharrel schuren met kippen en ook met eenden waar elke dag eieren geraapt worden .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Daar staat weer het een en ander over in een andere wet:
Maar in weer een andere wet staat dat als je legbatterij-kippen in Ukraine grootgebracht worden, dat de eieren wel de EU in mogen geimporteerd worden. Evenzo voor plofkippen. :lol:

(Er was wel iets met die wet, iets met "ingaan voor ratificatie"... :oops: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door kockie »

Dat is nu het mooie van de EU. In het begin van mijn werkzame leven heb ik legbatterijen moeten "keuren". Werden hier afgebroken en verscheept naar Polen voor een 2e leven.
[/sarcasme]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door JantjeV8 »

Je bedoeld dat de afgekeurde verscheept werden?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door kockie »

Nee, dat goede legbatterijen hier "verboden" werden en vrolijk naar Polen gingen om daar verder gebruikt te worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Dutch John »

Zodat we goedkope eiproducten uit Polen kunnen importeren....

Een kennis van me (werkzaam bij een grote veevoederfabrikant) is bezig om nieuwe giga grote varkensbedrijven mee helpen op te zetten in de voormalige oostbloklanden. Mijn vraag aan hem: "Help je zo je Nederlandse klanten niet om zeep?" Zijn repliek: "Die zijn toch al verloren".
Tsja, is in ieder geval een duidelijk antwoord.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Broedprikkel bij eenden uit te stellen?

Bericht door Bossie »

Joepie schreef:
Ik persoonlijk vind het een weinig ecologische gedachte om je plezierdieren gelijk te stellen met gekweekt pluimvee, met als reden dat je dan jezelf vrij kan voelen om het welzijn van dieren negatief te kunnen gaan beïnvloeden. Het rapen van eieren levert nu eenmaal stress op voor een broedende vogel, ook voor een muskuseend.
Wat is het verschil tussen een plezierdier en gekweekt pluimvee?
Wat heb je zelf voor dieren?
Plaats reactie