To BRexit or not to BRexit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

To BRexit or not to BRexit

Bericht door Pietje »

Wat een geklooi daar aan de overkant van de plas...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Erikvr »

Ik denk dat de kolenmijnen weer snel open kunnen :mrgreen:
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door JantjeV8 »

Ze krijgen nog geen schuim op het bier gemaakt, en dat wil op eigen benen staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Dutch John »

Geklooi, geklooi; eerst eens afvragen waarom een bevolking wantrouwen koestert jegens gezag uit verwegistan. Ik vermoed dat de mens behoefte heeft aan (historisch gegroeide) overzichtelijke sociale en culturele banden. Misschien kunnen die in de loop van de tijd meegroeien, maar dat rekent in vele generaties, niet geforceerd in jaren of decennia. Bovendien alleen gedurende economische voorspoed. Onzekerheid over de toekomst doet de mens zich terugtrekken naar wat te overzien en te beheersen is. Mag misschien klinken als niet meer van deze tijd, maar tienduizenden jaren genetische programmering is taaier dan je denkt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Ingir »

Ik juich de Brexit toe omdat ik moeite heb met de technocratie die de EU is. In NL zie je eenzelfde uitbreiding van de macht van de overheid zonder mandaat van de bevolking. Het Energieakkoord is hier en mooi voorbeeld van waarbij oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van bestaande wetgeving (Crisis- en Herstelwet en de Rijkscoördinatieregeling) om democratisch vastgestelde procedures te omzeilen.

De EU heeft met de Brexit een realitycheck gekregen, men moet nu kiezen voor aanpassing van de EU door adequaat te reageren op de bezwaren die er tegen de EU zijn, of de EU zal via vergelijkbare referenda ophouden te bestaan. Gezien de arrogantie van de EU zal het laatste de meest waarschijnlijke keuze zijn.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:alleen gedurende economische voorspoed
Dat gecombineerd met het pendulum van de generaties.

Zolang persoonlijke welvaart toeneemt maakt het de mensen weinig uit of dat nog meer had kunnen zijn. I.e. men liet het toe dat de overheden een flink deel afroomden.
Nu de persoonlijke welvaart afneemt accepteert men het afromen niet langer.

Tel daarbij op dat de generaties een zekere pendulum beweging kennen met betrekking tot de overheidsacceptatie ie: een wisselende voorkeur tussen delegatie van verantwoordelijkheid naar de overheid en het zelf nemen van verantwoordelijkheid. En dat we nu een periode ingaan waarbij de voorkeur voor eigen verantwoordelijkheid weer toeneemt dan is de uitkomst niet zo verrassend. (Al had ik niet gedacht dat we al zo ver zouden zijn)

Het boek The Fourth Turning voorspelde dit al in de 90-er jaren. (het tijdperk tussen 2020 en 2025 is het meest waarschijnlijke tijdperk voor grote sociale veranderingen)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:De EU heeft met de Brexit een realitycheck gekregen, men moet nu kiezen voor aanpassing van de EU door adequaat te reageren op de bezwaren die er tegen de EU zijn
Hmm:

http://www.express.co.uk/news/politics/ ... ized-power

Jean Monnet, the French intellectual now seen as the founding father of the dream, ... had seen the utter devastation of their native continent by war and after the second they swore to try for the rest of their lives to ensure nothing like it ever happened again. No one can fault that ambition.

First Monnet analysed what had gone wrong and became obsessed by one single fact. The German people had actually voted the Austrian demagogue into the office of chancellor. What could he, Monnet, learn from this? ...

The continent of Europe, from western Ireland to the Russian border, from Norway’s North Cape to Malta’s Valletta harbour, must be unified into one huge superstate. Politically, socially, economically, militarily and constitutionally.

...

As coal, iron and steel were the indispensable sinews of war machinery, these industries should be unified under central control. Thus would also be prevented any single state secretly rearming. That at least had the benefit of logic and the Coal and Steel Community was his first success.

But the big question remained: how should this Europe-wide single state be governed? Then he came to the conclusion that still prevails today. In the 1930s democracy had failed. In Germany, Italy and elsewhere desperate people had flocked to the demagogues who promised full bellies and a job in exchange for marching, chanting columns.

So democracy must go. It could not be the governmental system of the new Utopia. It was not fit to be. (He was already president of the Action Committee for the Superstate, his official title. There is nothing new about the word superstate).

Instead there would be a new system: government by an enlightened elite of bureaucrats . The hoi polloi (you and me) were simply too dim, too emotional, too uneducated to be safely allowed to choose their governments.

...

“Europe’s nations should be guided towards the Super-state without their people understanding what is happening. This can be accomplished by successive steps, each disguised as having an economic purpose, but which will eventually and irreversibly lead to federation.”
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Pietje »

Met "geklooi" bedoel ik de manier waarop de politiek/media met de uitslag omgaat: blokkeren, terugdraaien, aftreden, ontslaan, wegblijven, jongeren die de ouderen de schuld geven van het verpesten van hun toekomst (terwijl ze massaal niet zijn gaan stemmen).

Verder juich ik een BRexti toe. De komende 2-3 jaar tanden op elkaar en buikriem aanhalen, maar daarna hebben ze weer controle. In elk geval meer als wij....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef:“Europe’s nations should be guided towards the Super-state without their people understanding what is happening. This can be accomplished by successive steps, each disguised as having an economic purpose, but which will eventually and irreversibly lead to federation.”
Tja, en dan gaat de superstaat / federatie oorlog voeren met andere superstaten. Nog niets opgeschoten :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

De EU heeft met de Brexit een realitycheck gekregen, men moet nu kiezen voor aanpassing van de EU door adequaat te reageren op de bezwaren die er tegen de EU zijn, of de EU zal via vergelijkbare referenda ophouden te bestaan. Gezien de arrogantie van de EU zal het laatste de meest waarschijnlijke keuze zijn.
Dat de EU een draak kan zijn, daar ga ik wel in mee. Ze hebben de pr voor hun eigen doen en laten ernstig verslonst waardoor de populistische hoek er met stemmingmakerij grote voordelen mee kon behalen met ander groot malheur rondom de grenzen van Europa was het helemaal prijsschieten. De vraag die ik me stel: wat zou ons zijn overkomen als er geen EU zou zijn geweest? Beter allemaal een beetje ellende dan dat er een paar helemaal aan onderdoor gaan. Wees nu eerlijk, zijn we nu echte slachtoffers hier in Nederland :oops:
Het idee dat we het alleen en zelf allemaal beter zouden kunnen betwijfel ik ten zeerste dus kies ik onvoorwaardelijk voor een beproefd concept ondanks schaduwzijden. Iemand die gelooft in de theorie dat met, binnen eigen landsgrenzen het zelf allemaal voor het zeggen hebben beter af is gelooft in de superioriteit van het eigen volk. Je gelooft immers dat je beter, slimmer en fatsoenlijker bent dan een ander. Laat de rest maar klooien als wij er maar aan verdienen en verder geen last van hebben.
Vreemd genoeg is het bezit van een ecologische gedachtegang soms geen beperking. We doen ons best om ons huisje, boompje en beestje zo min mogelijk belastend te laten zijn en hoe is het dan mogelijk dat er bij zijn die niet in de gaten hebben dat wat de buurman doet ook van invloed is op hun leven. Denkt er iemand hier dat we lucht, water en aarde niet met elkaar delen? Isolationisme en ecologie zijn per definitie in tegenspraak! Hoe kan het dat het inzicht in het ene niet leidt tot inzicht in het andere. Is dat de beperking die DJ al noemde?
Kop op, laten we nog wat referenda gaan houden :cry:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:Iemand die gelooft in de theorie dat met, binnen eigen landsgrenzen het zelf allemaal voor het zeggen hebben beter af is gelooft in de superioriteit van het eigen volk.
Dat is natuurlijk een veronderstelling cq mening van jou.

Ik zou zeggen dat men lokaal altijd beter geïnformeerd is dan globaal.
Dat heeft niets met superioriteit te maken.

Oh, en PS: het zijn juist de EU architecten die zich superieur wanen! (zie mijn post eerder in dit draadje)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Ingir »

Volgens mij hoeven we het ook niet alleen te rooien binnen de landsgrenzen, Nederland is een handelsnatie en daarbij hebben we de EU niet als centrale regering nodig, wel als handelszone. Mijn bezwaar betreft het concentreren van politieke macht in de EU waardoor lidstaten steeds minder bevoegdheden krijgen terwijl er geen democratische grondslag is voor een EU als superstaat. Iedere verdere stap in die richting zal het verzet in de lidstaten versterken met uiteindelijk de ondergang van de EU.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

Dat is natuurlijk een veronderstelling cq mening van jou.

Ik zou zeggen dat men lokaal altijd beter geïnformeerd is dan globaal.
Dat heeft niets met superioriteit te maken.

Oh, en PS: het zijn juist de EU architecten die zich superieur wanen! (zie mijn post eerder in dit draadje)
Pfoei, is dit een voorbeeld van het al eerder aangehaalde superioriteitsdenken...Waarom zou mijn veronderstelling cq mening niet beter kloppen dan die van jou? Lokaal t.o.v. globaal is beter, moet ik dat zien als een argument? Vraag eens aan de Polen of de Turken of nu de wakker geworden Britten of lokaal beter is dan globaal. Je eigen staat kon nog weleens een grotere tegenstander worden dan een groter gemiddelde van de gekheid die onze mensheid eigen is.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door holtere »

Volgens mij hoeven we het ook niet alleen te rooien binnen de landsgrenzen, Nederland is een handelsnatie en daarbij hebben we de EU niet als centrale regering nodig, wel als handelszone. Mijn bezwaar betreft het concentreren van politieke macht in de EU waardoor lidstaten steeds minder bevoegdheden krijgen terwijl er geen democratische grondslag is voor een EU als superstaat. Iedere verdere stap in die richting zal het verzet in de lidstaten versterken met uiteindelijk de ondergang van de EU.
Een herweging en bijstelling kan inderdaad echt geen kwaad en sterker nog, die is ook nodig. Zo'n instelling als de EU is echt een dynamisch geheel en zal als instelling ook zelf het wiel moeten uitvinden. Er is geen blauwdruk, geen tweede van dat we kunnen kopiëren. Er wordt een verkeerde richting ingegaan en er zal weer een stap teruggezet moeten worden. Trial and error. Maar gezien de kwaliteit van leven in vergelijking met die van vroegere tijden doen we het zo slecht nog niet.
Wat er nu klinkt is dat we de boel maar moeten affikken en opnieuw moeten beginnen voor onszelf is van een kinderlijke kwaliteit zonder weerga. We moeten weer eigen baas worden... boehoe :lol: Ik denk dan...als jij nu vanuit die hoek gaat bepalen wat goed voor mij is staan de haren me recht overeind.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Erikvr »

Op zich was de oorspronkelijke samenwerkingsgedachte van de EU nog niet zo slecht maar dat is doorgeschoten in bureaucratie, machtsmisbruik en expansiedrift. Het is nu goed dat de EU er van langs krijgt en hopelijk zet dit een verandering in. Een van de risico's zonder een EU is echter een terugkerende oorlogsdreiging tussen EU landen.
Laatst gewijzigd door Erikvr op 27 jun 2016, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,
Erik
Plaats reactie