Onderwijs beperkend?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.
Mensen leven in een samenleving, en daar zal ook niets aan veranderen.
Er is ook niets mis mee.
Maar wanneer die samenleving op agressie gebaseerd is dan krijgt ze van mij geen emotionele acceptatie. I.e. ik zal nooit zeggen dat het systeem wel goed is, want we leven er "toch niet slecht" in.
Integendeel, het systeem is verrot, corrupt en misdadig. Het zou vervangen moeten worden door iets beters.

Overigens, het systeem is ook van mensen als ik afhankelijk: het heeft van mij veel meer geroofd dan ik er ooit uit zal kunnen krijgen. En dat is imo de zwakte van het systeem: wanneer de mensen die een overschot produceren ooit op het idee komen om daar mee te stoppen, dan stopt het systeem. Going Galt. 3...2...1...0
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Pietje schreef;
Ik kan dus niet helemaal volgen waar jij jouw constatering op baseert.
Op 3 kinderen in het onderwijs: basisschool en middelbaar onderwijs. Een echtgenoot in het middelbaar onderwijs. Een vader en een moeder in het onderwijs. Samen met mijn vader (ik als leerling) op de experimentele school Broklede gezeten. Professionele betrokkenheid (tegenwoordig). Ik heb veel vernieuwingen voorbij zien komen; brede brugklas, brede school, middenschool enzovoorts en deels aan den lijve ondervonden.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Graag hoe je komt tot je constatering dat er "in hele absolute termen wordt veroordeeld op basis van schrikbeelden van 30 tot 50 jaar geleden".
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door ritsaert snijder »

Lees het topic maar door!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Een verandering van Paradigma, als je jezelf voor kunt houden dat je zo leeft, lieg je altijd deels tegen jezelf. Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.
Om te checken of we hetzelfde bedoelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigma ... losofie%29

Ik kan je niet volgen, dus laat ik het hardop proberen.

"Een verandering van Paradigma, als je jezelf voor kunt houden dat je zo leeft". Ik heb mijn paradigma over veel onderwerpen veranderd ten opzichte van mijn oude (door de maatschappij gevormde) denkkaders. Over geld, werk, tijd, onderwijs, energie. Dus ik zie niet zo in dat het me moeite zou kosten om me dat voor te houden; ik doe dat.
"lieg je altijd deels tegen jezelf." ????
"Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.". Is er een systeem? Als dat zo is, dan maak ik slechts gebruik van een heeeel klein deel ervan. Ben ik daar afhankelijk van? Nee, ook zonder zou ik het nog prima redden. Zonder geld, zonder school, zonder werk. Niet zonder zuurstof, niet zonder tijd.

Vat ik het ergens verkeerd op?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Lees het topic maar door!
Ik heb het gedaan, en ik kan het niet vinden.

Wie A zegt, mag ook gerust B zeggen, hoor.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef:
ritsaert snijder schreef:Wat mij opvalt is dat het huidige onderwijs in dit topic in hele absolute termen wordt veroordeeld op basis van schikbeelden van 30 tot 50 jaar geleden.
Mijn beoordeling van het huidige onderwijssysteem is gebaseerd op 3 kinderen die op dit moment onderwijs "genieten" op verschillende basisscholen. Er is er veel veranderd sinds dat ik op school zat, als 45-er, inderdaad. Er zijn mega testen bijgekomen, er is mega administratie, leerlingvolgsysteem bijgekomen.

Ik kan dus niet helemaal volgen waar jij jouw constatering op baseert.
Ik geef aan wat mij opvalt. Dan geef jij aan waar jij je beoordeling op baseert; 3 kinderen etcetera, zie hierboven. En dan zeg je dat je dus niet kan volgen waar ik mijn beoordeling op baseer (hierboven).

Ik antwoord;
Op 3 kinderen in het onderwijs: basisschool en middelbaar onderwijs. Een echtgenoot in het middelbaar onderwijs. Een vader en een moeder in het onderwijs. Samen met mijn vader (ik als leerling) op de experimentele school Broklede gezeten. Professionele betrokkenheid (tegenwoordig). Ik heb veel vernieuwingen voorbij zien komen; brede brugklas, brede school, middenschool enzovoorts en deels aan den lijve ondervonden.
En dan zeg jij;
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
.

Gelden hier twee maten voor het goede antwoord?

Ik zal morgen kijken naar voorbeelden.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Lieve »

Aan een kind word gevraagd zich in verschillende werelden te bewegen, thuis als eerste, onthaalmoeder, kleuterschool, school, jeugdbeweging etc.
Indien de levensstijl van deze te ver uit mekaar liggen, kan een kind zich nooit goed voelen.
Indien op school andere normen gelden dan thuis, gaat het kind 1 van beiden afwijzen.
Een kind doet dat dan ook niet een beetje, kinderen denken veel meer wit/zwart.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Lieve schreef:Aan een kind word gevraagd zich in verschillende werelden te bewegen, thuis als eerste, onthaalmoeder, kleuterschool, school, jeugdbeweging etc.
Indien de levensstijl van deze te ver uit mekaar liggen, kan een kind zich nooit goed voelen.
Indien op school andere normen gelden dan thuis, gaat het kind 1 van beiden afwijzen.
Een kind doet dat dan ook niet een beetje, kinderen denken veel meer wit/zwart.
Klopt. Een jong kind heeft eigenlijk 1 contact persoon nodig (met de wereld). Wat we hier in NL doen met creches is niet goed voor het kind, en ook de kleuterschool is kwalijk. Op lagere school leeftijd komt er langzaam verandering in en kan het kind al wat meer verdragen.
Het brein wordt van jongsaf gestrest en ontwikkelt zo "psychotische" structuren. Deze structuren bevorderen op latere leeftijd het "pluk de dag" gedrag. Immers, er is geen stabiliteit en dus kun je maar beter profiteren waar je kunt zonder naar de gevolgen op lange termijn te kijken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

sjongejonge, we gaan echt niet goed met de kroost om he?
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Pietje schreef:
Sputnik schreef:Een verandering van Paradigma, als je jezelf voor kunt houden dat je zo leeft, lieg je altijd deels tegen jezelf. Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.
Om te checken of we hetzelfde bedoelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradigma ... losofie%29

Ik kan je niet volgen, dus laat ik het hardop proberen.

"Een verandering van Paradigma, als je jezelf voor kunt houden dat je zo leeft". Ik heb mijn paradigma over veel onderwerpen veranderd ten opzichte van mijn oude (door de maatschappij gevormde) denkkaders. Over geld, werk, tijd, onderwijs, energie. Dus ik zie niet zo in dat het me moeite zou kosten om me dat voor te houden; ik doe dat.
"lieg je altijd deels tegen jezelf." ????
"Want je bent - en blijft - afhankelijk van het systeem.". Is er een systeem? Als dat zo is, dan maak ik slechts gebruik van een heeeel klein deel ervan. Ben ik daar afhankelijk van? Nee, ook zonder zou ik het nog prima redden. Zonder geld, zonder school, zonder werk. Niet zonder zuurstof, niet zonder tijd.

Vat ik het ergens verkeerd op?
Het gaat mis bij het begrip paradigma. Ik zie het paradigma als je totale referentiekader, niet gesegmenteerd naar onderwerp (geld, werk, tijd etc). Dat je jezelf voor houdt dat je het prima kan redden zonder dat systeem, vind ik niet correct. Tot op zekere hoogte kan je onafhankelijk zijn, maar in de moderne maatschappij kan je niet zonder bijvoorbeeld het eerder door mij aangedragen zorgstelsel.
OBL-Rien schreef:
Lieve schreef:Aan een kind word gevraagd zich in verschillende werelden te bewegen, thuis als eerste, onthaalmoeder, kleuterschool, school, jeugdbeweging etc.
Indien de levensstijl van deze te ver uit mekaar liggen, kan een kind zich nooit goed voelen.
Indien op school andere normen gelden dan thuis, gaat het kind 1 van beiden afwijzen.
Een kind doet dat dan ook niet een beetje, kinderen denken veel meer wit/zwart.
Klopt. Een jong kind heeft eigenlijk 1 contact persoon nodig (met de wereld). Wat we hier in NL doen met creches is niet goed voor het kind, en ook de kleuterschool is kwalijk. Op lagere school leeftijd komt er langzaam verandering in en kan het kind al wat meer verdragen.
Het brein wordt van jongsaf gestrest en ontwikkelt zo "psychotische" structuren. Deze structuren bevorderen op latere leeftijd het "pluk de dag" gedrag. Immers, er is geen stabiliteit en dus kun je maar beter profiteren waar je kunt zonder naar de gevolgen op lange termijn te kijken.
Ik vind jou gedachten echt eng. Dit hangt tegen het zieke aan man :shock:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Ik vind jou gedachten echt eng. Dit hangt tegen het zieke aan man :shock:
Wat is er precies eng?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Erikvr »

OBL-Rien schreef: Een jong kind heeft eigenlijk 1 contact persoon nodig (met de wereld)
Dit vind ik niet echt gezond klinken..
OBL-Rien schreef:Het brein wordt van jongsaf gestrest en ontwikkelt zo "psychotische" structuren. Deze structuren bevorderen op latere leeftijd het "pluk de dag" gedrag. Immers, er is geen stabiliteit en dus kun je maar beter profiteren waar je kunt zonder naar de gevolgen op lange termijn te kijken.

Dit vind ik pseudo-pedagogie .. waarop gebaseerd?
groet,
Erik
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Lieve »

Erikvr schreef: Dit vind ik pseudo-pedagogie .. waarop gebaseerd?
O.a. van een pedagoog Fröbel, die stelde dat een kind tenminste tot 5 jaar bij zijn moeder hoort te blijven.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Lees eventueel ook het boek Biohistory eens. Niet erg simpel geschreven, maar wel een fascinerende theorie over hoe de cycles in verschillende beschavingen verlopen. De hoofd triggers die daarvoor genoemd worden zijn twee verschillende fases in de opvoeding: pre-kleuter tot kleuter en daarna de tiener tijd.
Hoe een kind deze fases ervaart legt in hoge mate de rest van zijn leven vast: of het tot korte termijn denken komt en of het makkelijk onpersoonlijke gezelschap structuren (macht-structuren) accepteert.

Heel interresant, maar taaie stof.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:Dit vind ik pseudo-pedagogie .. waarop gebaseerd?
Niet om het een of ander, maar waar is pedagogiek op gebaseerd...? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie