Zwembad en chemie

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Zwembad en chemie

Bericht door JantjeV8 »

Het wordt weer tijd om het zwembad gereed te maken voor de zomer. De pomp nagekeken, de zonnecollector nagekeken en alles is nog in orde.

Nu werd mijn aandacht getrokken door een advertentie over zoutwater in je zwembad. Wat verder lezende en gegoogled blijkt dat helemaal niet zo ingewikkeld. Een betaalbaar apparaat verzorgt elektrolyse en maakt chloor aan van het zout wat je in het bad kiepert.
Het komt op mij heel wat vriendelijker over dan met die stinkende chloorblokken. In principe hoef je maar 1x zout toe te voegen. Het apparaat houdt het chloornivo zelf bij. Met de blokken komt er toch altijd wat fingerspitzengefuhl bij, en een drukkend-weerdag en je bad is alsnog groen, kun je weer met shock-spul aan de gang.

Kent iemand dit, en werkt het ook?
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Brutus Groenus »

Waarom noet en mooi groen en bloeiend biofilter?

Makkelijk te maken en weinig onderhoud.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad en chemie

Bericht door JantjeV8 »

Het gaat niet om een filter, daarvoor heb ik er een pot met zand tussen zitten. Het gaat om de kwaliteit van het water goed te houden en geen alg e.d. te krijgen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Dutch John »

Volgens mij bedoelt Brutus juist dat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad en chemie

Bericht door JantjeV8 »

Ideeen zijn welkom, wat/hoe houdt zo'n biofilter in?

Het betreft een opzet zwembad, het filter moet in het najaar ook weer opgeruimd worden. Ik krijg de indruk dat dat met een biofilter niet fijn gaat werken?
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Brutus Groenus »

Je zou je biofilter een vaste plek kunnen geven ergens in de tuin. Ook op maaiveld hoogte, krijg je een leuk effect.

De planten in het biofilter halen alle voedingsstoffen uit het water zodat algen e.d. geen kans krijgen (mist goed opgezet).

Als het filter goed is ontworpen en eenmaal goed draait kun je geen betere waterkwaliteit wensen.

Google even op "natural swimming pool" en "helofytenfilter" oid, dan vind je al heel wat info.
- Word geen slaaf van je bezit -
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Wouter Gillis »

Brutus +1

Mijn broer heeft een zwemvijver met een beplante lavafilterbak erachter. Je kan een krant lezen die op de bodem ligt zo helder. Kost in onderhoud niets, enkel wat pompenergie maar die heb je met chloor ook nodig.
lord Anubis
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2012, 12:08

Re: Zwembad en chemie

Bericht door lord Anubis »

Wouter Gillis schreef:Brutus +1

Mijn broer heeft een zwemvijver met een beplante lavafilterbak erachter. Je kan een krant lezen die op de bodem ligt zo helder. Kost in onderhoud niets, enkel wat pompenergie maar die heb je met chloor ook nodig.
Als ik vragen mag, wat is de verhouding, zwemvijver en lavafilterbak, qua inhoud?
De bodem, en de vijver zelf, waar bestaat deze uit?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Wouter Gillis »

De vijver en filterbak is uit rubberfolie. Ik schat de verhouding 10% tussen filter en zwembaar deel.
Groet Wouter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad en chemie

Bericht door JantjeV8 »

Een bio-filter is het niet geworden, werkt ook niet met een opzetbad. Het filter zou dan ook 1,5m hoger moeten worden gelegd.

Ik heb toen toch zo'n elektrolyse apparaat er tussen gebouwd. 100kg zout er in gekiepert, even roeren en klaar. En warempel, tot op heden echt totaal geen omkijken naar gehad. Af en toe een keer de bodem stofzuigeren, maar verder niets met chemie, PH gedoe, shock-rommel of wat dan ook. De kids hebben geen droge huid meer, geen rode ogen ook niet. Ben er echt content mee. Het water proef je heel licht zout.
Om de week even met zo'n teststripje en dat blijft hartstikke stabiel resultaat aangeven. Qua weersomstandigheden ondertussen al van alles gehad, van zomer tot herfst en zelfs wintersweer is er op gevallen. Een kruiwagen met losgestormd blad er uit gevist, maar niks lijkt het water te beinvloeden.

Ik vind het een aanrader, heel wat van dat chemie gedoe is hiermee te voorkomen.
Radagast
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:20

Re: Zwembad en chemie

Bericht door Radagast »

Nou, zout en electrolyse dat is toch ook chemie!? (natrium+Chloor toch??)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zwembad en chemie

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar wel heel gelijkmatig. Met die tabletten gaat het veel onregelmatiger, en ook die scherpe lucht is er van af.
Plaats reactie