Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: Geen probleem als je >1000 m2 hebt.
Maar in een tuintje van 10 x 10....
Dat is waar. Punt is dat wij 100% voorzien in onze eigen groenten en fruit. Jaarrond. Dat kun je op twee manieren doen. Intensief op een klein oppervlak, door er als een kloek over te waken. Of accepteren dat er regelmatig wat mis mag gaan. Dat laatste vraagt om een groter oppervlak. Werkelijk, er kan en gaat bij moestuinieren zoveel mis, dat ik katten als een luxeprobleem beschouw. Een kat zie je zijn behoefte doen. Een woelmuis zie je niet, maar richt meer verwoesting aan. Dan heb ik liever dat de kat de muis vangt.

Overigens meet onze moestuin 10x18 meter. Nog lang geen 1.000 m2....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:wij 100% voorzien in onze eigen groenten en fruit. Jaarrond....Overigens meet onze moestuin 10x18 meter.
Dat zie ik als een hele prestatie. Ik hoop dat we ook ooit zo ver komen.
Ik neem aan dat het hier om twee mensen gaat?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, twee personen. De moestuin brengt tevens de aardbeien en frambozen. Kersen, pruimen, appels en peren niet, die staan in het in aanleg zijnde voedselbos(je). Op termijn zal de eigenlijke moestuin steeds kleiner worden, omdat we de meerjarigen en zelfzaaiers overhevelen naar dat voedselbos. Nu een paar jaar veel werk in het aanleggen en onkruidvrij houden, straks beperkt tot wat sturing en oogsten.

Overigens hanteren wij de strategie van het voor twee jaar conserveren. Dan mag de complete oogst van een bepaalde groente- of fruitsoort verloren gaan, zonder dat er veel aan de hand is. Ruilen met anderen werkt ook goed. Steeds beter, want er komen meer moestuiniers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door MaartenB »

Daarnaast misschien een aantrekkelijker alternatief maken voor de kat, een op een zandbak ogende plek moet voor elke kat het poep-walhalla lijken, ze moeten hun behoefte namelijk ook ergens doen :D
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef:Of een netje a la Obl
Ik denk dat ik hiervoor ga.

Moet wel zeggen dat sinds we de hond in de tuin hebben lopen ik tot nu toe geen omgewoelde bakken meer heb gehad.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

Dutch John schreef: Overigens hanteren wij de strategie van het voor twee jaar conserveren.
Wecken en drogen?

Ik neem aan dat je aardappelen, boerenkool e.d. niet conserveert?

Zelf lijkt me drogen de makkelijkste methode (droge bonen bijv.), maar ja je kunt niet alles even makkelijk drogen toch?
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik gebruik een kat a pult. Een herinnering blijft beter hangen als er een emotie aan te pas kwam (daarom onthouden mannen geen drol).

En reken maar dat die krengen hier een goed geheugen hebben :mrgreen:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Dutch John »

Brutus Groenus schreef: Wecken en drogen?
Plus -hoewel steeds minder- invriezen. Opkuilen en fermenteren zijn methodes voor de korte termijn. Aardappelen wecken kan, maar dan komen we flessen, kelder en geduld tekort..... Aardappelen doen het trouwens altijd wel, alleen de opbrengst wisselt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

Brutus schreef:
Moet wel zeggen dat sinds we de hond in de tuin hebben lopen ik tot nu toe geen omgewoelde bakken meer heb gehad.
Argggg....

Vanmorgen weer een bolus, gelukkig geen plantjes gesneuveld.
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie