Gieten nieuw(e) model(len) batchrocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Gieten nieuw(e) model(len) batchrocket

Bericht door mro »

Zo'n prefab-setje voor een goede prijs zou inderdaad wel eens een goede zet kunnen zijn. Dan heb je een goede basis en kan men zelf de afwerking doen naar eigen voorkeur.

Misschien iets voor een ecologieforum-crowdfunding?
Een moderator wijzigde dit bericht:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Ik ken iemand die het plan heeft om setjes vuurkamer onderdelen te gaan maken. Maar wat hem weerhoudt is de kosten van de moedermallen en de rubber productie mallen. Een crowd-funding actie zou hem misschien over kunnen halen hoewel ik nog niet zie dat-ie daarmee enkele tientallen zou kunnen verkopen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

temp

Bericht door kockie »

Welke kosten moet je aan denken bij zoiets?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

De bedoeling was eigenlijk om mallen te maken voor de core van mijn hout-cv. Wat me er van heeft weerhouden is dat in die kachel een afwijkende maat rocket zit (150 i.p.v. 177). De vraag daarnaar zou weleens nihil zijn en dus zonde van de moeite. Daarbij wist ik ook dat Peter weer aan het experimenteren was, dat had hij al aangekondigd. Nog een reden om het niet te doen.
Mijn idee was om de komende tijd te beginnen met mal voor de riser voor een 177. Mochten er nu al een aantal geïnteresseerden zijn voor een 314 dan kan dat ook! Geen crowd-funding nodig, ik doe dit voor mijn eigen lol, voor eigen rekening. Ik heb verder geen economische drijfveren met dit projectje, als het de kosten dekt en wat voor de moeite is het mij goed voor forumleden.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door mro »

Eventueel alternatief zou kunnen zijn om een set voorgezaagde vuurvaste stenen met bijhorend legplan te maken.


Zelf heb ik niet de ruimte en het gereedschap om stenen te bewerken maar als ik voor pakweg een paar honderd euro een goede basisset kan kopen dan zou dit voor mij de drempel serieus verlagen om er aan te beginnen.

Zo'n mal ontwerpen en uitvoeren zou eventueel wel een mooi eindwerkproject kunnen zijn voor een technische school/universiteit?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Zo'n mal ontwerpen en uitvoeren zou eventueel wel een mooi eindwerkproject kunnen zijn voor een technische school/universiteit?
Een rocket-mal maken is geen kattepis maar toch zeker geen rocket-science :lol:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Welke kosten moet je aan denken bij zoiets?
Het bouwen van de mallen, de kosten van het rubber en de rest van het materiaal, liefst ook het spuiten van de moedermallen... Mijn zegsman denkt dat het bij elkaar ongeveer 1500 euro gaat kosten.

De prijs voor een setje kant en klare onderdelen inclusief riser en floor channel ongeveer 300 euro, daar zit een toeslag voor de afschrijving van de rubber mallen in want die hebben niet het eeuwige leven. Vandaar dat het belangrijk is om de moedermallen goed te prepareren, ze moeten vaker gebruikt worden. Als ook de deur met kozijn er bij geleverd wordt dan is dat gepoedercoat compleet met glas en luchtinlaat nog eens 300 euro. Werkuren is op basis van minimum loon.

Alles naar schatting, het kan dus wel maar dan moet wel duidelijk zijn wat de afname wordt. Vooral de deuren is een investering want die kunnen niet per stuk gemaakt worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

@ Peter,

Voor een idee: Hoeveel kilo, en welk vuurvast type beton moet je aan denken voor een 177? Er zijn veel soorten en ik heb geen idee met welke types er goede resultaten te verwachten zijn?
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door dormos »

Peter,

Over hoeveel stuks wordt de investering van 1500 euro afgeschreven? Als dit te overzien is dan moet dat bedrag te regelen zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

holtere schreef:Voor een idee: Hoeveel kilo, en welk vuurvast type beton moet je aan denken voor een 177? Er zijn veel soorten en ik heb geen idee met welke types er goede resultaten te verwachten zijn?
Er zijn inderdaad veel soorten. Ik heb zelf een middle of the road soort in mijn kachel zitten en die blijft heel. Het model is "4: Gegoten" volgens Batchrocket.eu en het materiaal is Curon 120 HS van Gouda Vuurvast, als je alles in deze soort hebt dan gaat er ongeveer 75 kg inzitten. Stukken hout er in gooien is uit den boze, dan moet je alle wand diktes verdubbelen en zelfs dan is het nog maar de vraag of het heel blijft.
Het materiaal is niet duur, het product is voor 90% werk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

dormos schreef:Over hoeveel stuks wordt de investering van 1500 euro afgeschreven? Als dit te overzien is dan moet dat bedrag te regelen zijn.
Ik sla hier een slag in de lucht, van een aantal items weet ik de werkelijke kosten niet.

De moedermallen zijn eenmalig, die worden steeds opnieuw gebruikt als de rubber productie mal sleets wordt. Deze gietstukken zijn niet groot of dik dus het heet worden tijdens de uitharding blijft binnen de perken wat de rubber een langer leven geeft. De rubber kost circa 20 euro per liter en er gaat gemiddeld 8 liter in een malletje van dit formaat zitten.

In het model met floor channel worden 4 mallen gebruikt, die van de riser dubbel dus die wordt eerder vervangen. Dat betekent 800 euro aan materiaal als de mallen aan vervanging toe zijn, de riser komt dan al voor de tweede keer aan de beurt. Een conservatieve schatting is 50 gietingen per mal. De rubber plus werk wordt over 50 stuks afgeschreven, is 80 euro per complete kern.

De moedermallen gaan vele malen langer mee dus die worden pas na honderden afgeschreven, zeg 500 stuks. Dat is... 7 euro per kern.

Nogmaals, dit zijn allemaal aannames en ik kan er heel goed flink naast zitten. Het is alleen om een idee te geven. De vent in kwestie zit ook niet op een stapeltje euro's te wachten maar op klanten die een bestelling plaatsen.

Met 5 bestellingen zijn de aanloopkosten er uit, om de uren betaald te krijgen en geld te hebben voor nieuw rubber moet er een complete cyclus worden doorlopen van 50 stuks. Wat ik al dacht, meerdere tientallen anders is er geen beginnen aan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door mro »

peterberg schreef:
dormos schreef:Over hoeveel stuks wordt de investering van 1500 euro afgeschreven? Als dit te overzien is dan moet dat bedrag te regelen zijn.
Ik sla hier een slag in de lucht, van een aantal items weet ik de werkelijke kosten niet van.

De moedermallen zijn eenmalig, die worden steeds opnieuw gebruikt als de rubber productie mal sleets wordt. Deze gietstukken zijn niet groot of dik dus het heet worden tijdens de uitharding blijft binnen de perken wat de rubber een langer leven geeft. De rubber kost circa 20 euro per liter en er gaat gemiddeld 8 liter in een malletje van dit formaat zitten.

In het model met floor channel worden 4 mallen gebruikt, die van de riser dubbel dus die wordt eerder vervangen. Dat betekent 800 euro aan materiaal als de mallen aan vervanging toe zijn, de riser komt dan al voor de tweede keer aan de beurt. Een conservatieve schatting is 50 gietingen per mal. De rubber plus werk wordt over 50 stuks afgeschreven, is 80 euro per complete kern.

De moedermallen gaan vele malen langer mee dus die worden pas na honderden afgeschreven, zeg 500 stuks. Dat is... 7 euro per kern.

Nogmaals, dit zijn allemaal aannames en ik kan er heel goed flink naast zitten. Het is alleen om een idee te geven. De vent in kwestie zit ook niet op een stapeltje euro's te wachten maar op klanten die een bestelling plaatsen.

Met 5 bestellingen zijn de aanloopkosten er uit, om de uren betaald te krijgen en geld te hebben voor nieuw rubber moet er een complete cyclus worden doorlopen van 50 stuks. Wat ik al dacht, meerdere tientallen anders is er geen beginnen aan.
Niet goedkoop dat rubber. Is die keuze wegens de complexe gietvorm waarbij het beton niet gemakkelijk uit de mal geraakt?

Een mogelijk alternatief is een mal uit staalplaat. Eventueel in verschillende samengeboute delen om de gietvorm er voorzichtig te kunnen uithalen.

Daar kruipen veel werkuren in maar dan heb je wel iets dat heel lang meegaat.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

mro schreef:Niet goedkoop dat rubber. Is die keuze wegens de complexe gietvorm waarbij het beton niet gemakkelijk uit de mal geraakt?

Een mogelijk alternatief is een mal uit staalplaat. Eventueel in verschillende samengeboute delen om de gietvorm er voorzichtig te kunnen uithalen.

Daar kruipen veel werkuren in maar dan heb je wel iets dat heel lang meegaat.
Dat vuurbeton is vreemd spul, het hecht bijna overal aan. Je hebt stevig polyurethaan gietrubber nodig en een scheidings middel want anders blijft het ook aan de rubber zitten.

Een stalen mal lijkt leuk maar die is niet naadloos. Door het trillen kruipt er overal aluminium cement tussen dat na lossing weer allemaal schoon gemaakt moet worden. Al dat cement water heeft ook tot gevolg dat ongeziene kiertjes gaan corroderen waardoor er nog meer gaat lekken. Vuurbeton is echt heel wat anders dan gewone beton.

Een rubber mal is naadloos en flexibel genoeg om niet-lossende vormen er toch uit te krijgen. Je keert het ding op de kop, sjort wat aan de randen en het gietstuk valt er uit. Een lap erdoor om de resten er uit te vegen, nieuwe scheidings middel aanbrengen, terug in de steunkist en er kan weer gegoten worden. In vijf minuten is de mal weer bruikbaar voor productie. Er hoeft absoluut niet gesleuteld te worden, dat scheelt ettelijke uren als het over een grote serie gaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door pelletpower »

Erg mooi en overzichtelijk. Ga er zeker gebruik van maken.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gieten nieuw(e) model(len) batchrocket

Bericht door pelletpower »

Hoe zit het me ce markering als dingen commercieel verkocht worden?
Plaats reactie