Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Moderator: Moderators
Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Alle auto's electrisch?
Is het minder slecht voor het milieu in brede zin?
Ik dacht dat er simpelweg niet voldoende grondstoffen zijn voor de accu's die er voor nodig zijn.
Is het minder slecht voor het milieu in brede zin?
Ik dacht dat er simpelweg niet voldoende grondstoffen zijn voor de accu's die er voor nodig zijn.
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Het concept "auto" zoals we het nu kennen deugt niet. Teveel kilo's auto om een mens te vervoeren. Het overgrote deel van de benodigde energie gaat verloren aan de "verpakking". Simpelweg de motor en brandstoftank eruit lepelen en vervangen door een elektromotor en accu's, lost niets op. Neem dan de laatste elektrische velomobielen: die wegen slechts de helft van de inhoud. Een veel betere balans. Maar je steekt er niet de ogen van je buurman mee uit.
Waarmee we eigenlijk aan de essentie komen: we kunnen het best goed, als we maar willen. Zolang een auto een vorm van status uit moet stralen, in plaats van alleen een vervoermiddel te zijn, komen we geen streep verder.
Groet,
DJ
Waarmee we eigenlijk aan de essentie komen: we kunnen het best goed, als we maar willen. Zolang een auto een vorm van status uit moet stralen, in plaats van alleen een vervoermiddel te zijn, komen we geen streep verder.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Het probleem zit hem nu in de laadtijd en capacteit van de lithium-ion accu's. Een grafeen supercapacitor is al een veel beter alternatief, de massaproductie daarvan laat nog een paar jaar op zich wachten. Opladen doe je dan natuurlijk via je supercapacitor- thuisbuffer die aan zonnepanelen hangt.
groet,
Erik
Erik
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
1) Uiteindelijk zal het inderdaad wel allemaal elektrisch worden, mits we de techno-sphere in leven kunnen houden.Ruuben schreef:Alle auto's electrisch?
Is het minder slecht voor het milieu in brede zin?
Ik dacht dat er simpelweg niet voldoende grondstoffen zijn voor de accu's die er voor nodig zijn.
2) Er zijn voldoende grondstoffen voor alle auto's die ook daadwerkelijk NODIG zijn.
Wie bepaald welke auto NODIG is?
Gewoon: de prijs.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
http://www.nonagressieprincipe.nl
“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Het is zo typisch dat de elektrische wagen pas echt populair begint te worden wanneer tesla, mclaren, ferrari,... zich er mee beginnen te moeien.
Acceleratie is blijkbaar echt wel het toververkoopwoord. Mensen kopen geen elektrische 2cv.
Maar ze vergeten wel de bakken energie die er nodig is om in 3 seconden van 0 naar 100 te gaan met een auto van meer dan 2000kg.
De grote winnaars in dit spel zijn de netbeheerders(semi-overheid?), die hebben gewoon alle macht in handen; ze controleren de aanvoer en de uitvoer.
Acceleratie is blijkbaar echt wel het toververkoopwoord. Mensen kopen geen elektrische 2cv.
Maar ze vergeten wel de bakken energie die er nodig is om in 3 seconden van 0 naar 100 te gaan met een auto van meer dan 2000kg.
De grote winnaars in dit spel zijn de netbeheerders(semi-overheid?), die hebben gewoon alle macht in handen; ze controleren de aanvoer en de uitvoer.
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Een huidige versie daarvan lijkt me wel wat. Of een starletje/punto/panda als je er maar met 4 mensen (1 volwassene en 3 kinderen) in kunt zitten...mro schreef:elektrische 2cv
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
mro schreef:Het is zo typisch dat de elektrische wagen pas echt populair begint te worden wanneer tesla, mclaren, ferrari,... zich er mee beginnen te moeien.
Acceleratie is blijkbaar echt wel het toververkoopwoord. Mensen kopen geen elektrische 2cv.
Maar ze vergeten wel de bakken energie die er nodig is om in 3 seconden van 0 naar 100 te gaan met een auto van meer dan 2000kg.
De grote winnaars in dit spel zijn de netbeheerders(semi-overheid?), die hebben gewoon alle macht in handen; ze controleren de aanvoer en de uitvoer.
Nou nee.
Theoretisch leek het me geweldig. Maar in de showroom bleek dat ik een abonnement moest nemen in de zin van lease van het accupakket. Dat maar 5 jaar mee ging... dat zet me aan het denken over hoe belastend de verwerking daar van is. En dus ook weer een nieuwe accu laten fabriceren...
Deed me in een flash denken aan de vergelijking dat een hummer milieuvriendelijker is dan een prius in zijn totale productie en levensduur. Stond in volkskrant.
Zoals recent te zien was op tv in tegenlicht over de wijk lombok (dacht ik) waar de wijk electrisch zelfstandig wordt door zonnepanelen die auto's laden en de auto's die 's avonds weer electra aan de wijk teruggeven. Dat klinkt leuk... maar overdag staat mijn auto toch niet voor mijn deur? Ik doe er woon-werkverkeer mee.
Ik wil af van olie. En kernenergie. Dus waarom kan mijn auto niet alleen op electra van de zon leven?
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Je zal je auto de deur uit moeten doen, en je bent een grote stap dichter bij je doel!Ruuben schreef:Ik wil af van olie. En kernenergie. Dus waarom kan mijn auto niet alleen op electra van de zon leven?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Je moet eens de specificaties opzoeken van zo'n tesla supercharger; het vermogen dat 1 exemplaar nodig heeft is voldoende om een gemiddeld dorp te voorzien.
http://www.teslamotors.wiki/wiki/Supercharger
Ik heb hier thuis een de kleinst mogelijke monofase aansluiting. Ik vermoed dat een gewone thuislader ook al op het randje zou zijn van wat de huisaansluiting aankan.
http://www.teslamotors.wiki/wiki/Supercharger
Ik heb hier thuis een de kleinst mogelijke monofase aansluiting. Ik vermoed dat een gewone thuislader ook al op het randje zou zijn van wat de huisaansluiting aankan.
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Een fiets met elektrische trapondersteuning is veel efficiënter en met een actieradius die nauwelijks onderdoet voor een elektrische auto. De kleine accu is eenvoudig verwisselbaar zodat je deze overdag thuis kan opladen met zonnestroom terwijl je met de tweede accu onderweg bent. Maar zoals gezegd geen status.Dutch John schreef:Het concept "auto" zoals we het nu kennen deugt niet. Teveel kilo's auto om een mens te vervoeren. Het overgrote deel van de benodigde energie gaat verloren aan de "verpakking". Simpelweg de motor en brandstoftank eruit lepelen en vervangen door een elektromotor en accu's, lost niets op. Neem dan de laatste elektrische velomobielen: die wegen slechts de helft van de inhoud. Een veel betere balans. Maar je steekt er niet de ogen van je buurman mee uit.
Waarmee we eigenlijk aan de essentie komen: we kunnen het best goed, als we maar willen. Zolang een auto een vorm van status uit moet stralen, in plaats van alleen een vervoermiddel te zijn, komen we geen streep verder.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren.
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Ingir schreef:Een fiets met elektrische trapondersteuning is veel efficiënter en met een actieradius die nauwelijks onderdoet voor een elektrische auto. De kleine accu is eenvoudig verwisselbaar zodat je deze overdag thuis kan opladen met zonnestroom terwijl je met de tweede accu onderweg bent. Maar zoals gezegd geen status.Dutch John schreef:Het concept "auto" zoals we het nu kennen deugt niet. Teveel kilo's auto om een mens te vervoeren. Het overgrote deel van de benodigde energie gaat verloren aan de "verpakking". Simpelweg de motor en brandstoftank eruit lepelen en vervangen door een elektromotor en accu's, lost niets op. Neem dan de laatste elektrische velomobielen: die wegen slechts de helft van de inhoud. Een veel betere balans. Maar je steekt er niet de ogen van je buurman mee uit.
Waarmee we eigenlijk aan de essentie komen: we kunnen het best goed, als we maar willen. Zolang een auto een vorm van status uit moet stralen, in plaats van alleen een vervoermiddel te zijn, komen we geen streep verder.
en je bus met gereedschap en een cv ketel dan? aan een fietstrekhaak?
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Het zou al een heel erg grote verbetering zijn moest iedereen zijn transportmodus aanpassen aan het doel van de verplaatsing.
Als je een cv-ketel moet gaan plaatsen dan neem je toch gewoon je bestelwagen? Niets mis mee. Als ik zelf een elektro-herstelling moet gaan doen of wat lampen vervangen dan neem ik mijn cargofiets; een multimeter en een gereedschapskoffer van een elektricien zijn nu niet zo zwaar.
Als je een cv-ketel moet gaan plaatsen dan neem je toch gewoon je bestelwagen? Niets mis mee. Als ik zelf een elektro-herstelling moet gaan doen of wat lampen vervangen dan neem ik mijn cargofiets; een multimeter en een gereedschapskoffer van een elektricien zijn nu niet zo zwaar.
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
[offtopic]Jij sleutelt toch aan mensen? [/offtopic]Ruuben schreef:en je bus met gereedschap en een cv ketel dan? aan een fietstrekhaak?
Een (elektro)bakfiets!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Bij de meeste autoritjes wordt niet meer vervoerd dan één bestuurder over een afstand van hooguit 10 kilometer... daar heb je geen auto voor nodig.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren.
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
Ik rijd nu bijna 2 jaar geen auto meer. En mis hem niet, integendeel, geen kosten of tijd gaan er nog aan kapot. Bijna alles gaat op de (vracht)fiets, desnoods met aanhanger. Twee keer per jaar heb ik een landbouwtrekkertje met aanhanger nodig. Als we echt ver moeten, dan kun je vaak meerijden of anders een auto lenen of huren. Zoals mro stelt: de oplossing ligt in de aanpassing van je vervoersmiddel aan de behoefte.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-