Havik lust onze kippen... Wat nu?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door JantjeV8 »

Verstoord evenwicht is wel duidelijk, konijnen en hazen bij de vleet, velden vol met kieviten, en hele grote zwermen kauwen en kraaien.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Is het niet het Korhoen, dan ook goed waakt?
Parelhoen in elk geval. Maar ik krijg de indruk dat je zo'n lawaaischopper er niet bij wil.

Onze haan is heel zorgzaam en lief, maar kijkt noooooit naar boven. Misschien heeft 'ie iets geleerd zondag :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door Bossie »

Zet er een stel ganzen bij of eventueel een alpaca/ezel. Hoe jonger/eerder de beschermer went aan de dieren die hij moet beschermen, hoe beter de band en bescherming.
Ganzen zijn een prima low budget oplossing tegen dreiging vanuit de lucht (kraaiachtigen, roofvogels etc) en ook in staat zich redelijk te handhaven tegen vossen. Ze hebben er wel af en toe een handje aan om kleiner vee te treiteren.

Ik heb zelf ervaring met ganzen en alpaca's. Daar alpaca's graag gestolen worden (mijn beesten staan langs de openbare weg) overweeg ik de aanschaf van een drachtige ezelmerrie en verkoop van mijn alpaca's. Dus mocht je interesse hebben in een stel tested & tried veebeschermers geef maar een gil.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door JantjeV8 »

Het voorbeeld van ganzen vind ik niet erg overtuigend, gezien het feit dat hier half volgroeide ganzen al meermaals onder de poten van een buizerd vertrokken zijn, en volwassen ganzen door vossen mee gesleurd worden.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door Bossie »

Ik ben nog nooit een gezonde volwassen gans aan een vos verloren. Daarbij geeft TS aan havik overlast te hebben, geen vos. Ik deel je mening wel wat betreft halfwas ganzen en zieke dieren!
Als je echt last hebt van vossen zou ik de alpaca/ezel prefereren maar als het enkel om roofvogels en een verdwaalde vos zo nu en dan gaat, zou ik de extra zorgen en kosten die alpaca's en ezels opleveren voor lief laten en een gans kiezen. Kruising tussen een chinese knobbel en een pommerse gans of iets anders groots zou mooi zijn.

PS: om de post in het juiste perspectief te plaatsen, mijn ganzen (50-75) begrazen waterbuffers in een gebied met zeer veel vossen. Ze grazen soms maar enkele meters naast een vossenbouw. Halfwassen moet je niet aan hun lot overlaten bij een dergelijk grote vossen/predatiedruk, maar zoals aangegeven met volwassen dieren heb ik weinig problemen. Ze beschermen de eenden ook. Omdat ik ook probeer met de ganzen te fokken in de natuur staan de alpaca's erbij om zoveel mogelijk comfort en rust te waarborgen voor de dieren.

Wie meer info wil over vee beschermers moet maar eens bij google livestock guardians invoeren. Gaat met name over lama's/alpaca's/ezels/honden. Veel veehouders in australië, vs, en uk hebben ervaringen met vee beschermers. Er zijn ook wel wat leuke universitaire onderzoeksverslagen te vinden over de inzet van deze dieren.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door Pietje »

Wij laten de kippen nu tot 09uur in hun nachthok. Onze buurman heeft zijn kippen los buiten lopen, en die is er de afgelopen weken een aantal kwijtgeraakt aan een/de havik. Koekjes voor bij de thee...

Vos komt geregeld langs bij buurman en pakt soms ook ganzen. Nu zijn dat ganzen die in een hok leven, en zijn die minder weerbaar?

Onze uitslaap-methode werkt tot nu toe prima, al zal onze buurman er anders over denken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door wbe »

Zou een koppel kalkoenen ook helpen ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Havik lust onze kippen... Wat nu?

Bericht door Dutch John »

Het beetje ervaring dat ik met kalkoenen heb, is niet best. Ging niet goed samen met de kippen, dus van waarschuwen tegen onheil was al helemaal geen sprake. Uiteindelijk heeft een vos me ervan af geholpen, omdat ze te eigenwijs waren om het nachthok in te gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie