Haardhout uit oekraine en straling

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aarde
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2016, 10:16

Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door aarde »

Heeft iemand wel eens een geigenteller bij geimporteerd hout gehouden. Ik heb gelezen dat oekrainers heel goedkoop kunnen leveren , maar dat er wel eens hout uit besmette bossen tussen zit. Met een geigenteller kan dit getest worden. Is hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door kockie »

Wat is er ecologisch aan het importeren van hout uit de Oekraïne?

Ik heb een uitgebreid assortiment "spullen", maar daar zit geen Geigerteller bij. Dat wil ik ook graag zo houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door holtere »

Heeft iemand wel eens een geigenteller bij geimporteerd hout gehouden. Ik heb gelezen dat oekrainers heel goedkoop kunnen leveren , maar dat er wel eens hout uit besmette bossen tussen zit. Met een geigenteller kan dit getest worden. Is hier ervaring mee?
Lijkt me niet waarschijnlijk maar ook niet onmogelijk. Als er geld te verdienen valt :fff
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door swake »

Dat hout geeft in ieder geval veel meer licht af, zelf nog voor het in de fik staat :mrgreen:
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door Erikvr »

Zo krijgt stralingswarmte een extra dimensie :mrgreen:
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door JantjeV8 »

Geen infra rood, maar infragroen straling..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door pelletpower »

En toch, maar er maar grapjes over. Er komen nogal wat pellets vandaan. Haardhout zal wel loslopen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door JantjeV8 »

Dan is dat best de moeite waard om eens uit te zoeken: Zijn ze bewust d'r bossen aan het vermalen en in de uitverkoop aan het gooien om met nieuwe aanplant de besmetting uit te roeien?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef:Dan is dat best de moeite waard om eens uit te zoeken: Zijn ze bewust d'r bossen aan het vermalen en in de uitverkoop aan het gooien om met nieuwe aanplant de besmetting uit te roeien?
Even wat cijfers verzameld:
Het totaal landoppervlak van Oekraïne is 60 miljoen hectare (wiki)
Het totaal areaal aan bos in Oekraïne is 9,5 miljoen hectare en groeit (probos, 2007)
De helft van dit areaal is productiebos (probos, 2007).
De vervreemdingszone, het gebied waar geen personen meer mogen verblijven, is ongeveer 300.000 ha (wiki)
Even aangenomen dat de vervreemdingszone geheel uit bos bestaat, dan gaat het om 3% van het totale bosareaal.

In onderstaand document wat info van Probos over houtoogst in Oekraïne. Cijfers zijn wat gedateerd (2007, 2004) maar geven wel wat inzicht over de soorten hout en de toepassingen (industrieel, brandhout, zaaghout, vezels etc).
http://www.probos.nl/images/pdf/bosberi ... 007-05.pdf

Illegale kap in de vervreemdingszone wordt gerapporteerd, net zo als stevige straffen op het betreden van het gebied.
Aan de andere kant scoort Oekraïne niet erg hoog op corruptiebestrijding.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Haardhout uit oekraine en straling

Bericht door JantjeV8 »

Nee, precies, wat ze vertellen en wat er werkelijk gebeurd. En denk er om, die lui gaan voor iedere 'Euro' aan inkomst, ongeacht wat ze er voor moeten doen.
Plaats reactie