Fed Up

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Fed Up

Bericht door Pietje »

Zojuist Fed Up gekeken, een docu over de relatie tussen obesitas en voedsel(industrie). Indrukwekkend... :? Duurt even maar de tijd meer dan waard.

https://xmovies8.org/watch?v=Fed_Up_201 ... M2T3IRX47g

Opnieuw prachtig uitgelegd/onderbouwd hoe lobby's van industriën private winsten belangrijker laten zijn dan de publieke gezondheid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Fed Up

Bericht door swake »

Geld is het enige wat telt....
Als het veldje helemaal rechts beneden in die spreadsheet maar groen is, dan is alles toch in orde? Meer moet het echt niet zijn....

Ga voor 'bio' mensen. Niet de bio die ze u verkopen, want dat is zeer vaak al even erg. Zorg dat je zelf uw 'bio' spullen maakt of minstens voor 100% weet wat er in zit. Duurder hoeft het niet te zijn.

En ga ook eens op ontdekkingsreis. Niet met de auto, de trein of de fiets, wel met uw smaakpapillen. En dat is zeer eenvoudig: Verminder al dat toegevoegde zoet en zout (not easy, ik geef het toe) en er zal voor u een nieuwe wereld open gaan. Er zijn ongelooflijk veel lekkere smaken in de wereld die ze u verstoppen of verdoezelen met extra zout of suikers omdat het anders geen geld opbrengt.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Fed Up

Bericht door Paide »

Heb het ook gekeken. Ik hink op twee gedachten.
Ten eerste vind ik dat de docu te weinig aandacht gaf aan wat basiskennis over voeding. De dikke mensen werden wel erg makkelijk in een slachtofferrol gezet. Als je geen idee hebt waarom je niet afvalt, maar je drinkt altijd cola bij het eten en denkt dat je een gezonde lunch hebt als je boterhammen met dubbel beleg mee naar school neemt, dan is daar makkelijk nog wel wat te winnen.

Aan de andere kant herken ik zeker hoe moeilijk het is om minder suiker te eten. Verslavend, zeker. Een paar dagen zonder zoetigheid en ik denk alleen nog maar aan chocola eten...

En wat reclame onbewust met je doet is ook bizar. Lang geleden een flinke roadtrip gemaakt door Australie. Onderweg zie je elke 10 km borden voor hamburgers en dergelijke. Na een paar uur rijden denk je opeens: Weet je waar ik zin in heb....? En dat terwijl ik helemaal niet van dat fastfoodeten hou. Ik eet het misschien 1x per jaar, en dan is het nog eerder omdat het zo uitkomt dan omdat ik er zin in heb.

Deze week weer een goede stap gezet bij de kinderen. Een leuke drinkbeker met water mee naar school in plaats van dat gedachteloze pakje sap met zo'n leuk stripfiguurtje erop en 13g suiker erin (en dat is dan al de "minder suiker" variant).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door kockie »

Hier een half jaar geleden snoep (lees zoete troep) aan de kant gezet. Resultaat Kockie-voor - 6kg = Kockie-nu.

Dubbel beleg op de boterham doe ik ook vaak en graag.. Sla, ham, tomaat, paar stukjes augurk. Lekkere vette mayonaise.... en de afvalspiraal blijft dalen.

Die suikerdip heb ik ook gehad. De suiker die ik nu gebruik is bewust. Pas geleden "maak je niet dik" gelezen...

Vorig jaar hebben wij ons "vakantiegeld" uitgegeven aan goed gietijzeren kookgerei. Dat heeft veel opgeleverd aan kookplezier, maar nog veel meer aan eetplezier. Tegelijkertijd zijn zo'n beetje alle pakjes en zakjes uit de keuken verdwenen en is de kruidenla uit haar voegen gegroeid...

Ik ga vanavond proberen de documentaire te kijken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door Pietje »

Paide schreef:De dikke mensen werden wel erg makkelijk in een slachtofferrol gezet. Als je geen idee hebt waarom je niet afvalt, maar je drinkt altijd cola bij het eten en denkt dat je een gezonde lunch hebt als je boterhammen met dubbel beleg mee naar school neemt, dan is daar makkelijk nog wel wat te winnen.
Al die dikke kinderen worden door artsen begeleid. Ofwel ze weten zelf niet hoe slecht het suikerrijke dieet van kinderen is, of ze krijgen de kinderen daarin niet bereikt. De verleiding + verslaving ("zet een fles drank naast een alcoholist, dat gaat ook niet goed...") maar ook de rol die de schoolkantine daarin speelt.

Natuurlijk kiezen deze kinderen zelf wat ze op hun vork prikken, maar het wordt ze echt niet makkelijk gemaakt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Fed Up

Bericht door JantjeV8 »

Beetje soort gelijk hierzo.
Sinds kort een hobby boer gevonden, doen met hem met de slacht mee. 2x per jaar een "Bels blauwe", paar jaar oud, enkel op gras en hard voer gestaan. Nooit geen spuit er gegaan. Super spul!!! Dat ga je waarderen, je wilt zo'n mooi stuk vlees ook niet verkloten. Dus ga je meer aandacht aan je maaltijd geven. Kost niks meer, zelfs niet meer moeite. Dus ook de teflonpannen er uit, keramische pannen terug (daar hoeft echt nauwelijks vet in). Ik moet nog een mooie gietijzeren pot hebben voor in het houtkoolvuur te zetten. En lekker, onvoorstelbaar wat een verschil. De vriezer puilt uit, dat voelt als rijkdom. En op maandag een runderhaasje in de pan, wat een luxe. Aardappelpureetje stampen, verse boontjes er bij, uitje er over. In een restaurant betaal je daar 35 knoeten voor. Weelde! Zo simpel, zo betaalbaar en top kwaliteit!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Fed Up

Bericht door Dutch John »

Heb door de documentaire heen gescrolld. Alleen maar welvaartsproblemen en -ziektes. Ik kan er niet mee zitten.

-Koop bio of nog veel beter: kweek je eigen voedsel.
-Bereid je eigen voedsel, ook voor onderweg of werk.
-Beweeg je lichaam veel.
-Beweeg je hersens nog meer. Veel en kritisch denken verhindert emotie-eten en leidt tot bewuster leven.
-Begin nooit aan diëten. Zinloos als je het bovenstaande niet accepteert. En eenmaal geaccepteerd en geadopteerd, heb je geen dieet meer nodig.
-Geef niet je stofwisseling, fabrikanten, reclame, overheden, je werk, de hele wereld de schuld van jouw overgewicht. Dat is te makkelijk. Alleen jij bent verantwoordelijk voor je lichaam. Nu kun je stellen: het vlees is zwak. Prima, accepteer de prijs. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk.

Dat gezegd hebbende: er is niets mis mee om zo nu en dan eens helemaal los te gaan in een schrans- en zuippartij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door OBL-Rien »

Ik houdt me inmiddels al een jaar of 10 bezig met dit thema. Tegenwoordig niet meer zo intensief...

Zelf denk ik dat de 80/20 regel als volgt gaat:

De eerste 80 procent: suiker weg laten.
80 procent van de rest door koolhydraten overwegend te vervangen door gezonde vetten.
80 procent van de rest door alle "prefab" weg te laten: bereid alles zelf.
80 procent van de rest door op "echte" bio over te gaan: zelf doen.

De eerste twee zouden iedereen moeten & kunnen, de derde is voor de fanatiekelingen en de vierde voor (ons) zonderlingen :mrgreen:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Dat gezegd hebbende: er is niets mis mee om zo nu en dan eens helemaal los te gaan in een schrans- en zuippartij.
Precies, en ook het tegenovergestelde: af en toe eens een tijdje helemaal niets!

Een organisme is geen machine, je moet geen constant toerental draaien. Stress is noodzakelijk om een organisme gezond te houden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Fed Up

Bericht door Paide »

Pietje schreef:
Paide schreef:De dikke mensen werden wel erg makkelijk in een slachtofferrol gezet. Als je geen idee hebt waarom je niet afvalt, maar je drinkt altijd cola bij het eten en denkt dat je een gezonde lunch hebt als je boterhammen met dubbel beleg mee naar school neemt, dan is daar makkelijk nog wel wat te winnen.
Al die dikke kinderen worden door artsen begeleid. Ofwel ze weten zelf niet hoe slecht het suikerrijke dieet van kinderen is, of ze krijgen de kinderen daarin niet bereikt. De verleiding + verslaving ("zet een fles drank naast een alcoholist, dat gaat ook niet goed...") maar ook de rol die de schoolkantine daarin speelt.

Natuurlijk kiezen deze kinderen zelf wat ze op hun vork prikken, maar het wordt ze echt niet makkelijk gemaakt...
Absoluut waar. Die schoolkantines vond ik schokkend. Geen enkel kind kan daar weerstand tegen bieden. Ook bijzonder weinig volwassenen trouwens. Wat dat betreft is onze bammetjes-mee cultuur nou niet echt het toppunt van lekker, maar in ieder geval wel een gezondere basis.
Verleiding + verslavend effect creert snel een gewoonte.
Voor mij een van de weinige punten waar je als ouder echt direct invloed hebt in de opvoeding. Voor de rest is het toch vooral kaders meegeven en ze hun eigen weg laten zoeken.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Fed Up

Bericht door Erikvr »

Heb ook gietijzeren pannen maar grijp vaker naar teflon want een stuk lichter en makkelijker schoon te maken. Sommige gerechten bakken sneller aan in een gietijzeren pan en dat is zeker ongezond. Tegenwoordig zijn alle teflon pannen PFOA-vrij en kan alleen extreem verhitten nog problemen opleveren. Andere anti aanbakpannen (thermolon, keramisch) blijken minder lang mee te gaan.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door kockie »

Sinds wij -op advies van John Wardenier- (zelf) uitgebakken varkensvet gebruiken om te bakken bakt er bijna niets meer aan. Even heet water door de gietijzeren pan en schoon is ie weer. Het eten is ook nog eens veel lekkerder; zeker de gebakken aardappels!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Fed Up

Bericht door mro »

Beroepshalve kom ik wel eens in de hele grote fabrieken die (deels) onze voeding produceren.

Als je ziet wat er uit de silo's komt dan denk je ook wel eens: 'gaan we dat opeten?' Aan de ene kant van de fabriek komen er bvb suikerbieten binnen en aan de andere kant komen er zakken 'suikerpolymeren' uit een wit poedertje voor in de pizza's, frisdranken, worsten, snoep,...

Die voedingsindustrie heeft wel een zwak punt: verpakking. Als je verpakking kan vermijden dan ben je al verlost van heel groot deel van die industrievoeding en je moet minder/geen vuilzakken buitenzetten; dubbel voordeel.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Fed Up

Bericht door Erikvr »

kockie schreef:Sinds wij -op advies van John Wardenier- (zelf) uitgebakken varkensvet gebruiken om te bakken bakt er bijna niets meer aan. Even heet water door de gietijzeren pan en schoon is ie weer. Het eten is ook nog eens veel lekkerder; zeker de gebakken aardappels!
Goede tip,reuzel schijnt ook (weer) gezonder te zijn om in te bakken. Pas bij aardappels bakken wel op met acrylamide.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Fed Up

Bericht door kockie »

Ik ben nu blijven steken bij een half uurtje.... eerst naar buiten een frisse neus halen om m´n misselijkheid kwijt te raken.... Lekker in de tuin. Kijken of er al aardbeien rijp zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie