Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Lieve schreef:Gefeliciteerd het is een mooi huis, 1 min puntje er zijn langs alle kanten buren.
Vind ik ook, maar met deze locatie konden wij de meeste hokjes aanvinken. En in de Randstad Holland is dit een buitenkans voor een paar mensen die niet al te onbescheiden wensen hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

frans schreef:Je hebt nu een min of meer winter mee gemaakt in je nieuwe huis.
Ik ben wel benieuwd naar de hoeveelheid energie die je nodig hebt gehad om de zaak bewoonbaar te houden.
We hebben een paar infrarood panelen (elektrisch) in de huiskamer hangen en eentje op de bovenverdieping. Die hebben de hele winter op 19 graden gestaan, dag en nacht. De elektrische vloerverwarming van de badkamer heeft 's morgens en 's avonds een uur aangestaan, ook de hele winter door.
In de huiskamer staat nu nog steeds een heel kleine rocket heater, dat ding bestaande uit twee kleine vaten en een stalen vuilnisbak. Daar hebben we iets minder dan 2 m3 zacht hout in verstookt. En soms hebben we de infrarood panelen bij laten verwarmen als we geen zin hadden om de kachel aan te steken.

De pv-panelen hebben in een jaar tijd 5051 kW/h opgewekt en daar hebben we 288 kW/h van overgehouden. Zonneboiler is een paar keer gereset en heeft van 2 november tot 9 april 1175 kW/h opgeleverd. Maar van de winter is die voor een fors deel verwarmd met elektriciteit dus het is een beetje lastig te becijferen geheel.

Dus: in een jaar tijd 4763 kW/h en twee kuub zacht hout is het verbruik.
En het is een comfortabel huis, dat is zeker.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door pelletpower »

Knappe cijfers. En een hele knappe woning. Grond is niet te betalen, tenzij je in een gehucht gaat wonen. Goed gedaan!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Vergeten te vermelden dat we meer van Eneco terug krijgen dan we betaald hebben. Merkwaardig genoeg niet vanwege het overschot, dat was maar een klein bedrag. Meer doordat er een regel is dat elke huisaansluiting een korting krijgt op de btw. Dat is een vast bedrag per aansluiting per jaar, en wordt op de jaarafrekening als een negatief bedrag opgevoerd.

Het lijkt me niet te kloppen omdat we per saldo helemaal geen energie hebben afgenomen. Integendeel, we hebben 288 kWh terug geleverd. Leveringskosten plus netbeheerkosten 247,51 minus vermindering energiebelasing 373,82 = -126,31. In rekening gebrachte termijn bedragen 696,-, samen krijgen we 822,31 terug. Volgens mij hebben we geen recht op vermindering van energiebelasting want die hebben we niet betaald. Maarja, die jaarafrekeningen worden automatisch aangemaakt en de software controleert kennelijk niet of en hoeveel belasting betaald is.

Voorlopig doen we niets en wachten af of het volgend jaar weer zo is. Onze leverancier is nog niet gewend aan klanten die een negatieve jaarafrekening hebben lijkt de conclusie te zijn.

Maar ze zijn wel zo slim om geen termijn bedragen meer in rekening te brengen, dat scheelt administratie kosten. Vanaf nu komen de energiekosten jaarlijks achteraf. En omdat onze meter digitaal maar dom is wordt elk jaar vriendelijk gevraagd om de meterstanden door te geven.
Ik ben benieuwd!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door lord Anubis »

Gisteren en zojuist dit topic doorgenomen en is reuze 8) interessant. Hartelijk dank voor je verhaal .

Hoe voelt het nu na toch weer een jaar verder?
Na opgedane ervaring, nog wat suggesties?
Uiteraard nieuwsgierig met :D enkele vragen.

Afzuiging, reeds aanvullende adviezen? Snelheden afzuiging?
Kon het niet terug vinden, maar wat zijn je toevoer en afvoer pijp diameters? Is het stil? Zitten je roosters in de wand of plafond? Geen droge lucht gevoel?

Vloerverwarming, voldoende of toch leiding vloerverwarming?

Zonnetje in de winter, luivel juiste breedte zomer/winter verhouding.
Nog oververhitte dagen gehad?

Glas dubbel of triple?

Op enkele foto's zag ik onder het dak van de bovenverdieping blauw grijze blokjes ( hokjes ). Waar zijn die voor? Vogel nestje of..?
De kleur van de buitenwanden vind ik eigenlijk wel mooi. Zeker als geheel, maar zag dat er wat plekken behoorlijk lichter zijn uitgevallen, of moesten die nog een laag krijgen. Het plafond bij de voordeur, ook Lariks of meranti plaat in de zelfde kleur? Wel mooi.

Hoop dat jullie er lang van gaan genieten :!:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

lord Anubis schreef:Hoe voelt het nu na toch weer een jaar verder?
Wij vinden het geweldig. Het is wennen hoe een passiefhuis werkt, met de komst van de massakachel is het wel eenvoudiger geworden. Met deze lage buiten temperaturen doen we een keer per dag een klein stookje van 2 of 3 kg berken. In de huiskamer zijn de verschillen klein, 1 tot 1,5 graad per etmaal. Het huis wordt door de ventilatie gelijkmatig van klimaat, de huiskamer is natuurlijk warmer doordat de kachel daar staat.
lord Anubis schreef:Afzuiging, reeds aanvullende adviezen? Snelheden afzuiging?
We hebben balans ventilatie, dus er wordt ook lucht aangevoerd door dit systeem. De warmte wisselaar in het ding werkt goed, maar instellen van de bypass is iets wat lastig blijkt. De snelheden worden uitgedrukt in percentages van maximum, bij ons staat-ie meestal op 35%.
lord Anubis schreef:Kon het niet terug vinden, maar wat zijn je toevoer en afvoer pijp diameters? Is het stil? Zitten je roosters in de wand of plafond? Geen droge lucht gevoel?
Diameters weet in niet uit m'n hoofd, 120 of 130 mm. Het is stil, het zijn twee gelijkstroom ventilatoren en op de laagste stand moet je deur van de kast open doen waar het ding staat om 'm te horen. De aanvoer roosters zitten voor het merendeel in het plafond, afvoer allemaal in de wand. De lucht in huis is wel droger dan in ons oude huis, vooral te merken aan de planten. Betekent ook dat we niet snel last van waterdamp opbouw en condens in de gevels zullen hebben.
lord Anubis schreef:Vloerverwarming, voldoende of toch leiding vloerverwarming?
Er zit geen enkele vorm van centrale verwarming in huis, we hebben geen gas en ook geen warmtepomp. De massakachel is de hoofdverwarming, de balans ventilatie verdeelt de warmte door het huis en we hebben op een paar plekken infrarood panelen hangen die de back-up verwarming vormen. Afgelopen winter zijn die maar zeer zelden aangeslagen.

En we hebben 2,5 kuub hout gebruikt voor de verwarming van een huis met 463 m2 bewoonbaar volume. De meterstanden zijn een week of wat geleden opgegeven, we zijn een stuk zuiniger geweest met energie. We hebben 6100 kWh opgewekt en hebben door deze omstandigheden nu 3000 kWh over. Je verbruik afstemmen op de productie is niet eenvoudig maar we komen zeker niet te kort. Waarschijnlijk ook niet als we een tijdje alleen maar elektrisch zouden verwarmen wat zou kunnen gebeuren als we allebei in de lappenmand zitten. Daar is de installatie wel op gedimensioneerd.
lord Anubis schreef:Zonnetje in de winter, luivel juiste breedte zomer/winter verhouding.
Nog oververhitte dagen gehad?
Er zijn wel momenten geweest dat de luifel dieper had gekund deze winter. Dat hebben we opgelost door de schuifpui een stukje open te zetten. Afgelopen zomer zijn er wel dagen geweest dat de temperatuur in huis overdag meer werd dan 25 graden, ik denk in totaal 8 dagen. Is ook voor een huis volgens de bouwvoorschriften niet ongewoon.
lord Anubis schreef:Glas dubbel of triple?
Triple en speciale kozijnen natuurlijk, anders wordt het nooit een passief huis. Die grote ruiten hebben nog nooit aangevoeld als een koud gat.
lord Anubis schreef:Op enkele foto's zag ik onder het dak van de bovenverdieping blauw grijze blokjes ( hokjes ). Waar zijn die voor? Vogel nestje of..?
Gierzwaluw nestkasten. We hopen dat ze dit jaar eens in gebruik genomen worden door andere vogels dan mussen.
lord Anubis schreef:De kleur van de buitenwanden vind ik eigenlijk wel mooi. Zeker als geheel, maar zag dat er wat plekken behoorlijk lichter zijn uitgevallen, of moesten die nog een laag krijgen. Het plafond bij de voordeur, ook Lariks of meranti plaat in de zelfde kleur? Wel mooi.
De delen die lichter (blauwer) zijn uitgevallen zijn zachter en hebben dus meer van de inkt-achtige verf opgenomen. Overigens is het huis nu al een stuk meer egaal van kleur. De onderkant van alle dak overstekken zijn van lariks plaat in dezelfde kleur. Wit reflecteert meer licht maar wordt altijd een beetje grauw en groezelig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door holtere »

Gierzwaluw nestkasten. We hopen dat ze dit jaar eens in gebruik genomen worden door andere vogels dan mussen.
Wees er blij mee en hang er wat meer op. Het gaat slecht met de mussen o.a. door woonruimtegebrek. Het zijn super leuke en gezellige buren :D
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Martinus87 »

Peter, ik heb dit topic meerdere keren gelezen en erg genoten van alles wat je hebt geschreven en ook van het meedenkend vermogen van het forum/de forumleden.

Heb wel een vraag naar aanleiding van alles dat ik heb gelezen. Mijn vrouw en ik laten ook een huis bouwen en hopelijk word hier voor het einde van het jaar mee gestart. Het wordt wel zeer goed geïsoleerd en vrij luchtdicht, maar het zal de passiefnorm niet halen.

Toch vroeg ik me af, gezien ik ook heel graag een massakachel wil gaan maken in ons huis, of jouw massakachel een externe luchtaanvoer heeft. Her en der heb ik gelezen dat dit wel "moet" als een huis heel luchtdicht is, maar ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegen aan kijkt.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Ja, onze massakachel heeft een externe aanvoer. Niet in de kachel zelf maar er naast, het is meer een compensatie aanvoer. In de kachel zelf ben ik geen voorstander van, het maakt de zaak nodeloos ingewikkeld en het werkt niet altijd goed.

Er is dan ook nog wel een andere mogelijkheid die ik heb geprobeerd die werkt zonder externe aanvoer. Als de wind uit een verkeerde hoek komt dan werkt de externe aanvoer niet goed, die gaat dan zuigen. In ons passiefhuis zit natuurlijk een balansventilatie met warmte terugwinning. Het ding werkt uitstekend hoewel het wennen is. Ons WTW apparaat heeft de mogelijkheid om de balans tussen ingaande en uitgaande stroom een beetje te verstellen naar onderdruk of overdruk. Een van de ventilatie standen die we niet vaak gebruiken heb ik zodanig ingesteld dat het huis op lichte overdruk staat en die wordt gebruikt als we de kachel stoken. Werkt probaat, de externe aanvoer is dan niet eens meer nodig.

Het huis zelf is niet luchtdicht, dat kan helemaal niet, vooral omdat ons huis een damp-open constructie heeft. Zoveel mogelijk kierdicht bouwen kan wel, de lekken die dan overblijven moeten onder een bepaalde norm zijn om het huis passief te kunnen noemen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
JGeerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2016, 11:33
Locatie: Diessen -NB-

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door JGeerts »

peterberg schreef:Het huis zelf is niet luchtdicht, dat kan helemaal niet, vooral omdat ons huis een damp-open constructie heeft. Zoveel mogelijk kierdicht bouwen kan wel, de lekken die dan overblijven moeten onder een bepaalde norm zijn om het huis passief te kunnen noemen.
Waarschijnlijk begrijp ik wat Peterberg bedoelt met deze opmerking maar graag wil ik deze nog wel verduidelijken / toelichten. Over luchtdicht en dampdicht bestaan namelijk helaas nog veel misverstanden en bovenstaande opmerking kan verwarring veroorzaken.

Luchtdicht gaat over de mate van lucht die door de schil van een gebouw heen gaat. Eigenlijk is luchtdicht een verkeerde term omdat een gebouw nooit 100% luchtdicht zal zijn, simpelweg omdat er altijd wel perforaties, kieren en/of naden aanwezig zijn. Dit is waarschijnlijk wat Peterberg ook bedoeld. Een betere term is tochtdicht (of kierdicht zoals Peterberg hanteert)! Helaas is het gangbaar in de bouwwereld om te spreken over luchtdicht. Een luchtdichte (tochtdichte of kierdichte) woning moet inderdaad onder een norm liggen om als passiefhuis gecertificeerd te kunnen worden. Deze norm is gesteld omdat dit zeer grote voordelen oplevert op het vlak van comfort, gezondheid, energiegebruik en gebouwonderhoud.

Dampdicht (of beter damp-open) gaat over de mate dat damptransport plaats kan vinden door de schil van een gebouw. Er zijn materialen die damp-open zijn en tegelijkertijd luchtdicht. Een damp-open gebouw zal een constanter binnenklimaat hebben tav de luchtvochtigheid, wat comfortabeler aanvoelt.


Een gebouw kan dus luchtdicht (tochtdicht/kierdicht) en damp-open zijn maar nooit lucht-open en dampdicht. (Een woning kan ook lucht-open en damp-open zijn, maar dat is als wonen in een tochtgat. Een woning kan ook luchtdicht en dampdicht zijn, maar dat is als wonen in een plastic zak.)
Expert comfortabel en duurzaam wonen
Plaats reactie