Het laatste nieuws van het zeis-front

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Dutch John »

Vrouwlief wilde een eigen zeis. Heel lang hoefde ze niet aan te dringen, want zoiets moet je koesteren. Een van oorsprong zichtblad lag nog in het magazijn. Een gaaf blad van 65 cm met een iets te grote kromming na de punt. Die wat recht afgeslepen (kostte 3 cm lengte), opnieuw gehaard en een boom op maat gemaakt. Een standaard boom had sowieso niet gepast, omdat een zicht een aansluiting heeft die 90 graden gedraaid staat in vergelijking met een zeisblad. Gelukkig voor haar is het zeisje mij te klein, want het is fantastisch in balans en het brede blad is heel vergevingsgezind. Hier staan ze beide:
IMG_2161-1.jpg
IMG_2162-1.jpg
Mrs. DJ maaide er na een korte instructie zo mee weg, terwijl ze nul ervaring had. Wederom bewijs dat we onze Nederlandse zeisen naar het museum moeten dragen, samen met de strekel (een natte wetsteen is beter), en -zoals nu blijkt- ook de haarspit.

Als je over zeis haren met smidsverstand nadenkt, dan doen wij dat in Nederland op een moeilijke manier, die een scherp oog en vaste hand vraagt. Je staat namelijk heel secuur met een spitse hamer te tikken op een vlak aambeeld. In het buitenland doen ze dat andersom: een spits aambeeld en een vlakke hamer. Kwestie van de zeissnede netjes op het gekromde aambeeld centreren en je kunt bijna met de ogen dicht timmeren. Bij wijze van proef heb ik een bankhamer geofferd door er twee loopwieltjes aan te lassen. De snede vindt steun tegen de loopwieltjes, zodat centreren heel eenvoudig wordt. Vanwege de niet overal gelijke kromming van het blad, bleek achteraf één wieltje beter. Een beetje kunnen sturen met de linker hand is wel zo fijn. Op de foto is het linker wieltje nog wel gemonteerd maar weggedraaid naar rechtsonder.
IMG_21650-1.jpg
IMG_2166-2.jpg
Het ziet er wat primitief uit, maar werkt fantastisch. Je kunt nu veel makkelijker slechts 3 mm van de snede uitslaan. Dus geen gevaar van golven of putjes in de snede.

Iedereen kan maaien met een zeis in Oostenrijkse stijl. Iedereen kan haren met de buitenlandse haarmethode. En dat motiveert. Niets staat ons nog in de weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Pietje »

Ik heb nu 1 blad best mooi scherp. Kan nog beter, maar hij hakt uitstekend door de brandnetels. Slap gras is nog wat veel gevraagd.
Strekelen doe ik inderdaad met een wetsteentje, daar krijg je mooi vlakke, scherpe snedes van.

Mijn grootste wens om meer te zeisen zit in de steel. Ik heb zo 'n brabantse en een stalen die lijkt op een oostenrijkse maar niet lekker af te stellen is.

Kun jij nog een keer uitleggen in welke volgorde je de verschillende maten van een steel bepaalt?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door pelletpower »

Thx. Zojuist de grasmaaier gebruikt bij gebrek aan zeiscapaciteit. Doet me wel zeer. Ik wilde Jwardier eens vragen of ik een dag mee mocht helpen. Zo van, doorgaan en niet zeuren. Het veld moet kaal. Misschien kan ik dat een keer bij jullie komen doen DJ? Het valt naar mijn idee met niet kunnen haren. Nog oefening nodig dus.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Is prima. Breng een blad mee, want die van ons zijn standaard scherp, nu het een klusje van niets is.

Pietje,

Globale uitleg: boom met gemonteerd zeisblad naast je voeten verticaal omhoog zetten. rechter handgreep is ongeveer op heupbot-hoogte. Linker op schouderhoogte. De balans van de zeis is niet op schrift uit te leggen. Hangt onder andere af van de aansluitingshoek met de boom. Maar als die goed is en het blad is scherp, dan kan iedereen na 5 minuten uitleg maaien. In deze is goed gereedschap niet het halve werk, maar driekwart van het werk. En maaien is niet langer een vervelend werkje, je kijkt er zelfs naar uit. Afgelopen week samen een halve hectare plat gelegd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door pelletpower »

Kijk, da s mooi. De volgende keer geef me een seintje. Eens kijken of ik mee kan. Zeis heb ik van John gekregen. Jammer dat we van hem niets meer horen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Brutus Groenus »

Hier sinds kort eigenaar van een aantal handzeisen. Mijn opa gebruikte deze om de slootkanten en het aardappelloof te maaien, hiervoor wil ik deze ook gaan gebruiken.
Screenshot_2016-07-17-17-07-57-1.png
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door pelletpower »

Goed bezig. Krijg je het een beetje scherp?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Van een zelfde ding heb ik nog een litteken op mijn knie zitten , toen ik een jaar of 14 was gaf mijn opa mij er een ,om gras voor de konijnen te maaien , bij de eerste slag had ik hem tot het bot toe er inzitten , je bent nu gewaarschuwd .
Ik heb hem nog steeds ,hangt als aandenken aan die onvergetelijke dag naast de zeisen .
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Brutus Groenus »

@palletpower, ze zijn allemaal super scherp, iknheb een wetstone om ze te slijpen mocht dat nodig zijn.

@jwardenier, ik zal aan je denken als ik ga beginnen. Het plan is om eerst met de lange steel wat te gaan oefenen.
- Word geen slaaf van je bezit -
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Nou bezint eer ge begint , mijn grootvader was een reus en verhuurde zich in zijn jongere jaren als maaier , op zijn 14 maaide hij van mei tot okt gingen en gingen ze met een groepje, 3 man , bij de boeren langs om gras te maaien 1 e snede , etgarde daarna koren en nog eens op terugweg het nagras .
Op mijn 16 heeft hij toegegeven en mij het maaien met de zeis geleerd .
Als kind vroeg ik hem al ,opa wanneer mag ik maaien , nooit was zijn stugge antwoord, zijn kleinkinderen wilde hij behoeden voor dit werk .
En ik was natuurlijk te klein ,de zeisboom was groter als ik .
Op mijn 14 kreeg ik het zichtje , om van het gezeur af te zijn , Op mij 16 kreeg ik van mijn moeder een horloge en gaf opa mij mijn eerste les .
Later maaiden we samen de boomgaard 18 are ,opa 3,5 m en ik een metertje , later toen opa oud werd maaide ik 3,5 m en kwam hij achterna , maar tot zeker zijn 80e jaar was opa de maaier en ik de leerling .
Samen onder de appelboom even de zeis haren , hoorde je de torenklok 12 x had oma het eten klaar .
De zeisboom heb ik nog ,het blad een echte Kannemann ,is op, gebruik ik nog wel om anderen voor te doen hoe het haren vroeger gebeurde .
Ik heb nu een aanbeeldje om te haren rond potje met 2 bussen ,kun je lekker snel even haren , maar nog altijd pak ik het haarspit ,nooit krijg ik het blad scherper als hoe opa mij geleerd heeft .
De zeis heb ik verruild voor een Oostenrijkse zeis , maait een stuk lichter
Er zijn meerdere instrumentjes om de zeis te haren , De omgekeerde techniek van D J vind ik wel heel uniek om dat je daarbij gebruik maakt van oud gereedschap .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Dutch John »

Ik heb mij onlangs laten vertellen dat de "morgen' als landoppervlakte-eenheid staat voor dat wat vroeger een geoefend maaier op een voormiddag (dus zolang als de dauw meewerkt) in de uiterwaarden kon maaien. Google je het, dan is het een eenheid gerelateerd aan ploegen. Een Duitse morgen is weer anders dan een Hollandse. Dan is het metrisch stelsel zo gek nog niet....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

