Toon thermostaat aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij moet je met dat soort moderne apparatuur bij zijn als het 4 jaar geen problemen op heeft geleverd.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik heb van een installateur begrepen, dat de Toon alleen maar aan/uit schakelt.
De meeste moderne ketels kunnen modulerend werken en daardoor de watertemperatuur zo laag mogelijk houden.
Een lage watertemperatuur leidt tot meer condensatie van rookgassen en dus een hoger rendement.

De Toon wordt verkocht, om je te laten besparen.
En dat doet die misschien ook wel een beetje door gedragsverandering, maar dat ben je dan dus aan de andere kant weer kwijt vanwege een slechter rendement van je HR-CV ketel..... :(
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door le_pilaf »

Zwerius Kriegsman schreef:Ik heb van een installateur begrepen, dat de Toon alleen maar aan/uit schakelt.
De meeste moderne ketels kunnen modulerend werken en daardoor de watertemperatuur zo laag mogelijk houden.
Een lage watertemperatuur leidt tot meer condensatie van rookgassen en dus een hoger rendement.

De Toon wordt verkocht, om je te laten besparen.
En dat doet die misschien ook wel een beetje door gedragsverandering, maar dat ben je dan dus aan de andere kant weer kwijt vanwege een slechter rendement van je HR-CV ketel..... :(
hier is een misverstand het is de ketel zelf die moduleert door het meten van de in en uitgaande water temperatuur en niet de thermostaat die er voor zorgt dat de ketel kan gaan moduleren.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Ruuben »

Zwerius Kriegsman schreef:Ik heb van een installateur begrepen, dat de Toon alleen maar aan/uit schakelt.
De meeste moderne ketels kunnen modulerend werken en daardoor de watertemperatuur zo laag mogelijk houden.
Een lage watertemperatuur leidt tot meer condensatie van rookgassen en dus een hoger rendement.
Alleen aan je cv-water kant werkt het hr condensatie dingetje goed. Moduleren en watertemperatuur zijn verschillende dingen.
Franky076
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2016, 15:09

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Franky076 »

le_pilaf schreef:
Ingir schreef:
Franky076 schreef:Ik heb een Toon thermostaat gekocht...
Stel dat Toon 15 jaar meegaat, dan zijn de kosten bij 15 jaar lang gelijkblijvende abonnementskosten € 1.166... Hoe wil je dat enorme bedrag ooit rechtvaardigen?[/quote
Toon ook te gebruiken zonder abonoment.
Ik heb deze thermostaat via Marktplaats gekocht voor €.100,- Rechtvaardigt dit het bedrag? :D
Je hoeft niet perse Eneco als provider te nemen voor deze thermostaat. Ik neem alleen wel een abonnement voor €.4,95 zodat alle updates worden geïnstalleerd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Ruuben »

Updates... Wat voegen die toe?
Hoe intelligent is ie zonder updates. Welke functionaliteit mis je dan?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Welke functionaliteit mis je dan?
Die vraag geldt algemeen voor "intelligente" thermostaten. Leuk dat je op afstand de thermostaat kunt verhogen zodat je thuiskomt in een verwarmd huis maar dat is alleen van belang in slecht geïsoleerde woningen. Hier draait de CV dag en nacht op 21°C omdat nachtverlaging geen nut heeft, de woning koelt gewoon nauwelijks af in 12 uur tijd. Zelfs als ik een week op vakantie ga in de winter laat ik de CV op 20°C draaien.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb deze thermostaat via Marktplaats gekocht voor €.100,- Rechtvaardigt dit het bedrag? :D
De Toon is een veredelde klokthermostaat. Een klokthermostaat heb je alleen nodig (zoals Ingir ook al zei) in een tochtig en slecht geïsoleerd huis. Als je in een dergelijk huis woont dan kan je je geld beter besteden aan isolatie en tochtdichting. Tenzij het gaat om een oud huis wat beperkt kan worden geïsoleerd.

Een continu temperatuur zonder Toon is simpeler en goedkoper.
groet!

Ritsaert
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door le_pilaf »

toon is inderdaad een veredelde thermostaat.
juist daarom heb ik ook toon aangeschaft incl. een abonnement van 4,95 p/m.
maar het is wat je met toon doet .
toon bied mij de mogelijk om thuis live te monitoren
waarschijnlijk zijn er ook andere systemen die dit kunnen .
toon bood mij de mogelijkheden die ik zocht om te monitoren en het energie verbruik inzichtelijk te maken.
ik heb al vooruitgang geboekt.meten is weten
als ik klaar ben is toon waarschijnlijk op marktplaats te vinden.

suc6 Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Ingir »

le_pilaf schreef:...toon bood mij de mogelijkheden die ik zocht om te monitoren en het energie verbruik inzichtelijk te maken...
De meterkast en een Excel-bestandje bieden evenveel inzicht voor nop. Met die honderden euro's kan je beter een zinvolle investering doen die werkelijk energie bespaart.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door le_pilaf »

Ingir schreef:
le_pilaf schreef:...toon bood mij de mogelijkheden die ik zocht om te monitoren en het energie verbruik inzichtelijk te maken...
De meterkast en een Excel-bestandje bieden evenveel inzicht voor nop.
Dat is interessant kun je omschrijven hoe je voor nop de gegevens van gas , elektra en temperatuur in excel krijgt en je live kunt monitoren en regelen.
Ingir schreef:Met die honderden euro's kan je beter een zinvolle investering doen die werkelijk energie bespaart.
Voor je gaat investeren is het nuttig inzicht te krijgen meten is weten anders inversteer je verkeert en werkt de investering averechts.

suc6 Frank.
Laatst gewijzigd door le_pilaf op 20 apr 2016, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
je bespaaart door niet te verbruiken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
Als je toon gebruikt als middel om je energieverbruik in kaart te brengen dan kan dat inderdaad zeker handig zijn. Er zijn natuurlijk wel goedkopere oplossingen maar die hebben ook weer hun nadelen.

Maar een klokthermostaat in een normaal huis (redelijk geisoleerd) is niet handig.
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door Ingir »

le_pilaf schreef:Dat is interessant kun je omschrijven hoe je voor nop de gegevens van gas , elektra en temperatuur in excel krijgt en je live kunt monitoren en regelen.
Monitoren hoeft niet live, 1-2 keer per maand de meterstanden noteren en invullen in een Excel is ook monitoren en geeft voldoende inzicht in het verloop van het verbruik. Doe daarbij een verbruiksmeter en controleer daarmee het stroomverbruik van elk elektrische apparaat. Dat geeft meer inzicht dan een te dure Toon.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door le_pilaf »

Maar een klokthermostaat in een normaal huis (redelijk geisoleerd) is niet handig.
mijn thermostaat die bij de ketel hoort is beter geeft storingen door en heeft geen conflicten in tegenstelling tot toon .
dus ik heb toon ook niet op mijn ketel aangesloten .
en als het mee zit ga ik binnen kort over naar een warmtepomp en kan de ketel uit.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Toon thermostaat aansluiten

Bericht door le_pilaf »

Ingir schreef:
Monitoren hoeft niet live, 1-2 keer per maand de meterstanden noteren en invullen in een Excel is ook monitoren en geeft voldoende inzicht in het verloop van het verbruik. Doe daarbij een verbruiksmeter en controleer daarmee het stroomverbruik van elk elektrische apparaat. Dat geeft meer inzicht dan een te dure Toon.
het stadium van wekelijks /dagelijks monitoren ben ik op het moment voorbij.
aangezien ik nu live wil regelen en monitoren heb ik jan aangeschaft omdat die mij de meeste inzicht geeft.
of jan duur is weet ik niet een verkeerde investeringen kost meer,niets doen kost nog meer.

groet frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Plaats reactie