Zelf bron spuiten/slaan.

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, ook in de buurt van Eindhoven zit best een loonwerker of boer die een putje kan spuiten. Ben je met een uur weer klaar.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door guus »

Ik woon ten zuiden van Eindhoven en het grondwater zit hier momenteel rond de 1.9 meter.
Het grondwater peil varieert hier van een 20 cm in de winter tot een 3.5 meter in een hittegolf veel dieper heb ik het nog nooit gezien.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door martijn1984 »

Kijk daar hebben we wat aan.
Een bronnetje spuiten en een standaard centrifugaal voldoet dus.
kixx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 14:13

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kixx »

heb even bij de buurman gecheckd, daar staat het water 5 meter diep, hij pompt tot 9 meter
zal ik daar ook genoeg water van hebben voor de tuin ?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door martijn1984 »

Je buurman redt zich ook neem ik aan?
4 meter afzuiging is al redelijk wat.

Oudere bron of is het een 60mm rond , of maar twee/drie meter perforatie eraan(filterbuis).

Ik zou adviseren er een 75 rond in te spuiten.
Met 5 meter filter , de rest naar boven blinde buis.

Geen filterkous of dat soort dingen , fijn zand zit daar niet.
Na het spuiten en inzakken van de filterbuis , paar emmers hele fijne grind langs de buis storten. (1 tot 1,2 mm.
kixx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 14:13

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kixx »

Dus ik moet ik bron maken van 9 meter diep met 5 meter filterbuis en de rest gewone buis
Het was een buis van rond 80 met daar in een buis
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en vergeet niet de eindstop op de filterbuis te zetten.
kixx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 14:13

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kixx »

Kan het zijn dat ik op die diepte ook roestig water heb ?
Ik hoorde van iemand die voor mij een bron wou spuiten dat ik daar
risico op heb
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door martijn1984 »

9 meter bijvoorbeeld , metertje dieper is altijd mooier maar moet wel lukken.

Dan zal het wel een oudere bron zijn , is al wat vervuilt. 4 of 5 meter afzuiging bij een paar m3 is veel.

Ijzerhoudend water hebben heel veel mensen , hier doe je niks aan.

Heb ik hier ook in de de twee bronnen , 1 is 12 meter , de ander is 42 (rond 250).


Een haalbuis/slang erin met een voetklep is het meest voorkomend.
Heb je een vorstvrije opstelling , kun je net als ik de pomp rechtstreeks op de bron monteren met een drie delige koppeling. Hoef je nooit aan te gieten en heel betrouwbaar , mocht je wel bevriezingsgevaar hebben kun je de drie delige koppeling losdraaien.
kixx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 14:13

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kixx »

Ik heb een aantal bedrijven gemailt maar nog geen reactie of sommige willen het niet doen
omdat ze niet zeker zijn dat ze diep genoeg kunnen ??
Iemand nog tips/kennissen die dit doen in omgeving eindhoven ?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door martijn1984 »

Een loonwerker is toch wel te vinden, gewoon even bellen.
Voor 200-300 euro zit ie erin inclusief pvc.

Sommige bedrijven zullen wat voorzichtig zijn ivm de nieuwe regels , brl 1200 en 2100.
Hierbij is melding en administratie oa verplicht bij het slaan van een bron.
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door pelagosdiver »

Enkele jaren geleden heb ik door een oude boer uit de omgeving een put laten slaan. Die man had er al ontzettend veel gemaakt en had (vond ik) een super goed systeem:

De boor bestond uit een ijzeren buis, 2-3cm diameter. Daaraan een lange darm. Op de kop waren 2 messen van een vlakschaaf/diktebank gelast onder een kleine hoek, een beetje zoals het mes van een grasmaaier, totale diameter rond de 20cm.
Voorts een aantal buizen die als verlengstukken hieraan bevestigd werden alnaargelang dieper geboord werd. Voorts een handvat zoals een fietsstuur dat rond die buizen kon geklemd en verplaatst worden.

Dan een 1000 liter plastic vat, in 2 helften gezaagd, waarbij je dus 2 kuipen krijgt, maar het ene hoger dan het andere, ong. 2/5 tov 3/5.

Tot slot een stevige pomp en een pvc buis van diameter 25 of 30cm, waar bovenaan een stuk pvc buis in de wand was gemonteerd en naar buiten stak.

Het boren ging als volgt: je graaft een kleine kuil van 30-40 cm diep, genoeg om de pvc-buis rechtop in te zetten. Je trapt de aarde rond de buis stevig aan. Je buis staat nu rechtop in de grond, met bovenaan in de zijwand een beetje onder de rand een uitgang met een kort stuk dunnere pvc buis.
De grootste kuip werd daarnaast geplaatst, zodat de overloop over die bak hing. De kleine kuip kwam tegen de grote te staan, waar ook weer een overloop van de grote in de kleine bak was gemaakt. Kan je nog volgen?

Beide bakken werden gevuld met water. Aanvoer pomp in kleine bak, boor met darm loodrecht in pvc-buis, en dan boren.

Het water spuit de boorput, het water stijgt in de pvc buis, loopt over in de grote kuip waar het meestebzand al bezinkt, dan in de kleine en wordt herbruikt om verder te boren.

Door zand ging dat heel vlot, bij de kleilagen trager, omdat er met de messen echt gesneden moest worden. Met het "stuur" kan je perfect met een draaiende beweging gecontroleerd boren en zakken.

Ondertussen kon de man ook controleren aan de uitloop welke laag we aanboorden. Bij mij gingen we door 2 kleilagen om uiteindelijk op een 7tal meter te eindigen. Slechts eenmaal moesten we water bijvullen. Op het moment dat je in een waterlaag komt, verlies je water uit je kuip.

Er werd op de bekomen diepte een tijdje gespoeld, dus niet meer verder geboord, waarna de pomp stopgezet werd en de boor stuk voor stuk bovengehaald.

In het bekomen gat werd dan een filtreerbuis geplaatst, diameter 10. Onderste stuk had over 1 meter hele fijne sneden, zo gekocht, maar waarschijnlijk ook zelf te maken met bv dremel en fijn slijpplaatje.

Onderste stuk 20 cm verlengt en met stop erop, zodat de filter pas begon iets boven de bodem van de put. Verlengstukken pvc buis tot boven.

Vervolgens weren enkele zakken fijn kwartszand rond de filterbuis gestort. Een zak of 4 van 25 kg. de rest rond de filterbuis werd opgevuld met bezinksel uit de kuipen, want die zaten behoorlijk vol!

Dan de darm van de pomp in de put en een kwartiertje pompen tot er enkel nog proper water uit de put kwam.

Op zich vond ik dit een heel proper en efficient proces. Het grootste werk was de kuipen uitkuisen...

Je kan ook heel goed controleren wanneer je in een ijzerhoudende waterlaag zit en wanneer niet, dit kan echt maar 10cm uitmaken. Beter ondieper en goed water dan te diep en ijzer, maar ja, dat hangt ook van de bodem af natuurlijk.

Onze wasmachine draait al jaren op dit water, net als de toiletten, en geen probleem.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel dieper dan 10 meter ga je op deze manier wel niet geraken.
Maar als je wat handig bent knutsel je zo een systeem voor weinig geld in elkaar.

Groetjes

Stef
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door pelagosdiver »

Yes, I know, daarom ben ik ondertussen in mijn archief gedoken en na lang zoeken prentjes gevonden, dus ziehier:

Mijn geheugen heeft me wel wat in de steek gelaten qua afmetingen van de pvc buis en de juiste vorm van de boorkop.
Merk ook de pvc ringstukjes op aan de filtreerbuis om hem mooi gecentreerd te houden.

Hopelijk zo duidelijker?

Groetjes

Stef
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Zelf bron spuiten/slaan.

Bericht door pelagosdiver »

Vervolg, krijg de foto's enkel niet in volgorde :?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Plaats reactie