The System Won’t Survive the Robots

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door mro »

Tim schreef:Ach,

We hebben toch allang robots? Vaatwassers, omvormers, boormachines, auto's, etc. Alles wat je tegenwoordig aanraakt heeft ergens een robot aangeraakt. Ja, zelfs het blad van je nieuwe zeis.

Het enige verschil in mijn optiek is de bouwvorm.
Dutch John schreef:Ik benijd de langsfietsende schoolgaande tienerprinsen en -prinsesjes niet.
Neu, die fietsen allang niet meer zelf. De helft fiets elektrisch, gehandicapt.

Tim
En dat zijn dan nog alleen maar de zichtbare robots.

Uit eerste hand zie ik dat het tempo van automatisering in het bedrijfsleven zeer hoog ligt. Letterlijk gehoord: ' wij willen fabrieken waar er geen mens meer binnenkomt' , duidelijker kan de opdracht niet zijn voor de studiebureaus en machinebouwers.

Dat politici de mensen jobs beloven is voor mij de grap van de eeuw...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

En toch.... In een vorig leven was ik transportplanner bij een eigen vervoerder. Automatisering van de planning heb ik altijd tegen gehouden, maar toen ik vertrok nam de directie zijn kans. Nu wordt datzelfde werk door een computer gedaan. En twee personen om hem te bedienen en te corrigeren......

Als robotisering ons meer werk uit handen zou kunnen nemen, dan had de hefboom door fossiele brandstof dat vroeger al lang moeten kunnen. Het probleem is dat ons consumptieniveau en de daarbij horende gijzeling door schulden harder voort rent dan de vervanging van menselijke arbeid door machines, automatisering en robots. Boodschap: probeer niet voorop te rennen, maar wandel er achteraan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Dat politici de mensen jobs beloven is voor mij de grap van de eeuw...
Een politicus kan alleen jobs creëren die hij (of zijn voorgangers) eerst genomen hebben. Als die tenminste nog bestaan en niet verdrongen zijn door robots...

Maar bovenstaande gaat alleen door het verwijderen van barrières, en daar wordt je als politicus niet voor gekozen...

De beste oplossing voor werkloosheid is het opheffen van minimumloon.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door mro »

Ik heb ook de ervaring dat automatisering twee stappen vooruit en 1 stap achteruit is als ik het zo mag zeggen. Maar uiteindelijk zie je wel een snelle evolutie.

Ook heb ik de indruk dat mensen op de werkvloer fysiek wel aanwezig zijn maar dat de momenten dat men echt aan het werk is daalt. Op sommige plaatsen zie je ook een soort van 'bezighoudtherapie', soms door invloed van de vakbond.

Dit is enkel een persoonlijke indruk van mij dus ik heb niet te oordelen. Maar ik hoop gewoon dat mensen ook individueel voldoende nadenken over hun job, nadenken over alternatieven voor in het geval dat...

Algemene jobafbouw zou wel eens plots en snel kunnen gaan, zeker als men de kosten op de overheid kan afschuiven...
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Erikvr »

Dutch John schreef:En toch.... In een vorig leven was ik transportplanner bij een eigen vervoerder. Automatisering van de planning heb ik altijd tegen gehouden, maar toen ik vertrok nam de directie zijn kans. Nu wordt datzelfde werk door een computer gedaan. En twee personen om hem te bedienen en te corrigeren......

Als robotisering ons meer werk uit handen zou kunnen nemen, dan had de hefboom door fossiele brandstof dat vroeger al lang moeten kunnen. Het probleem is dat ons consumptieniveau en de daarbij horende gijzeling door schulden harder voort rent dan de vervanging van menselijke arbeid door machines, automatisering en robots. Boodschap: probeer niet voorop te rennen, maar wandel er achteraan.
Waarom zouden consumptieniveau en automatisering niet in balans zijn? Kwestie van vraag en aanbod lijkt me. Verder denk ik niet dat weggeautomatiseerde werknemers nooit meer een baan kunnen vinden.
Interpretatie en implementatie van grootschalige automatisering (zie overheid) leidt veelal nog tot fiasco's. Onderzoek heeft aangetoond dat kleinere automatiseringsprojecten vaak wel succesvol kunnen zijn.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Tim »

Tsja,

Ik werk in een nieuwe fabriek, naast een hele oude. Zowel industriële automatisering als robots komen voor. Complete lijnen waar niet meer geknoeid, niet meer geschaft en amper verlies meer is. Komt geen hand meer aan te pas. En dat alles voor een consument die de laagste prijs wil.

Het is niet alleen de grote bedrijven, de gemiddelde consument wil ook niets betalen. liever een euroknaller dan een stukje eerlijk voedsel. Wijzen is makkelijk, maar de consument bepaald.

En om het er maar in te gooien, er is ook geen dom volk meer. Er zijn weinig mensen die nog de hele dag een dozen open willen en kunnen vouwen.

Er zijn voors en tegen, maar het welvaartsniveau brengt ook scholing. En ook al is die dan klote, er staat niemand meer de hele dag kolen te scheppen.

