De kleur licht van LED lampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Picard »

Led lampen worden verkocht met een kleurnummer, 3200K is bv gelig.
sommige ledlampen zijn voorzien van een spanningsregelaartje,
de kleur hiervan is dan niet te beïnvloedden met de spanning.

mijn advies: koop een paar lampjes totdat de kleur je bevalt,
koop daarna bulk.

#HappyOffGrid > of gebruik spanningsstabilisatie voor al je lampen
of gebruik ledlampen met een spanningsregelaar, dan zal het licht niet
'flikkeren' als er een zware gebruiker wordt ingeschakeld.
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door marini »

ik los voorlopig het kleurverschil op door eentje gewoon halogeen te houden. blijkbaar is in een set van bv 6lampen boven de eettafel 1 op 6 al voldoende om het juiste kleurspectrum te krijgen. jammer genoeg ga je dan van 6x35w naar 5x3w+35w in plaats van 6x3w, voor het probleem van sommige leds die niet op de dimmer kunnen wegens flikkeren (interfereren met de elektronica in de dimmer) de zelfde oplossing. Jammer maar helaas, lampen van 10euro tot 20euro moeten eerst de geest geven voor ze naar de recyclage kunnen.
Ikea verkoopt tegenwoordig ook al ledlampen, voor weinig eigenlijk. Maar ook hier te wit licht, onrechtstreeks op een muur bijvoorbeeld kan dan weer wel omdat je reflectie van natuurlijke materialen krijgt. Maar je moet al in een stevige verbouwing zitten om alle lichten te herplaatsen.

De reden van kleur is mij ooit vertelt komt dat de opgedampte laag van dikte verschilt, ook bij gebruik vermindert die dikte soms door te warm, dat geeft andere kleur.
Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

Ik hoor het wel. Geen LED liefhebbers hier op dit forum. Het was niet mijn bedoeling om te gaan klagen over LED verlichting. LED is denk ik wel een blijvertje. De ontwikkeling zet zich onverbiddelijk voort.
Een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet. Ik ga mijn "licht" ook nog eens op andere plaatsen opsteken.
Bedankt voor jullie reacties.
Groeten, Steve
Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

Picard en Marini, bedankt voor jullie uitleg. Ik zelf doe wel eens een geel of oranje folie voor de lamp om de kleur te veraangenamen. De lamp wordt toch niet heet dus geen brandgevaar.
Toch lijkt het me interessant om te weten waarom het zo moeilijk is om een ledlamp te maken met een goede kleur licht.
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Picard »

Led licht ontstaat doordat electronen terugspringen in een schil lager,
deze 'sprong' heeft een vaste energie grootte. Dat bepaald de frequentie (kleur) van het licht.
Led licht is dus licht van 1 bepaalde kleur. (U=hxf Energie=const. van Planck x freq. vh licht)

Een gloeilamp werkt anders, dat licht bestaat uit een verzameling fotonen van alle kleuren door elkaar.

Een kleurfilter werkt daarom alleen op een gloeilamp.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Paide »

Steve schreef:Ik sta voor een mysterie en ik hoop in dit forum meer te weten te komen. Waarom is de kleur van het licht van een gemiddelde LED lamp voor huiselijk gebruik koud en onaangenaam? Zelfs de lampen van 2700K lijken vaak meer op TL licht dan op gloeilampenlicht. Het is mogelijk om LED meer gelig te laten zijn. Waarom gebeurt dat niet?
Je hebt gelijk, er wordt veel geklaagd maar niet ingegaan op je concrete vraag. Laat ik een poging doen.

Ten eerste: Er wordt veel rommel verkocht. Een lamp van een paar euro die verkocht wordt als 2700K zal dat in de praktijk niet zijn. Lagere kleurtemperaturen zijn met LEDs moeilijker te maken, vandaar dat leds met een kleurtemperatuur van 4000K goedkoper zijn en meer opbrengst hebben.

Ten tweede: Belangrijk in dit verband is de CRI. Dit is een kwaliteitsgetal voor elke lamp. Voor een gloeilamp of halogeen is dit meer dan 95. 100 is daglicht. Je zult op goedkope lampen tevergeefs zoeken naar dit getal. Voor iets duurdere zul je een vage kreet vinden als 80+ (wat waarschijnlijk 80,0001 is). Dit komt er op neer dat de kleuren onnatuurlijk overkomen. Het bekende probleem is als je sokken uit je la wilt pakken en je kunt amper zien of ze nu blauw of zwart zijn. Dit heb je met TL of een goedkope led lamp, maar nooit met daglicht, halogeen of een gloeilamp. Hoe hoger de CRI, hoe natuurlijker het licht overkomt.
Je kunt een lamp wel filteren met een papiertje ofzo, maar hier wordt de CRI niet beter van. Je filtert alleen een deel van het spectrum eruit.

Ten derde: Als een led-lamp al geschikt is voor dimmen (dit moet er expliciet opstaan, anders dan krijg je inderdaad rare toestanden), dan zal dit anders gaan dan bij een gloeilamp of halogeen. Daar daalt namelijk ook de kleurtemperatuur als je dimt, het licht wordt dan nog geler. Bij een ledlamp komt er gewoon minder licht uit, maar blijft de kleurtemperatuur gelijk.

Je laatste vraag: 2700K is niet gelig, maar nog steeds gewoon wit, waarbij het zwaartepunt van het kleurspectrum op de 2700K ligt. Ze zijn er wel, gewoon kijken bij de kwaliteitsmerken. Als (duurder) alternatief kun je kijken naar die instelbare ledlamp-systemen. Maar dit is wel een heel ander segment.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Mees* »

Wij gebruiken al jaren tot volle tevredenheid alle verkrijgbare vormen van Led lampen van de Action. Ik heb vanuit m'n functie al vele voorlichtingsbijeenkomsten bij mogen wonen waar gewezen werd op de kwaliteit van de Ledverlichting die toch minimaal dit of dat moest zijn............'k heb het tot heden niet begrepen. Het afgelopen jaar hebben we overigens geen Action lampjes meer gekocht; ze willen blijkbaar ook nog eens niet kapot.

Voor een gezellige sfeerlamp waar we weinig en zacht geel licht wilden hebben kochten we er onlangs nog een bij de Hornbach. Deze mag met zijn 1,4W de gehele nacht boven het trapgat branden.
pietje plofkachel
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2014, 08:06

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door pietje plofkachel »

Wij hebben dit huis gekocht , bouwjaar 2000 , met halogeen spotjes overal . 15 in de daklijsten 10 in de badkamer 2 in toiletten 3 in de hal 5 in de keukenkasten en nog eens 16 in de slaapkamers . totaal 61 dus x 20 watt Destijds was halogeen in en "zuiniger" Die dingen vereisen een gat diameter van 60 mm en ee n inbouwhoogte van ongeveer 35 mm . Jullie zult ze allemaal wel kennen . Ze worden gloeiend heet en het lampje moet regelmatig vervangen worden als het stenen plugje al niet is verbrand ! En ze zijn nog steeds te koop !!
Dus ik ben al een paar jaar druk in de weer om hiervoor een LED vervanging te vinden .
Liefst met hetzelfde lichtkleurtje (ietsje witter mag ook wel ) maar wel voor een 60 mm gat met dezelfde inbouwhoogte ( en 5 watt , geeft ongeveer evenveel licht als een 20 watt halogeen ) .
20 000 branduren is prima Een goede armatuur biedt de Led chip zoveel koeling dat deze niet heter wordt dan 50 gr C .
Tot op heden nog niets gevonden voor deze maat . Misschien weet iemand op dit forum meer en kan mij op weg helpen (uiteraard zonder bepaalde pr regels te schenden)
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door PaulBE »

pietje plofkachel, als je zoekt in google met "gu10 led 5w", vind je ze dan niet?

"GU10" Is het type socket. Met je uitleg vermoed ik dat het die zijn maar ben niet zeker.
Dit zijn de versies op 230V. Als het bij jou 12V lampen zijn is het een ander type die ik niet vanbuiten ken.
Laatst gewijzigd door PaulBE op 06 nov 2014, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Steve
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:21

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Steve »

Pietje Plofkachel, Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Wij hebben 31 spots met 50W lampjes. De lampjes hebben we vervangen door de "Philips Master LEDspot MV 4W dimable" (2700K). Deze 4W spot geeft praktisch dezelfde hoeveelheid licht dan 50W halogeen en heeft een best mooie kleur licht.
pietje plofkachel
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 okt 2014, 08:06

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door pietje plofkachel »

Ik heb het even opgezocht , het gaat mij om inbouw ledspots , overigens moet ik van de bestaande halogeen - trafo s en bedradingen gebruik kunnen maken . Die zijn 11.8 volt ac , omdat ik er niet bij kan zonder de hele zaak op te moeten breken . Ik kan de spots gewoon met een kroonsteen aansluiten .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Paul Joosten »

Voor vrijwel alle types fitting zijn er LED-lampen verkrijgbaar, ook dimbaar. Weet je het type of kan je een foto plaatsen? Scheelt je de aanschaf van nieuwe fittingen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Aart »

Uit ervaring kan ik zeggen dat de kleur van led verlichting heel snel gewent. Inmiddels is hier al zo'n 2 jaar alle verlichting vervangen door led met 2700 Kelvin temperatuur. Voorheen hadden we veel halogeenlicht wat altijd gedimd stond, waardoor de kleurtemperatuur erg laag was, ik schat iets van 1200 Kelvin. Het overstappen op led was dan ook even wennen, maar dat ging verassend genoeg erg snel! Dit komt doordat het menselijk ook voornamelijk contrast ziet en slechts voor (volgensmij) 25% kleur. Daarnaast corrigeren onze hersenen wat we zien, ze maken een zogenaamde witbalans, wit is (bijna) altijd wit volgens onze hersenen ongeacht de kleurtemperatuur van het licht.
Als nederlanders ervaren wij licht met een kleurtemperatuur lager dan 2700 Kelvin als prettig, Aziaten vinden licht van 3500 tot 4000 prettig, gewoon omdat ze dat gewent zijn.

Er zijn tegenwoordig prima ledlampen te koop met een hoge kleurindex (cri) van de grote bekende merken. Zelf heb ik ledlampen van Philips en ledspots van de Ikea. De besparing is enorm. Ik heb er 1 keer 1tje stuk gehad binnen een paar maanden, maar met de kassabon zo weer een nieuwe gekregen.
De halogeenspotjes gingen voorheen om de haverklap stuk en hadden geen garantie.

Als je echte sfeerverlichting wilt dan kan je het beste een paar kaarsen aansteken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Blijfhopen »

Op deze site naar mijn idee goede uitleg over CRI en kleurtemperatuur.

http://www.olino.org/articles/2009/09/3 ... er-bekeken
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Frans de Vries
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2016, 09:45

Re: De kleur licht van LED lampen

Bericht door Frans de Vries »

Ik denk dat ik weet welke lampen ik wil. Ik moet ze nog eerst live zien dus ik ga hoe dan ook eerst even 1 lamp bestellen voordat ik heel mn huis vol hang. Ik had ook al een goedkope leverancier gevonden: -knip- maar ik die leveren volgens mij alleen aan bedrijven. Heeft er iemand nog een goed (en goedkoop) adres voor Osram lampen?
Laatst gewijzigd door kockie op 21 jun 2016, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Plaats reactie