Wortels denneboom

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Wortels denneboom

Bericht door jean de la cour »

Nog geen meter van onze denneboom staat een muur. De boom is 20 meter hoog en op borsthoogte is de stam 40 cm dik. Die muur is 3 bakstenen (in totaal 36 cm) dik , 170cm hoog en in jaren 20 van de vorige eeuw gemetseld met klei. De muur staat nog geen 30 cm diepte op zware, kalkhoudende kleigrond (Noord-Frankrijk). Er is geen fundament, zolang de klei niet al te nat is blijft hij vast van structuur. Blijkbaar werkt het want het bouwsel staat er al een eeuw.

We willen de muur afbreken maar de boom behouden. De muur heeft een heel hoog gewicht dus ik vraag me af of de boom dan bij de eerste de beste storm niet zal omwaaien, als het tegenwicht van de zware muur er niet meer is. De boom staat namelijk ook te dicht op het huis, dus daar valt hij dan bovenop.

En ja, ik begrijp dat het voor het huis beter is om de boom om te hakken. :? Maar dat willen we nu juist niet. Ik hoop dat leden van een Ecologieforum daar begrip voor op kunnen brengen :oops:

Heeft er iemand op het forum misschien verstand van dit soort zaken? Ik hoop dat iemand mij hierin deskundig advies kan geven.
Laatst gewijzigd door jean de la cour op 03 jul 2016, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wortels denneboom

Bericht door Paul Joosten »

De meeste dennen staan en blijven overeind zonder dat er wat voor muur dan ook in de buurt is. Hun stabiliteit halen ze niet uit het gewicht wat er boven het maaiveld ligt maar door de grip van het wortelstelsel op de grond waar ze in groeien. Het zou mij persoonlijk zeer verbazen wanneer dat bij jou anders zou zijn maar ervaring met een dergelijke situatie heb ik niet, dus garantie tot om de hoek...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Wortels denneboom

Bericht door jean de la cour »

Paul Joosten schreef:De meeste dennen staan en blijven overeind zonder dat er wat voor muur dan ook in de buurt is. Hun stabiliteit halen ze niet uit het gewicht wat er boven het maaiveld ligt maar door de grip van het wortelstelsel op de grond waar ze in groeien. Het zou mij persoonlijk zeer verbazen wanneer dat bij jou anders zou zijn maar ervaring met een dergelijke situatie heb ik niet, dus garantie tot om de hoek...
Paul bedankt voor je reactie. Maar die muur zit in dit geval in de weg en stond er al langer dan de boom. Dus het is daarom inderdaad toch een wat bijzondere situatie.

Jouw reactie stemt tot optimisme :D Hoe heb jij je kennis over dit onderwerp opgebouwd?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Wortels denneboom

Bericht door Paul Joosten »

Een paar jaar geleden heb ik een ex-kerstboom met ruim 30 dienstjaren in de tuin omgehaald. Dat had nog heel wat voeten (wortels) in de aarde aangezien ik niet over een stobbefrees kon beschikken. De omliggende aarde bewóóg niet eens toen ik de wortels er uit probeerde te halen.

Een dennenbos met muren erin ben ik nog nooit tegengekomen... :wink:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wortels denneboom

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb vorig jaar twee dennenbomen verwijderd. Een met een stam van ca 20-25cm en een met een stam van 15-20 cm.

Beide bomen hadden nauwelijks wortels dieper dan 50 cm. Ze gingen wel horizontaal een stuk weg, tot max zo ca 3 meter, maar verjongenden daarbij heel sterk. I.e. aan de stam was de wortel misschien 15cm in diameter, maar 50 cm verderop was dat nog maat 10cm, en na een meter nog maar 5 cm. Etc.

Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou is, andere grond, andere boom, andere ...

Buikgevoel is dat het wel mee zal vallen... (hopelijk niet op het huis, lol)

Maar waarom vervang je de boom niet? Kun je a) kiezen welke boom en b) kun je iedere paar jaar de boom vervangen en zo verhinderen dat het ooit een gevaar voor het huis oplevert.

Ecologisch: wat als de boom op je huis valt? hoe ecologisch is dat?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wortels denneboom

Bericht door Pietje »

Ik vermoed dat deze dennenboom een spar is...? ;-)
Sparren wortelen oppervlakkig, en breed. De wortels zijn gevoelig voor beschadigen, en het duurt echt jaren voordat een spar daar weer van herstelt. Oftewel: niet met zware machines onder de boom door rijden, en voorzichtig met graven.

Ik vraag me af of de boom onder de muur door is gaan wortelen. Als de grond overal goed vruchtbaar is, kan het zijn dat de boom niet de moeite genomen heeft om onder de muur door te wortelen. Zoals je de situatie beschrijft kan de muur weg zonder dat de boom er iets van merkt.

Je zal er versteld van staan hoeveel wortels je weg moet halen voordat een boom instabiel wordt. Voorwaarde is wel dat een boom in staat is overal rondop vrij te kunnen wortelen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jean de la cour
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2015, 22:37

Re: Wortels denneboom

Bericht door jean de la cour »

Pietje schreef:Ik vermoed dat deze dennenboom een spar is...? ;-)
Sparren wortelen oppervlakkig, en breed. De wortels zijn gevoelig voor beschadigen, en het duurt echt jaren voordat een spar daar weer van herstelt. Oftewel: niet met zware machines onder de boom door rijden, en voorzichtig met graven.

Ik vraag me af of de boom onder de muur door is gaan wortelen. Als de grond overal goed vruchtbaar is, kan het zijn dat de boom niet de moeite genomen heeft om onder de muur door te wortelen. Zoals je de situatie beschrijft kan de muur weg zonder dat de boom er iets van merkt.

Je zal er versteld van staan hoeveel wortels je weg moet halen voordat een boom instabiel wordt. Voorwaarde is wel dat een boom in staat is overal rondop vrij te kunnen wortelen.
Heren,

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier kan ik wel wat mee. :D
Plaats reactie