O ,als je wil weten wat vroeger de standaard was , hoeveel 1 man per dag kon maaien , of hoeveel mest 1 man per dag kon verwerken , ik heb nog van die oude boekjes ,staat het allemaal in .Dan doen wij in vergelijking niet zo veel .
Ik heb afgelopen zondag gemaaid ,maaien bij maanlicht was voor mij ook nieuw , maar het gras moest er af , dus maar even doorgedaan ,totdat ik de zeis in het schapengaas sloeg 1 maal oké een 2 e keer zeg je tegen jezelf, kiek uit , een derde keer is het mooi geweest .
Maandag morgen de rest gemaaid , uurtje of 4 begonnen en voor melkenstijd was ik klaar .
Vandaag de nieuwe sleep ruiters volgestapeld , er kan in verhouding het gras op van 3 3 poot ruiters op , de kunst is om in het begin dun op te zetten , je begint hier ook weer met de hand bij de opgaande palen te stapelen , het is dus een slee met daarop 4 schuin gezette palen met daaraan aan elke kant 3 liggers .
zoals gezegd begin je dus te stapelen bij de opgaande palen op de eerste ligger , daarna bouw je de tussenruimte vol .
Dat de eerste ligger dun opgezet moet worden komt omdat anders het gras wegzakt , af en toe laat je wat lang spul over de 2e ligger hangen om verband te krijgen .
Daarna kun je met de hooivork beginnen met optasten , geleidelijk aan en rondom werken , hier ga je wat meer in de breedte werken .
De bovenste ligger vork je vol , vork omgedraaid lossen geeft het mooiste resultaat , daarna vork je de ruiter vol met een dikke laag over de bovenste ligger ..Het dak
Diegene die wel eens een wagen los hooi geladen heeft zal het begrijpen , heb je de dak of sleepruiter vol zet je hem op een plek waar hij voorlopig niet in de weg staat , en kun je de na weide gebruiken .
De dak of sleepruiter blijft net als de 3 poot ruiter zo lang op het land staan totdat het hooi goed droog is , regenbuien kan hij tegen .
In voorgaande jaren heb ik de ruiters meerdere maanden laten staan in weer en wind , pas na de graanoogst heb ik het hooi binnengehaald .Oude boekjes vertellen dat hooi op deze manier gewonnen op ruiters al voor 80% geschuurd is , en dit is ook gebleken ,het buitenste laagje is donker hooi tot zwart aan toe , de binnenkant van de ruiter is groen hooi knisperend droog .
Het voordeel van een sleepruiter vind ik dat je 3 ruiters hooi op een slede hebt staan , paard er voor ,trekker of auto kan ook, en je versleept het geheel zonder over te laden op een wagen .
Bij ons gaat het dit jaar nog op de zolder , de hooigrijper is geïnstalleerd in de hooiberg ,met de bedoeling dat in de toekomst het hooi gelost wordt voor de berg en met de grijper naar boven/ binnen getakeld wordt .
Voor wie dit niet begrijpt , kijk maar op de site van het hooiberg museum , daar staat een filmpje op hoe met paard het hooi opgetakeld wordt .
Pietje .ik begrijp jou vraag niet goed , het zal om de afstelling van de zeisboom gaan denk ik .
Ik heb dit keer met de Hollandse zeis gemaaid , de inslag van deze zeis is wat groter , de Oostenrijker is meer voor mooi gras , dit was dus hooi op stam ,lang gewas wat gedeeltelijk lag .
er zijn 2 sleepruiter en 4. 3 poot ruiter vol gezet totaal ong. 20 a 25 are .
Per 3 poot ruiter kun je 4 kleine pakjes hooi rekenen , ik heb ze eens opgeperst .
Het grote voordeel van ruiter vind ik , geen energie gebruik , geen broei in het vak en de dieren vinden het erg smakelijk , geen verlies bij b v luzerneklaver en espacerte . Je kan in 2 dagen het gras geruiterd hebben , na het maaien 1 x keren daarna ruiteren
Het was vandaag erg warm ,een gedeelte van het gras was al te droog om op de ruiter zetten , Groeten John .
D J ik heb nu wel blaren 2 van het harken 1 van het maaien .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door Dutch John »

Hahaha, ik heb er maar twee. Eén van het maaien vorige week en één van gisteren toen we het hooi in een mijt gezet hebben. Dit keer niet handmatig geperst, omdat een deel van dit hooi tzt als bedekking voor de moestuinbedden gaat dienen. Handmatig persen is mooi, maar alleen van nut als je een beperkte opslagruimte hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Vanavond begonnen met graan maaien , zwaar eentonig werk waar de Hollandse zeis een betere inslag heeft dan de Oostenrijker .
Je maait tegen het nog staande gewas aan om verlies te beperken
Eerst maaien , dan uitwellen en bossen neerleggen dan opbinden met een klein bosje stro , en dan schoven opzetten in hokken
Eerst de rogge ,dan komt de tarwe en daarna de haver .
Dit jaar wat proefstukjes gezaaid ,eenkoren tarwe , naakte haver ,Brabantse gele haver en hemelgerst .
de laatste 2 hebben minder last van onkruid druk ,de Br haver staat 1.50 m hoog ,de hemelgers staat 120 hoog .
helaas wel door elkaar waardoor het gebruik niet echt uitgetest kan worden .
Omdat we het graan maaien met zeis en zelfbinder wou ik graag langstro rassen , de 2 hebben dit in ieder geval voor op de moderne rassen .
Het graan is gezaaid volgens de permacultuur methode , niet ploegen ,bodembedekking met stro .
Voorbewerking met cultivator , zou ook door varkenssnuiten gedaan kunnen zijn .
Dorsen doen we op een oude dorskast ,gebouwd tussen 1800 en 1850 , Cremer Hillen , onkruidzaad is kippenvoer .
De gerst en ook de haver worden verwerkt op een plet schrootmolen ,welke een door forumer voor dit doel geschonken is ,havermout ,en gerst voor bier , hopelijk doet de naam hemelgerst zich eer aan en wordt het bier hemels .
Eerst nog maar even doormaaien dus ,hopelijk knapt het weer op ,regen is nu niet echt welkom meer .
Voorgaande jaren meer dan 2 ha met de maaidorser gemaaid , voor nu 1 ha , heb ik een zelfbinder opgeknapt ,wel spannend om daar het paard voor te zetten ,je moet echt op van alles letten , liefde voor oude landbouw .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Het laatste nieuws van het zeis-front

Bericht door jwardenier »

Aankomende zaterdag ,is er gelegenheid om natuur beheer een handje te helpen .
Nu het seizoen voor het maaien bijna voorbij is ,ga ik zaterdag 5 nov helpen ,er is in de provincie Groningen een zeisbrigade ,meestal actief voor het Gr landschap , ook kom je ze op wedstrijden tegen ,dus heb ik me via de site Werkend trekpaard aangemeld om eens mee te maaien , kijken hoe hun het doen .
Nu maai ik wel al een paar jaar , maar onhebbelijkheden sluipen makkelijk in het werk ,vooral als je bijna nooit samen met anderen maait ,
Dus lijkt me dit een goede kans om van professionele maaiers te leren .
Waar ? tuindorp Groningen , opgave via de site Werkend trekpaard Groningen
Ik maai nog bijna dagelijks , stalvoeding voor een paar geiten , het gras is erg stug ,de mollen hebben ook een feestje gebouwd , kortom bijna tijd om de zeis in te vetten en aan het bint te hangen .
Voor volgend jaar heb ik me aangemeld om eens een wedstrijd mee te doen ,iemand moet de troostprijs hebben toch .
Zo gouw het gras het toelaat ga ik weer maaien ,in juli hoop ik net als dit jaar weer een groot stuk te maaien ,vooral de vroege ochtend uren zijn erg leuk ,nog voor de merel gaat zingen hoor je niets anders dan zjich ...zjich met de middag de zeis haren en dan weer veder .
De bericht geving omtrent zaterdag is een beetje verwarrend w t g laat op hun site weten dat het een instructie dag is , L B Gr liet me via een mail weten dat ervaren maaiers uitgenodigd worden , we zien het wel ,komt er iemand die eens wil maaien zal dit kunnen , ik weet van maaiers die wel 5 zeisen mee nemen , ik heb er 2 bij me ,en wat is ervaring .
Dus voor wie uit Noort NL eens wil maaien ,pak je kans ,en geef je op .
Plaats reactie