Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Imkeren

Bericht door Blijfhopen »

@ritsaert
Maakt inderdaad veel uit wat voor dracht er is.
Als de bijen op het koolzaad staan worden ze extra stekerig.
Succes allen met deze mooie hobby.
Maar onderschat het werk niet !
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Blijfhopen schreef:Maar onderschat het werk niet !
Gerard de Jonge
Mijn vrouw is de imker in opleiding :D Ik vind het ook lastig in te schatten.
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Imkeren

Bericht door Blijfhopen »

Propolis kun je oplossen in spiritus en dan gebruiken als wondafdekkingsmiddel bij snoeiwonden.
Verwijderen van deze kithars na afloop van het werken in de bijen kan ook met spiritus of als je dat liever gebruikt jonge jenever. :lol:
@Ritsaert. Verstandig om een opleiding te volgen of mee te lopen met een ervaren imker. Het is niet iets wat je zo gemakkelijk uit een boek leert.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Verstandig om een opleiding te volgen of mee te lopen met een ervaren imker. Het is niet iets wat je zo gemakkelijk uit een boek leert.
Klopt, we hebben de boeken wel gelezen. Maar we doen het met zijn tweetjes. Een gepensioneerde biologieleraar (oud collega van Joke) die begeleid ons. Heel erg leuk. En we hebben best wel een paar imkers in de kennissenkring. Willen graag meedenken.

Het plan was dat ik alleen de bijenkasten ging bouwen en de bijenstal....en een slinger. Maar ik sta elke dag wel even bij ze te kijken en door het perspex te turen. Ik heb gisteren met Stan nog gekeken of we een gopro kunnen inbouwen. Jeugd en techniek....

Ik zou graag willen volgen waar ze heen gaan. Maar dat blijkt heel lastig. Ik ben ze tot nu toe alleen in het aardbeienbed tegen gekomen.
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Imkeren

Bericht door Blijfhopen »

@Ritsaert
Beetje bloem er op strooien en dan het vlieggat in de gaten houden. Dat weet je zeker dat die van het aardbeienbed van jullie zijn.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Bije(e)n dagje houden? Ik heb interesse!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Imkeren

Bericht door Sandman79 »

klinkt leuk :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Welke boeken lezen jullie? Ik heb een praktisch boek kunnen lenen (en weer teruggebracht): Werkboek bijenhouden. Leest makkelijk en direct praktisch toepasbaar. Wel een oudje, de laatste bedrijfsmethodes en ziektebestrijdingen staan er niet in. Verder nog een oudje: Thieme's Bijenboek. Een vrij uitgebreid naslagwerk, dat zich lastig laat lezen voor iemand zonder praktische ervaring.
Verder houd ik het bijenblog bij: http://www.bijenhouders.nl/blog

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

DJ, ik zal het boekje even opzoeken. Die blog is een hele goede. Ik zat gelijk in een verhaal over redcellen en moerdoppen. We hebben gisteren gezien dat er moerdoppen zijn gevormd. Ik moet nu uitzoeken wat ik daar mee ga doen. We hebben een zwermvolk met een oude koningin.

Moeten natuurlijk geen zwerm krijgen, we hadden de kastruimte beperkt maar de raten worden al aardig in gebruik genomen op 1 raat na.

Een bijdagje lijkt me leuk...moeten we wel een imker met een paar kasten zien te vinden!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door Pietje »

"BIJENHOUDEN Hoe die je dat?" van Tirion, wordt gebruikt bij de cursus van kennissen die bij ons een kast hebben staan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Imkeren

Bericht door dormos »

Mocht er belangstelling zijn voor een bijendag, dan is m'n vader denk ik wel te porren om als spreker op te treden.
Imkert al weer een paar jaar, en vertelt er veel en graag over. Hij imkert onder ander op een volkstuinen complex in Nieuwegein, en daar is ook een ruimte die voor een bijeenkomst gebruikt zou kunnen worden.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

Super leuk! En lekker midden in het land!! Ik wil de catering wel doen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

@Dormos: ik ben voor! Dit omdat ik geïnteresseerd ben en graag meer wil weten om te besluiten of het ook bij mij past.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Jawel Kockie, imkeren is zeker iets voor jou.

Nu ik een paar dagen meegelopen heb, verbaast het me hoe hufterproof het houden van bijen kan zijn als er genoeg dracht is. De mensen bij wie ik meeloop, hebben veel teveel volken om op die leeftijd nog bij te kunnen houden. Je komt dus op plekken met 10 kasten waar al een maand niemand meer bij is geweest..... Resultaat: bijna alles is een of meerdere keren afgezwermd. Je zou dan kleine volkjes verwachten, die hun best doen om weer te groeien. Niets van dat alles. De honing loopt bij wijze van spreken uit het vlieggat en de volken zijn kolossaal...... Heel apart dat je zelfs uit de broedkamers ramen honing moet afnemen om ruimte te maken voor nieuw broed...... Les die we hieruit leren: imkeren is vooral rekenen, logisch werken en veel vooruit denken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Imkeren

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Interessante stelling! Ik heb ook het idee dat de volken heel hard groeien als er maar voldoende dracht, voldoende voedsel aanwezig is. Dat is vaak in de tweede helft van het seizoen lastiger. Er gaat inderdaad veel aandacht naar het voorkomen van zwermen. Misschien is dat inderdaad niet nodig.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie