nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

Hallo Allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum, maar heb in de afgelopen weken al wel enorm veel gelezen (en geleerd) hier. nu vond ik dat het tijd was om me aan te melden!

ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben dus Jelle, 36 jaar en getrouwd met Marijke. samen hebben we twee lieve (en ondeugende) kindjes van 4 (jongen) en 2 (meisje). al jaren en jaren is het mijn droom om eens mijn eigen huis te (laten) ontwerpen en bouwen en inmiddels heb ik mijn vrouw aangestoken met deze droom. inmiddels begint dit plan zowaar ook wat concreter te worden, we hebben een kavel op het oog (optie) en zijn druk bezig een architect te zoeken etc etc etc. één van de belangrijkste keuzes die mijns inziens gemaakt moet worden (en liever vroeger dan later) is hoe verwarming, stromend warm water en ventilatie eruit moeten gaan zien. in mijn optiek moet je heel vroeg in het proces principe keuzes maken zodat je deze optimaal in het ontwerp kunt integreren in plaats van eerst een huis ontwerpen en er dan wat installaties "in proppen".

dan nu onze uitgangspunten:
- het wordt een vrijstaande houten woning (HSB), één bouwlaag met kap (eis bestemmingsplan) en circa 150 netto m2 groot (totaal over 2 verdiepingen)
- er komt een vide centraal in de woning boven (een deel van) de woonkeuken
- dampopen geïsoleerd met natuurlijke materialen (denk aan cellulose/wol/vlas/etc.)
- de kavel (aan de rand van een klein dorp) laat het heel mooi toe de woning op het zuiden te oriënteren (dus daar veel glas, allemaal 3 dubbel, en met overstekken) en de noordkant redelijk gesloten houden.
- qua RC waarden vind ik dat echte passiefhuisbouw wat doorslaat, maar vind ik het bouwbesluit weer te mager. ergens in het midden moeten we uitkomen. ik denk dan aan rc 6 a 7 voor de wanden en 7 a 8 voor het dak, vloer bijpassend.
- we zijn een gezin wat graag onder de douche staat, relatief vaak en ook niet heel kort (ook weer niet absurd veel en lang hoor, dat niet, maar ik kan beter eerlijk zijn :oops: )
- we hebben de thermostaak altijd vrij laag, 19 graden in woonkamer en keuken. boven (waar de slaapkamers zijn) staat de verwarming gewoon uit (ook hartje winter) en is het vaak maar 13 a 15 graden, uitgezonderd de badkamer.
- mijn vrouw en ik werken beiden. zodoende zijn er dagen dat er overdag niemand aanwezig zal zijn, maar ook dagen dat het huis 24 uur "bezet" is. ga maar uit van een 50/50 verhouding tussen deze twee soorten.

dan wensen / eisen aan de installatie:
- ik heb een gruwelijke afkeer van balansventilatie. duur in aanleg, relatief veel onderhoud (wat bij niet/niet goed uitgevoerd het binnenklimaat snel negatief gaat beïnvloeden), geluidsproductie, etc.... er zullen echt verschrikkelijk goede argumenten moeten worden gebruikt om ons aan dit systeem te krijgen, maar liever gewoon een alternatief. we ventileren nu door gewoon roosters/ramen open te zetten en dat bevalt heerlijk.
- simpeler = beter. hoewel ik mij in het bouwkundige wereldje behoorlijk thuis voel geld dat voor techniek aanzienlijk minder. ik heb niets met complexe installatieschema's en ingewikkelde sturingstechnieken. dus keep it simple
- hoe minder gevoelig voor storingen hoe beter
- we zouden wel graag een stapje willen maken naar meer onafhankelijkheid. dat wil zeggen minder aangewezen op NUTS bedrijven en/of installateurs etc etc. een systeem zonder gas aansluiting zou een optie zijn, maar een systeem waar minder kapot aan kan gaan betekend ook minder afhankelijk van externen. stel dat een systeem zonder gasaansluiting betekend dat er een warmtepomp nodig zou zijn dan wordt je daarmee minder afhankelijk van een NUTS bedrijf, maar meer afhankelijk van een installateur... dat is geen winst (in ieder geval niet op dit gebied)
- ik zou het bijna vergeten te melden: maar zuiniger, zeker in verbruik van fossiele grondstoffen (waar ik ook netstroom grotendeels toe reken), is uiteraard beter!
- ik besef me dat er waarschijnlijk direct om een warmteverliesberekening gevraagd gaat worden, maar die is er nog niet. aangezien er nog geen ontwerp is kan die ook nog niet gemaakt worden. dus zijn er twee zaken mogelijk: ofwel een goede aanname, of andersom werken. daarmee bedoel ik: dit of dat systeem is geschikt tot een warmteverlies van zus of zo en dan vervolgens het bouwkundig ontwerp daarom aanpassen.

dan nu de vraag:
welk advies kunnen jullie mij geven wat betreft ventilatie, verwarming en SWW?
ik besef mij hierbij dat er zoveel mensen, zoveel meningen zullen zijn. Dit zie ik alleen maar als een heel mooi startpunt voor veel vragen en discussie om te komen tot een voor onze situatie optimale oplossing.

alvast mijn dank voor jullie inbreng!

kom maar op 8)

groet
Jelle
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door ritsaert snijder »

Jelle,
Welkom op het forum!

Helder en eerlijk :D verhaal!

Mijn eerste reactie aan de hand van de trias energetica.

De drie stappen van de Trias Energetica zijn basisvuistregels bij het duurzaam ontwerpen van gebouwen. Deze drie stappen zijn:

Beperk het energieverbruik door verspilling tegen te gaan; bijvoorbeeld een compacte gebouwvorm en door isolatie van gevels en daken.

Probeer heel kritisch te zijn over de hoeveelheid ruimte. Een grote ruimte is niet beter. Elke kuub ruimte betekent bouwen, heel veel verwarmen (reken maar uit over bijvoorbeeld 60 jaar) en ooit slopen.

Maak maximaal gebruik van energie uit duurzame bronnen, zoals wind-, water-, en zonne-energie; bijvoorbeeld door installatie van een zonneboiler en een zonnepaneel Als je gebruik maakt van eigen hout of afvalhout is een goede houtkachel ook een duurzame bron. Kies dan voor een centrale massakachel.

Maak zo efficiënt mogelijk gebruik van fossiele brandstoffen om in de resterende energiebehoefte te voorzien; bijvoorbeeld door gebruik te maken van lage temperatuurverwarming (vaak in de vorm van vloerverwarming of muurverwarming) of het beperken van leidinglengten van verwarmings- en ventilatiesystemen.

Bouw energiezuinig met zoveel mogelijk hergebruik van materialen. Kijk kritisch naar je gereedschap en naar transportkosten.Uitbesteden aan een aannemer betekent ook dat je heel veel dingen beslissingen van tevoren moet nemen. Bij het zelf doen kan je heel veel kosten besparen en heb je veel meer tijd om je huis te leren kennen. Neem een architect.
groet!

Ritsaert
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door mro »

Als ik je tekst goed interpreteer zou ik op het eerste zicht aan het volgende denken:

- Kleine warmtepomp (ifv warmteverliesberekening) in combinatie met zonneboiler voor SWW.
- Ventilatie C-systeem? Afzuiging in keuken en badkamer en roosters voor de toevoer.

Moet wel zeggen dat ik vermoed dat op dit forum zo'n installatie als redelijk luxe wordt beschouwd :)
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

ritsaert snijder schreef:Jelle,
Welkom op het forum!

Helder en eerlijk :D verhaal!

Mijn eerste reactie aan de hand van de trias energetica.

De drie stappen van de Trias Energetica zijn basisvuistregels bij het duurzaam ontwerpen van gebouwen. Deze drie stappen zijn:

Beperk het energieverbruik door verspilling tegen te gaan; bijvoorbeeld een compacte gebouwvorm en door isolatie van gevels en daken.

Probeer heel kritisch te zijn over de hoeveelheid ruimte. Een grote ruimte is niet beter. Elke kuub ruimte betekent bouwen, heel veel verwarmen (reken maar uit over bijvoorbeeld 60 jaar) en ooit slopen.

Maak maximaal gebruik van energie uit duurzame bronnen, zoals wind-, water-, en zonne-energie; bijvoorbeeld door installatie van een zonneboiler en een zonnepaneel Als je gebruik maakt van eigen hout of afvalhout is een goede houtkachel ook een duurzame bron. Kies dan voor een centrale massakachel.

Maak zo efficiënt mogelijk gebruik van fossiele brandstoffen om in de resterende energiebehoefte te voorzien; bijvoorbeeld door gebruik te maken van lage temperatuurverwarming (vaak in de vorm van vloerverwarming of muurverwarming) of het beperken van leidinglengten van verwarmings- en ventilatiesystemen.

Bouw energiezuinig met zoveel mogelijk hergebruik van materialen. Kijk kritisch naar je gereedschap en naar transportkosten.Uitbesteden aan een aannemer betekent ook dat je heel veel dingen beslissingen van tevoren moet nemen. Bij het zelf doen kan je heel veel kosten besparen en heb je veel meer tijd om je huis te leren kennen. Neem een architect.


Hallo Ritsaert,

dank voor je reactie!

ik ben zeer bekend met het principe van de trias energetica. dit is ook de reden dat ik behoorlijk goed wil isoleren. de reden dat ik niet helemaal tot passiefhuisnorm wil gaan is dat ik denk dat je dan juist een te warm binnenklimaat kunt krijgen, wat niet alleen niet comfortabel is, maar ook energie kost om warmte af te voeren. (koeling in het ergste geval)

we gaan zeker compact bouwen, dus zo weinig mogelijk gevel oppervlak. idealiter zou ik mn programma ook nog wat in willen krimpen om zo minder m2 te gaan bouwen. dit hang ook deels samen met hoe "handig" er ontworpen kan worden. minder is niet alleen duurzamer, ook knusser en scheelt schoonmaak etc etc etc.

zelfbouw heb ik zeker op de agenda staan, echter niet voor het gehele huis (dat is me te gek). ik denk wel dat ik diverse eindafwerkingen zelf ga doen, of bijvoorbeeld de schuur in zn geheel.

je spreekt nog over een houtkachel, m.n. een massakachel. hier heb ik al uitgebreid onderzoek naar gedaan en dit overweeg ik zeker. maar bij toepassing ervan weet ik niet hoe de SWW vraag opgelost moet worden. ook vind ik het moeilijk in te schatten of je met alleen een massakachel toe kan in mijn situatie of dat je er (bijvoorbeeld) vloerverwarming bij moet hebben. en dan weer de vraag... hoe voed je de vv.

ben benieuwd...
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

mro schreef:Als ik je tekst goed interpreteer zou ik op het eerste zicht aan het volgende denken:

- Kleine warmtepomp (ifv warmteverliesberekening) in combinatie met zonneboiler voor SWW.
- Ventilatie C-systeem? Afzuiging in keuken en badkamer en roosters voor de toevoer.

Moet wel zeggen dat ik vermoed dat op dit forum zo'n installatie als redelijk luxe wordt beschouwd :)
Hallo mro,

dank voor je reactie!

mag ik vragen wat jouw redenatie / argumenten is om tot dit advies te komen?
behalve dat ik graag goed advies wil krijgen wil ik namelijk ook heel graag snappen waarom dat advies goed is :D

groet
Jelle
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben zeer bekend met het principe van de trias energetica. dit is ook de reden dat ik behoorlijk goed wil isoleren. de reden dat ik niet helemaal tot passiefhuisnorm wil gaan is dat ik denk dat je dan juist een te warm binnenklimaat kunt krijgen, wat niet alleen niet comfortabel is, maar ook energie kost om warmte af te voeren. (koeling in het ergste geval)
oke!
we gaan zeker compact bouwen, dus zo weinig mogelijk gevel oppervlak. idealiter zou ik mn programma ook nog wat in willen krimpen om zo minder m2 te gaan bouwen. dit hang ook deels samen met hoe "handig" er ontworpen kan worden. minder is niet alleen duurzamer, ook knusser en scheelt schoonmaak etc etc etc.
eens...
zelfbouw heb ik zeker op de agenda staan, echter niet voor het gehele huis (dat is me te gek). ik denk wel dat ik diverse eindafwerkingen zelf ga doen, of bijvoorbeeld de schuur in zn geheel.
oke
je spreekt nog over een houtkachel, m.n. een massakachel. hier heb ik al uitgebreid onderzoek naar gedaan en dit overweeg ik zeker. maar bij toepassing ervan weet ik niet hoe de SWW vraag opgelost moet worden. ook vind ik het moeilijk in te schatten of je met alleen een massakachel toe kan in mijn situatie of dat je er (bijvoorbeeld) vloerverwarming bij moet hebben. en dan weer de vraag... hoe voed je de vv.
deze vraag zie je ook bij anderen ik zal vanavond kijken naar een link
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Pietje »

Zoek eens hier op het forum op het verwarmen van een passiefhuis, er is genoeg over geschreven.

Een warmtepomp is niet meer nodig als je zo goed isoleert. Je hebt bijna geen warmte meer nodig, en dan is de pomp naar verhouding van de energieafname veel te duur (economisch) en niet duurzaam (ecologisch). Een zelfgebouwde massakachel a la batch rocket stove is in elk geval minder afhankelijk van "anonieme derden" (stroomleveranciers etc). Dimensioneren is op voorhand lastig zonder warmteverliesberekening, maar ach, je kan de kachel eenvoudig zelf weer aanpassen...

Enneh... strobalen als isolatie?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door hanskraayeveld »

Kijk ook eens naar bodemenergie.
De warmte van de zomer opslaan tot de winter.
Klinkt als een slechte grap, maar wordt toch echt serieus alternatief.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door JantjeV8 »

Dit is wel een Ingirtje?/ :lol:

Ik zal vast voor hem voorzetten: Rc van 7 in de wanden, Rc van 11 op het dak, en wat infrarood panelen om de extreme koudepieken af te vangen.
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

Pietje schreef:Zoek eens hier op het forum op het verwarmen van een passiefhuis, er is genoeg over geschreven.

Een warmtepomp is niet meer nodig als je zo goed isoleert. Je hebt bijna geen warmte meer nodig, en dan is de pomp naar verhouding van de energieafname veel te duur (economisch) en niet duurzaam (ecologisch). Een zelfgebouwde massakachel a la batch rocket stove is in elk geval minder afhankelijk van "anonieme derden" (stroomleveranciers etc). Dimensioneren is op voorhand lastig zonder warmteverliesberekening, maar ach, je kan de kachel eenvoudig zelf weer aanpassen...

Enneh... strobalen als isolatie?
Hoi Pietje,

Het forum heb ik al uitgebreid doorzocht en ben ook diverse onderwerpen met een vergelijkbaar onderwerp tegen gekomen. Echter zijn al die vragen toch net even anders en ook al zijn ze min of meer hetzelfde dan nog lijkt het alsof er verschillende antwoorden komen. Dit is wat ik zo interressant vind en waarom ik een eigen topic ben gestart... Kennelijk is iedere situatie toch weer net even anders.

Warmtepompen heb ik het eerlijk gezegd niet zo op. Ze zijn complex en te storingsgevoellig. En het rendement is veel te vaak enorm veel minder dan beloofd, zeker bij pompen die lucht als bron hebben (die zijn goed in verwarmen in de zomer en koelen in de winter als je begrijpt wat ik bedoel....). Warmtepompen met water als bron zijn juist weer enorm duur in aanleg...

Wat betreft die massakachel... In welke vorm ook... Dat is zeker een overweging, maar de vraag resteerd hoe je SWW oplost. Ook zelfbouw van zo'n ding overweeg ik.

Tot slot... Strobalen... Tsja... Overwogen heb ik t wel, dus heb ik ook tot zekere hoogte onderzocht hoe t werkt etc. maar ik geloof toch dat het niet de manier voor mij is. T leent zich vooral heel goed voor zelfbouw, en hoewel ik dat voor een beperkt deel van plan ben is helemaal me echt te gek. Ik zal er nog eens over nadenken.

Groet
Jelle
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

hanskraayeveld schreef:Kijk ook eens naar bodemenergie.
De warmte van de zomer opslaan tot de winter.
Klinkt als een slechte grap, maar wordt toch echt serieus alternatief.
Hoi Hans,

Klinkt best interressant. Op zo'n soort manier helemaal onafhankelijk worden en t zelf regelen lijkt me geweldig. Maar welke techniek gebruik je daar dan voor? Putten boren tot grote diepte? En dan met warmtepomp? Of kan t ook anders volgens jou?

Groet
Jelle
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Lieve »

hanskraayeveld schreef:Kijk ook eens naar bodemenergie.
De warmte van de zomer opslaan tot de winter.
Klinkt als een slechte grap, maar wordt toch echt serieus alternatief.
Daar moet je dan zeker meer over opzoeken, ja het principe werkt, maar voor slechts enkele jaren, jaar na jaar word de energie opbrengst minder.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door mro »

Jelle schreef:
mro schreef:Als ik je tekst goed interpreteer zou ik op het eerste zicht aan het volgende denken:

- Kleine warmtepomp (ifv warmteverliesberekening) in combinatie met zonneboiler voor SWW.
- Ventilatie C-systeem? Afzuiging in keuken en badkamer en roosters voor de toevoer.

Moet wel zeggen dat ik vermoed dat op dit forum zo'n installatie als redelijk luxe wordt beschouwd :)
Hallo mro,

dank voor je reactie!

mag ik vragen wat jouw redenatie / argumenten is om tot dit advies te komen?
behalve dat ik graag goed advies wil krijgen wil ik namelijk ook heel graag snappen waarom dat advies goed is :D

groet
Jelle
Ik heb zelf geen warmtepomp en ben er ook niet echt in thuis maar ik dacht dat er al kleine L/W pompen bestonden van enkele kW's.

Ik heb mijzelf ook al dikwijls afgevraagd hoe ik het zou aanpakken moest ik opnieuw bouwen of verbouwen. Het blijft een zeer interessant vraagstuk.

Het hangt ook af van je eigen verwachtingen: hoeveel warm water heb je nodig per dag, hoeveel verwarming heb je nodig en ook belangrijk: hoe stabiel wil je die? Er zijn veel mensen die zich dagelijks wassen aan de lavabo met een litertje warm water, waar de temperatuur in huis schommelt tussen de 16 graden en de 20 graden en die daar tevreden mee zijn. En het is ook niet dat dit ongezond zou zijn of zo, integendeel.

Momenteel hebben wij hier alle comfort met een ketel op aardgas voor vv en warm water(600m³/j) maar ik zou best wel kunnen leven in een tiny house met massakachel voor verwarming en fluitketel voor warm water.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door hanskraayeveld »

Je hebt tegenwoordig een heel scala aan mogelijkheden mbt bodemwarmte.
Het beste is een adviseur langs te laten komen die zelf veel mogelijkheden heeft, en dus objectief kan oordelen.
Het hangt van een aantal factoren af, zoals diepte grondwater, verschillende grondlagen, oppervlakte van je perceel, etc etc.
En een adviseur en offerte zijn vaak gratis.
Het is de moeite waard denk ik.
Google eens op bodemwarmte wisselaar.
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: nieuw te bouwen huis: hoe installaties doen?

Bericht door Jelle »

JantjeV8 schreef:Dit is wel een Ingirtje?/ :lol:

Ik zal vast voor hem voorzetten: Rc van 7 in de wanden, Rc van 11 op het dak, en wat infrarood panelen om de extreme koudepieken af te vangen.
Ik heb de theorie van Ingir ook in diverse andere topics gelezen, en hoewel er op t forum duidelijk verschillende meningen zijn over hoe goed deze theorie is kan ik toch ook wel de goede kanten zien. Een infraroodpaneel voor in de badkamer lijkt me zowieso een goede optie.

De grote vraag die ik wel heb bij dit systeem is hoe je je sww slim regelt...
Plaats reactie