Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

Vanochtend keek ik even in de groentetuin en bleek dat ik (alweer) een bezoek heb gehad van één van de vele katten hier uit de buurt. Aangeaarde grond van de aardappelen af , mulch naast de bakken en redelijk wat zaailingen kapot. Om nog maar niet te spreken van het pakketje bruine pasta wat als kado is achter gebleven.

Hoe gaan jullie hier mee om? Vinden jullie het wel prima, of proberen jullie ze te verjagen?

Ik vind dieren hardstikke leuk, maar katten houd ik liever vanaf nu uit de groentetuin. Het liefst doe ik dit zo diervriendelijk en makkelijk mogelijk.

Ik wil geen schrikdraad plaatsen want we hebben hier broedende vogeltjes. Ook plaatst ik liever geen electronische kattenverjager, want we gaan vandaag een hond uit het asiel halen en deze hebben ook last van de hoge pieptonen. De tuin helemaal bestrooien met koffiedik en citroenschillen zie ik ook niet zitten eerlijk gezegd.

Kan ik dan het beste planten op de hoeken van de groentetuin zetten waar katten niet van houden? Mijn gevoel zegt dat de katten zich daar niet veel van aan zullen trekken.

Wie heeft de gouden tip?
Laatst gewijzigd door Brutus Groenus op 06 mei 2016, 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Word geen slaaf van je bezit -
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hoe houde julliekatten uit de (moes)tuin?

Bericht door Lieve »

Ze doen héél soms ook goeie dingen, ze vangen muisjes en molletjes.
jorisjoris
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2016, 12:21
Locatie: in de polder

Re: Hoe houde julliekatten uit de (moes)tuin?

Bericht door jorisjoris »

Bij ons loopt de hond regelmatig door de moestuin, de geur alleen al houdt de meeste katten al op afstand, en af en toe zijn de katten zo stom om in de moestuin te gaan zitten kleien als de hond ook buiten is, die kat komt dan voorlopig niet meer :lol:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door holtere »

Ruim strooien met leeuwen- of tijgermest maar jaguar en panter zal ook wel werken :geek:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Ruuben »

Vervelend slappe omheinung van 70 cm gaas, als ie erop springt wiebelt het, dus wil er niet meer overheen springen.

En dan een nog aantrekkelijkere bak buiten de omheinung.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door pelletpower »

Cafetaria vorkjes met de punten omhoog schijnt enigszins te werken of een stoboscoop met beweginsmelder. Deze laatste is speciaal voor dit doel verkrijgbaar en schijnt erg goed te werken.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door mro »

Wij hebben af en toe een soort korrels gebruikt die heel sterk naar look ruiken (echt wel heel sterk), gekocht in de bio-supermarkt.

Laatste tijd zijn de katten wel braaf hier, ze passeren nog wel maar ze k*kken niet meer. Weet niet goed waarom, mogelijk omdat er kippen in de buurt zijn of omdat de grond nu afgedekt is met compost en gehakseld groenafval?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef:een stoboscoop met beweginsmelder. Deze laatste is speciaal voor dit doel verkrijgbaar en schijnt erg goed te werken.
Dat lijkt me wel wat.

Heb je misschien een linkje?
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

mro schreef:omdat de grond nu afgedekt is met compost en gehakseld groenafval?
Zou volgens internet moeten werken. Hier ploegen ze er vrolijk doorheen :shock:
- Word geen slaaf van je bezit -
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door OBL-Rien »

Wij proberen nu een vogelnet.
4 palen, 1 op elke hoek, daartussen een verticaal vogelnet. 1m hoog.
Het wordt ingehaakt en kan zo ook gemakkelijk even verwijderd worden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Brutus Groenus »

Hey dat lijk me ook wel makkelijk.

Dan is ie van boven nog wel open dus?
- Word geen slaaf van je bezit -
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door OBL-Rien »

Yup.

Pas wel op met de keuze van net.
Ruit-mazen trekken het net samen, vierkante mazen laten de structuur intact.
De goedkope netten in de super-DIY of tuincentra hebben vaak ruit mazen.

Je kunt wel ruit mazen gebruiken (denk ik) als je het net ook aan de grond vastmaakt met bv tent haringen. Maar de bovenkant blijft lastig. Voor korte trajecten gaat het nog wel, maar lange trajecten dan zakt het wel heel erg door.
Gevoelsmatig schat ik dat de lengte van een net met ruit mazen niet meer dan 1,5 keer de hoogte mag zijn.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door Dutch John »

Mee leren leven. Hier doen de katten meer goed dan kwaad. Zo hebben we geen last meer van muizen, woelmuizen, ratten en konijnen. Natuurlijk liggen ze hier ook in de moestuin en doen er hun behoefte. Maar bedekking ligt kennelijk fijner dan kale grond. Dat beetje kale grond wat open ligt, is door recent gezaaid fijn zaaigoed. Momenteel houden we dat vochtig vanwege het schrale weer en doen de katten hun behoefte elders in drogere grond.

Dus: werken met bedekking (mulch), beetje sturen en vooral accepteren, want moestuinieren is nu eenmaal incasseren. Ik doe geen moeite meer om afgepaste hoeveelheden te telen. We mikken op overschotten. Dan hoef je geen schaarste te babyen, maar ben je eerder een jager-verzamelaar die een beetje stuurt, maar vooral oogst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Mee leren leven.
Geen probleem als je >1000 m2 hebt.
Maar in een tuintje van 10 x 10....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoe houden we katten uit de (moes)tuin?

Bericht door pelletpower »

Brutus, de tip heb ik een aantal jaren terug gekregen van iemand die nogal last had van katten. Volgens haar was dit het enige dat echt effectief was. Googlen dus. Of een netje a la Obl
Plaats reactie