Is er toch nog hoop?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Is er toch nog hoop?

Bericht door Brutus Groenus »

Zonet onderstaande docu gezien over de doorbraak van duurzame energie.

Onrealistische feel-good film? of is er toch eindelijk zicht op een duurzame energie toekomst?

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/14-04 ... ON_1261641
- Word geen slaaf van je bezit -
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door OBL-Rien »

Ik weet niet of ik het vol houdt de hele video te kijken... maar even een kommentaar op het eerste project dat gepresenteerd wordt, de zonne energie in dubai.

Als je luistert dan hoor je dat de lage rente kennelijk doorslaggevend was voor de lage prijs van de zonne energie.
Dat noem ik erg bedenkelijk. Deze lage rente is in wezen niet meer dan "potverteren". Het is een signaal aan de industrie om te stoppen met produceren. Uiteindelijk zal deze lage rente de economie volledig verwoesten en daarmee zal waarschijnlijk in 1 slag ook de goedkope zonne energie verdwijnen.

PS: Vergeet ook niet dat de goedkope zonne energie samenvalt met de (uitzonderlijk?) lage prijs van olie en gas.... toeval??
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Chevman »

De miljarden aan Duitse subsidies hebben voor lagere productie kosten gezorgd waar wij weer van profiteren.
Een installatie van 6000 euro koste 25 jaar geleden nog 60000 gulden.

De lage rente zorgt juist dat mensen investeren in zonne/wind energie.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Chevman schreef:De lage rente zorgt juist dat mensen investeren in zonne/wind energie.
De drijfveer van deze investering is rendement, niet of je behoefte hebt aan energie. Er is kapitaal te over, en alles dat maar enigzins rendement geeft, wordt aangegrepen. Een nieuwe bubble vol lucht....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Chevman »

Dus energie is geen rendement op mijn investering.
16% rendement op mijn investering de eerste 6 jaar.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door JantjeV8 »

Als je het met een idealistische blik bekijkt, is het rendement inderdaad een doorn in het oog, je kunt het een bubble noemen.
Als je het als rechtgeaarde Nederlander bekijkt, is het een moreel verantwoord renderend handeltje, en waarom niet, ieder Kilowattje is er weer 1.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Zo is dat. De lage rente geldt ook voor investeringen in olie of gas. Toch is dan pv beter. Mooi toch?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Dutch John »

Even uit het hoofd, ik heb de uitzending alleen destijds op TV gezien. Als zonnestroom in Abu Dhabi met 7 cent/kWh kan concurreren met een gascentrale, dan is dat fantastisch voor die mensen daar. Hier ga je dat nooit halen, omdat we vollasturen tekort komen. Bovendien draaien onze gascentrales kennelijk efficiënter. Dat een klein dunbevolkt eilandje -wederom dicht bij de evenaar en rondom in de zeewind- zichzelf kan bedruipen in de elektriciteit, zegt helemaal niets over de mogelijkheden in ons dichtbevolkte, energie-intensieve landje. Appels met peren vergeleken. En hoe laad je in een wijk vol zonnepanelen de elektrische auto's van de bewoners op als die overdag zijn werken?

Dit is geen pleidooi vóór fossiele energie -integendeel- maar Tegenlicht gaat wat hier wat kort door de bocht. Praktische uitvoerbaarheid is maar het halve verhaal. Economische haalbaarheid door op het hele systeem een EROEI getal te plakken, maakt het compleet. Hier een artikel over wat ik bedoel: https://bravenewclimate.com/2014/08/22/ ... y-storage/

We moeten onderhand gaan beseffen dat generaties lange verwenning door fossiel ons blind maakt voor de realiteit. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals waterkracht die wel een goede EROEI kennen. Maar dat is alleen geweldig voor degenen die er in de buurt wonen en ook maar zolang het wereldsysteem intact blijft. Als zonnestroom met opslag een EROEI van 1,6 kent, dan koopt ons dat slechts 60% tijd. Minus de extra werktijd voor die gadgets. Dan beter op tijd je levensstijl aanpassen. Om met de woorden van J.M. Greer te spreken: "Collapse now and avoid the rush".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Ik weet het niet DJ. Het is de wet van de grote getallen/productie. Ik kan er erg enthousiast van worden. In jouw lijn is alle technologische ontwikkeling dan voor niets geweest en zijn we binnenkort weer terug bij af. Ik laat me graag verleiden door misschieen wischfull thinking. Feit is dat pv economisch concurrerend is met een redelijke eroei. Hoe was dat 20 jaar terug? Kijk eens wat een ontwikkeling dat is geweest. Wie weet wat de toekomst gaat brengen? Het zal vandaag de dag niet meteen toe te passen zijn in Nederland of Belgie, maar daar kun je wel op wachten.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door mro »

Waterkracht is ook niet zonder risico's, kijk maar naar bvb Venezuala; te weinig water = geen elektriciteit.
Ook PV heeft zijn risico's en hoe groter de velden hoe groter de mogelijke gevolgen van natuur, aanslagen, stakingen,...

Ik heb er de laatste weken nog even over kunnen nadenken en ook het boek 'het klein verzet' gelezen van Tine Hens(aanrader). Ik denk dat mensen moeten streven naar lokaal beheer/bezit van watervoorziening, voedsel en energie. En dat bedoel ik dan op stad en/of provinciaal niveau.

Velen zullen zeggen 'da kan nie'. Maar het lijkt mij de enige manier om de risico's beheersbaar te houden.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Brutus Groenus »

Pietje schreef:
Chevman schreef:De lage rente zorgt juist dat mensen investeren in zonne/wind energie.
De drijfveer van deze investering is rendement, niet of je behoefte hebt aan energie. Er is kapitaal te over, en alles dat maar enigzins rendement geeft, wordt aangegrepen..
Dat klopt, maar als het kapitaal verschuift van olie/gas naar duurzaam is dat toch prima?

Ik heb liever dat de rijken nog rijker worden van grootschalige duurzame investeringen, dan van vervuilende handel.

Als het complete midden oosten op PV draaid word ook ónze lucht iets schoner hè.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Zo is dat. Het geld blijft toch waar het is. Daar is niets aan te doen. Altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Tenminste als de massa enigzins tevreden blijft, gaan ze niet koppen snellen maar blijft het bij klagen. Hoe ging dat ook al weer? Een boer die niet klaagt.......?

Lokaal is indrrdaad in veel opzichten beter. Zowel economisch als ecologisch.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Inmiddels heb ik het filmpje afgekeken. Oppervlakkig gezien lijkt iedereen blij dat de "energiewende" nu als een dijkbreuk gaat plaatsvinden. Mensen gaan er zelfs later voor met pensioen...!

Maar... de fixatie is puur op "prijs". De "kostprijs" van zonnestroom is lager dan van fossiel.

Persoonlijk ben ik van mening dat "kostprijs" niet bestaat, en dat je er ook geen beslissingen op moet willen nemen: je gaat gewoon nat. In een kostprijs-berekening worden aannames gedaan die uiterst discutabel en onmogelijk zijn, en daarmee is de uitkomst van de kostprijs-berekening ook discutabel en onmogelijk. (Een boekhouder / accountant zal dit niet begrijpen: kosten-wereld is zijn paradigma. Indien geinteresseerd een nieuw topic ;-) )

De grote grap van de lage "kosten" van zonnepanelen is dat deze voornamelijk bepaald is door lage olieprijs voor de produktie (zonder olie geen zonnepaneel... :oops: ) en de lage rente voor het doen van investeringen. Waarschijnlijk met wat boekhoudkundige truukjes...

Natuurlijk zijn er veel punten genoemd die hoop geven, maar ik blijf sceptisch. En mede omdat deze hoop vertaald gaat worden in "business as usual". En met "business as usual" gaan we van een heel hete, droge, ondergelopen, weggewaaide, koude, ineengestorte kermis (thuis...?)komen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

We gaan het meemaken Pietje. Wie in de toekomst kan kijken koopt een staatslot.
Geld bepaalt al duizenden jaren beslissingen. Pv is gewoon goedkoper dan olie. Heeft niets met rente te maken. Nog even en pv maakt pv. Of niet. Ik kijk en geniet.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door fikkie stoken »

pelletpower schreef: Geld bepaalt al duizenden jaren beslissingen. Pv is gewoon goedkoper dan olie. Heeft niets met rente te maken. Nog even en pv maakt pv. Of niet. Ik kijk en geniet.
Titel:Is er toch nog hoop?
Ken je shaken, pv gaat em in NL niet worden; ministerie van financiën heeft tekorten en een gat in de hand.
Al die btw op afname van elektriciteit verdampt ivm salderen en dat gat moet gedicht worden.

Ik zie hier nog een ambtenaar komen die de vierkantemeterprijs van het dak gaat belasten ondanks dat er niks op ligt.

Real time salderen lijkt me nu de oplossing en eilandbedrijf gaat toekomst misschien worden, als de elektraprijs gaat stijgen, nu is die zo, dat je weinig kunt verdienen.
Plaats reactie