Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Ruuben »

Zak 200 aanmaakblokjes bij intratuin 4 euro.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door nck »

In mijn vergasser werkt het prima wanneer ik een paar handen vol houtsnippers in een paar krantenpagina's wikkel.
Dat zuigt gelijk een flinke straal vuur de ketel in en het gloeit nog een poosje na.
Voor de missus gebruik ik heb ik een paar pakjes spiritus-blokjes van de duitse lidl liggen.
Doet het ook goed.

Maar waar hebben we het over.
Beetje dun hout en een paar kranten.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Ruuben »

Ik wil toch geen krantenpapier in mijn houtkachel.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door swake »

Hier één klein wit blokje per beurt. Brandt direct en blijft branden. Minder dan een euro voor een pakje van 96stuks. Zeker geen gekend merk nemen. De blokjes worden bewaard in een goed afgesloten doos, zo stinkt het pas wanneer die doos open gaat. Tijdens het aanmaken stinkt het niet. Als het toch stinkt heb je een probleem met de trek in die kachel is mijn mening. Aanslag hiervan is er nauwelijks, kachel paar even smoren geeft een veelvoud hiervan aan aanslag. Ecologisch kan wellicht beter, nu is het ook weer niet zo erg.

Ook paar keer van die zaagmeel+paraffine dingen geprobeerd. Trekt op niks die spullen, na 10 seconden een lucifer er tegen en het is nog niet vertrokken. Het is me gewoon nooit gelukt met één enkel blokje het vuur aan te maken. En ze zijn ook nog eens 5 keer zo duur. Niks ecologisch aan die blokjes aan trouwens... paraffine is ook gewoon petroleum.

Stukje krantenpapier in combinatie met wat zeer fijn, en droog, hout. Dat kost niks en werkt altijd. Vraagt alleen wat tijd om dat hout te splijten.

Ook zelfmaak blokjes geprobeerd. Zaagsel in een rolletje WC papier. Beetje oude motorolie erop. Zijkanten afgeplakt met schilderstape. Brand goed dat wel. Beetje rook ook wel. Maar wat een troep om die te maken sèg... En der is er ook eens eentje uit elkaar gevallen.... kl%%te

Geef mij maar die witte blokje. Doosje open, blokje in de kachel, doosje dicht, hout in de kachel, aansteken, klaar.
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door JoostvO »

Ik gebruik zelf deze blokjes:
http://www.hrhoutkachels.nl/accessoires ... akjes.html

Zijn in verhouding wel erg duur, maar zijn op mais-basis
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door dormos »

Niet alleen in verhouding duur, maar gewoon erg duur!!!
Geweldig argument ook dat de zakjes die je mee aan moet steken biologisch afbreekbaar zijn....

Witte blokjes werken perfect, maar een nadeel vind ik dat je handen ook meteen naar het gebruikte brandbare goedje ruiken.

Gebruik zelf in de gewone kachel altijd de bruine zaagselblokjes van de Action. 1 blokje bovenop het hout met wat splinters en dun hout er omheen en hij brandt altijd in een keer.

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Wouter Gillis »

Voor wie aan de slag is gegaan met houtwolplaten (pavatex en co) en nog overschot heeft: snij dit in blokjes van, leg ze te weken in de gebruikte frituur/fondueolie, laat ze uitlekken en je hebt prima aanmaakblokjes gemaakt van afval.

groet
Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door GTV6 »

Ik hak gewoon wat houtjes van rest cederhout, gasbrandertje steek ik ze mee aan en klaar is kees nooit een blokje gebruikt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Albert van WdJ »

Heb het aanmaken ook veel gedaan met kranten en zaagsel. Gaat ook prima, maar geeft rotzooi. Ook in het schoorsteenkanaal en buiten.
En het succes is niet 100%.

De bruine zachte aanmaakblokje van geperst hout werken bij mij echter prima.
Ik koop per jaar twee pakken van 50 cent, breek de blokjes door op de insnedes en splits ze daarna in twee.
Ik heb er eigenlijk nooit meer dan 1 per aanmaaksessie nodig.

Ik leg/zet eerst het aanmaakblokje bovenop het hout en steek het aan. Daana leg/stapel ik er wat dun aanmaakhout omheen en erboven.
Altijd goed vuur binnen 3 minuten.

Met de bruine zachte aanmaakblokje heb je trouwens ook geen stinkende handen.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kweenie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2010, 18:42
Locatie: Kluisbergen België

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door kweenie »

Als je vers gesneden brood koopt dan doen opgerolde broodzakken het goed, en zijn zeker niet giftig.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Rob van Rotterdam »

Aanmaakblokjes, kranten? Jongens, toe nou!
Gewoon een blok hout kloven, net zo vaak tot je reepjes hebt die je niet verder kunt kloven. Van één blok kloof je een hele emmer aanmaakhoutjes. Is bovendien een heerlijk werkje om te doen.
Lucifer erin, stukje berkenschors er bovenop en branden.
Rob
Radagast
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:20

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Radagast »

Paar handjes houtkrullen met een paar denneappels, gaat als een gek!!
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door Rob van Rotterdam »

Radagast schreef:Paar handjes houtkrullen met een paar denneappels, gaat als een gek!!
Klopt! Alleen branden houtkrullen zo snel op, dat ze veelal al weer uit zijn voordat het andere hout heeft vlam gevat.
pelagosdiver
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 okt 2014, 16:17

Re: Welke aanmaakblokjes? of zelf aanmaakblokjes maken?

Bericht door pelagosdiver »

Als je vers gesneden brood koopt dan doen opgerolde broodzakken het goed, en zijn zeker niet giftig.
Absoluut mee eens. Wij verzamelen heel het jaar de lege broodzakken en in de winter gebruik ik er 1 max 2 om de speksteenkachel mee aan te maken. Gewoon los bij elkaar frommelen, wat droog klein hout erop, deurtje op een kier want anders is er teveel trok en brandt alles te snel op.
De zakken bij ons zijn een beetje geparafineerd, en dat maakt het verschil met krantenpapier.
Met bv stokbroodzakken werkt dat niet zo goed.
Stef
Plaats reactie