Geld verbranden, de nieuwe subsidie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Ruuben »

http://www.bnr.nl/opinie/kees-de-kort/1 ... verbranden

De subsidie ter verduurzaming van de energievoorziening wordt versneld verhoogd met een miljard euro. Dat betekent dat er dit jaar 9 miljard euro wordt geïnvesteerd in duurzame energie. ‘Verspilling’, zegt macro-econoom Kees de Kort.

‘We hebben tegenwoordig het ministerie van Geldverbranden in plaats van Economische Zaken’, vertelt De Kort. ‘Onder de bezielende leiding van Henkie K., met toestemming van 76 Haagse helden, verbanden wij geld’.

Met de subsidie worden bossen in de VS gekocht. De Kort: ‘Goed voor het milieu zou je denken. Bossen moeten immers blijven bestaan’. Maar niets is minder waar, zegt Kees. ‘De bomen worden gekapt en naar Nederland vervoerd. Vervolgens worden ze verbrand. Oftewel, met subsidie gaan we hout verbranden’. ‘Den Haag is een openbare inrichting geworden’, besluit De Kort.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Pietje »

Eerst de definitie van "duurzaam" helder hebben.

En laten we het maar niet hebben over de EROEI van deze actie... :oops:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Erikvr »

ach ja, de bio-massa doelstellingen kunnen anders niet worden gehaald..
groet,
Erik
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Ingir »

De CO2-doelstellingen zullen zeker niet gehaald worden met het verbranden van hout. En misschien nog erger dat het steeds moeilijker wordt om aan een paar kuub haardhout te komen zonder daar de hoofdprijs voor te betalen. Gelukkig kan ik vrijwel ongelimiteerd aan spijkerhout komen. Het stinkt, het vervuilt mijn schoorsteen en laat bergen spijkers achter in de asla. Maar geeft wel gratis warmte en dat is best veel waard in een afkoelende wereld...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Ruuben »

Je kan maar beter isoleren dan blijven stoken. Zonde van de pallets.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Joepie »

O ja, Kees de Kort.
Economen roeptoeteren doorgaans regelmatig de meest 'zekere' stellingen zonder daar ook maar enige verantwoording achteraf voor af te hoeven leggen. Maar meneer de Kort die spant de kroon. Die man vertelt bij de commerciële zender BNR hoe hij de wereld ziet. Krijgt hij daar centjes voor? Is het dan een deskundige of eerder een programmamaker?

Maar hoe het ook zij. Biomassa is niet nodig. Ook zonder dat zijn CO2 doelstellingen haalbaar.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Ruuben »

Wie roeptoetert er hier?

Kees is onafhankelijk.
Kees heeft in verleden Macro economische gebeurtenissen juist voorspeld.

Kees geeft in deze kwestie feitelijke gang van zaken. Gelukkig dat gij het doet want ik zou niet bij die kennis zijn gekomen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef:Wie roeptoetert er hier?

Kees is onafhankelijk.
Kees heeft in verleden Macro economische gebeurtenissen juist voorspeld.

Kees geeft in deze kwestie feitelijke gang van zaken. Gelukkig dat gij het doet want ik zou niet bij die kennis zijn gekomen.
Kees for president zou ik dan zeggen. Je kan me even helpen om die juiste voorspellingen te vinden, want ik ken ze niet.

De opmerking onafhankelijk zette mij aan het denken. Toen ik nog BNR radio luisterde trad hij op namens ASF vermogensbeheer.
Nou een ontwikkeling die analist De Kort in ieder geval niet zag aankomen was de ondergang van zijn eigen bedrijfje in 2012:

http://www.volkskrant.nl/archief/bedrij ... ~a3326285/
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Je kan maar beter isoleren dan blijven stoken. Zonde van de pallets.
Op een dag ben je klaar met isoleren en moet er nog steeds gestookt worden. Die gratis pallets zijn dan een welkome aanvulling op het schaarse gratis haardhout. Zoals de overheid nu bezig is zal er over 20 jaar geen boom meer overeind staan in NL. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn al begonnen met grootschalige kaalkap van NL-bossen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Joepie »

De grootste kap van bomen hebben we al een paar eeuwen terug gehad.
Voor diegenen die dachten dat heidevelden een natuurlijk Nederlands verschijnsel waren: nee, helaas dat is het niet.
@ Ingir, bij een dergelijke claim hoort natuurlijk een goede referentie, dan kunnen we meelezen.
Mijn informatie is namelijk dat het areaal bos de afgelopen twintig jaar is toegenomen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Pietje »

Ik heb geen statistieken over hoeveelheid bosareaal, maar van insiders hoor ik vaak de klacht dat er een zekere hoeveelheid hout gerooid moet worden om de financiele balans van de organisatie in orde te houden, en dat daarbij niet gekeken wordt naar hoeveel hout er kaprijp is. Zo van "zie maar dat je het uit het bos haalt".
Neemt niet weg dat het zonde is hout rechtstreeks in de verbrandingsoven te duwen. Minder energie gebruiken is veel effectiever.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door kockie »

Van een ingewijde in de materie heb ik iets soortgelijks gehoord. In november de hoeveelheid te leveren hout aan een biomassacentrale niet gehaald..... grote versnipperaar gaat langs een aantal houtstapels met prachtig hout...
Maar goed, eigenlijk is dat hetzelfde als ik op kleine schaal doe, maar dan zonder versnipperaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door JantjeV8 »

Er is ook te weinig aanbod van huisvuil. Die ovens moeten bijgestookt worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Pietje »

En maar warmtepompen installeren.... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld verbranden, de nieuwe subsidie

Bericht door Dutch John »

Om warmtepompen te laten draaien, gaan we met subsidie buitenlands hout verbranden, omdat er te weinig huisvuil is. Is zoiets nog uit te leggen, zonder dat een nuchter denkend toehoorder je voor gek verklaard?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie