Pigment

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Pigment

Bericht door kockie »

swake schreef:ps: beste mod, dit topic is aan het evolueren naar iets anders dan koop/verkoop. Misschien verzetten naar duurzaam bouwen ?
Bij deze verplaatst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Pigment

Bericht door deleted »

Swake,

In dat laatste filmpje van jou hierboven gebruiken ze Quicklime, dat is ongebluste kalk. Wordt op niet veel plaatsen meer verkocht wegens zeer gevaarlijk. 1 spat in je oog en je bent je oog kwijt.

Gebluste kalk van Carmeuse wordt verkocht onder de naam supercalco (symbolisch CL90), in sommige Aveve vind je ook nog de ongebluste kalk van Carmeuse onder de naam supervical (symboolQL90).

De man in jouw filmpje heeft de brandkalk eerst zelf gebrand uit kalksteen, daar circuleert ook nog een filmpje over op youtube.

Als je zelf wil blussen zou je beter de supervical kopen en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen (handschoenen, regenjas, veiligheidsbril)
Deze doet het al beter; maar beter toch niet in een afgesloten kelder (co-dampen komen vrij bij de reactie) en best ook niet in een plastic ton, de hitte loopt makkelijk tot kookpunt en de plastic ton kan smelten/vervormen.


Ik zou me om te beginnen bij de al gebluste kalk (cl90; supercalco) houden.
Ook supercalco geeft brandwonden en kan je je oog kosten, maar met supercalco heb je ook nog de kans dat het oog er nog doorkomt....

Pigment niet meer dan 5 à 8 % toevoegen aan de hydraatkalk(verf). Enkel als je kaasstof (caseïne) toevoegt kan de kalk(caseïne)verf meer pigment dragen( en dus iets fellere kleuren)
Plantaardige pigmenten worden door kalk afgebroken en kan je niet gebruiken. Blijven over: aardpigmenten (dat zijn kleilagen die je overal ter wereld kan vinden. Bekend bijvoorbeeld aarde van Sienna of Falun. Dit zijn aardmineralen en natuurlijke metaaloxides. Je kan ook kleilagen gaan zoeken in je buurt met mooie kleuren en met een platte vijzel en een glasplaat fijnwrijven.
De andere kalkechte pigmenten zij (industrieel) vervaardigde metaaloxides.

Olie en vet maken de verf dampdicht(er) en lijken dus niet erg in lijn te liggen met de voordelen van kalkverf (dampopen en capillair actief).
Ik zou de verf in meerdere dunne lagen aanbrengen. Als je ze wil dikker maken zou ik kalksteenpoeder(caco3) gebruiken omdat dit tenminste hetzelfde eindmateriaal is. Krijtpoeder is kalksteenpoeder.

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Gandalf schreef:co-dampen komen vrij bij de reactie
Is het niet eerder CO2 dat vrijkomt? In een gesloten kelder is't niet veel gezonder natuurlijk.

Wil graag 'verse' CL90 kopen, maar heb hem nog niet gevonden per zakje. Het vrouwtje gaat nog een paar winkels doen. Anders bestel ik wel een hele pallet welke ik direct op water zet dan om deze dan te verkopen hier op het forum aan kostprijs 8) iemand wat nodig?

Dat blussen van kalk herinner ik me nog van toen de dieren nog konden praten. Met een beetje bescherming en voorzichtigheid is het best haalbaar. Wat niet wil zeggen dat ik er wil aan beginnen.... laat staan dat ik ongebluste kalk kan vinden.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Pigment

Bericht door deleted »

swake schreef:Is het niet eerder CO2 dat vrijkomt?
Ik was inderdaad niet erg juist. CO2 komt vrij bij het branden.

Bij het blussen komt theoretisch enkel warmte vrij, maar vermits het een grote bak is in dat filmpje gaat die reactie wel enige uren duren. Intussen kunnen er door te weinig water of te snelle toevoeging van quicklime wel hoge temperaturen en dampen ontstaan.(en bv kookspatten) Die dampen (of aerosolen) bevatten dan partikels Ca(OH)2 en nog niet gereageerde CaO. Het eerste een strerk loog (base) en het tweede een heel sterk loog. Niet zo gezond voor de longen en andere slijmvliezen.

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Gisteren nog 5 verkopers aangedaan, moest toch al in de buurt zijn voor iets anders. Ze hadden allemaal CL90 staan, echter allemaal zakken van meer dan 6 maanden tot zelfs 3 jaar oud. Het beste dat ik kan vinden blijft dus januari 2016. Dat is bij Aveve, en in 2 verschillende winkels staat er een lot van dezelfde dag. Er zit maar één ding op en dat is verder zoeken dus.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Pigment

Bericht door deleted »

Als je geen haast hebt kan je met de winkel in je buurt afspreken je te contacteren als er een nieuwe lading binnenkomt.

Anders moet je op zoek naar een grootverbruiker waar de voorraad snel wisselt.

Als je uit het Antwerpse bent denk ik dat je eens het Leemniscaat kan proberen. Geen ervaring mee of aandelen in, maar die hebben gunstige prijzen(toch toen ik laatst hun prijzen zag) door de hoeveelheden die ze verzetten.

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Pigment

Bericht door swake »

Het is effectief niet al te dringend, maar het moet toch geen vele maanden meer gaan duren. De maand juli wordt namelijk de mega-klus-maand, en dan volgt de afwerking, dus ook het schilderen, in de maanden die er op volgen.

Eigenlijk hebben we maar één plek gevonden met redelijk recente CL90, En dat is Aveve in Geeraardsbergen met zakken van januari dit jaar. In al die andere winkels wordt het dus haast niet verkocht. In die Aveve houden we het goed in het oog. Daarnaast zijn er wel nog een paar bouwzaken waar ik nog niet ben gaan kijken, dus ik geef nog niet alle hoop op. Last but not least, ik kan die kalk misschien ook nog gebruiken voor andere dingen, en dan kan ik wat meer bestellen met de uitdrukkelijke wens dat het minder dan 6 weken oud moet zijn.

Ben dus niet van Antwerpen, maar toch bedankt voor de naam van dat bedrijf (http://www.hetleemniscaat.be). Zal wel eens naar het Antwerpse gaan en dan kan ik daar ook eens langs gaan neuzen.
Plaats reactie