@DJ: De planner wereld is ook verandert. Het moet nu, NU! Dus niet meer plannen, maar reageren op de klant die het hardste schreeuwt. Chauffeurs die bij het lossen pas weten waar de volgende rit naar toe gaat. Omdat dat ding het zegt. Thuiskomen is er veelal niet meer bij. Zelfs niet als je een uurtje van huis gelost hebt.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

Tim,

Ligt eraan wat voor soort vervoer. Je hebt gelijk als het vervoer voor derden aangaat. Echter niet voor de eigen vervoerder waar ik het over heb. Zelfde product, zelfde laad- en losadressen, zelfde telkens terugkerende ritten, alleen wat aanpassingen. Heb je geen computer voor nodig.
Erikvr schreef: Waarom zouden consumptieniveau en automatisering niet in balans zijn?
Allereerst duwt het aangaan van schulden de weegschaal één kant uit. Ten tweede: in een volledig gerobotiseerde/geautomatiseerde wereld druk je uiteindelijk mensen uit de arbeidsmarkt, tenzij je franjebanen gaat creëren. En dat terwijl de werknemer ook consument is en uiteindelijk de robotisering en de franjebanen moet financieren. Ten derde is veel robotisering/automatisering bedoeld om weinig duurzame goederen en diensten zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden. Een cyclus die steeds verder verkort en daarmee versnelt. Bouw en leef voor de eeuwigheid en je hebt dat allemaal niet nodig. Dan zou John Maynard Keynes uiteindelijk toch gelijk gekregen hebben met zijn uitspraak dat wij nu nu met 15 uur per week werken een goed bestaan zouden hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Ten tweede: in een volledig gerobotiseerde/geautomatiseerde wereld druk je uiteindelijk mensen uit de arbeidsmarkt
Dat geloof ik niet.
De arbeidsmarkt is in principe oneindig groot, net zoals de consumptie drang van de mens.
Automatisering veroorzaakt wel een verschuiving in de arbeidsmarkt, maar veroorzaakt geen werkloosheid an sich.
Daarvoor zijn regels en wetten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Erikvr »

Allereerst duwt het aangaan van schulden de weegschaal één kant uit.
Welke weegschaal bedoel je hiermee?
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

Voortschrijdende consumptie aan de ene kant en de daarvoor benodigde kostprijsdrukkende automatisering aan de andere kant. Nu kun je stellen dat voor beide schuld opgenomen wordt en dat is ook zo. Het is alleen zo dat de consument uiteindelijk voor alle rente en aflossing opdraait. Waarvoor hij voor moet (blijven) werken in een (nog te verzinnen, meestal franje-) baan. En zo helpt robotisering en automatisering ons niet aan een leven met meer vrije tijd, maar aan een leven met meer wegwerpspullen en -diensten en nog immer wereldwijd stijgende schulden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef:De arbeidsmarkt is in principe oneindig groot, net zoals de consumptie drang van de mens.
Ja, er is altijd aanbod van werk, en altijd vraag naar werk. Maar ons op schulden gebaseerd geldsysteem zit vaak als een niet-te-overbruggen kloof tussen vraag en aanbod. Mensen willen wel werk inkopen, maar hebben geen geld. Mensen willen wel werken, maar kunnen geen mensen-met-geld vinden. Die wisselwerking is niet wenselijk...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:
OBL-Rien schreef:De arbeidsmarkt is in principe oneindig groot, net zoals de consumptie drang van de mens.
Ja, er is altijd aanbod van werk, en altijd vraag naar werk. Maar ons op schulden gebaseerd geldsysteem zit vaak als een niet-te-overbruggen kloof tussen vraag en aanbod. Mensen willen wel werk inkopen, maar hebben geen geld. Mensen willen wel werken, maar kunnen geen mensen-met-geld vinden. Die wisselwerking is niet wenselijk...
Op de een of andere manier klinkt dit niet correct. Maar ik kan de vinger er nog niet op leggen. Ik laat het maar even bezinken...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Erikvr »

Ja Rien, ik worstel er ook een beetje mee. De aanname is dat er altijd lening/schuld is, maar hoeveel consumenten kopen iets zonder te lenen? Daarbij nodigt het hebben van schulden meestal niet uit tot altijd maar meer willen kopen (op een aantal dwangmatigen na) en het is ook steeds minder makkelijk om consumptieve leningen te krijgen.
Vraag en aanbod is er gewoon en elke kloof daartussen wordt overbrugd, hoe dan ook.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

Bijna alle consumenten kopen iets zonder daarvoor hoeven te lenen. Maar dan is daar op de achtergrond vaak nog die studieschuld en/of hypotheek. Hoewel je het niet helemaal strak mag stellen, is de aanschaf van niet noodzakelijke wegwerptroep én het tegelijkertijd hebben van een schuld toch een soort van kopen op de pof. Je had het geld ook eerst voor aflossing kunnen gebruiken. Het is maar hoe je ernaar wilt kijken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

Erikvr schreef:Ja Rien, ik worstel er ook een beetje mee. De aanname is dat er altijd lening/schuld is, maar hoeveel consumenten kopen iets zonder te lenen? Daarbij nodigt het hebben van schulden meestal niet uit tot altijd maar meer willen kopen (op een aantal dwangmatigen na) en het is ook steeds minder makkelijk om consumptieve leningen te krijgen.
Vraag en aanbod is er gewoon en elke kloof daartussen wordt overbrugd, hoe dan ook.
Ik denk dat ik me meer stoor aan de "slachtoffer rol" die in de stelling inbegrepen is.

"Ik heb werk, maar geen geld, en ze willen me geen geld geven, dus je kunt niet voor me werken"

Maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat het beste verwoord.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie